Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Katwijk

Nadere Regels Jeugdhulp gemeente Katwijk 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieKatwijk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNadere Regels Jeugdhulp gemeente Katwijk 2022
CiteertitelNadere regels jeugdhulp gemeente Katwijk 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Nadere regels ter uitvoering van de Verordening Jeugdhulp Katwijk, laatst vastgesteld op 14 september 2018.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 2.9 van de Jeugdwet
  2. artikel 2.10 van de Jeugdwet
  3. artikel 2.12 van de Jeugdwet
  4. artikel 147, eerste lid, van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2022nieuwe regeling

23-12-2021

gmb-2021-484449

Tekst van de regeling

Intitulé

Nadere Regels Jeugdhulp gemeente Katwijk 2022

Het College van de gemeente Katwijk;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van Katwijk van 9 november 2021;

 

gelet op;

  • Jeugdwet artikel 2.9, 2.10, 2.12

  • Gemeentewet artikel 147 lid 1

Besluit:

De Nadere Regels Gemeente Katwijk 2022 vast te stellen

 

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepaling

Alle definities die in deze nadere regels worden gebruikt, hebben dezelfde betekenis als in de Jeugdwet, de hierop gebaseerde algemene maatregelen van bestuur en de Verordening Jeugdhulp gemeente Katwijk 2022.

  • 1.

    In deze nadere regels wordt verder verstaan onder:

    • a.

      jeugdhulpvervoer: Het vervoer van een jeugdige van en naar de locatie waar de jeugdhulp wordt geboden;

    • b.

      melding: is een bericht (al dan niet schriftelijk) waarin door een jeugdige of zijn ouder(s) een hulpvraag wordt geuit;

    • c.

      respijtzorg: Biedt ouders de mogelijkheid om de zorgtaken voor hun kind tijdelijk over te dragen;

    • d.

      zorgovereenkomst: Een zorgovereenkomst is een contract tussen de zorgverlener en de budgethouder bij een persoonsgebonden budget. De budgethouder moet met elke zorgverlener een zorgovereenkomst afsluiten. In de zorgovereenkomst staan de afspraken over de zorg, de werktijden en de vergoeding.

Hoofdstuk 2 Behandeling Ondersteuningsvraag

Artikel 2 Behandeling ondersteuningsvraag

  • 1.

    Iedere jeugdige en/of zijn ouder(s) die, volgens het woonplaatsbeginsel zoals opgenomen in de Jeugdwet, zijn woonplaats heeft in de gemeente Katwijk kan zich rechtstreeks met een jeugdhulpvraag richten tot het College.

  • 2.

    De jeugdige en/of zijn ouder(s) zijn zelf verantwoordelijk voor de volledigheid van de aanmelding eventueel met bijgevoegde rapportages e.d.

  • 3.

    Kinderen, ongeacht hun leeftijd, hebben het recht gehoord te worden. Uitzondering hierop is als kinderen zelf nadrukkelijk aangeven dit niet te willen. Kinderen van 12 jaar praten volwaardig mee en vanaf 16 jaar beslissen jongeren zelf over de inzet van jeugdhulp.

  • 4.

    Bij voorkeur vinden gesprekken plaats tijdens een huisbezoek.

Artikel 3 Overbelasting

  • 1.

    Er is sprake van overbelasting als er geen of beperkt evenwicht meer is tussen draagkracht en draaglast, dit wordt gekenmerkt door fysieke en/of psychische klachten.

  • 2.

    Voor het bieden van een beschermende woonomgeving blijven ouders, ook bij overbelasting, zelf verantwoordelijk.

  • 3.

    Het College bepaalt of er sprake is van overbelasting op basis van een duidelijke beschrijving van de klachten eventueel aangevuld met een advies van de huisarts, behandelaar en/of hulpverlener.

  • 4.

    Indien er tijdens een lopende indicatie sprake is van overbelasting van de ouders kan het College de indicatie opnieuw beoordelen en zo nodig een gewijzigd besluit nemen.

