Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Weesp

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWeesp
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en de invordering van leges 2022
CiteertitelLegesverordening Weesp 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp
Externe bijlageLegesverordening Weesp 2022

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 156, eerste lid, van de Gemeentewet
  2. artikel 156, tweede lid, van de Gemeentewet
  3. artikel 216 van de Gemeentewet
  4. artikel 229, eerste lid, van de Gemeentewet
  5. artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet
  6. artikel 7 van de Paspoortwet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

23-03-202223-03-2022artikel 14

08-02-2022

gmb-2022-118483

23-03-2022bijlage 1

10-03-2022

gmb-2022-119327

Z.191972/D.171718
01-01-202223-03-2022nieuwe regeling

16-12-2021

gmb-2021-484801

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2022

De raad van de gemeente Weesp;

 

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 9 november 2021;

 

gelet op:

  • -

    De artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h, artikel 216 en artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet,

  • -

    De artikelen 2, tweede lid en 7 van de Paspoortwet;

besluit vast te stellen de volgende verordening:

 

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2022

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • 1.

    Dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • 2.

    Week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • 3.

    Maand: het tijdvak dat loopt van n-de dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)-de dag in de volgende kalendermaand, met dien verstande dat als de ne dag in een kalendermaand 30 of 31 januari is, de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand altijd de laatste dag van de maand februari is.

  • 4.

    Jaar: het tijdvak dat loopt van de n-de dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)-de dag in het volgende kalenderjaar;

  • 5.

    Kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

  • 1.

    Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

    • a.

      het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

    • b.

      het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

    • c.

      een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

  • 2.

    Hetgeen in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel is bepaald over een Nederlandse identiteitskaart voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt, is van overeenkomstige toepassing op een vervangende Nederlandse identiteitskaart voor personen met een uitreisverbod, ongeacht de leeftijd van de betrokken persoon.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • 1.

    Diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening

    (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • 2.

    Diensten die ingevolge wettelijke voorschrift zijn vrijgesteld van rechtenheffing of kosteloos moeten worden verleend.

  • 3.

    Het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van:

  • 1.

    Een van een datum voorziene stempelafdruk van een kasregister dan wel een van een doorlopend volgnummer voorzien zegel voor stukken die zonder nader onderzoek worden verstrekt;

  • 2.

    Een mondelinge of schriftelijke kennisgeving, nota of andere schriftuur;

  • 3.

    Een aanslag.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1.

    Leges die bij wege van aanslag worden geheven, worden betaald in één termijn. Deze termijn vervalt één maand na de dagtekening van het aanslagbiljet.

  • 2.

    Leges die als kennisgevingen als bedoeld in artikel 6 onder a. en b. van deze verordening:

    • a.

      mondeling worden gedaan, dienen te worden betaald op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk worden uitgereikt, dienen te worden betaald op het moment van het uitreiken van de kennisgeving.

  • 3.

    Ingeval de kennisgevingen als bedoeld in artikel 6 onder a. en b. van deze verordening worden toegezonden, dienen de leges te worden betaald binnen dertig dagen na dagtekening van deze kennisgeving.

Artikel 8 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 9 Kwijtschelding

Van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 2.1.2 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      onderdeel 2.2 (reisdocumenten);

    • 3.

      onderdeel 2.3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 2.4.5 (papieren verstrekking uit de basisregistratie personen);

    • 5.

      onderdeel 2.5.1 (attestatie de vita);

    • 6.

      onderdeel 2.5.3 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 7.

      onderdeel 4.2 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Overgangsbepaling

De ‘Legesverordening Weesp 2021’, vastgesteld in de openbare vergadering van de raad op 16 december 2020 (Gemeenteblad 2020-342167) wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 12, tweede lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich vóór die datum hebben voorgedaan.

Artikel 12 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2022

Artikel 13 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: ‘Legesverordening Weesp 2022’.

Artikel 14 Terinzagelegging

In hoofdstuk 3 ‘Omgeving’ van de tarieventabel behorende bij deze Legesverordening wordt gerefereerd aan het normblad NEN 2699, uitgave 2017. Deze normen worden bekendgemaakt door terinzagelegging op het stadhuis van de gemeente Amsterdam te Amstel 1, voor onbepaalde tijd.

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 16 december 2021,

De burgemeester

B.J. van Bochove

De raadsgriffier

J.G.S. Pijnenborg

Bijlage 1  

 

Tarieventabel behorende bij de Legesverordening Weesp 2022

(behorende bij raadsbesluit van 10 maart 2022)

Indeling Tarieventabel

Hoofdstuk 0

Toelichting

Hoofdstuk 1

Informatie

Hoofdstuk 2

Burgerzaken

Hoofdstuk 3

Omgeving

Hoofdstuk 4

Economie & Milieu

Hoofdstuk 5

Openbare Ruimte

Hoofdstuk 6

Verkeer & Vervoer

Hoofdstuk 7

Woonarken

Hoofdstuk 8

Kinderopvang

Hoofdstuk 9

Overige aanvragen

Tarief 2022

0. TOELICHTING

De datum van de aanvraag is bepalend voor welk legestarief is verschuldigd.

In verband met het fusiejaar is in sommige bepalingen zowel verwezen naar een Amsterdamse regeling als naar een Weesper regeling. Op grond van welke regelgeving een vergunning kan worden aangevraagd, wordt bepaald door welke regeling van toepassing is op het moment van de aanvraag. Gedurende het jaar worden de diverse regelingen van Weesp ingetrokken en gaat de Amsterdamse regeling ook voor het grondgebied van Weesp gelden.

De APV van Amsterdam wordt in deze tarieventabel aangehaald als 'Algemene Plaatselijke Verordening 2008'. De APV van Weesp wordt in deze tarieventabel aangehaald als 'Algemene plaatselijke verordening Weesp 2019'.

