Organisatie | De Fryske Marren |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gladheidsbestrijdingsplan 2021-2022 |
Citeertitel | Gladheidsbestrijdingsplan 2021 – 2022 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-01-2022 | nieuwe regeling | 14-12-2021 | z.683627 |
Het gemeentebestuur van de gemeente De Fryske Marren, heeft opdracht verleend de coördinatie en de uitvoering van gladheidsbestrijding op openbare wegen in de gemeente uit te voeren.
Een onderdeel daarvan betreft het opstellen van een jaarlijks gladheidsbestrijdingsplan.
Het is van groot belang dat wegen het hele jaar door veilig en doelmatig kunnen worden gebruikt.
Volgens de Wegenwet en de Wegenverkeerswet ligt de zorgplicht voor het wegonderhoud bij de weg-beheerder. De wetgever heeft daarbij bepaald dat de wegbeheerder al het redelijke moet doen om ge-vaar voor de weggebruiker te voorkomen, te beperken of op te heffen. Dit wordt inspanningsverplichting genoemd. Een onderdeel van deze inspanningsverplichting betreft de bestrijding van gladheid.
Het hierna volgende gladheidsbestrijdingsplan is opgesteld om het seizoen 2021-2022 te starten met de winterdienst. Na in gebruik neming van de nieuwe gemeentewerf Lemmer zijn er een aantal efficiëntie slagen gemaakt in de samenstelling van de strooiroutes. Na afloop van het seizoen worden routes we-derom geëvalueerd. Ook zullen andere manieren van strooien en strooimengsels beschouwd worden. Deze evaluatie vormt vervolgens de basis voor het nieuwe meerjarenbeleidsplan gladheidsbestrijding.
Het plan is mede bedoeld om aan te tonen dat de gemeente voldoet aan de eerdergenoemde inspan-ningsverplichting. In het plan wordt een overzicht gegeven van het beleid, de opzet/voorbereiding en de organisatie van de gladheidsbestrijding.
Het gladheidsbestrijdingsplan is als volgt opgezet:
• Hoofdstuk 2: Behandeling juridische aspecten
• Hoofdstuk 4: Overzicht van algemene opzet en voorbereiding
• Hoofdstuk 5: Uitwerking diverse onderdelen operationele fase, inclusief een organisatieschema wa-kers en strooiers
Op grond van artikel 16 van de Wegenwet en artikel 1 en 2 van de Wegenverkeerswet 1994 rust de zorg voor het in goede en veilige staat verkeren van wegen bij de wegbeheerders (onder andere gemeen-ten), voor zover deze zorg niet aan een ander overheidsorgaan is overgedragen.
Tot de zorg voor het in goede en veilige staat houden en laten verkeren van de wegen behoort ook het bestrijden van gladheid. Het gaat hierbij om een inspanningsverplichting van de gemeente en niet om een garantieplicht. Met ingang van 1 januari 1992 bestaat op grond van het Burgerlijk Wetboek artikel 6:174 een risicoaansprakelijkheid voor gemeenten ten aanzien van wegen die niet voldoen aan de eisen die men in de gegeven omstandigheden daaraan mag stellen.
Het voornoemde artikel houdt echter ook in dat van de weggebruiker mag worden verwacht dat hij of zij bij winterse omstandigheden met een grote mate van oplettendheid en voorzichtigheid aan het wegver-keer deelneemt.
De zorgplicht van de gemeente gaat dus niet zover dat de veiligheid van de weg te allen tijde gegarandeerd moet worden. Wel dient aangetoond te worden dat de gemeente aan haar zorgplicht voldaan heeft.
In het gladheidsbestrijdingsplan worden door middel van Data Navigatie en Analyse Systeem (DNAS) geregistreerde gegevens aangaande de daadwerkelijke uitvoering van de gladheidsbestrijding gearchiveerd en kunnen, indien noodzakelijk, later worden geraadpleegd. Middels dit systeem kan worden aan-getoond dat de gemeente voldaan heeft aan de zorgplicht.
Het strooibeleid is op 30 oktober 2013 vastgesteld door de raad. Sinds de harmonisatie is uit evaluaties gebleken dat er geen drastische wijzingen plaatsvinden op het gebied van routes, mensen en materieel. De insteek van het gladheidsbestrijdingsplan 2021-2022 is om met de geformuleerde uitgangspunten de winterdienst uit te voeren. Na afloop van het winterseizoen vindt er opnieuw een evaluatie plaats over de routes, het materieel en de inzet van de mensen en materiaal.
