Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Schagen

Regeling Ambtelijk horen gemeente Schagen 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSchagen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling Ambtelijk horen gemeente Schagen 2022
CiteertitelRegeling ambtelijk horen gemeente Schagen 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling is tevens vastgesteld door de burgemeester.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 7:5 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR658461/1
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-01-2022nieuwe regeling

21-12-2021

gmb-2022-8758

21.756846

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling Ambtelijk horen gemeente Schagen 2022

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schagen en de burgemeester van de gemeente Schagen, ieder voor wat betreft zijn eigen bevoegdheid;

 

gelet op het bepaalde in art. 2 lid 3 van de ‘Verordening behandeling bezwaarschriften Schagen 2021’ en artikel 7:5 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

BESLUIT:

 

vast te stellen de

 

Regeling Ambtelijk horen gemeente Schagen 2022

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • a.

    Awb: de Algemene wet bestuursrecht;

  • b.

    Belanghebbende: belanghebbende in de zin van artikel 1:2 van de Awb

  • c.

    Belangrijke politieke, bestuurlijke of maatschappelijk gevolgen: ingrijpende gevolgen die zich voordoen of kunnen voordoen na het nemen van een besluit in overeenstemming met of in afwij¬king van (recente) besluitvorming door een gemeentelijk bestuursorgaan. Hiervan is in ieder geval sprake, als het besluit aanmerkelijke (financiële) invloed heeft of zou kunnen hebben op regionaal, plaatselijk of op persoonlijk niveau. Deze afweging is voorbehouden aan de betreffende teamleider

  • d.

    Bestuursorgaan: het bevoegde bestuursorgaan;

  • e.

    Betreffende teamleider: de teamleider van het team waar het bestreden besluit geno¬men is;

  • f.

    Bezwaarschrift: bezwaar in de zin van hoofdstuk 7 van de Awb;

  • g.

    a. Categorie lichte bezwaarschriften: categorie die geen ingrijpende gevolgen kent van welke aard en/of voor welke partij dan ook en waarbij niet meer dan één belanghebbende-partij is betrokken.

    b. Categorie Piekbelasting: categorie die voortvloeit uit speciale afzonderlijke procedures die een piekbelasting veroorzaken waarvoor de aanwezige capaciteit in de organisatie onvoldoende van omvang is om het tijdig te kunnen afhandelen.

  • g.

    Bezwarencommissie: Commissie Bezwaar gemeente Schagen (CBGS), dan wel regionale bezwarencommissie indien aanwezig: adviescommissie in de zin van artikel 7:13 van de Awb;

  • h.

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schagen;

  • i.

    Burgemeester: de burgemeester van de gemeente Schagen;

  • j.

    Verordening: de Verordening behandeling bezwaarschriften Schagen 2016 en de daarop volgende verordeningen;

Artikel 2 Aanwijzen categorieën van bezwaarschriften

  • 1.

    Het college en de burgemeester, ieder voor wat betreft zijn eigen bevoegdheid, wijzen in bijlage 1 van deze regeling categorieën van bezwaarschriften aan waarbij ambtelijk kan worden gehoord, waarbij geldt dat dit enkel voor de lichte categorieën is bestemd.

  • 2.

    Voorgaande lid geldt niet voor bezwaarschriften van het sociaal domein die in alle gevallen ambtelijk worden afgedaan, met uitzondering van de bezwaarschriften die zijn gericht tegen een besluit dat belangrijke politieke, bestuurlijke of maatschappelijke gevolgen kan hebben of wanneer de bezwaarschriften vallen in de categorie Piekbelasting. In die gevallen zullen de bezwaarschriften in handen worden gesteld van de bezwarencommissie.

Artikel 3 Ambtelijk horen

  • 1.

    De indiener van een bezwaarschrift en eventueel derde belanghebbenden worden in de gelegenheid gesteld om te worden gehoord door ten minste één ambtenaar die niet bij de voorbereiding van het bestreden besluit betrokken is geweest, behoudens hetgeen is bepaald in artikel 2.

  • 2.

    Bij de hoorzitting kan een vertegenwoordiger van het college aanwezig zijn om het bestreden besluit toe te lichten.

  • 3.

    In afwijking van het bepaalde in artikel 2 van deze regeling kan de betreffende teamleider namens het bestuursorgaan bepalen dat het bezwaar zal worden behandeld door de bezwarencommissie indien de omstandigheden van het geval daartoe naar zijn oordeel aanleiding geven.

  • 4.

