Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Heumen

Verordening Adviescommissie bezwaarschriften Heumen 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHeumen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Adviescommissie bezwaarschriften Heumen 2022
CiteertitelVerordening Adviescommissie bezwaarschriften Heumen 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht
  2. Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2022Adviescommissie bezwaarschriften

16-12-2021

gmb-2021-484945

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Adviescommissie bezwaarschriften Heumen 2022

De raad, het college en de burgemeester van de gemeente Heumen

ieder voor zoveel het hun bevoegdheden betreft;

gezien het voorstel van het college;

gelet op de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Gemeentewet;

besluiten vast te stellen de volgende verordening:

 

Verordening Adviescommissie bezwaarschriften Heumen 2022

Artikel 1: Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Verwerend orgaan: bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen;

  • b.

    Adviescommissie bezwaarschriften: vaste commissie van advies voor de bezwaarschriften.

Artikel 2 Inleidende bepaling commissie

  • 1.

    Er is een Adviescommissie bezwaarschriften belast met de voorbereiding van de beslissing op bezwaarschriften tegen besluiten van de raad, het college en de burgemeester.

  • 2.

    De Adviescommissie bezwaarschriften is niet bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften die zijn gericht tegen besluiten die betrekking hebben op, of die zijn genomen op grond van:

    • - De Algemene wet inzake rijksbelastingen en aanverwante regelgeving;

    • - De gemeentelijke belastingverordeningen;

    • - De Wet waardering onroerende zaken.

  • 3.

    Ten aanzien van de bezwaarschriften die naar het oordeel van de voorzitter en de secretaris niet-ontvankelijk of kennelijk ongegrond zijn, volstaat advisering door de Adviescommissie bezwaarschriften aan het bestuursorgaan.

Artikel 3 Samenstelling van de commissie

  • 1.

    De Adviescommissie bezwaarschriften bestaat uit een voorzitter of een plaatsvervangend voorzitter en ten minste twee leden.

  • 2.

    De voorzitter, de plaatsvervangend voorzitter en de leden worden benoemd, geschorst en ontslagen door het college.

  • 3.

    Tot voorzitter, plaatsvervangend voorzitter en lid van de Adviescommissie bezwaarschriften zijn niet benoembaar personen die deel uitmaken van of werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van een gemeentelijk bestuursorgaan.

  • 4.

    De Adviescommissie bezwaarschriften regelt de vervanging van de voorzitter.

Artikel 4 Secretaris

  • 1.

    De secretaris van de Adviescommissie bezwaarschriften is een door het college aangewezen ambtenaar.

  • 2.

    Het college wijst tevens een of meer plaatsvervangers van de secretaris aan.

Artikel 5 Zittingsduur

  • 1.

    De voorzitter en de leden van de Adviescommissie bezwaarschriften worden benoemd voor een termijn van vier jaar. Het is mogelijk om tenminste één keer herbenoemd te worden, zonder dat daarbij openbaar wordt geworven om geschikte opvolgers te vinden.

  • 2.

    De voorzitter en de leden van de Adviescommissie bezwaarschriften kunnen op elk moment ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan het college.

  • 3.

    De aftredende of ontslagnemende voorzitter of leden van de Adviescommissie bezwaarschriften blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

Artikel 6 Ingediend bezwaarschrift

  • 1.

    Op het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.

  • 2.

    Het bezwaarschrift met de daarbij overgelegde stukken wordt zo spoedig mogelijk in handen van de Adviescommissie bezwaarschriften gesteld.

Artikel 7 Uitoefening van bevoegdheden

  • 1.

    De bevoegdheden ingevolge de hierna genoemde artikelen van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de voorzitter van de Adviescommissie bezwaarschriften.

    • a. artikel 2:1, tweede lid;

    • b. artikel 6:6, wat betreft het de indiener stellen van een termijn;

    • c. artikel 6:17, voor zover het de verzending van stukken betreft tijdens de behandeling door de commissie;

    • d. artikel 7:4, tweede lid;

    • e. artikel 7:6, vierde lid.

  • 2.

    De in deze verordening toegekende bevoegdheden aan de Adviescommissie bezwaarschriften respectievelijk de voorzitter van de Adviescommissie bezwaarschriften kunnen - met uitzondering van het bepaalde in artikel 7:3 van de Awb - namens deze, door de secretaris van de Adviescommissie bezwaarschriften worden uitgeoefend.

Artikel 8 Vooronderzoek

  • 1.

    De voorzitter van de Adviescommissie bezwaarschriften is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen.

  • 2.

    De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de Adviescommissie bezwaarschriften bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen daartoe op de zitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van het college vereist.

Artikel 9 Mogelijkheid om het geschil op te lossen

De Adviescommissie bezwaarschriften onderzoekt de mogelijkheid het geschil informeel op te lossen. De secretaris verricht daartoe de noodzakelijke handelingen.

Artikel 10 Hoorzitting

  • 1.

    De voorzitter van de Adviescommissie bezwaarschriften bepaalt plaats en tijdstip van de hoorzitting waarin de belanghebbenden en het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te laten horen.

  • 2.

    De voorzitter beslist over de toepassing van artikel 7:3 van de Awb.

  • 3.