1. INFORMATIE

1.1 KOPIEËN EN AFSCHRIFTEN

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

1.1.1

op A4 formaat

€ 1,30

1.1.2

op A3 formaat

€ 2,50

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

1.1.3

op A3 formaat zwart wit

€ 0,70

1.1.4

op A4 formaat zwart wit

€ 0,40

1.1.5

op A3 formaat in kleur

€ 1,90

1.1.6

op A4 formaat in kleur

€ 1,00

afschriften (zwart wit) van exemplaren van door een reproductiemedewerker vervaardigde nota's, boekwerken, rapporten en dergelijke, welke meer dan 10 bladzijden tellen

1.1.7

op A3 formaat zwart wit - tot en met 25 pagina's

€ 7,80

1.1.8

op A4 formaat zwart wit - tot en met 25 pagina's

€ 4,00

1.1.9

op A3 formaat zwart wit - per pagina voor het aantal bladzijden boven 25 bladzijden

€ 0,12

1.1.10

op A4 formaat zwart wit - per pagina voor het aantal bladzijden boven 25 bladzijden

€ 0,10

1.1.11

afschriften van kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.1.1 tot en met 1.1.6 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk (standaard is A0 formaat)

€ 15,50

afdrukken van digitale kaarten:

1.1.12

op A0 formaat (841x1189 mm)

€ 42,90

1.1.13

op A1 formaat (594x841mm)

€ 28,00

1.1.14

op A2 formaat (420x594 mm)

€ 20,60

1.1.15

een plot van grafisch weergegeven kaarten

1.1.16

op A3 formaat

€ 10,90

1.1.17

op A4 formaat

€ 10,50

1.1.18

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 0,40

1.2 INFORMATIE UIT GEAUTOMATISEERD SYSTEEM

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen of gegevens vanuit een bestand, waarbij gebruik dient te worden gemaakt van een geautomatiseerd systeem, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

1.2.1

per inlichting of gegeven

€ 1,80

met een minimum van

€ 6,10

1.3 INLICHTINGEN KIEZERSREGISTER

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D5 van de Kieswet

€ 6,00

1.4 BESTUURSSTUKKEN

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.4.1

een exemplaar van de programmabegroting

€ 45,20

1.4.2

een exemplaar van het jaarrapport (bestaande uit een beleidsrekening en jaarrekening)

€ 82,90

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.4.3

een exemplaar van de Algemene plaatselijke verordening Weesp 2019

€ 30,10

een exemplaar van een andere dan de onder 1.4.3 genoemde verordening van de gemeente voor zover niet afzonderlijk en met name in de overige artikelen van deze tarieventabel, dan wel in andere rechtsregels genoemd:

1.4.4

per bladzijde of gedeelte daarvan

€ 0,70

tot een maximum per verordening van

€ 30,10

1.5 VASTGOEDINFORMATIE

1.5.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verstrekken van een inlichting uit de gegevens die door Dienst van het Kadaster aan de gemeente ter beschikking zijn gesteld (Kadaster-on-line), een tarief gelijk aan het tarief zoals dat is genoemd in de laatstelijk gewijzigde Tarievenregeling Kadaster (Staatscourant 2019, nr. 63402).

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:

1.5.2

het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder a en b, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van die wet

€ 12,60

2. BURGERZAKEN

2.1 BURGERLIJKE STAND

2.1.1 HUWELIJKSVOLTREKKING / GEREGISTREERD PARTNERSCHAP

2.1.1.1

Het tarief bedraagt voor een huwelijksvoltrekking, een registratie van een partnerschap of een omzetting van een partnerschap in een huwelijk op grond van artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand

€ 0,00

2.1.1.2

Het tarief bedraagt voor een huwelijksvoltrekking, een registratie van een partnerschap of een omzetting van een partnerschap in een huwelijk op een andere tijd of op een andere wijze dan waarop deze ingevolge onderdeel 2.1.1.1 kosteloos plaatsheeft:

2.1.1.2.1

op donderdag van 11.00 tot 12.00 uur

€ 223,70

2.1.1.2.2

op maandag tot en met vrijdag van 9.00 - 17.00 uur (met uitzondering van de momenten waarop de tarieven van 2.1.1.1 en 2.1.1.2.1 van toepassing zijn):

2.1.1.2.2.1

in het stadhuis inclusief een trouwambtenaar

€ 486,00

2.1.1.2.2.2

in een andere door de gemeente aangewezen ruimte anders dan het stadhuis inclusief een trouwambtenaar

€ 263,40

2.1.1.2.2.3

in een incidenteel door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte inclusief een trouwambtenaar

€ 263,40

2.1.1.2.2.4

in het stadhuis zonder een trouwambtenaar

€ 403,20

2.1.1.2.2.5

in een andere door de gemeente aangewezen ruimte anders dan het stadhuis zonder een trouwambtenaar

€ 180,60

2.1.1.2.2.6

in een incidenteel door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte zonder een trouwambtenaar

€ 180,60

2.1.1.2.3

buiten de onder 2.1.1.1 t/m 2.1.1.2.2.6 genoemde uren:

2.1.1.2.3.1

in het stadhuis inclusief een trouwambtenaar

€ 953,30

2.1.1.2.3.2

in een andere door de gemeente aangewezen ruimte anders dan het stadhuis inclusief een trouwambtenaar

€ 730,70

2.1.1.2.3.3

in een incidenteel door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte inclusief een trouwambtenaar

€ 730,70

2.1.1.2.3.4

in het stadhuis zonder een trouwambtenaar

€ 870,50

2.1.1.2.3.5

in een andere door de gemeente aangewezen ruimte anders dan het stadhuis zonder een trouwambtenaar

€ 647,80

2.1.1.2.3.6

in een incidenteel door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte zonder een trouwambtenaar

€ 647,80

2.1.1.3

Het onder 2.1.1.2.2.3 en 2.1.1.2.2.6 genoemde tarief wordt, indien gebruik wordt gemaakt van een incidenteel door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte, verhoogd met

€ 271,90

2.1.1.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een gereserveerde datum voor de huwelijksvoltrekking, registratie van het partnerschap of omzetting van het geregistreerd partnerschap in een huwelijk te annuleren of te wijzigen binnen een periode van minder dan 15 dagen voorafgaand aan die gereserveerde datum:

€ 71,80

2.1.1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een gereserveerde datum voor de huwelijksvoltrekking, registratie van het partnerschap of omzetting van het geregistreerd partnerschap in een huwelijk te annuleren of te wijzigen binnen een periode van 15 dagen of meer voorafgaand aan die gereserveerde datum:

€ 0,00

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

2.1.1.6

een trouwboekje of partnerschapboekje in een standaarduitvoering

€ 25,20

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor:

2.1.1.7

een éénmalige benoeming tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs) voor een bepaald huwelijk of partnerschap