In de gehele gemeente wordt een preventief strooibeleid nagestreefd. Dit houdt in 80% preventief, 20% curatief. De 20% curatief is bestrijding op het moment dat het daadwerkelijk glad is. De gemeente streeft er naar om een zo hoog mogelijke preventieve dekking te krijgen met behulp van het Gladheid Meld Systeem (GMS). In combinatie met de gegevens van Weeronline kunnen de wakers op basis van de wegdekvoorspelling de dienstdoende strooiers inschakelen.
4 Algemene opzet en voorbereiding
In dit hoofdstuk wordt nader ingegaan op de algemene organisatie en het strooibeleid. Daarna komen de bewaking van weersaspecten en de strooistrategie en -methodiek aan de orde. Vervolgens volgt een uitwerking van een risicoanalyse op diverse gebieden zoals verkeer, materieel en personeel. Tenslotte wordt nader ingegaan op de beschikbare middelen en voorzieningen en de voorlichting aan de inwoners van onze gemeente.
De gladheidsbestrijding is operationeel vanaf oktober tot april. Medewerkers van de gemeente coördi-neren de gladheidsbestrijding. De dienstdoende coördinator is verantwoordelijk voor de bewaking van gladheid. De organisatie heeft negen bewakingscoördinatoren (wakers) aangesteld om de bewaking en oproep te regelen om de werkzaamheden uit te voeren.
Met behulp van de buienradar kunnen naderende neerslaggebieden, onder andere sneeuw, ijzel, hagel of regen, vroegtijdig worden gesignaleerd. Daarnaast geven de beelden informatie omtrent de locatie en intensiteit van neerslagbeelden. De beelden worden ieder kwartier geactualiseerd en kunnen door middel van een pc met modem worden opgevraagd vanuit de centrale computer van Weeronline. Weeronline stelt een regionale weersverwachting voor de gladheidsbestrijding op. Door de meetgegevens uit het meet¬station te combineren met de meteorologische verwachtingen is het mogelijk tot zes uur voor-uit een zeer nauwkeurige wegdekverwachting voor het betreffende meetstation te maken.
De actuele weersverwachting voor de regio kan rechtstreeks worden opgevraagd via de website www.weeronline.nl. Met een password kan de pagina met de actuele lokale weersverwachting worden opgevraagd en geraadpleegd.
Maximaal 30 minuten na melding vindt uitruk plaats.
Voor het vaststellen van de strooiroutes zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd:
• Joure en Lemmer zijn de uitrukpunten. Vanaf hier vertrekken tien strooiploegen.
• De inhoud van de strooiers wordt afgestemd op het verbruik per m² en moet voldoende zijn om de aangegeven route in één rit te kunnen strooien onder de verschillende omstandigheden.
• De prioriteit van de verschillende weggedeelten is bepaald op grond van de verkeersfunctie.
Uitgangspunt is dat de hoofdroutes, toegangswegen naar de wijken en industrieterreinen worden gestrooid.
• Hoofd(brom)fietspaden worden zo spoedig mogelijk gestrooid of geruimd.
• De strooiroutes binnen de bebouwde kom zijn vastgesteld. Buiten de vastgestelde routes wordt in woonstraten en op minder belangrijke wegen bij gladheid niet gestrooid.
In de gemeente wordt gebruikgemaakt van de methodiek natstrooien.
Hierbij wordt het zout vooraf door een sproei-installatie (voorzien van een elektronische regelunit) be-vochtigd met een oplossing van 22% NaCl (Natriumchloride) in een verhouding van één deel oplossing en één delen zout. Het bevochtigde zout wordt door een roterende schijf op de weg gestrooid.
Bij de bestrijding van gladheid, veroorzaakt door sneeuwval, kan de natstrooi apparatuur ook voor droog strooien worden ingezet door simpelweg het bevochtigen achterwege te laten en de gewenste hoe-veelheid zout per m² aan te passen.
De strooiwagens zijn uitgerust met het al eerdergenoemd DNAS-systeem. Hiervoor beschikt de eenheid over een boordcomputer, waarmee vooraf de strooibreedte en de hoeveelheid zout per m² kunnen worden ingesteld. Indien nodig kan dit tijdens het strooien handmatig worden aangepast. De boordcom-puter registreert de diverse handelingen, waaronder de strooibreedte, de gestrooide hoeveelheid, de rij- en strooikilometers en de tijdsduur. Deze gegevens worden door de coördinator via een koppeling ingelezen, verwerkt en opgeslagen in een pc.
Om in kaart te brengen welke risico's er op het gebied van verkeer, materieel, personeel, meldsysteem en milieu zijn is een risicoanalyse gemaakt. Voor de gladheidsbestrijding zijn onderstaande voorzieningen en middelen beschikbaar.
