Organisatie | Beemster |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Restgroenbeleid gemeente Purmerend 2022 |
Citeertitel | Restgroenbeleid gemeente Purmerend 2022 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp | Natuur en milieu |
Geen
artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2022 | Nieuwe regeling | 14-12-2021 | 1558842 |
Deze beleidsnota heeft als doel de uitgifte van restgroen vorm te geven op een manier die respect heeft voor zowel de landelijke omgeving van de Beemsterpolder als de stedelijke omgeving van Purmerend.
De gemeente Purmerend ontvangt regelmatig verzoeken tot uitgifte van grond ten behoeve van tuinuitbreiding. Vanwege de fusie van de twee voormalige gemeenten Beemster en Purmerend is besloten een nieuw beleid op te stellen welke passend is voor beide omgevingen met hun eigen unieke karakters. Door het opstellen van dit beleid ontstaat er een mogelijkheid om weloverwogen te reageren op verzoeken. Een bijkomend voordeel van uitgifte van restgroen is dat er minder onderhoudskosten aan het groen zijn. De ervaring leert dat de soms versnipperde ligging van eventueel in aanmerking komende percelen zorgt voor relatief hoge onderhoudskosten.
De komende jaren zal Purmerend te maken hebben met een aantal grote verdichtings- en transitieopgaven die een sterke ruimtelijke impact hebben. De woningbouwopgave, klimaatadaptie, energietransitie, deelmobiliteit, een nieuwe circulaire economie en een gezonde en meer natuur-inclusieve stad hebben allen invloed op het gebruik, inrichten en beheren van onze openbare ruimte. Met name in het stedelijke gebied (de huidige stadsgrenzen van Purmerend) zal daardoor ook zorgvuldig gekeken moeten worden naar het mogelijke (her)bestemmen van het (nog) aanwezige restgroen.
Dit beleidsdocument formuleert en formaliseert het restgroenbeleid, waardoor de uitgifteprocedure van restgroen inzichtelijk wordt. Het beleid is als zodanig opgebouwd dat de beleidslijnen bij de overwegingen worden vermeld. Deze beleidslijnen vormen vervolgens achterin in één oogopslag het vastgestelde beleid in hoofdlijnen. Dit beleidsdocument ligt vervolgens ten grondslag aan de uitvoering van het restgroenbeleid.
Door vaststelling van de nota Restgroenbeleid Purmerend 2022 worden kaders gesteld aan de uitgifte van restgroen en wordt de procedure formeel vastgelegd.
Te onderscheiden kerndoelen van dit beleidsdocument zijn:
De gemeente Purmerend is sinds de fusie een unieke gemeente met zowel een stedelijke als een landelijke omgeving. Om beide kwaliteiten en hun eigenschappen te waarborgen is in dit beleid rekening gehouden met beide kwaliteiten. Deze beleidsnota is tot stand gekomen door de Beleidsnotitie restgroen Purmerend samen te voegen met de beleidsnota restgroen Beemster. Bij het inwerkingtreden van dit beleidsstuk zullen voorgenoemde nota´s komen te vervallen.
Voor zowel burgers als voor de gemeente zijn voordelen te behalen door uitgifte van restgroen. Huiseigenaren kunnen hun tuin uitbreiden en daarmee de waarde van hun onroerend goed verhogen. De gemeente bespaart op onderhoudskosten en ontvangt een vergoeding als het blijkt dat gemeentelijke grond als restgroen uitgegeven kan worden. Niet alle verzoeken tot aankoop van restgroen kunnen echter worden gehonoreerd. Daarom is het in eerste instantie belangrijk om het onderscheid tussen ´openbare ruimte´ en ´restgroen´ te maken.
Openbare ruimte is de ruimte welke voor iedereen toegankelijk is en niet direct aan een individu of groep toegerekend kan worden. Vanwege dit publieke en openbare karakter vinden er veel dagelijkse activiteiten plaats. Gronden die als openbare ruimte aangemerkt kunnen worden zijn onder andere parken, straten, pleinen, steegjes en parkeerplaatsen. Dit zijn gronden die niet in aanmerking komen voor verkoop als zijnde restgroen tenzij een bijzondere omstandigheid dit toch toestaat.