    Indien de voorzitter op grond van het tweede lid besluit af te zien van het horen, doet hij of de secretaris namens hem daarvan mededeling aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan.

Artikel 11: Uitnodiging hoorzitting

  • 1.

    De voorzitter nodigt de belanghebbende en het verwerend orgaan ten minste twee weken voor de hoorzitting schriftelijk uit.

  • 2.

    Binnen drie dagen na de uitnodiging kunnen de belanghebbenden of het verwerend orgaan onder opgaaf van redenen de voorzitter verzoeken het tijdstip van de zitting te wijzigen.

  • 3.

    De beslissing van de voorzitter op dit verzoek wordt uiterlijk één week voor het tijdstip van de zitting aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan meegedeeld.

  • 4.

    De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen die genoemd zijn in het eerste tot het met het derde lid.

Artikel 12: Quorum

Voor het houden van een zitting is vereist dat ten minste de voorzitter of zijn plaatsvervanger, aanwezig is. Het advies wordt uitgebracht door de voltallige commissie

Artikel 13: Niet-deelneming aan de behandeling

De voorzitter en de leden van de Adviescommissie bezwaarschriften nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn. Zij laten zich zo nodig vervangen.

Artikel 14: Openbaarheid zitting

  • 1.

    De zitting van de Adviescommissie bezwaarschriften is openbaar, met uitzondering van de bezwaarschriften op het gebied van het socialezekerheidsrecht.

  • 2.

    De deuren kunnen worden gesloten indien de voorzitter van de Adviescommissie bezwaarschriften of een van de aanwezige leden het nodig oordeelt of indien een belanghebbende daartoe een verzoek doet.

  • 3.

    Indien de Adviescommissie bezwaarschriften vervolgens beslist dat gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen openbaarheid van de zitting verzetten, vindt de zitting plaats achter gesloten deuren.

Artikel 15: Schriftelijke verslaglegging

  • 1.

    Het verslag als bedoeld in artikel 7:7 van de Awb vermeldt de namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid.

  • 2.

    Het verslag houdt een zakelijke vermelding in van wat over en weer is gezegd en wat verder ter zitting is voorgevallen.

  • 3.

    Indien de zitting geheel of gedeeltelijk achter gesloten deuren plaatsvond, of indien belanghebbenden, respectievelijk hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding.

  • 4.

    Het verslag verwijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag kunnen worden gehecht.

  • 5.

    Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris van de Advies- commissie bezwaarschriften.

Artikel 16: Nader onderzoek

  • 1.

    Indien na afloop van de zitting, maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de voorzitter uit eigen beweging of op verlangen van de andere commissieleden dit onderzoek houden.

  • 2.

    De uit nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de Adviescommissie bezwaarschriften, het verwerend orgaan en de belanghebbenden gestuurd.

  • 3.

    De leden van de bezwaarschriftencommissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden kunnen binnen een week na verzending van de nadere informatie aan de voorzitter van de Adviescommissie bezwaarschriften een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist op zo’n verzoek.

  • 4.

    Op een nieuwe zitting zijn de bepalingen in deze verordening die betrekking hebben op de hoorzitting, zo veel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 17: Raadkamer en advies

  • 1.

    De Adviescommissie bezwaarschriften beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies.

  • 2.

    De Adviescommissie bezwaarschriften beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.

  • 3.

    Indien bij stemming de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter.

  • 4.

    Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt indien die minderheid dat verlangt.

  • 5.

    Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.

  • 6.

    Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris van de Adviescommissie bezwaarschriften ondertekend.

Artikel 18: Uitbrengen advies en verdaging

  • 1.

    Het advies wordt, onder medezending van het verslag, bedoeld in artikel 15 en eventueel door de Adviescommissie bezwaarschriften ontvangen nadere informatie en nader verslag, tijdig uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift dient te beslissen.

  • 2.

    Indien naar het oordeel van de voorzitter van de Adviescommissie bezwaar-schriften de termijn van 12 weken, genoemd in artikel 7:10, eerste lid van de Awb ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van een advies en het nemen van een beslissing, verzoek hij het verwerend orgaan tijdig de beslissing te verdagen.

  • 3.

    Van een besluit tot verdaging ontvangen de Adviescommissie bezwaarschriften en de belanghebbenden een afschrift.

Artikel 19: Bekendmaking en inwerkingtreding

De verordening treedt in werking op 1 januari 2022. Op gelijke datum wordt de Verordening Adviescommissie bezwaarschriften 2010 ingetrokken.

Artikel 20: Citeertitel

De verordening wordt aangehaald als:

Verordening Adviescommissie bezwaarschriften Heumen 2022

 

 

 

Aldus besloten door de raad van de gemeente Heumen,

In zijn openbare raadsvergadering van 16 december 2021

 

 

 

 

 

 

 

Nicole Collombon

Griffier

 

Marriët Mittendorff

Voorzitter

 

 

 

 

 

 

 

burgemeester en wethouders van de gemeente Heumen,

 

 

 

 

 

 

D.C. van Eeten

Gemeentesecretaris

 

Marriët Mittendorff

Voorzitter

 

 

 

 

 

 

Burgemeester van de gemeente Heumen,

 

 

 

 

 

Marriët Mittendorff

Voorzitter