Voor het uitvoeren van de gladheidsbestrijding is voldoende materieel beschikbaar.
Het materieel, met uitzondering van tractie, wordt preventief onderhouden door onze eigen materieel-dienst. Door het preventieve onderhoud worden kans op storingen geminimaliseerd. Daartoe wordt onderstaande planning gehanteerd:
• Tijdens de actieperiode materieel grondig reinigen na een strooiactie.
• Na de actieperiode materieel grondig reinigen en ontdoen van zoutrestanten en controle/inspectie uitvoeren.
• Gedurende de zomerperiode wordt preventief (groot)onderhoud aan materieel verricht en uiterlijk twee weken voorafgaand aan het actieseizoen wordt een laatste controle op functionaliteit van ma-terieel uitgevoerd.
Het volgende materieel is beschikbaar:
Zout wordt door de gemeente opgeslagen op de locaties Handelswei 11 te Joure en Ossekamp 2 te Lemmer. In totaal is er ruimte voor 500 ton. Het aanleveren van het benodigde zout wordt door de me-dewerkers van de gemeente uitgevoerd. De zoutoplossingsvloeistof voor het natstrooien wordt door de medewerkers van de gemeente gemengd (zout/wateroplossing). Joure en Lemmer hebben beiden een voorraad zoutoplossing van ca 30m3. Voor het aanmaken van zoutoplossing wordt slootwater gebruikt.
Op dit moment wordt strooizout gebruikt van het type steenzout, dat betrokken wordt van
Voorafgaand aan het winterseizoen worden de inwoners van de gemeente geïnformeerd over de glad-heidsbestrijding. Informatievoorziening vindt plaats via de plaatselijke media en de website van de ge-meente. Er wordt beschreven en aangegeven hoe gladheid wordt bestreden op basis van de vastgestel-de strooiroutes. Daarnaast worden de burgers gewezen op hun verantwoordelijkheid ten aanzien van gladheidsbestrijding op voetpaden bij hun perceel. Provincie Fryslân en de Politie Fryslân worden door de gemeente rechtstreeks en separaat op de hoogte gesteld betreffende contactpersonen en telefoon-nummers.
In dit hoofdstuk wordt ingegaan op de uitvoerende aspecten van de gladheidsbestrijding zoals bewaking, alarmering en bestrijding. Ook komen de gemaakte afspraken met omliggende gemeenten aan de orde. Tenslotte volgt een organisatieschema met een telefoonlijst wakers en strooiers en een overzicht van strooiroutes.
5.1 Bewaking, alarmering en bestrijding
In het kader van preventief (80%) strooibeleid is tijdige signalering voor het ontstaan van gladheid nood-zakelijk. Met behulp van het GMS en ondersteuning van Weeronline is dit gedurende het winterseizoen
- 1 november tot 1 april - gewaarborgd. Tijdens en buiten kantooruren vindt ook bewaking plaats door de gladheidscoördinator.
Op basis van bovenstaande meetgegevens en/of informatie neemt de coördinator de beslissing om al dan niet te gaan strooien. Zo nodig kan de meteoroloog van Weeronline nader worden geraadpleegd. In geval wordt besloten te gaan strooien, informeert de coördinator de betrokken medewerkers over zijn besluit en wordt hen opgedragen om uit te rukken.
De uitrukpunten bevinden zich op locaties Handelswei te Joure en Ossekamp te Lemmer.
Tijdens de strooiactie onderhoudt de coördinator contact met uitvoerenden over de toestand van de wegen ter plaatse. Indien er aanleiding toe is besluit de coördinator tot eventuele wijzigingen of aanpas-singen van de strooiactie.
Het op peil houden van de voorraad zout en vloeistof wordt verzorgd door de coördinator van de ge-meente.
Na afronding van een strooiactie worden de voorraadtanks van het materieel voorzien van de vloeistof benodigd voor natstrooien en vervolgens wordt het materieel gestald op de uitruklocatie.
5.2 Afspraken met andere wegbeheerders
Met de omliggende gemeenten Súdwest-Fryslán, Weststellingwerf, Heerenveen en Noordoostpolder zijn afspraken gemaakt tot waar er gestrooid wordt. Uitgangspunt is dat de begrenzing ligt bij een komgrens of een snelheidsovergang. Daarnaast zijn er met Rijkswaterstaat en de provincie Fryslân detailaf-spraken gemaakt over begrenzingen van routes. Te allen tijde worden afspraken gemaakt op basis van efficiëntie voor alle wegbeheerders en het voorkomen van dubbel gestrooide routes of gedeelten van routes.