€ 126,40

2.1.1.8

Het tarief bedraagt als getuigen beschikbaar worden gesteld voor van de onder 2.1.1.2 bedoelde dienstverleningen, per getuige:

€ 31,90

2.1.2 VERKLARING HUWELIJKSBEVOEGDHEID EN AKTEN

Voor het verstrekken van:

2.1.2.1

een verklaring van huwelijksbevoegdheid als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

€ 25,10

2.1.2.2

een uittreksel of afschrift van een akte van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

€ 14,30

2.1.2.3

een meertalig formulier van huwelijksbevoegdheid als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

€ 19,30

2.1.2.4

een meertalig formulier van een uittreksel of afschrift als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

€ 14,30

2.2 REISDOCUMENTEN

2.2.1 PASPOORT

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor:

2.2.1.1

het verstrekken van een nationaal paspoort en faciliteitenpaspoort, alsmede een tweede paspoort, aan een persoon die op moment van verstrekken jonger is dan 18 jaar; en het verstrekken van een reisdocument voor vluchtelingen of voor vreemdelingen aan een persoon, ongeacht leeftijd (max. 5 jaar geldig) geldt het ten hoogste te heffen tarief (afgerond [naar beneden] op vijf cent) zoals dat is opgenomen in artikel 6 van het Besluit paspoortgelden

€ 57,30

2.2.1.2

het verstrekken van een nationaal paspoort en faciliteitenpaspoort, alsmede een tweede paspoort, aan een persoon die op moment van verstrekken 18 jaar of ouder is (max. 10 jaar geldig) geldt het ten hoogste te heffen tarief (afgerond [naar beneden] op vijf cent) zoals dat is opgenomen in artikel 6 van het Besluit paspoortgelden

€ 75,80

2.2.1.3

het verstrekken van een zakenpaspoort, zijnde een (tweede) nationaal paspoort, bevattende een groter aantal bladzijden dan een nationaal paspoort als bedoeld in 2.2.1.1 en 2.2.1.2, aan een persoon die op moment van verstrekken 18 jaar of ouder is (max. 10 jaar geldig) geldt het ten hoogste te heffen tarief (afgerond [naar beneden] op vijf cent) zoals dat is opgenomen in artikel 6 van het Besluit paspoortgelden

€ 75,80

2.2.1.4

het verstrekken van een zakenpaspoort, zijnde een (tweede) nationaal paspoort, bevattende een groter aantal bladzijden dan een nationaal paspoort als bedoeld in 2.2.1.1 en 2.2.1.2, aan een persoon die op moment van verstrekken jonger dan 18 jaar is (max. 5 jaar geldig) geldt het ten hoogste te heffen tarief (afgerond [naar beneden] op vijf cent) zoals dat is opgenomen in artikel 6 van het Besluit paspoortgelden

€ 57,30

2.2.1.5

een spoedlevering van de onder 2.2.1.1 t/m 2.2.1.4 genoemde documenten worden de betreffende tarieven verhoogd met de toeslag zoals die is opgenomen in artikel 6 van het Besluit paspoortgelden

€ 51,60

2.2.1.6

het bezorgen van de onder 2.2.1.1 t/m 2.2.1.5 genoemde documenten is de toeslag (afgerond [naar beneden] op vijf cent) verschuldigd zoals die is opgenomen in artikel 6 van het Besluit paspoortgelden

€ 16,25

2.2.2 NEDERLANDSE IDENTITEITSKAART

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet en artikel 6 besluit paspoortgelden:

2.2.2.1

voor een persoon die op het moment van verstrekken jonger is dan 18 jaar (5 jaar geldig) geldt het ten hoogste te heffen tarief (afgerond [naar beneden] op vijf cent) zoals dat is opgenomen in artikel 6 van het Besluit paspoortgelden

€ 36,95

2.2.2.2

voor een persoon die op het moment van verstrekken 18 jaar of ouder is (10 jaar geldig) geldt het ten hoogste te heffen tarief (afgerond [naar beneden] op vijf cent) zoals dat is opgenomen in artikel 6 van het Besluit paspoortgelden

€ 68,50

2.2.2.3

worden bij spoedlevering de tarieven, genoemd in 2.2.2.1 en 2.2.2.2, vermeerderd met de toeslag zoals die is opgenomen in artikel 6 van het Besluit paspoortgelden

€ 51,60

2.2.2.4

is voor het bezorgen van de onder 2.2.2.1 t/m 2.2.2.3 genoemde documenten de toeslag (afgerond [naar beneden] op vijf cent) verschuldigd zoals die is opgenomen in artikel 6 van het Besluit paspoortgelden

€ 16,25

2.3 RIJBEWIJZEN

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

2.3.1

voor het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Reglement rijbewijzen artikel 104b vermeerderd met de rijkskostencomponent zijnde het bedrag dat de gemeenten moeten afdragen aan de Dienst Wegverkeer als vergoeding van de productiekosten van het rijbewijs, afgerond naar beneden op vijf cent

€ 41,60

2.3.2

voor het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs via de Rijksdienst voor het Wegverkeer geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Reglement rijbewijzen artikel 104b vermeerderd met de rijkskostencomponent, afgerond naar beneden op vijf cent

€45.10

2.3.3

van een spoedlevering van de onder 2.3.1 en 2.3.2 genoemde documenten wordt het legesbedrag verhoogd met het bedrag conform de door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat goedgekeurde RDW-rijbewijstarieven, afgerond naar beneden op vijf cent

€ 34,10

2.3.4

voor de afgifte van een gezondheidsverklaring geldt het door het CBR vastgestelde tarief welke staat vermeld op de gezondheidsverklaring.

2.4 VERSTREKKINGEN UIT DE BASISREGISTRATIE PERSONEN

Het tarief bedraagt voor een uittreksel uit de Basisregistratie personen (BRP) met datum gelegen op of na 1 januari 1994:

2.4.1

per verstrekking, per persoon

€ 21,70

Het tarief bedraagt voor een uittreksel uit de Basisregistratie personen (BRP) met datum gelegen voor 1 januari 1994:

2.4.2

per verstrekking, per persoon

€ 29,95

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor verstrekking van een uittreksel uit de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI):

2.4.3

per verstrekking, per persoon

€ 21,70

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor:

2.4.4

het op verzoek van een persoon of organisatie doornemen van de Basisregistratie Personen (BRP), per afgifte van staat van inlichtingen

€ 70,25

Bijzondere bepalingen:

  • -

    Indien op aanvraag werkzaamheden moeten worden verricht, bijvoorbeeld omdat gegevens of gegevensverzamelingen moeten worden geraadpleegd of bewerkt dan wel omdat de aanvraag een van de gebruikelijke wijze afwijkende presentatie behelst, wordt voorafgaand aan de behandeling van de aanvraag met de aanvrager contractueel een bedrag overeengekomen.

