Organisatie | Metropoolregio Eindhoven |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | STATUUT OVERLEGORGANEN METROPOOLREGIO EINDHOVEN 2021 |
Citeertitel | Statuut Overlegorganen Metropoolregio Eindhoven 2021 |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2022 | Statuut Overlegorganen Metropoolregio Eindhoven 2021 | 15-12-2021 |
Het Algemeen Bestuur van de Metropoolregio Eindhoven,
• De raden en de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten in Zuidoost-Brabant hun onderlinge samenwerking vastgelegd hebben in de Gemeenschappelijke Regeling Metropoolregio Eindhoven 2021;
• de samenwerking gericht is op het handhaven en uitbouwen van het kenmerkende economische profiel van de regio, om op die manier het vestigings- en verblijfsklimaat voor onze inwoners en bedrijven te stimuleren;
• de voorgestane wijze van samenwerken in de regio om een bestuurlijk arrangement vraagt dat enerzijds snel aangepast kan worden aan de inhoud van de samenwerking c.q. de opgaven waar de gemeenten voor staan en anderzijds recht doet aan de eisen van democratische legitimatie;
• om die reden in de gemeenschappelijke regeling van de Metropoolregio Eindhoven een hoofdstuk is opgenomen over het instellen van overlegorganen, dat nader wordt uitgewerkt in een door het Algemeen Bestuur van de Metropoolregio Eindhoven vast te stellen statuut;
• het hier uitdrukkelijk om een werkwijze gaat en niet om besluitvorming. Die besluitvorming is voorbehouden aan de bestuursorganen van de gemeenten en de Metropoolregio Eindhoven, zoals vastgelegd in de Gemeenschappelijke Regeling Metropoolregio Eindhoven.
• de raden en de colleges hun onderlinge samenwerking in 2017 hebben geëvalueerd;
• op basis van de evaluatie een Samenwerkingsakkoord 2019-2022 is opgesteld;
• het Samenwerkingsakkoord 2019-2022 als uitgangspunt dient voor de nieuwe werkwijze van samenwerken;
• de gemeenschappelijke regeling in overeenstemming is gebracht met het Samenwerkingsakkoord 2019-2022 zodat het gewenst is het statuut in overeenstemming te brengen met hetgeen in de gemeenschappelijke regeling is vastgelegd.
• het Samenwerkingsakkoord 2019-2022, zoals vastgesteld door het Algemeen Bestuur van de Metropoolregio Eindhoven op 27 maart 2019;
• De Gemeenschappelijke Regeling Metropoolregio Eindhoven 2021.
Gezien het voorstel van het Dagelijks Bestuur d.d. 15 november 2021
Stelt vast het Statuut Overlegorganen Metropoolregio Eindhoven 2021, dat als volgt luidt:
In dit statuut wordt verstaan onder:
f. Regionale agenda : het vierjaarlijks vast te stellen strategische beleidsdocument dat de inhoud van de samenwerking bepaalt. Een beleidsdocument dat voldoet aan de begripsbepaling en overeenkomstig de bepalingen van de regeling is vastgesteld, is de regionale agenda, ongeacht de naam van dat document.
2. Indieners van agendapunten dragen zelf zorg voor de inhoudelijke voorbereiding en toelichting tijdens de regionale bijeenkomst. Het dagelijks bestuur bevordert dat de voorzitters van de portefeuillehoudersoverleggen tijdens bijeenkomsten verslag doen van de bereikte resultaten, de voortgang van het werkprogramma op het voor hen specifieke thema en eventueel een doorkijk naar het eerstvolgende jaar.
l. Uiterlijk twee weken na bijeenkomst wordt een concept-verslag gestuurd, Raadstafelleden hebben twee weken de tijd om te reageren en dan wordt het definitieve verslag rondgemaild. Het verslag wordt gestuurd naar de leden van de Raadstafel21, de plaatsvervangende leden en naar de griffie van de gemeenteraad.
3. Het externe werkwijze van de Raadstafel21 kenmerkt zich door een individueel optreden van de leden. Omdat dat optreden naar eigen inzichten per lid c.q. gemeente anders kan worden ingevuld, wordt in dit statuut volstaan met het noemen van enkele uitgangspunten. Deze uitgangpunten zijn gekoppeld aan de onderscheidenlijke taken of functies van de Raadstafel21, zoals genoemd in artikel 7, lid 2, van dit statuut.
Het bevorderen van informatie-uitwisseling tussen lokale portefeuillehouders en raadsleden over regionale opgaven
Het bevorderen van kennisdeling tussen gemeenteraden
c. De Raadstafelleden delen hun kennis over de besprekingen in de eigen raad over de regionale thema’s en –opgaven zoveel mogelijk met elkaar, ook buiten de vergadering van de Raadstafel21 om. Andersom brengt het Raadstafellid in de eigen commissie of raad kennis in over standpunten of gevoelens die bij andere gemeenten heersen over onderwerpen die de regionale samenwerking raken.