MAN vrachtwagen 4,0 m3 opzetstrooier
Haskerveldweg (vanaf Handelswei tot Jousterweg)
Jousterweg (nieuwe knooppunt incl. rotonde)
Geert Knolweg (nieuw knooppunt incl. rotonde en ovonde)
Crematorium Haskerpoort (alleen toegangsweg)
De Dolten (vanaf Frankrijkdreef)
Grevenweg (tot splitsing Vegelinsweg, de Traen)
Leeuwarderweg (vanaf haskerveldweg)
Swettepoelsterdyk (tot Leeuwarderweg)
Sewei (dubbele rijbaan bij kruising Sportief knooppunt)
Valtra tractor 1,4 m3 aanhangstrooier
Sewei (vanaf rotonde Haskerveldweg tot rotonde Harddraverweg)
Sewei Fietspaden vanaf Haskerveldweg tot rotonde Harddraverweg incl fietspaden rondom ovonde
Tramwei tot aan eerste kruising over de Horsebrug, via fietspad terug (inclusief gehele rotonde Broek zuid tot rontonde harddra-verweg)
Sauna Woudfennen (fietspad en weggedeelte)
Fietspad Scharsterbrug naar Sint Nicolaasga (beton Fietspad tot Oer it Spoar)
Rotonde Tsjûkemarwei ( fietspad)
Iveco kleine vrachtwagen 1,4 m3 opzetstrooier
Polderboskdyk tot Flueskamp (noordelijkste fietsbrug naar De Ekers)
Fietspad tussen Polderboskdyk en Haskerveldweg
Carpool en busstation McDonald’s
Kon. Julianalaan (inclusief begraafplaats)
Pastorielaan (tussen Ulke Boonstrastrat en prof Titus Brandsmaweg)
Parkeerterrein Binnenpad Brede School
Herema State (park gemeentehuis)
Midstraat (inclusief Drolshagenplein)
Sinnebuorren, inclusief parkeerterrein
Fietspad Sinnebuorren richting Aukebaes
Slachtedyk (gedeeltelijk tussen Tolhuiswei en Vegelingsweg)
Fietspad tussen Helmhout en Dûkdalf
Dûkdalf (tot fietspad en brug)
Oer de Feart (inclusief bouwweg)
Industrieterrein De Ekers (wegen + fietspaden)
Industrieterrein Woudfennen (wegen + fietspaden en ambulancepost)
Ford pick-up 1,1 m3 aanhangstrooier
Jinshuzen (tot Ljouweterdyk gemeente Heerenveen)
Fietspad Jinshuzen (Vanaf Ljouweterdyk gemeente Heerenveen)
Fietspad Jousterweg richting Heerenveen (tot rotonde Trekschuit gem. Heerenveen)
Fietspad Jousterweg tot aan aansluiting fietspad Haskerveldweg (+ dubbeling hoofdrijbaan Jousterweg , zie kaart)
Fietspad knooppunt Joure Jousterweg en Geert Knolweg tot aan ovonde.
Infoplaats Geert Knolweg voor ovonde ( zie kaart)
Tractor Deutz 0,8 m3 aanhangerstrooier
Jachthavendyk (tot huisnummer 9)
Fietspad Menno van Coehoornweg
Fietspad Jacobus Boomsmastraat
Fietspad Mientwei (tot aan de Smitsleane)
Fietspadverbinding tussen Houtdijk en Houtdijk (kruising Sudergoawei)
Industrieterrein Eigen Haard (vanaf kruising woningbouw Z.W.H. –fietsroute achter AVK)
Lemmer Strooiroute 10 !!! LET OP Transponder in tractor voor beweegbare paal Kortestreek !!!
John Deere tractor 1,4 m3 aanhangstrooier
Oversteek Transveer met N359 naar Zeedijk, dubbeling rijbaan en fietsoversteken
Fietspad vanaf Riensingel tot aan aansluiting Zeedijk - Schardijk
Zeedijk (incl. rotonde rijbaan + naastliggend fietspad) - Hooilanden
Almere (rijbaan + aanliggende fietspaden) - Hogemieden
Schouw - Schuddingsteeg (De Steke)
Willemskade - Van Rijgersmapark
Flevostraat (tot aan aansluiting Urkerstraat)
Fietspaden bij oversteek N359 tussen Spaanderbank en Brekkenweg
Fietspad parallel aan noordzijde N359 vanaf Brekkenweg (2 aansluitingen) tot 60 m voorbij ingang Pasveer
Tramdijk (fietspad vanaf Wielewei tot Melkweg)
Oversteek Straatweg met N359, zowel (dubbeling) rijbaan als fietsoversteken