  • 5.

    Indien er sprake is van (dreigende) overbelasting vanwege het zelf leveren van geïndiceerde ondersteuning, dient men die overbelasting op te heffen door deze ondersteuning door (andere) zorgverleners uit te laten voeren.

  • 6.

    Specialistische naschoolse opvang of opvang tijdens vakantieperioden kan alleen in uitzonderlijke gevallen onder de individuele voorzieningen vallen.

  • 7.

    Een individuele jeugdhulpvoorziening ter vervanging van de gebruikelijke hulp van de overbelaste ouder(s) en/of verzorgers kan niet worden ingevuld door middel van een Pgb dat vervolgens uitgevoerd wordt door de overbelaste ouder of verzorger. Doel van de indicatie is immers het ontlasten van de ouder, door het door anderen laten uitvoeren van de gebruikelijke hulp.

  • 8.

    Wanneer het indicatiebesluit af loopt en een herindicatie wordt aangevraagd, wordt gekeken of en welke inspanningen zijn gedaan om de overbelasting terug te dringen.

Hoofdstuk 3 Kaders jeugdhulp

Artikel 4 Kaders Jeugdhulp

  • 1.

    Om te bepalen welke aanbieder de noodzakelijke ondersteuning mag bieden, maakt het College een afweging rekening houdend met de volgende criteria:

    • a.

      de specifieke zorgbehoefte van de jeugdige en/of ouder(s);

    • b.

      vanuit zorgperspectief vereiste zorgcontinuïteit.

    • c.

      beschikbare gecontracteerde aanbieders;

    • d.

      de wens van de jeugdige en/of ouder(s);

    • e.

      wachttijden/beschikbaarheid bij de zorgaanbieder;

    • f.

      levensovertuiging van de jeugdige en/of ouder(s);

    • g.

      nabijheid van de zorgaanbieder (afstand van woonadres jeugdige en/of ouder(s))

  • 2.

    Het College dient zich bij toeleiding te houden aan de Kaders ‘Jeugdhulp ambulant regulier (individueel)’, als genoemd in het derde lid.

  • 3.

    De Kaders ‘Jeugdhulp ambulant regulier (individueel)’, hebben betrekking op alle diensten die vallen onder de dienstomschrijving Holland Rijnland Jeugdhulp ambulant regulier: inspanningsgericht (individueel) – 45A48. Als bedoeld in Artikel 4, lid 4 onder d van de Verordening Jeugdhulp Gemeente Katwijk 2022. Deze kaders gelden ook voor dezelfde diensten die vanuit Pgb worden ingezet en bekostigd.

  • 4.

    De kaders hebben betrekking op:

    • a.

      maximale ureninzet: Ambulante jeugdhulp kan ingezet worden voor gemiddeld twee uur per week, berekend over een maximale periode van zes maanden. Dit geldt zowel voor nieuwe aanvragen als voor eventuele verlengingen. De gelimiteerde ureninzet geldt op alle inzet van ambulante jeugdhulp, tenzij sprake is van één van de beschreven uitzonderingsgronden;

    • b.

      inzet maximaal zes maanden: Ambulante jeugdhulp kan ingezet worden voor een duur van maximaal zes maanden. Het is (vooralsnog) niet mogelijk om op voorhand al indicaties af te geven voor meer dan zes maanden;

    • c.

      inhoudelijke kaders: Bepaalde vormen van jeugdhulp vallen per 1 oktober 2020 buiten de dienst jeugdhulp ambulant individueel of kunnen er slechts onder voorwaarden onder vallen. Deze staan beschreven in Kaders ‘Jeugdhulp ambulant regulier (individueel)’.

Artikel 5 Diagnostiek en behandeling van Ernstige Enkelvoudige Dyslexie (EED)

  • 1.