  • -

    Voor de toepassing van het gestelde onder 2.4.1 tot en met 2.4.3 wordt verstaan onder één verstrekking: één of meer gegeven(s) omtrent één persoon voor wie de Basisregistratie personen (BRP) moet worden geraadpleegd.

2.5 VERKLARINGEN

2.5.1

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor afgifte van een attestatie de vita als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

€ 14,30

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor afgifte van:

2.5.2

een bewijs van in leven zijn

€ 21,70

2.5.3

een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG)

€ 41,35

2.5.4

een "laissez-passer" (lijkenpas)

€ 21,70

2.5.5

een verlof voor het bespoedigen van de termijn voor uitvaart overeenkomstig artikel 17 van de wet op de lijkbezorging

€ 21,70

2.5.6

een verlof voor het uitstellen van de termijn voor uitvaart overeenkomstig artikel 17 van de wet op de lijkbezorging

€ 21,70

2.5.7

een legalisatie van een handtekening

€ 21,70

2.5.8

het waarmerken van afschriften (certificaat van oorsprong)

€ 21,70

2.5.9

een verklaring betreffende woonplaats of hoofdverblijf als bedoeld in artikel 8, lid 1, sub c van de Rijkswet op het Nederlanderschap 1984

€ 21,70

2.5.10

een bewijs van Nederlanderschap ten behoeve van één persoon

€ 21,70

2.5.11

een bewijs van Nederlanderschap dat is bestemd voor meer dan één persoon: het bedrag in 2.5.10, vermeerderd met het hierna vermelde tarief voor elke extra persoon

€ 2,00

2.6 NATURALISATIE

Voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het afleggen van een optie ter verkrijging van het Nederlanderschap, alsmede voor de behandeling van een naturalisatieverzoek worden de hierna genoemde tarieven geheven:

2.6.1

voor een optie, per persoon (tariefcode A), het tarief zoals dat is opgenomen in het Besluit van de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid, houdende wijziging van de Handleiding voor de toepassing van de Rijkswet op het Nederlanderschap 2003

€ 200,00

2.6.2

voor een optie, samen met partner (tariefcode B), het tarief zoals dat is opgenomen in het Besluit van de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid, houdende wijziging van de Handleiding voor de toepassing van de Rijkswet op het Nederlanderschap 2003

€ 342,00

2.6.3

voor een optie, per mede-opterend minderjarig kind in dezelfde aanvraag (tariefcode C), het tarief zoals dat is opgenomen in het Besluit van de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid, houdende wijziging van de Handleiding voor de toepassing van de Rijkswet op het Nederlanderschap 2003

€ 22,00

2.6.4

voor een naturalisatie, per persoon (tariefcode D), het tarief zoals dat is opgenomen in het Besluit van de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid, houdende wijziging van de Handleiding voor de toepassing van de Rijkswet op het Nederlanderschap 2003

€ 945,00

2.6.5

voor een naturalisatie, samen met partner (tariefcode E), het tarief zoals dat is opgenomen in het Besluit van de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid, houdende wijziging van de Handleiding voor de toepassing van de Rijkswet op het Nederlanderschap 2003

€ 1.206,00

2.6.6

voor een naturalisatie, per vluchteling of staatloze (tariefcode F), het tarief zoals dat is opgenomen in het Besluit van de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid, houdende wijziging van de Handleiding voor de toepassing van de Rijkswet op het Nederlanderschap 2003

€ 703,00

2.6.7

voor een naturalisatie van een vluchteling of staatloze samen met partner (tariefcode G), het tarief zoals dat is opgenomen in het Besluit van de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid, houdende wijziging van de Handleiding voor de toepassing van de Rijkswet op het Nederlanderschap 2003

€ 965,00

2.6.8

voor een naturalisatie, per meenaturaliserend minderjarig kind in dezelfde aanvraag (tariefcode H), het tarief zoals dat is opgenomen in het Besluit van de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid, houdende wijziging van de Handleiding voor de toepassing van de Rijkswet op het Nederlanderschap 2003

€ 139,00

Voor het in behandeling nemen van een verzoek tot afgifte van een garantstelling indien een burger voor een derde - niet woonachtig in Nederland - garant wenst te staan en/of deze derde onderdak wenst te bieden bedraagt het tarief:

2.6.9

per handtekening, waarbij in geval van ontvangst van een echtgeno(o)te, dan wel geregistreerd partner, beide partners een handtekening dienen te zetten

€ 21,70

3. OMGEVING

3.1 OMGEVINGSVERGUNNING

Berekeningswijze leges omgevingsvergunning.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een omgevingsvergunning in de zin van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft.

Aanvraag vergunning in 2 fasen

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.5, lid 1, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (eerste en tweede fase) wordt op dezelfde wijze berekend als bovenstaand aangegeven.

Afkorting

Waar in dit hoofdstuk wordt verwezen naar 'Wabo' wordt daaronder verstaan: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

3.1.1 ALGEMENE TARIEVEN

3.1.1.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een conceptaanvraag voor een omgevingsvergunning (reactie op verzoek over de haalbaarheid van een voorgenomen project) bedraagt:

€ 220,30

De geheven leges voor het in behandeling nemen van een conceptaanvraag worden in mindering gebracht op de leges die worden geheven voor een omgevingsvergunningaanvraag voor het zelfde project indien de omgevingsvergunningaanvraag wordt ingediend binnen 26 weken nadat de conceptaanvraag inhoudelijk is beoordeeld.