2 Inbedding in andere beleidsdocumenten en werelderfgoedstatus
De basis van deze beleidsnotitie is de structuurvisie, omgevingsnota, de Groenkoers, de werelderfgoedstatus en de plaatselijk geldende bestemmingsplannen binnen de gemeente Purmerend.
2.1 Structuurvisie Beemstermaat
De structuurvisie Beemstermaat stelt kernwaarden voor de omgeving de Beemster. De structuurvisie onderschrijft verschillende essentiële kwaliteiten van het werelderfgoed de Beemster. Zo heeft de Beemster al 400 jaar dezelfde kwaliteiten waarbij de kernbegrippen weidsheid, ruimte, landschappelijke schoonheid en een hechte samenleving zijn. De wijze waarop om wordt gegaan met de uitgifte en het beheer van Restgroen dient deze kwaliteiten te ondersteunen. Het bestemmingsplan buitengebied en omgevingsnota hangen samen met deze visie.
De structuurvisie Beemstermaat verbiedt aanpassingen aan het landschap die het karakter van het werelderfgoed schaden. Bij toetsing van aanvragen tot verkoop van restgroen dient een afweging te worden gemaakt waarbij rekening wordt gehouden met deze bepaling zonder dat de balans tussen een prettig woon- werkgebied en het werelderfgoed uit het oog wordt verloren.
Uitgifte van restgroen in de gemeente Purmerend dient te voldoen aan de eisen zoals omschreven in de Groenkoers. De Groenkoers beschouwd het begrip Restgroen als zijnde grond die geen wezenlijke bijdrage levert aan de groenstructuur van de stad en is uitsluitend van individueel belang. Restgroen gaat vaak over kleine oppervlaktes en kan alleen restgroen zijn wanneer het exclusief van individueel belang is. Indien het betreffende stuk grond voor meer inwoners van betekenis is zal er een gemeenschappelijk gedragen oplossing gezocht moeten worden.
Bij uitgifte van Restgroen in de Beemster dient er ook rekening te worden gehouden met de status van werelderfgoed. De kernkwaliteiten van de Beemster als UNESCO werelderfgoed zijn:
Voor kernkwaliteiten verbonden aan de UNESCO status geldt: behouden of indien mogelijk verbeteren.
Tevens zijn er diverse bestemmingsplannen in de Beemster welke er toe dienen de waarden van de werelderfgoedstatus te behouden. Zo bepalen de bestemmingsplannen dat er geen restgroen mag worden verkocht indien de gronden zich binnen 3,6 meter vanaf de rand van een sloot (niet zijnde kopergravuresloot) bevinden. Bij een kopergravuresloot mogen de gronden niet verkocht worden indien deze zich binnen 7,2 meter vanaf de rand bevinden.
3 Uitgangspunten en wenselijkheid
Bij een aanvraag voor de aankoop van restgroen dient rekening te worden gehouden met de volgende uitgangspunten.
De uitgangspunten bij uitgifte van restgroen zijn;
Verkoop van restgroen heeft de voorkeur. Er kunnen zich echter situaties voordoen waarbij verkoop van restgroen niet mogelijk is, terwijl het wel wenselijk is dat de gemeente de grond niet langer in beheer heeft. In specifieke gevallen kan het opstellen van een huur- of een gebruiksovereenkomst dan een uitkomst bieden.
3.2 Wenselijkheid van de uitgifte
Bij de beoordeling van een verzoek tot gronduitgifte maakt de gemeente een afweging tussen het algemene belang en het individuele belang van de aanvrager. Wanneer het noodzakelijk en mogelijk is, zullen bij de uitgifte nadere voorwaarden worden gesteld.
De gemeente Purmerend maakt het onder voorwaarden mogelijk om restgroen uit te geven.
4 Beoordeling restgroenaanvraag
Een verzoek tot de aankoop van restgroen wordt schriftelijk ingediend, bij voorkeur via de webpagina ‘’Restgroen kopen op www.purmerend.nl.
Voorwaarden voor het in behandeling nemen van een aanvraag zijn:
Reeds eerder afgewezen verzoeken worden alleen opnieuw in behandeling genomen als zich een aantoonbare wijziging van feiten en omstandigheden heeft voorgedaan. Is hiervan geen sprake dan wordt de aanvrager hiervan schriftelijk op de hoogte gesteld onder verwijzing naar het reeds eerder afgewezen verzoek.
