Organisatie | Sint Maarten |
---|---|
Organisatietype | Koninkrijksdeel |
Officiële naam regeling | Landsverordening Algemene Rekenkamer |
Citeertitel | Landsverordening Algemene Rekenkamer |
Vastgesteld door | Minister van Algemene Zaken |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | financiën en economie |
Geen
Artikel 75 en 76 van de Staatsregeling
Reglement van orde van de Algemene Rekenkamer (AB 2011, no. 26)
Landsbesluit inrichting en organisatie secretariaat Algemene Rekenkamer (AB 2012, no. 10)
Landsbesluit arbeidsvoorwaarden van de secretaris en het personeel van de Algemene Rekenkamer (AB 2012, no. 12)
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-07-2021 | artikel 9 | 15-07-2021 |
Hoofdstuk 2. De inrichting en samenstelling
De voorzitter, de leden en de plaatsvervangende leden worden voor een periode van zeven jaar bij landsbesluit benoemd. Voor de benoeming van ieder van hen doen de Staten aan de Gouverneur een voordracht van twee personen. Bij hun voordracht zullen de Staten zodanig acht slaan op de overeenkomstige het derde en vierde lid ontvangen gegevens, als hun dienstig voorkomen.
De leden, de plaatsvervangende leden en de secretaris van de Algemene Rekenkamer vervullen overigens geen betrekkingen of ambten waarvan de uitoefening ongewenst is met het oog op een goede vervulling van het ambt bij de Algemene Rekenkamer of de handhaving van hun onpartijdigheid en onafhankelijkheid of van het vertrouwen daarin.
Indien onverenigbaarheid als bedoeld in het eerste lid zich voordoet houdt de betrokkene op lid, plaatsvervangend lid of secretaris te zijn. Hij geeft hiervan kennis aan de Algemene Rekenkamer met vermelding van de reden. Indien deze kennisgeving niet is gedaan doch de Algemene Rekenkamer van oordeel is dat een van de in het eerste lid bedoelde gevallen zich voordoet, draagt zij de betrokkene voor ontslag voor bij de Gouverneur.
De leden, de plaatsvervangende leden en de secretaris van de Algemene Rekenkamer leggen, alvorens hun ambt te aanvaarden, in handen van de Gouverneur de volgende eed (verklaring of belofte) af:
Ik zweer (verklaar) dat ik, middellijk noch onmiddellijk onder welke naam of voorwendsel ook om tot mijn ambt te worden benoemd, aan iemand iets heb gegeven of beloofd, noch zal geven. Ik zweer (verklaar of beloof) dat ik om iets hoegenaamd in mijn ambt te doen of te laten, van niemand enig geschenk of enige belofte of zal aannemen, middellijk of onmiddellijk.
Ik zweer (beloof) trouw aan de Koning, dat ik de Staatsregeling van Sint Maarten steeds zal (helpen) onderhouden en handhaven en mijn ambt met eerlijkheid, nauwgezetheid en onpartijdigheid zal vervullen.
Zo waarlijk helpe mij God almachtig! (Dat verklaar en beloof ik!)
Een lid en een plaatsvervangend lid kan door het Gemeenschappelijk Hof worden geschorst indien er een ander ernstig vermoeden is voor het bestaan van feiten of omstandigheden die tot ontslag, anders dan in de gevallen als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onderdelen a en b, of artikel 9, tweede lid, onderdeel zouden kunnen leiden.
De leden, de secretaris en het personeel, werkzaam bij de Algemene Rekenkamer nemen rechtstreeks, noch zijdelings deel in, noch zijn zij borg voor enige onderneming ten grondslag hebbende een overeenkomst om winst of voordeel, aangegaan met het Land of enig deer daarvan.
De inrichting en organisatie van het secretariaat van de Algemene Rekenkamer wordt bij landsbesluit, houdende algemene maatregelen, vastgesteld.
De Algemene Rekenkamer stelt een reglement van orde voor haar werkzaamheden vast. Het reglement van orde wordt door plaatsing in het Publicatieblad bekendgemaakt.
De voorzitter oefent het toezicht uit op de werkzaamheden van de Algemene Rekenkamer en op de juiste toepassing van de voorschriften gegeven bij of krachtens deze landsverordening en van het reglement van orde, genoemd in artikel 14.