3.1.2 ACTIVITEIT: BOUWEN

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

3.1.2.1

3,05% van de bouwkosten met een minimum van

€ 234,90

3.1.2.2

Indien de in onderdeel 3.1.2.1 bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit, wordt het conform 3.1.2.1 berekende bedrag verhoogd met 10% met een maximum van:

€ 1.193,10

3.1.3 ACTIVITEIT: AFWIJKEN BESTEMMINGSPLAN

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning (mede) betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo bedraagt het tarief voor die activiteit (bovenop de tarieven verschuldigd op grond van de andere bepalingen van dit hoofdstuk):

3.1.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 211,90

3.1.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking of tijdelijke afwijking):

€ 423,90

3.1.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

€ 4.188,20

3.1.3.4

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 329,60

3.1.3.5

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 417,60

3.1.3.6

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 417,60

3.1.3.7

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 417,60

3.1.3.8

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt gecombineerd met een aanvraag om een omgevingsvergunning als bedoeld in art. 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo en de leges als bedoeld in par. 3.1.2 worden berekend op basis van bouwkosten ten bedrage van maximaal € 3.500, bedraagt het tarief voor de activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo in afwijking van de onderdelen 3.1.3.1 t/m 3.1.3.7 :

€ 175,00

3.1.4 ACTIVITEIT: AANLEGGEN

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande artikelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, lid 1, onder b, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (uitvoeren van werk, geen bouwwerk zijnde, of werkzaamheden, in gevallen bij bestemmingsplan, beheersverordening, exploitatieplan of voorbereidingsbesluit bepaald):

3.1.4.1

indien de aanlegkosten niet meer bedragen dan € 10.000: 1% van de aanlegkosten met een minimum van:

€ 60,60

3.1.4.2

indien de aanlegkosten meer bedragen dan € 10.000: 0,8% van de aanlegkosten met een minimum van:

€ 121,10

3.1.5 ACTIVITEIT: SLOPEN

3.1.5.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk (derhalve als een aanvullend tarief), indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 121,10

3.1.5.2

Indien de in onderdeel 3.1.5.1 bedoelde aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is, is een extra tarief (bovenop het in 3.1.5.1 vermelde tarief) verschuldigd van:

€ 59,70

3.1.5.3

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, of artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder c, van de Wabo in samenhang met de provinciale erfgoedverordening of artikel 10 van de erfgoedverordening Weesp 2011/artikel 10 Erfgoedverordening Amsterdam, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk (derhalve als een aanvullend tarief) indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 121,10

3.1.6 ACTIVITEIT: VELLEN HOUTOPSTAND

3.1.6.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning (mede) betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk (derhalve als een aanvullend tarief) :

€ 40,20

3.1.7 ACTIVITEIT: MONUMENTEN

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een rijks-, provinciaal of gemeentelijk monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, of artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder b, van de Wabo in samenhang met de provinciale erfgoedverordening of artikel 10 van de erfgoedverordening Weesp 2011/artikel 10 Erfgoedverordening Amsterdam, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk (derhalve als een aanvullend tarief), indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

3.1.7.1

1% van de bouwkosten met een minimum van

€ 78,00

3.1.8 ACTIVITEIT: IN GEBRUIK NEMEN OF GEBRUIKEN BOUWWERKEN IN RELATIE TOT BRANDVEILIGHEID

3.1.8.1.

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 319,70

3.1.8.2

Het tarief onder 3.1.8.1 wordt vermeerderd met één van de navolgende bedragen indien de aanvraag betrekking heeft op een (gedeelte van een) bouwwerk:

3.1.8.2.1

met een bruto vloeroppervlakte < 50 m2

€ 399,70

3.1.8.2.2

met een bruto vloeroppervlakte van 50 tot 200 m2

€ 879,30

3.1.8.2.3

met een bruto vloeroppervlakte van 200 tot 2.000 m2

€ 1.838,50

3.1.8.2.4

met een bruto vloeroppervlakte > 2.000 m2

€ 2.797,70

3.1.8.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een verleende gebruiksvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo:

€ 203,60

3.1.9 Activiteit: Aanleggen of veranderen weg

3.1.9.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder d, van de Wabo in samenhang met de provinciale wegenverordening, artikel 2:11 van de Algemene plaatselijke verordening Weesp 2019 of artikel 4.13 van de Algemene Plaatselijke Verordening 2008 bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk (derhalve als een aanvullend tarief) indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 64,20

3.1.10 Activiteit: Natura 2000

3.1.10.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2aa, aanhef en onder a, van het Besluit omgevingsrecht (Natura 2000-activiteit) bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk (derhalve als een aanvullend tarief) indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 64,20

3.1.11 Flora/fauna

3.1.11.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2aa, aanhef en onder b, van het Besluit omgevingsrecht (flora- en fauna-activiteit) bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk (derhalve als een aanvullend tarief) indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 64,20

3.1.12 Andere activiteiten

Voor zover de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

3.1.12.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 141,10

3.1.12.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief, als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

€ 141,10

3.1.13 BEOORDELING BODEMRAPPORT

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

3.1.13.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

€ 69,30

3.1.13.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

€ 69,30

3.1.14 VERKLARING VAN GEEN BEDENKINGEN

3.1.14.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

3.1.14.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 423,90

3.1.14.1.2

indien een ander bestuursorgaan dan de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

3.1.14.2

Indien een begroting als bedoeld in 3.1.14.1. is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

3.1.15 Advies

3.1.15.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

3.1.15.2

Indien een begroting als bedoeld in 3.1.15.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

3.1.16 VERMINDERING

3.1.16

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op vijf of meer activiteiten zoals benoemd in de paragrafen 3.1.1 t/m 3.1.13 bestaat aanspraak op vermindering van leges die zijn verschuldigd op grond van de paragrafen 3.1.1 tot en met 3.1.13.

De vermindering bedraagt:

3.1.16.1

bij 5 tot 10 activiteiten als bedoeld in de paragrafen 3.1.1 t/m 3.1.13: van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

10%

3.1.16.2

bij 10 tot 15 activiteiten als bedoeld in de paragrafen 3.1.1 t/m 3.1.13: van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

15%

3.1.16.3

bij 15 of meer activiteiten als bedoeld in de paragrafen 3.1.1 t/m 3.1.13: van de voor die activiteiten verschuldigde leges.

20%

3.1.17 TERUGGAAF

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

3.1.17.1

Als een aanvrager zijn lopende aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 3.1.2, 3.1.4, 3.1.5.3 en 3.1.7.1 intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt 75 % van de op grond van de bovengenoemde onderdelen verschuldigde leges:

75%

Onder lopende aanvraag wordt verstaan een aanvraag waarop nog geen besluit is genomen door de gemeente.