    Van horen zal worden afgezien ten aanzien van bezwaarschriften die kennelijk niet-ontvankelijk of kennelijk ongegrond zijn, dan wel wanneer de bezwaarmaker heeft aangegeven niet gehoord te willen worden.

Artikel 4 Hoorzitting

  • 1.

    De ambtelijke hoorzittingen zijn in beginsel openbaar, tenzij de betreffende teamleider om moverende redenen beslist dat deze niet openbaar zijn.

  • 2.

    In afwijking van het eerste lid zijn de hoorzittingen inzake bezwaarschriften die zijn gericht tegen besluiten op grond van de volgende wetten niet openbaar

    • De Wet maatschappelijk ondersteuning

    • De Jeugdwet;

    • De Participatiewet;

    • De Wet Kinderopvang;

    • Wet gemeentelijke schuldhulpverlening;

    • Wet op de expertisecentra;

    • Wet op het voortgezet onderwijs;

    • Wet op het primair onderwijs;

    • Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers;

    • Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;

    • Algemene Verordening Gegevensbescherming

Artikel 5 Verslaglegging

  • 1.

    Van de hoorzitting als bedoeld in artikel 3 lid 1 wordt een digitale geluidsopname gemaakt die op verzoek aan de belanghebbende(n) ter beschikking wordt gesteld.

  • 2.

    Op basis van de geluidsopname wordt een schriftelijke samenvatting van het besprokene gemaakt wanneer:

    • het bestuursorgaan dat nodig acht voor zijn besluitvorming of

    • een belanghebbende daarom verzoekt of

    • een gerechtelijke instantie daar om verzoekt in geval van een (hoger) beroepsprocedure en zal worden ondertekend door de ambtelijk hoorder(s).

Artikel 6. Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als ‘Regeling ambtelijk horen gemeente Schagen 2022’.

Artikel 7 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking één dag na bekendmaking. Gelijktijdig wordt de Regeling ambtelijk horen gemeente Schagen 2021 ingetrokken.

Aldus vastgesteld op 21 december 2021

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schagen,

gemeentesecretaris

De heer A. Meijer

burgemeester

Mevrouw M.J.P. van Kampen-Nouwen

De burgemeester van de gemeente Schagen,

Burgemeester

Mevrouw M.J.P. van Kampen-Nouwen

Bijlage 1 Categorieën bezwaarschriften waarbij ambtelijk wordt gehoord als bedoeld in artikel 2 van de ‘Regeling ambtelijk horen gemeente Schagen 2022’

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schagen en de burgemeester van de gemeente Schagen, ieder voor wat betreft zijn eigen bevoegdheid;

 

gelet op het bepaalde in artikel 7:5 van de Algemene wet bestuursrecht, de ‘Verordening behandeling bezwaarschriften Schagen’ en de onderhavige regeling;

 

Wijzen de volgende categorieën bezwaarschriften aan waarbij ambtelijk wordt gehoord:

 

Bezwaarschriften gericht tegen besluiten op grond van de volgende wetten en de krachtens deze wetten vastgestelde regels:

 

  • Algemene wet bestuursrecht;

  • Wet openbaarheid van bestuur;

  • Wegenverkeerswet 1994;

  • Wegenwet

  • Wet maatschappelijk ondersteuning;

  • Jeugdwet;

  • Participatiewet;

  • Wet Kinderopvang;

  • Wet gemeentelijke schuldhulpverlening;

  • Wet op de expertisecentra;

  • Wet op het voortgezet onderwijs;

  • Wet op het primair onderwijs;

  • Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers;

  • Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen.

  • Drank- en Horecawet

  • Erfgoedwet

  • Gemeentewet

  • Leegstandwet

  • Monumentenwet

  • Visserijwet

  • Wet Luchtvaart

  • Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

  • Wet milieubeheer

  • Wet op de kansspelen

  • Wet ruimtelijke ordening

  • Wet Veiligheidsregio's

  • Winkeltijdenwet

  • Woningwet

  • Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

  • Wet hergebruik overheidsinformatie

  • Archiefwet 1995

  • Wet elektronische bekendmaking(Web)

  • Wet op identificatieplicht

  • Paspoortwet

  • Algemene Verordening Gegevensbescherming

  • Wet Basis Registratie Personen

  • Rijkswet op het Nederlanderschap

  • Wet op de lijkbezorging

  • Algemene termijnenwet

  • Wet rechten Burgerlijke Stand

  • Referendumwet (als aanvulling op de Kieswet)

  • Wet basisregistraties Adressen en gebouwen

  • Kieswet

  • Telecommunicatie wet

  • Burgerlijk wetboek

  • Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken

  • Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens