Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Schouwen-Duiveland

Verordening gegevensverstrekking BRP Schouwen-Duiveland 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSchouwen-Duiveland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening gegevensverstrekking BRP Schouwen-Duiveland 2021
Citeertitel
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 3.8 van de Wet basisregistratie personen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-01-2022Nieuwe regeling (ter vervanging)

23-12-2021

gmb-2022-25043

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening gegevensverstrekking BRP Schouwen-Duiveland 2021

 

De gemeenteraad van de gemeente Schouwen-Duiveland;

 

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 23 november 2021;

 

gelet op de artikelen 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen (Wet BRP);

 

gelet op de bepalingen van de Algemene verordening gegevensbescherming (Verordening (EU) 2016/679 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG);

 

gelet op de bepalingen van de Aanpassingswet Algemene verordening gegevensbescherming (Wet van 11 juli 2018 tot aanpassing van wetten ter uitvoering van Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming) (PbEU 2016, L 119) en de Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming (UAVG));

 

Besluit:

 

Vast te stellen de “Verordening gegevensverstrekking BRP Schouwen-Duiveland 2021”.

Artikel 1 Verstrekkingen aan organen van de gemeente

 

1. Het college van burgemeester en wethouders verstrekt aan een overheidsorgaan gegevens uit de basisregistratie personen, voor zover dit is bepaald bij nadere regeling van het college.

2. De verstrekking van gegevens, zoals bedoeld in het eerste lid, vindt plaats op een van de navolgende wijzen:

a. rechtstreekse inzage;

b. systematische verstrekkingen;

c. telefonische verstrekkingen;

d. beveiligde e-mail;

e. technische koppelingen en verbanden met andere verwerkingen.

 

Artikel 2 Verstrekkingen aan derden

 

1. Het college van burgemeester en wethouders kan, overeenkomstig artikel 3.9 van de Wet basisregistratie personen, op verzoek van een derde over een ingeschrevene gegevens verstrekken uit de basisregistratie personen als

a. de derde voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt, of

b. de derde werkzaamheden verricht met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente en deze gegevens niet op een andere manier verzameld kunnen worden.

2. Verstrekking overeenkomstig het eerste lid, vindt enkel plaats voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan.

 

Artikel 3 Aanwijzing gewichtig maatschappelijk belang en categorieën derden

 

Het college van burgemeester en wethouders wijst aan:

1. De werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente, ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt;

2. De werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang worden slechts aangewezen die samenhangen met een overheidstaak, strekken tot het in stand houden van een voorziening voor burgers die onderwerp is van overheidszorg, of waarbij anderszins gelet op de overheidsbemoeienis met die werkzaamheden, ondersteuning daarvan door gegevensverstrekking uit de basisregistratie gerechtvaardigd is.

 

Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel

 

1. De Verordening gegevensverstrekking BRP Schouwen-Duiveland 2021 treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van bekendmaking.

2. De verordening gegevensverstrekking Basisregistratie personen Schouwen-Duiveland 2014 vastgesteld op 24 april 2014 wordt bij inwerkingtreding van deze verordening ingetrokken.

3. Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening gegevensverstrekking BRP Schouwen-Duiveland 2021.

 

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Schouwen-Duiveland op 23 december 2021.

J. Chr. van der Hoek, T. van Oostenbrugge

Voorzitter, griffier

ALGEMENE TOELICHTING

Algemeen

 

Deze verordening geeft uitvoering aan de artikelen 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen (hierna: Wet BRP).

Het gaat in deze verordening om verstrekking door het college van burgemeester en wethouders (hierna: college) van gegevens uit de basisregistratie personen, over inwoners van de eigen gemeente aan:

1. Organen (teams) van de eigen gemeente (op grond van artikel 3.8 van de Wet BRP, zie artikel 1 van deze verordening); en

2. Derden (op grond van artikel 3.9 van de Wet BRP, zie artikel 2 van de verordening).

 

Deze nieuwe verordening betreft een wijziging ten opzichte van de vorige "Verordening gegevensverstrekking Basisregistratie personen Schouwen-Duiveland 2014" van 6 januari 2014. Aanleiding voor deze nieuwe verordening is de intrekking van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) en de invoering van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).

