Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Heerenveen

Aanwijzingsbesluit archivaris gemeente Heerenveen 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHeerenveen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingAanwijzingsbesluit archivaris gemeente Heerenveen 2022
CiteertitelAanwijzingsbesluit archivaris gemeente Heerenveen 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 31 van de Archiefwet 1995
  2. artikel 32, derde lid, van de Archiefwet 1995
  3. artikel 3a van het Archiefbesluit 1995
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-01-202201-01-2022Nieuwe regeling

21-12-2021

gmb-2022-6462

Z.21.355894

Tekst van de regeling

Intitulé

Aanwijzingsbesluit archivaris gemeente Heerenveen 2022

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heerenveen; in de hoedanigheid van zorgdrager voor de archiefbescheiden op basis van artikel 30 van de Archiefwet 1995;

gelet op artikelen 31 en 32, derde lid, van de Archiefwet 1995 en artikel 3a van het Archiefbesluit 1995;

besluit:

  • I.

    als gemeentearchivaris aan te wijzen: E-J. Keulemans;

  • II.

    dat dit besluit in werking treedt op 1 januari 2022 en wordt aangehaald als: Aanwijzingsbesluit archivaris gemeente Heerenveen 2022.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heerenveen van 21 december 2021.

Burgemeester,

T. van derZwan

Secretaris,

J. vanLeeuwestijn

Toelichting

 

In artikel 30, eerste lid, van de Archiefwet 1995 (hierna: Archiefwet) is de zorgplicht voor de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen bij burgemeester en wethouders (zorgdrager) gelegd.

 

Dit besluit betreft een aantal besluiten die burgemeester en wethouders moeten nemen om aan hun zorgtaak op grond van de Archiefwet te voldoen.

 

Onderdeel I betreft de benoeming van de gemeentearchivaris overeenkomstig artikel 32, derde lid, van de Archiefwet. In het eerste lid van artikel 32 van de Archiefwet is bepaald dat de gemeentelijke archiefbewaarplaats wordt beheerd door een gemeentearchivaris, die in het bezit dient te zijn van een diploma archivistiek. Burgemeester en wethouders zijn eveneens bevoegd tot het benoemen, schorsen en ontslaan van voldoende deskundig personeel (artikel 160, eerste lid, aanhef en onder d, van de Gemeentewet).