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

3.1.17.2

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-,aanleg-of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 3.1.2, 3.1.4, 3.1.5.3 en 3.1.7.1, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt 25% van de op grond van de bovengenoemde onderdelen verschuldigde leges:

25%

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

3.1.17.3

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 3.1.2, 3.1.4, 3.1.5.3 en 3.1.7.1 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt 50% van de op grond van de bovengenoemde onderdelen verschuldigde leges:

50%

Onder een weigering wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

Minimumbedrag voor teruggaaf

3.1.17.4

Een bedrag minder dan wordt niet teruggegeven:

€ 123,60

3.1.18 ALGEMENE BEPALINGEN OMGEVINGSVERGUNNING

3.1.18.1

Definities bouwkosten en aanlegkosten

Onder bouwkosten wordt verstaan de aannemingssom als bedoeld in paragraaf 1, lid 1, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor uitvoering van werken (UAV 2012) voor het uit te voeren werk, dan wel voor zover deze ontbreekt, een raming van de bouwkosten als bedoeld in het normblad NEN 2699, uitgave 2017, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Het inzien van de NEN 2699 is mogelijk in het Stadhuis van Amsterdam. De UAV 2012 is in te zien op www.overheid.nl.

Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt, wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economische verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.

Onder aanlegkosten wordt verstaan de aannemingssom als bedoeld in paragraaf 1, lid 1, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor uitvoering van werken (UAV 2012) voor het uit te voeren werk, dan wel voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten. Als de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft.

3.1.18.2

De hieronder genoemde tarieven gelden (zo nodig) in de daarin beschreven omstandigheden in afwijking van de hiervoor in par. 3.1. beschreven tarieven.

3.1.18.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

€ 64,20

3.2 FYSIEKE LEEFOMGEVING OVERIGE ACTIVITEITEN

3.2.1 WET RUIMTELIJKE ORDENING (AANVRAGEN BESTEMMINGSPLAN)

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande artikelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van:

3.2.1.1

een aanvraag voor het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening (aanlevering van alle benodigde stukken door initiatiefnemer):

€ 6.144,40

3.2.1.2

een aanvraag voor het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening (aanlevering van alle benodigde stukken door initiatiefnemer):

€ 4.977,10

3.2.1.3

een individuele aanvraag/verzoek tot het aanpassen/wijzigen van het bestemmingsplan (op basis van art. 3.1, eerste lid Wro / art. 3.6, eerste lid onder a Wro) en dit wordt meegenomen in een gemeentelijk veegplan of actualisatieplan, bedraagt:

€ 3.830,80

3.2.2 HUISVESTINGVERGUNNING EN VERGUNNING VOOR TIJDELIJKE VERHUUR OP BASIS VAN DE LEEGSTANDWET

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

3.2.2.1

tot het verlenen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 8, eerste lid, van de Huisvestingswet

€ 80,10

3.2.2.2

tot het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

€ 80,10

3.2.2.3

tot het verlengen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, negende lid, van de Leegstandwet

€ 80,10

3.2.2.4

tot het inschrijven in een register van woningzoekenden als bedoeld in artikel 14 van de Huisvestingswet

€ 14,50

3.2.2.5

tot het op grond van artikel 3.5 van de Huisvestingsverordening Gooi en Vechtstreek 2019 in behandeling nemen van een verzoek om toekenning van een urgentie aan woningzoekenden die wegens een noodsituatie met voorrang voor een woning in aanmerking wensen te komen.

€ 79,70

3.2.2.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening

€ 40,60

4. ECONOMIE EN MILIEU

4.1 HORECA

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor:

4.1.1

een aanvraag tot het verlenen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Alcoholwet

€ 202,50

4.1.2

een aanvraag tot het verlenen van een vergunning tot het exploiteren van een openbare inrichting als bedoeld in artikel 2:28 van de Algemene plaatselijke verordening Weesp 2019 of artikel 3.8 van de Algemene Plaatselijke Verordening 2008

€ 285,30

4.1.3

een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing van de sluitingstijd voor een openbare inrichting als bedoeld in artikel 2:29 van de Algemene plaatselijke verordening Weesp 2019 of artikel 3.15 van de Algemene Plaatselijke Verordening 2008

€ 45,70

4.1.4

een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4, vierde lid, van de Alcoholwet

€ 45,70

4.1.5

een melding als bedoeld in artikel 30 van de Alcoholwet

€ 33,40

4.1.6

een aanvraag tot het wijzigen van het aanhangsel als bedoeld in artikel 30a, tweede lid, van de Alcoholwet

€ 68,40

4.1.7

een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Alcoholwet

€ 33,40

4.2 KANSSPELEN

4.2.1

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen geldt het tarief zoals opgenomen in het Speelautomatenbesluit 2000:

4.2.1.1

voor onbepaalde tijd voor één kansspelautomaat

€ 226,50

4.2.1.2

voor onbepaalde tijd voor 2 of meer kansspelautomaten: een vast bedrag van € 90,50 vermeerderd met de som van het aantal automaten vermenigvuldigd met € 136

4.2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning):

€ 33,40

4.2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning tot het exploiteren of doen exploiteren van een speelgelegenheid als bedoeld in artikel 2:39 van de Algemene plaatselijke verordening Weesp 2019 of artikel 3.54 van de Algemene Plaatselijke Verordening 2008

€ 102,70

4.3 PROSTITUTIE EN SEKSINRICHTINGEN

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor:

4.3.1

een vergunning of een wijziging van een vergunning als bedoeld in hoofdstuk 3 van de Algemene plaatselijke verordening Weesp 2019 (prostitutie/sexbranche) of hoofdstuk 3 paragraaf 4 van de Algemene Plaatselijke Verordening 2008, anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 4.3.2

€ 428,10

4.3.2

wijziging van een vergunning als bedoeld in 4.3.1 in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer

€ 65,00

4.4 WINKELS

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

4.4.1

tot het verlenen van een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet

€ 33,40

4.4.2

tot het wijzigen van een in onderdeel 4.4.1 bedoelde ontheffing

€ 16,70

4.5 EVENEMENTEN

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2:25, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening Weesp 2019 en het Evenementenbeleid Weesp, indien het betreft:

4.5.1

een regulier evenement (laag risico, A2 categorie)

€ 108,80

4.5.2

een aandachtsevenement (verhoogd risico, B categorie)

€ 217,60

4.5.3

een risico evenement (hoog risico, C categorie)