Hoofdstuk 3. Rechtmatigheidsonderzoek
Alle personen die gelden, geldswaarden of goederen aan het Land toebehorend, dan wel gelden in 's landskas gedeponeerd onder zich hebben of die het beheer voeren over tot 's landskas behorende geldmiddelen, zijn rekenplichtig aan de Algemene Rekenkamer.
De rekenplichtigen doen de afschriften en andere bescheiden van hun verantwoording die zij dienen af te leggen van hun geldelijk en materieel beheer aan de Algemene Rekenkamer toekomen.
Ten aanzien van het gevoerde financiële beheer onderzoekt de Algemene Rekenkamer of de baten, lasten en balansmutaties, tot stand zijn gekomen in overeenstemming met de vastgestelde landsbegroting en met andere wettelijke regelingen en of zorg is gedragen voor een ordelijk en controleerbaar financieel beheer.
De Algemene Rekenkamer zal er zoveel mogelijk op toezien of de vorderingen en verplichtingen van het Land met de vereiste voortvarendheid worden afgewikkeld.
De Algemene Rekenkamer is bevoegd voor zover zij zulks nodig acht voor het uitoefenen van haar taak door een of meer van haar leden of plaatsvervangende leden, door haar secretaris of door haar personeel, desgewenst met medewerking van door haar aangewezen deskundigen, bij alle ministeries informatie op door haar aan te geven wijze te vorderen. Deze bevoegdheid houdt mede in het opnemen van kassen en voorraden. Zij is tevens bevoegd om aanvullende informatie te vorderen.
Alle personen, werkzaam in burelen van de openbare dienst, alle rekenplichtigen en alle personen werkzaam ten behoeve van het beheer en de administratie van de instellingen en rechtspersonen als bedoeld in artikel 42 verschaffen de inlichtingen welke de in het eerste lid bedoelde personen voor het aan hen opgedragen onderzoek nodig achten, een en ander binnen de door de Algemene Rekenkamer te stellen termijn.
Degenen die boeken, rekeningen, verantwoordingen, bewijsstukken en verdere bescheiden als bedoeld in het eerste lid, onder zich hebben, zijn gehouden die in handen te stellen van de leden respectievelijk plaatsvervangende leden, de secretaris, het personeel of de deskundigen, door de Algemene Rekenkamer aangewezen tot het vorderen van informatie als bedoeld in het eerste lid.
Van alle baten, lasten of balansmutaties die niet in overeenstemming met de vastgestelde landsbegroting of die in strijd met enige andere wettelijke regeling tot stand zijn gekomen, doet de Algemene Rekenkamer, indien overleg met de betrokken minister en de Minister van Financiën niet tot resultaat leidt dat de Rekenkamer bevredigt, aanstonds mededeling aan de Staten.
Handhaaft de Algemene Rekenkamer haar bezwaar en houdt dit bezwaar in dat bepaalde baten, lasten of balansmutaties niet in overeenstemming met de landsbegroting of enige andere wettelijke regeling tot stand zijn gekomen, dan wordt, tenzij inmiddels daaromtrent een regeling naar genoegen van de Rekenkamer is getroffen, binnen drie maanden aan de Staten een ontwerplandsverordening tot opheffing van het bezwaar gezonden.
Handhaaft de Algemene Rekenkamer bij haar eindbeslissing haar bezwaar en betreft dit een ander bezwaar dan bedoeld in het eerste lid, dan maakt zij daarvan melding in het verslag, bedoeld in artikel 38. Tevens kan zij daaromtrent een aantekening plaatsen bij de financiële verantwoording van het Land.
Hoofdstuk 5. Overige taken en bevoegdheden
De Algemene Rekenkamer kan op haar door de Staten goedgekeurd verzoek zich met andere werkzaamheden belasten.
De Algemene Rekenkamer kan afspraken maken met de Algemene Rekenkamers van Nederland, Curaçao en Aruba over samenwerking en ondersteuning, voor zover die samenwerking naar haar aard niet dient te worden gerangschikt onder de samenwerking tussen Landen van het Koninkrijk in de zin van artikel 38, eerste lid, van het Statuut voor het Koninkrijk der Nederlanden.
Onderzoeken als bedoeld in het eerste lid kunnen plaatsvinden indien vanwege een ander land of een internationale organisatie gelden zijn verstrekt aan een instantie in Sint Maarten ten aanzien van wiens financieel beheer de Algemene Rekenkamer krachtens deze landsverordening onderzoeken kan verrichten.