Om een restgroenaanvraag correct en op een transparante wijze te kunnen beoordelen wordt deze aan onderstaande uitgiftecriteria getoetst.
Uitgeefbaar groen heeft geen openbare gebruiksfuncties zoals voetpaden en speelplekken. Indien voor de uitgifte van het groen bepaalde voorzieningen verlegd (voetpaden, speelplekken, lantaarnpalen) moeten worden dan zijn de te maken kosten voor rekening van de koper. Deze kosten worden opgenomen in de koopovereenkomst.
Er mogen geen rafelranden ontstaan door de restgroenuitgifte. Uitgangspunt is het streven naar een rechte, logische kadastrale grens. Dat wordt per locatie bekeken en afgewogen. Het kan hierdoor mogelijk zijn dat uitgifte enkel mogelijk is als alle bewoners van de locatie / het gebied meedoen in de restgroenaankoop.
Bij uitgifte van restgroen worden de uitgiftecriteria van de Nota Restgroenbeleid gemeente Purmerend 2022 gehanteerd.
5 Formaliseren van restgroen verkoop
Per aanvraag wordt aan de hand van de uitgiftecriteria ambtelijk getoetst of een perceel grond voor verkoop als restgroen in aanmerking komt. Volgend uit de toetsing aan de uitgiftecriteria wordt een onderbouwd positief of negatief advies voor uitgifte gegeven. Het resultaat van het adviestraject wordt voorgelegd aan het college van B&W van de gemeente Purmerend indien het een verkoop/aanvraag groter dan 100 M2 betreft.
Namens de gemeente is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Purmerend bevoegd de koopovereenkomst te sluiten. Bij aanvragen tot maximaal 110 m2 restgroen neemt de gemandateerd teammanager Vastgoed namens het college van burgemeester en wethouders een besluit tot uitgifte. Het voornemen tot verkoop van een stuk restgroen groter dan 110 m2 wordt als werkafspraak aan het college van B&W voorgelegd. Dit geldt ook als verkoop onder de 110 m2 door de omstandigheden om een bestuurlijke afweging vraagt.
De gemeente behoudt zich het recht voor om in bijzondere gevallen in de koopovereenkomst af te wijken van de hierboven genoemde voorwaarden. Wanneer grond geschikt wordt geacht voor verkoop, is het niet mogelijk om de grond te huren of op andere wijze in gebruik te krijgen. Tevens behoudt het college het recht om op enig moment te besluiten voor onbepaalde periode geen restgroen meer te verkopen.
Aanvragen die maximaal 110m2 restgroen bevatten worden door team Vastgoed afgehandeld.
Het voornemen tot verkoop van restgroen met een oppervlakte van meer dan 110m2 wordt aan het college van burgemeester en wethouders voorgelegd. Indien het college het wenst kunnen zij het voornemen voorleggen aan de raad.
Het prijsniveau is voor 2022 middels de comparatieve methode vastgesteld op €204 per m2. Deze prijs is bepaald aan de hand van de hieronder inzichtelijk gemaakte vergelijking bij grondverkopen tot 100 M2 met omliggende gemeenten uit de regio Zaanstreek-Waterland (prijspeil 2021). De verkoopprijs voor restgroen zal jaarlijks worden geïndexeerd in het besluit privaatrechtelijke tarieven.
Het verkochte restgroen mag door de koper enkel gebruikt worden als siertuin. Het bouwen van een vergunning plichtig bouwwerk op de als restgroen aangekochte grond is niet toegestaan. Indien het gewenst is om (een gedeelte van) het restgroen op deze manier te bebouwen geldt er een andere grondprijs. Voor het bouwvlak zal een vierkante meterprijs voor bouwgrond gerekend worden. De prijs voor bouwgrond wordt vastgesteld aan de hand van de grondprijzenbrief.
Indien binnen 5 jaar na de restgroenaankoop blijkt dat het als tuin aangekochte gedeelte restgroen alsnog met een vergunning plichtig bouwwerk bebouwd wordt, vindt er een naheffing plaats. De hoogte van de naheffing is in dat geval het verschil tussen de in het verleden betaalde prijs per m2 en de tijdens de bouwaanvraag actuele m2 prijs voor bouwgrond. Deze clausule wordt in het koopcontract opgenomen.