€ 435,20

4.5.4

een meerjarige vergunning voor de duur van 5 jaar A2 categorie

€ 217,60

4.5.5

een meerjarige vergunning voor de duur van 5 jaar B categorie

€ 435,20

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning als bedoeld in de artikel 2.40 voor evenementen of artikel 2.47 voor evenementen in gebouwen van de Algemene Plaatselijke Verordening 2008:

4.5.6

voor minder dan 500 bezoekers of deelnemers

€ 108,80

4.5.7

voor 500 of meer, maar minder dan 2.000 bezoekers of deelnemers

€ 217,60

4.5.8

voor 2.000 of meer, maar minder dan 5.000 bezoekers of deelnemers

€ 217,60

4.5.9

voor 5.000 of meer, maar minder dan 10.000 bezoekers of deelnemers

€ 435,20

4.5.10

voor 10.000 of meer bezoekers of deelnemers

€ 435,20

4.6 STROOMVOORZIENING / AANSLUITING

Het tarief voor het beschikbaar stellen van een stroomkast bedraagt - voor zover daarvoor geen tarief is vastgesteld in een andere regeling van de gemeente - bij een gebruik van > 10 kWh:

4.6.1

per gebruikt kilowattuur

€ 0,60

4.7 GELUIDSHINDER MILIEU

Het tarief bedraagt voor:

4.7.1.

het verrichten van een geluidsmeting en het opstellen van het daaraan gekoppelde advies door de gemeente of de Omgevingsdienst per half uur of gedeelte daarvan:

€ 36,40

4.7.2

voor het verrichten van een geluidsmeting en het opstellen van het daaraan gekoppelde advies door derden, worden deze vooraf aan de aanvrager meegedeelde kosten berekend aan de hand van het begrote aantal daarmee gemoeide uren, tegen een uurtarief van:

€ 121,70

Voor de toepassing hiervan wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de bedoelde kosten aan de aanvrager ter kennis zijn gebracht.

4.7.3

tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4:6, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening Weesp 2019 of artikel 5.5 van de Algemene Plaatselijke Verordening 2008

€ 82,00

5. OPENBARE RUIMTE

5.1 ONDERGRONDSE INFRASTRUCTUUR / OPBREKEN WEG

5.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag in verband met het verkrijgen van een instemmingsbesluit, als bedoeld in de Algemene verordening ondergrondse infrastructuren (AVOI), omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden:

5.1.1.1

indien het betreft tracés tot 250 meter

€ 306,10

5.1.1.2

indien het betreft tracés vanaf 250 meter tot 1.500 meter

€ 371,60

5.1.1.3

indien het betreft tracés vanaf 1.500 meter tot 5.000 meter

€ 500,00

5.1.1.4

indien het betreft tracés vanaf 5.000 meter en meer, per meter tracé

€ 0,10

5.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een instemmingsbesluit als bedoeld in de Algemene verordening ondergrondse infrastructuren (AVOI), omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden voor tracés tot 25 meter

€ 80,20

5.1.3

Indien met betrekking tot een aanvraag overleg moet plaatsvinden tussen de gemeente, andere beheerders van openbare grond en de netbeheerder van het netwerk en/of andere netbeheerders of belanghebbenden, wordt het in 5.1.1 genoemde bedrag per overleg verhoogd met

€ 393,10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor:

5.1.4

Een vergunning voor werkzaamheden aan de infrastructuur in de openbare ruimte: Het in de openbare ruimte aanbrengen, onderhouden en verwijderen van infrastructuur (kabel- en leidingnetwerken en (gemeentelijke) assets: wegbedekking, straatmeubilair, riolering plus toebehoren, groenvoorzieningen, openbare verlichting, verkeerregelinstallaties, kunstwerken zoals bruggen, tunnels en walmuur-/kadeconstructie, e.d.); met inbegrip van het hiervoor inrichten van een werkterrein en het plaatsen van objecten ten behoeve van de werkzaamheden, als bedoeld in de Verordening werken in de openbare ruimte Amsterdam 2021 en de Nadere Regels WIOR 2021:

5.1.4.1

Een vergunning groot WIOR werk, ingrijpend werk met veel impact als bedoeld in artikel 3.6 Nadere Regels WIOR 2021.

€ 721,55

5.1.4.2

Een vergunning middelgroot WIOR werk, werk met impact als bedoeld in artikel 3.6 Nadere Regels WIOR 2021

€ 309,70

5.1.4.3

Een vergunning meegaand in WIOR werk, als deelnemer van een gecombineerd werk, niet zijnde de projectinitiator en werkend onder de voor het gecombineerde werk opgestelde specifieke voorschriften en voorwaarden.

€ 154,90

5.1.5

Een instemmingsbesluit op grond van artikel 5.4 van de Telecommunicatiewet voor werkzaamheden in of op openbare gronden in verband met de aanleg, instandhouding of opruiming van een openbaar elektronisch communicatienetwerk:

5.1.5.1

Een instemmingsbesluit groot WIOR werk, ingrijpend werk met veel impact als bedoeld in artikel 3.6 Nadere Regels WIOR 2021.

€ 721,55

5.1.5.2

Een instemmingsbesluit middelgroot WIOR werk, werk met impact als bedoeld artikel 3.6 Nadere Regels WIOR 2021.

€ 309,70

5.1.5.3

Een instemmingsbesluit meegaand in WIOR werk, als deelnemer van een gecombineerd werk, niet zijnde de projectinitiator en werkend onder de voor het gecombineerde werk opgestelde specifieke voorschriften en voorwaarden

€ 154,90

5.1.6

Het verlengen of wijzigen van een vergunning of instemmingsbesluit als bedoeld in 5.1.4 en 5.1.5 indien dit niet leidt tot verstoring van de programmering van werk of schade voor derden

€ 206,45

5.2 AMBULANTE HANDEL

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor:

5.2.1

een vergunning voor het innemen van een vaste standplaats als bedoeld in artikel 8 van de Marktverordening gemeente Weesp 2010

€ 77,00

5.2.2

een ontheffing als bedoeld in artikel en 10 en 13 van het Marktreglement warenmarkten gemeente Weesp, per kalenderjaar

€ 55,00

5.2.3

het overschrijven van een vergunning als bedoeld in artikel 6 van het Marktreglement warenmarkt gemeente Weesp

€ 182,00

6. VERKEER EN VERVOER

6.1 ONTHEFFINGEN

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een:

6.1.1

aanvraag tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

€ 34,90

6.1.2

aanvraag tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen

€ 34,90

6.1.3

aanvraag tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, anders dan bedoeld in onderdeel 6.1.1 en 6.1.2

€ 33,40

6.1.4

aanvraag tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 5 van de Wet personenvervoer

€ 33,40

6.2 GEHANDICAPTEN

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een:

6.2.1

eerste aanvraag tot het verlenen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer met medische keuring (BABW).

