Organisatie | Arnhem |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Protocol AVG-bestendig intern cameratoezicht gemeentelijke gebouwen Gemeente Arnhem 2021 |
Citeertitel | Protocol AVG-bestendig intern cameratoezicht gemeentelijke gebouwen Gemeente Arnhem 2021 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Protocol AVG-bestendig intern cameratoezicht gemeentelijke gebouwen Gemeente Arnhem 2021 |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-01-2022 | Nieuwe regeling ter vervanging van de oude | 21-12-2021 | 587546 |
HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN ARNHEM;
- gezien de grote omvang van zowel de gemeentelijke organisatie als het aantal gemeentelijke gebouwen van de gemeente Arnhem cameratoezicht een noodzakelijke maatregel is om de veiligheid te waarborgen. Andere maatregelen zijn minder effectief of een economisch minder verantwoorde keuze, hetgeen een mogelijke inbreuk op de privacy van aanwezigen rechtvaardigt;
- het camerasysteem in het private domein van de gemeente Arnhem als doel heeft de veiligheid van aanwezigen te verbeteren en daarnaast de eigendommen van de gemeente Arnhem en/of van de aanwezigen te beschermen;
- de bescherming van de privacy van aanwezigen in en rondom de gebouwen van de gemeente Arnhem en een integer gebruik van een camerasysteem het noodzakelijk maken een regeling op te stellen;
- de uitvoering van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) in mandaat is opgedragen aan de gemeentesecretaris, die de uitvoering van de AVG heeft ondergemandateerd aan de concerndirecteur, cluster- en programmamanagers, chiefinformation officer en de concerncontroller;
- het gewenst is de bestaande ‘Instructie persoonsregistraties voor cameratoezicht in gemeentelijke gebouwen 2015’ bij te werken volgens de voorschriften van de AVG die per 25 mei 2018 van toepassing is geworden.
Gelet op de AVG en artikel 3, tweede lid, Arbeidsomstandighedenwet;
In dit protocol wordt verstaan onder:
incident: een strafbaar feit, ongeval of andere overlast gevende gedraging of gebeurtenis die gevaar of dreigend gevaar vormt voor de gezondheid of veiligheid van personen of de bewaking van zaken in en bij de gebouwen van de gemeente Arnhem en vraagt om optreden door de verwerkingsverantwoordelijke.
verwerking: een bewerking of een geheel van bewerkingen met betrekking tot persoonsgegevens of een geheel van persoonsgegevens, al dan niet uitgevoerd via geautomatiseerde procedés, zoals het verzamelen, vastleggen, ordenen, structureren, opslaan, bijwerken of wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending, verspreiden of op andere wijze ter beschikking stellen, aligneren of combineren, afschermen, wissen of vernietigen van gegevens;
gemeentelijk gebouw: pand of perceel in eigendom van of gehuurd door de gemeente Arnhem dat al dan niet (deels) voor het publiek toegankelijk is. De gemeentelijke gebouwen zijn het Stadskantoor, het Stadhuis, de Eusebiusveste, Loket Zuid, de Multifunctionele Centra (hierna: ‘MFC’s’) en de gemeentewerf.
(Onder)huurders van de gemeentelijke gebouwen (of delen daarvan) die niet onder de hiërarchische verantwoordelijkheid vallen van de verwerkingsverantwoordelijke, kunnen met toestemming van de beheerder een camerasysteem installeren. De huurder is in dit geval verantwoordelijk voor dit systeem en is verwerkingsverantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens.
Artikel 5 Taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden
Voor het Stadhuis, het Stadskantoor, Loket Zuid, de Eusebiusveste en de MFC’s ligt de verantwoordelijkheid voor het cameratoezicht bij de clustermanager van Gebiedsrealisatie en Vastgoed. Voor de gemeentewerf ligt de verantwoordelijkheid voor het cameratoezicht bij de clustermanager van Openbare Ruimte.