Incidenteel is bij verkoop een investering van de gemeente vereist vanwege wijzigingen in de openbare ruimte en om de kwaliteit van de omgeving te waarborgen. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan het herinrichten van een groenvak. Als richtlijn bij de verkoop geldt dat 100% van de met de verkoop gerealiseerde opbrengsten in de wijk mag worden geïnvesteerd indien de verkoop dat vereist.
Een perceel restgroen wordt na verkoop door de koper bij zijn eigendom getrokken en maakt vervolgens deel uit van zijn tuin. De consequentie hiervan is dat de situatie na verkoop niet meer met het bestemmingsplan overeenstemt. Het is niet efficiënt om bij elke restgroenverkoop een herziening of afwijking van het bestemmingsplan door te voeren. Om die reden zal het aanpassen van de bestemming pas bij de eerstvolgende herziening van het bestemmingsplan plaatsvinden.
Indien het restgroen wordt aangekocht ten behoeve van het realiseren van een vergunning plichtig bouwwerk is het voor de aanvrager wel noodzakelijk om direct een traject tot een bestemmingswijziging te doorlopen.
Restgroen wordt gedurende het jaar 2022 verkocht voor een prijs van €204 per m2, de verkoopprijs wordt jaarlijks geïndexeerd.
6 Overige uitgiftemogelijkheden
In de gemeente Purmerend wordt restgroen in beginsel niet verhuurd omdat de administratieve last hiervan niet opweegt tegen de te behalen voordelen. Tevens kunnen er complicaties ontstaan wanneer een huurder zou verhuizen.
In uitzonderlijke gevallen kan gemotiveerd worden afgeweken van het voornemen om niet te verhuren. Criteria om te kunnen besluiten tot verhuur van restgroen zijn:
Anders dan bij de verkoop van restgroen gelden bij verhuur van restgroen de volgende voorwaarden:
Als jaarlijkse huurprijs wordt 10% van de verkoopprijs aangehouden. Dit betekent voor 2022 een jaarhuur van €20 per m2. De huurprijs wordt jaarlijks met hetzelfde percentage als de verkoopprijs geïndexeerd.
In uitzonderlijke gevallen kan Restgroen verhuurd worden indien er aan de in de nota Restgroenbeleid Purmerend 2022 voor verhuur genoemde criteria wordt voldaan.
Het kan voorkomen dat een bepaald stuk gemeentegrond niet in aanmerking komt voor verhuur of verkoop. In die gevallen kan er voor gekozen worden om de grond uit te geven in de vorm van een onderhoudsovereenkomst. Een onderhoudsovereenkomst wordt alleen gesloten wanneer een bewoner grond van de gemeente in gebruik wenst te nemen waarvan de gemeente ook van mening is dat de grond beter onderhouden kan worden door de bewoner. Het uitgeven van restgroen met een onderhoudsovereenkomst komt alleen voor wanneer er zich onder het uit te geven stuk grond gemeentelijk riool of kabels en leidingen bevinden.
In de door de gemeente Purmerend gehanteerde onderhoudsovereenkomst wordt opgenomen dat de onderhoudsplichtige geen financiële tegenprestatie richting de gemeente verschuldigd is. De onderhoudsplichtige zorgt voor het onderhoud en mag de grond met behoud van het openbare karakter gebruiken. Voor de gemeente betekent het aangaan van de onderhoudsovereenkomst een besparing op het groenonderhoud.
In heel uitzonderlijke gevallen kan een onderhoudsovereenkomst worden aangegaan, onder de voorwaarde dat de strook openbaar blijft.
Het is al langer duidelijk dat er in de gemeente Purmerend sprake is van illegale ingebruikname van gemeentegrond. Om illegaal grondgebruik te beëindigen is het mogelijk dat de gemeente Purmerend voor het terugvorderen van de grond een handhavingstraject moet opstarten. Een handhavingsprocedure op illegaal grondgebruik zou zowel vanuit de publiek- als privaatrechtelijke kant ingestoken kunnen worden.
Indien dergelijke zaken zich voordoen zal hiervoor een individuele aanpak en oplossing gecreëerd worden. Als oplossing kan bijvoorbeeld legalisatie door middel van verkoop overwogen worden, waarbij dezelfde toetsingscriteria en voorwaarden gelden als bij een regulier verzoek voor aankoop van restgroen.
Indien er gehandhaafd moet worden op illegale ingebruikname van gemeentegrond zal per casus een individuele aanpak gecreëerd worden.