€ 160,60

Kosten medische keuring: € 134,70. Kosten gehandicaptenparkeerkaart: € 25,90.

6.2.2

aanvraag tot het verlengen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer zonder medische keuring (BABW)

€ 25,90

6.2.3

aanvraag tot het verlengen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer met medische keuring (BABW)

€ 160,60

6.2.4

eerste aanvraag tot het verlenen van een gehandicaptenparkeerplaats als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer met medische keuring (BABW).Kosten medische keuring: € 134,70. Kosten aanleggen parkeerplaats € 425,60

€ 560,30

6.3 WET VERVOER GEVAARLIJKE STOFFEN

6.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 29 van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen:

6.3.2

voor een eenmalige ontheffing

€ 76,70

6.3.3

voor een ontheffing met een geldigheidsduur van maximaal één jaar

€ 123,70

6.3.4

voor een verlenging van de onder 6.3.3 bedoelde ontheffing

€ 102,40

7. BINNENWATER

7.1 WOONBOTEN

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor:

7.1.1

een vergunning als bedoeld in artikel 5:25a van de Algemene plaatselijke verordening Weesp 2019

€ 272,80

7.1.2

een ligplaatsvergunning voor een woonboot als bedoeld in artikel 2.3.1 van de Verordening op het binnenwater 2010

€ 272,80

7.1.3

een omgevingsvergunning in de zin van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) voor het vervangen van een woonboot als bedoeld in artikel 2.3.3 van de Verordening op het binnenwater 2010 door een bestaande woonboot (zelfstandig varend of niet) van elders, niet zijnde een nieuw gebouwde woonboot - in afwijking van het bepaalde in paragraaf 3.1 van deze legestabel -

€ 272,80

7.1.4

een vergunning voor het verbouwen van een woonboot als bedoeld in artikel 2.3.4 van de Verordening op het binnenwater 2010

€ 272,80

7.1.5

een ontheffing voor een woonverblijf op een vaartuig anders dan een woonboot indien het betrokken vaartuig niet hoofdzakelijk als woonverblijf gebruikt wordt of bestemd is als bedoeld in artikel 2.6.1, lid 5, van de Verordening op het binnenwater 2010

€ 272,80

7.1.6

In geval van een huwelijk, geregistreerd partnerschap of notarieel samenlevingscontract en een vergunning of ontheffing als bedoeld in onderdeel 7.1.2 respectievelijk onderdeel 7.1.5 staat op de naam van één van de twee partners dan kan op verzoek de andere partner kosteloos worden bijgeschreven in de vergunning of ontheffing. Voorwaarde is dat deze partner minstens 6 maanden voor de datum van het verzoek staat ingeschreven op het adres van de woonboot.

€ 0,00

7.2 ONTHEFFINGEN BINNENWATER

7.2.1

een ontheffing voor het plaatsen of houden van objecten in, op of boven het water als bedoeld in artikel 2.1.3, lid 2, van de Verordening op het binnenwater 2010

€ 546,05

8. KINDEROPVANG

8.1 KINDEROPVANG

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld in artikel 1.45 Wet kinderopvang (Wko) voor:

8.1.1

het in exploitatie nemen van één kindercentrum of gastouderbureau als bedoeld in artikel 1.45, lid 1 van de Wet kinderopvang (Wko)

€ 1.515,40

8.1.2

het in exploitatie nemen van een voorziening voor gastouderopvang als bedoeld in artikel 1.45, lid 2 Wet kinderopvang (Wko)

€ 493,40

8.1.3

het, in afwijking van 8.1.2, in exploitatie nemen van een voorziening voor gastouderopvang als bedoeld in artikel 1.45 lid 2 Wet kinderopvang (Wko) waarbij de houder van de voorziening, de gastouder, al in het landelijke register (lrk) is opgenomen met een andere voorziening in de gemeente Weesp of de gemeente Amsterdam of waarbij het opvangadres al is geregistreerd als adres waar een voorziening voor gastouderopvang is gevestigd

€ 345,80

8.2 ALGEMENE BEPALINGEN KINDEROPVANG

8.2.1

In afwijking van de onderdelen 8.1.2 en 8.1.3 geldt dat het daar vermelde tarief niet in rekening wordt gebracht indien een aanvraag, na toepassing van art. 4:5 Awb, niet in behandeling wordt genomen indien het onderzoek zoals bedoeld in artikel 1.62, lid 1, van de Wet kinderopvang (Wko), nog niet is aangevangen.

9. OVERIGE AANVRAGEN

9.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze verordening niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking (waarvoor tevens geen tarief is opgenomen in een andere wettelijke regeling):

€ 64,96

 

 

Voor eensluidend afschrift,

 

De griffier

J.G.S. Pijnenborg

 

Toelichting

Algemeen deel

De leges zijn conform de begroting verhoogd met 1,5%, met uitzondering van de wettelijke gemaximeerde tarieven zoals paspoort, rijbewijs etc. Deze laatste tarieven zijn nog niet bekend en worden later door het college vastgesteld.

 

Tevens zijn in het kader van de harmonisatie de nummering van de tarieventabel en waar mogelijk de teksten gelijk getrokken met die van Amsterdam. In verband met de harmonisatie worden er ook leges geheven voor aanvragen van vergunningen voor ambulante handel (hoofdstuk 5.2 Tarieventabel) en kinderopvang (hoofdstuk 8 Tarieventabel) gezien de werkzaamheden voor deze producten. De leges voor het gemeentearchief worden daarentegen in het kader van de harmonisatie afgeschaft.

 

Artikelsgewijze toelichting op de wijzigingen

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

De verwijzingen in dit artikel zijn aangepast aan de nieuwe indeling van de Tarieventabel.

 

Artikel 12, lid 2: Ingangsdatum van de heffing

Om de heffing daadwerkelijk mogelijk te maken dient deze datum te worden vermeld.