Het hiertoe aangewezen gekwalificeerd personeel als bedoeld in artikel 1 sub f bedient de apparatuur. Deze personen kunnen de camerabeelden ‘real time’ bekijken. Zij zijn bevoegd tot opslag van beeldopnamen en het veiligstellen van beeldopnamen als bedoeld in artikel 8, derde lid na vordering door een opsporingsambtenaar als bedoeld in artikel 8, vierde lid, of in opdracht van de onderzoekers in het kader van een feitenonderzoek conform het ‘Onderzoeksprotocol bij vermoeden van integriteitsschending’.
In geval van een incident, te beoordelen door het gekwalificeerd personeel, is het gekwalificeerd personeel bevoegd tot en verantwoordelijk voor het zo snel mogelijk analyseren en evalueren van de beeldopnamen, zodat deze niet langer dan noodzakelijk bewaard blijven, een en ander ter beoordeling door het gekwalificeerd personeel.
Indien de beeldopnamen moeten worden bewaard voor strafrechtelijk onderzoek of een feitenonderzoek conform het ‘Onderzoeksprotocol bij vermoeden van integriteitsschending’, worden de betreffende beeldopnamen gekopieerd of overgeschreven naar een afzonderlijk opslagmedium, een en ander ter beoordeling door het gekwalificeerd personeel. Hiervan wordt een registratie bijgehouden. Het terugkijken van beeldopnamen is slechts toegestaan voor het gekwalificeerd personeel en dient volgens het ‘4 ogen-principe’ te gebeuren, dus altijd in aanwezigheid van minimaal twee bevoegde functionarissen of op basis van een gerichte instructie door leidinggevende.
In geval de externe medewerker als bedoeld in het vorige lid niet onder hiërarchische verantwoordelijkheid van verwerkingsverantwoordelijke komt te staan, wordt het gekwalificeerd en gecertificeerd beveiligingsbedrijf aangemerkt als verwerker. In dit geval legt de verwerkingsverantwoordelijke de afspraken tussen hem en verwerker omtrent de omgang met persoonsgegevens die de externe medewerker ten behoeve van verwerkingsverantwoordelijke verwerkt, in een schriftelijke verwerkersovereenkomst vast.
Artikel 6 Toegang tot de persoonsregistratie
Rechtstreeks toegang tot de persoonsregistratie hebben uitsluitend en slechts binnen het kader van hun opgedragen werkzaamheden:
Artikel 8 Verstrekking persoonsgegevens
Indien het gekwalificeerd personeel heeft beoordeeld dat de beeldopnamen geschikt zijn om beschikbaar te worden gesteld aan politie of OM, maakt een lid van het gekwalificeerd personeel een kopie van de betreffende beeldopnamen door deze naar een daarvoor geschikt medium te kopiëren. De originele van de camerabeeldenserver gedownloade gegevens worden verwijderd.
Artikel 9 Geheimhoudingsplicht
Eenieder die onder gezag van de verantwoordelijke persoonsgegevens verwerkt dan wel eenieder die de beelden ‘real time’ bekijkt, is verplicht tot geheimhouding van al hetgeen hem uit dien hoofde bekend wordt, tenzij een wettelijk voorschrift hem tot mededeling verplicht of uit zijn taak de noodzaak tot mededeling voortvloeit.
Er zijn passende technische en organisatorische maatregelen genomen om de persoonsgegevens tegen kwaadwillendheid, onachtzaamheid en verkeerd gebruik, verlies of diefstal of tegen enige vorm van onrechtmatige verwerking te beschermen. Vereist is een samenhangend pakket van bijbehorende informatiebeveiligingsmaatregelen om de juiste beveiliging van informatie en informatiesystemen te kunnen borgen. Het geldende Informatiebeveiligingsbeleid vormt hiertoe het te hanteren kader.
Voor de vaststelling dan wel wijziging van dit protocol is instemming vereist door de Ondernemingsraad van de gemeente Arnhem.