 

Artikel 2 van de Uitvoeringswet AVG (UAVG) bepaalt dat de AVG niet van toepassing is op de basisregistratie personen; net zoals de Wbp dat ook bepaalde. De Wet BRP kent immers als “lex specialis” zijn eigen, strenger regime voor de verwerking en verstrekking van persoonsgegevens uit de BRP en de privacybescherming daarbij. Wel is de Wet BRP qua terminologie nu aangepast en gelijk getrokken met de AVG.

 

Het gaat in deze verordening om verstrekking door het college van burgemeester en wethouders (hierna: college) van gegevens uit de basisregistratie van inwoners van de eigen gemeente aan:

- organen of teams van de eigen gemeente (op grond van artikel 3.8 van de Wet BRP, zie artikel 2 en 3 van deze verordening)

- derden (op grond van artikel 3.9 van de Wet BRP, zie artikel 2 en 3 van deze verordening).

 

Begripsbepalingen

 

De begripsbepalingen uit de Wet BRP werken door in deze verordening. Daarmee wordt in deze verordening verstaan onder:

Basisregistratie: de basisregistratie personen, bedoeld in artikel 1.2 van de Wet BRP.

Ingeschrevene en ingezetene: een ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie personen (BRP). Dat kan ook een persoon betreffen die niet in Nederland woonachtig is, maar wel een relatie heeft met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die in de gemeente Schouwen-Duiveland woont.

Derde: elke natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.

Overheidsorgaan: een orgaan van een rechtspersoon die krachtens publiekrecht is ingesteld, of een ander persoon of college, met enig openbaar gezag bekleed.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1. Verstrekking aan organen van de gemeente

Met dit artikel wordt het college de bevoegdheid gegeven om gegevens uit de basisregistratie te verstrekken aan gemeentelijke organen. Het wordt aan het college overgelaten om te bepalen welke gegevens uit de basisregistratie, over welke personen en voor welke taken, de verschillende gemeentelijke organen/teams/medewerkers verstrekt krijgen. Het college verstrekt de gegevens vervolgens zelf, al dan niet systematische, met dien verstande dat slechts gegevens worden verstrekt die noodzakelijk zijn voor de goede invulling van de taak van de betreffende organen (artikel 3.8 tweede lid van de Wet BRP).

 

Artikel 2 en 3. Gegevensverstrekking aan derden

Deze artikelen maken het mogelijk dat op verzoek van een derde aan hem door het college gegevens worden verstrekt over inwoners van de gemeente Schouwen-Duiveland. De verstrekking kan echter uitsluitend plaatsvinden in twee gevallen, namelijk:

- als de derde voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingeschrevene over wie de gegevens worden verstrekt (artikel 3.9 eerste lid, aanhef en onder a, van de Wet BRP); of

- ten behoeve van door een derde verrichte werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente (artikel 3.9 eerste lid, aanhef en onder b, en tweede lid van de Wet BRP).

 

Er worden echter geen gegevens verstrekt als op de persoonslijst een aantekening omtrent beperking van de verstrekking van gegevens aan derden is vermeld, als bedoeld in artikel 3.21 eerste lid van de Wet BRP. De gemeente verstrekt de gegevens alleen voor zover dat noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en met inachtneming van de privacy rechten van betrokkene.

 

De werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang, ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie personen kunnen worden verstrekt, en de categorieën van derden die in aanmerking komen voor verstrekking van gegevens uit de basisregistratie, worden door het college in een nadere regeling aangewezen.

 

Artikel 4. Inwerkingtreding en citeertitel

De Verordening gegevensverstrekking BRP Schouwen-Duiveland 2021, die uit deze verordening kan worden geciteerd, treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van bekendmaking. Het Privacyreglement BRP Schouwen-Duiveland treedt op dezelfde dag in werking als de verordening waar hij uit voortvloeit.