Het vervullen van de ambassadeursrol naar de eigen raad
d. Voor zover hiervoor nog niet aan de orde gekomen, geven de Raadstafelleden invulling aan hun ambassadeursrol door individueel meer duiding te geven aan de meerwaarde van de samenwerking door te streven naar een betere afstemming en informatievoorziening tussen de bestuursorganen van de Metropoolregio en de raden van de gemeenten. Zij benutten daartoe hun netwerk via de Raadstafel21.
4. Met het oog op de primaire taak van de Raadstafel21 is dit overlegorgaan gerechtigd procesvoorstellen in te dienen bij het algemeen bestuur. De voorzitter van de Raadtafel21 kan door de voorzitter van het algemeen bestuur wordt uitgenodigd om in een bijeenkomst van dat bestuursorgaan een toelichting te geven op het voorstel.
V Portefeuillehoudersoverleggen
Artikel 8 – Instelling en samenstelling
5. De portefeuillehouders kunnen uit hun midden een “bestuurlijke koplopersgroep” formeren bestaande uit bestuurders die binnen de thema’s de diverse opgaven uitwerken en beraadslaging in het portefeuillehoudersoverleg daarover voorbereiden. De voorzitter van het portefeuillehoudersoverleg is voorzitter van de bestuurlijke koplopersgroep.
Artikel 9 – Taken, verantwoording en ondersteuning
2. Het portefeuillehoudersoverleg kan gevraagd en ongevraagd advies uitbrengen aan het dagelijks bestuur. In elk geval adviseert zij over voorstellen van dit bestuur aan het algemeen bestuur over het werkprogramma met daarin de concrete acties en te bereiken resultaten op het thema waarvoor dat portefeuillehoudersoverleg is ingesteld
3. De voorzitter van een portefeuillehoudersoverleg is voor het dagelijks bestuur, het algemeen bestuur en de Metropoolconferentie aanspreekpunt voor de opgaven binnen het thema waarvoor het portefeuillehoudersoverleg is ingesteld. De voorzitter van een portefeuillehoudersoverleg draagt zorgt voor verantwoording over de uitvoering van het werkprogramma aan het dagelijks bestuur
6. De portefeuillehouders dragen zorg voor ondersteuning vanuit hun eigen organisatie voor de inhoudelijke uitwerking van de opgaven. Uitsluitend indien de complexiteit van de opgave hier aanleiding toe geeft en indien de begroting van de Metropoolregio hierin voorziet, kan tijdelijk een beroep worden gedaan op externe ondersteuning.
Artikel 11 – Adviseurs van het dagelijks bestuur
4. Het dagelijks bestuur beoordeelt de complexiteit van de in het dagelijks bestuur belegde opgaven en de regionale spreiding van de voorzitters van de portefeuillehoudersoverleggen. Het dagelijks bestuur kan op basis van deze beoordeling aan het algemeen bestuur een voorstel doen tot benoeming van een extra adviseur van het dagelijks bestuur. Deze adviseur neemt eveneens deel aan de beraadslagingen van het dagelijks bestuur.
5. Indien de aard van de taken te beleggen bij de extra adviseur bedoeld in het vierde lid daartoe aanleiding geven, dan stelt het dagelijks Bestuur in haar voorstel aan het algemeen bestuur, als bedoeld in het vierde lid, voor om deze persoon aan te wijzen om zitting te nemen in het dagelijks Bestuur. Het bepaalde in artikel 14 en artikel 9 is hierbij van toepassing.
Artikel 12 - Toevoeging van opgaven aan een thema
c. de voorzitter geeft opdracht tot een verkennend onderzoek nadat in het portefeuillehoudersoverleg is vastgesteld dat de opgave meerwaarde heeft om met de 21 gemeenten gezamenlijk op te pakken, urgent is, niet op een ander schaalniveau belegd zou moeten worden of door een andere organisatie opgepakt kan worden, en iets toevoegt aan het grotere doel: het handhaven en uitbreiden van het unieke economische profiel van de regio. Verder wordt verkend of er extra middelen benodigd zijn en of er sprake is van een incidentele of structurele opgave;
Artikel 13 - Toevoeging van een thema
f. met het oog op het bepaalde in artikel 10, lid 2, van de Wet gemeenschappelijke regelingen vraagt het algemeen bestuur in haar voorstel over aanpassing van de regionale agenda gemeenten een uitdrukkelijk besluit te nemen over het toevoegen van een nieuw thema en de overdracht van daarbij horende bevoegdheden aan de Metropoolregio.