Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Meierijstad

Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen en aangehaakte gegevens Meierijstad 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMeierijstad
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen en aangehaakte gegevens Meierijstad 2021
CiteertitelRegeling gegevensverstrekking Basisregistratie Personen en aangehaakte gegevens Meierijstad 2021
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpbasisregistratie personen

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 3.8 van de Wet basisregistratie personen
  2. artikel 3.9 van de Wet basisregistratie personen
  3. artikel 156 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-01-2022nieuwe regeling

21-12-2021

gmb-2022-25566

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen en aangehaakte gegevens Meierijstad 2021

Burgemeester en wethouders van de gemeente Meierijstad;

 

Overwegende,

 

dat hun college op grond van artikel 1, derde lid van de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Meierijstad 2018 gegevens kan verstrekken uit de basisregistratie aan een overheidsorgaan dat een orgaan is van de gemeente, voor zover dit is bepaald bij nadere regeling van het college.

 

Dat hun college op grond van artikel 2, derde lid van de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Meierijstad 2018 kan aanwijzen:

a. de werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente, ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt; en

b. de categorieën van derden die in aanmerking komen voor verstrekking van gegevens uit de basisregistratie.

 

Dat het wenselijk is de huidige regeling te actualiseren;

 

Gelet op:

art. 3.8 en 3.9 van de Wet Basisregistratie Personen (Wet BRP);

de Algemene verordening gegevensbescherming (Verordening (EU) 2016/679 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG);

art. 156 Gemeentewet;

Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Meierijstad 2018.

 

BESLUIT:

 

Vast te stellen de volgende:

 

Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie Personen en aangehaakte gegevens Meierijstad 2021

Artikel 1 Verstrekkingen aan derden

  • 1.

    Gelet op art. 3.9 Wet BRP kunnen gegevens worden verstrekt uit de basisregistratie aan derden die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente;

  • 2.

    Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang, als bedoeld in artikel 2, derde lid van de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Meierijstad 2018 worden aangewezen de werkzaamheden als genoemd in bijlage 1 van dit reglement;

  • 3.

    Als categorieën van derden die de in lid 2 genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de categorieën als genoemd in bijlage 1 van dit reglement.

Artikel 2 Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente

  • 1.

    Gelet op art. 3.8 Wet BRP en gelet op art. 6 lid 1 sub e Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), kunnen gegevens uit de Basisregistratie Personen van de gemeente Meierijstad aan organen van de gemeente Meierijstad worden verstrekt, voor zover deze organen deze nodig hebben voor de uitvoering van de aan hen opgedragen taken;

  • 2.

    De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de Basisregistratie Personen (ad hoc verstrekkingen), door systematische verstrekkingen en selectie;

  • 3.

    De organen van de gemeente aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, en de wijze van verstrekken zijn vermeld in bijlagen 2 tot en met 4. De gegevens die worden verstrekt aan de organen zijn ook vermeld in deze bijlagen.

Artikel 3 Terugmeldplicht

  • 1.

    Een medewerker/orgaan van de eigen gemeente die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de BRP, doet hiervan mededeling in Topdesk. Deze melding wordt doorgezonden aan de gegevensbeheerder BRP;

  • 2.

    De gegevensbeheerder BRP regelt de wijze waarop terugmeldingen door organen van de gemeente plaatsvinden en de wijze waarop deze meldingen worden afgehandeld. Hierbij wordt rekening gehouden met het bepaalde in art. 2.34 Wet BRP en de daaruit voortvloeiende uitvoeringsregelingen.

Artikel 4 Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking

Aan een medewerker van de gemeente wordt slechts telefonisch gegevens verstrekt nadat de identiteit van de verzoeker is vastgesteld en is gecontroleerd dat het verzoek in overeenstemming is met het doel waarvoor de informatie wordt verzocht.

Artikel 5 Protocolplicht

  • 1.

    De gegevensbeheerder BRP houdt gedurende twintig jaren volgend op de verstrekking aantekening van de verstrekking in overeenstemming met art. 3.11 Wet BRP;

  • 2.

    De gegevensbeheerder BRP regelt de wijze waarop de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de protocolplicht worden uitgevoerd.

  •  

Artikel 6 Inwerkingtreding, intrekken oude regeling en citeertitel

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking;

  • 2.

    De Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen en aangehaakte gegevens Meierijstad 2018 wordt ingetrokken met ingang van de dag na de bekendmaking van de Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen en aangehaakte gegevens Meierijstad 2021;

  • 3.

    Deze regeling kan worden aangehaald als: Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie Personen en aangehaakte gegevens Meierijstad 2021.

 

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van 21 december 2021.

De secretaris, De burgemeester,

Drs. M.G.C. Wilms-Wils RA Ir. C.H.C. van Rooij