De Algemene Rekenkamer maakt afspraken met de Rekenkamer van het land of de organisatie die de geldmiddelen ter beschikking heeft gesteld over de wijze waarop en de voorwaarden waaronder het onderzoek door de Algemene Rekenkamer al dan niet in samenwerking met de Rekenkamer die om het onderzoek heeft verzocht, zal plaatsvinden.
Indien de zorg voor de administratie aan een derde is uitbesteed, is de Algemene Rekenkamer bevoegd mede aan de hand van de administratie van de betrokken derde dan wel bij degene die de administratie in opdracht van die derde voert, een onderzoek in te stellen, waarbij artikel 26, eerste en vijfde lid, van overeenkomstige toepassing is.
Aan de Algemene Rekenkamer wordt door de zorg van de Minister van Financiën een exemplaar gezonden van de landsverordeningen tot vaststelling of wijziging van de landsbegroting en van de landsverordeningen tot vaststelling of wijziging van de begroting van de fondsen en takken van dienst, alsmede afschrift van alle besluiten en beschikkingen het begrotingsbeheer betreffende, van alle overeenkomsten, besluiten, beschikkingen en rechterlijke uitspraken, welke ontvangsten of uitgaven tengevolge hebben, dan wel daarop of op het geldelijk of materieel beheer betrekking hebben of van invloed zijn.
Alle instellingen en rechtspersonen, in het genot van subsidie ten laste van het Land of het beheer voerend over gelden of goederen, vanwege het Land verstrekt, doen aan de Algemene Rekenkamer periodieke overzichten van het gehele geldelijk beheer en van de vermogenstoestand, zodra deze ter beschikking zijn, toekomen. Andere terzake van beheer of de organisatie uitgebrachte rapporten, memoranda, en eventueel andere stukken welke voor de beoordeling van het functioneren der vorenbedoelde lichamen van belang zijn, worden op eerste vordering van de Algemene Rekenkamer overgelegd.
De Algemene Rekenkamer kan tevens overlegging vorderen van rapporten van degenen, die in opdracht van de instellingen of rechtspersonen, bedoeld in het eerste en tweede lid, deze overzichten hebben gecontroleerd of van terzake uitgebrachte rapporten van de controlediensten van de uitvoerende organen.
Paragraaf 9 2. Geheime uitgaven
De secretaris van de Algemene Rekenkamer is bevoegd voorzover hij het nodig acht voor de uitoefening van zijn taak bij alle onderdelen van het Land informatie te vorderen met betrekking tot betalingen gedaan ten laste van de artikelen voor geheime uitgaven of andere gegevens waarop geheimhoudingsbepalingen van toepassing zijn.
Voor betalingen gedaan ten laste van artikelen voor geheime uitgaven worden bewijsstukken aan de secretaris van de Algemene Rekenkamer overgelegd.
De secretaris van de Algemene Rekenkamer verstrekt de informatie, bedoeld in artikel 45, slechts aan de voorzitter van de Algemene Rekenkamer in persoon. De voorzitter van de Rekenkamer kan ten aanzien van de gegevens die hem beschikking ter worden gesteld met betrekking tot de geheime uitgaven of gegevens waarop de geheimhoudingsbepalingen van toepassing zijn, voor zover hij dat van belang acht, mededelingen doen aan de Minister-President en de minister wie het aangaat.
Paragraaf 9 3. Geheimhoudingsplicht
De leden, plaatsvervangende leden, de secretaris en het personeel van de Algemene Rekenkamer, de personen bedoeld in artikel 26 en de deskundigen, bedoeld in artikel 37, hebben een geheimhoudingsplicht ten aanzien van alle informatie waarvan zij tijdens een onderzoek kennis nemen, behoudens voor zover deze informatie gebruikt moet worden voor het opstellen van een rapport.
Indien degenen die een onderzoek verrichten, tijdens het onderzoek gegevens onder ogen komen, die aanleiding geven tot het vermoeden dat er sprake is van een strafbaar feit, bestaat de geheimhoudingsplicht, bedoeld in het eerste lid, niet ten opzichte van de personen die belast zijn met de opsporing van dergelijke strafbare feiten.
Memorie van toelichting Landsverordening Algemene Rekenkamer
Translation of the Explanatory Memorandom of the National Ordinance General Audit Chamber