    Toeleiding naar diagnostiek en behandeling voor Ernstige Enkelvoudige Dyslexie geschiedt altijd via het onderwijs, dit geldt voor zowel ZIN als Pgb. De toeleiding geschiedt conform de meest recente versie van ‘Signalering, diagnostiek en behandeling van ernstige, enkelvoudige dyslexie’;

  • 2.

    Er wordt alleen een individuele voorziening afgegeven wanneer de ED is vastgesteld gedurende de basisschoolperiode van de jeugdige en uiterlijk voor het 13e jaar;

  • 3.

    Een verklaring van ED moet zijn afgegeven door een dyslexiebehandelaar aangesloten bij het Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie. Daarnaast is de hoofdbehandelaar in het bezit van een BIG-registratie.

Artikel 6 Vervoer

  • 1.

    Vervoer en de eventuele begeleiding in het vervoer is primair de verantwoordelijkheid van de ouder(s) of wettelijke vertegenwoordiger(s).

  • 2.

    Het werkzaam zijn van de (beide) ouder(s) ontheft hen niet van de primaire verantwoordelijkheid, zoals bedoeld in lid 1.

  • 3.

    Om in aanmerking te komen voor de inzet van jeugdhulpvervoer dient het vervoer de gebruikelijke zorg en de eigen kracht van ouders en/of het netwerk te boven te gaan.

  • 4.

    Als ouders aantonen dat begeleiding van de jeugdige door henzelf en/of het netwerk onmogelijk is, dan wel tot ernstige benadeling van het gezin of de jeugdige zal leiden en een andere oplossing niet mogelijk is, bestaat een mogelijkheid om aanspraak te doen op vervoer.

  • 5.

    Vervoer naar onderwijs-zorglocaties zal plaatsvinden met behulp van en volgens de regels van het leerlingenvervoer gedurende de lesweken. In de vakantieperiode kan dit vervoer in een andere vorm mogelijk gemaakt worden.

  • 6.

    De uitvoering van het vervoer kan worden aangeboden door de jeugdhulpaanbieder, door de gecontracteerde vervoersaanbieder van de gemeente of op basis van een Pgb. Voor Pgb geldt dat dit alleen in combinatie met dagbehandeling mogelijk is.

  • 7.

    De vervoersvoorziening kan bestaan uit het vervoer door derden in opdracht van de jeugdhulpaanbieder of door de door de gemeente gecontracteerde vervoersaanbieder in opdracht van het College. In uitzonderlijke gevallen kan er een taxi worden ingezet.

  • 8.

    De door de gemeente gecontracteerde vervoerder/gecontracteerde jeugdhulpaanbieder organiseert het vervoer. Als er geen gebruik gemaakt kan worden van de collectieve voorziening, wordt er vanuit de Jeugdwet een individuele voorziening geboden.

Hoofdstuk 4 Persoonsgebonden budget

Artikel 7 Individuele jeugdhulpvoorziening via pgb voorwaarden

  • 1.

    Indien alle stappen zoals genoemd in hoofdstuk 3 zijn genomen en het College van oordeel is dat dat de zorg via een Pgb kan worden ingekocht, dan zijn de volgende artikelen van toepassing:

    • a.

      het College heeft de mogelijkheid om de zorgovereenkomst in te zien als het dit nodig acht;

    • b.

      het Pgb kan flexibel worden opgenomen als dit in het ondersteuningsplan nadrukkelijk is opgenomen;

    • c.

      het Pgb is geen inkomensondersteuning, maar wordt ingezet in verband met opgroei- en opvoedingsproblemen, psychische problemen en stoornissen en voor zover de eigen mogelijkheden en het probleemoplossend vermogen van de ouder(s) en of jeugdige ontoereikend zijn met als doel het vergroten van de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van de jeugdige en zijn/haar gezin. Indien het gezinsinkomen te laag is en een ouder als gevolg daarvan meer zal moeten gaan werken om in het dagelijkse levensonderhoud te kunnen blijven voorzien, zijn zij mogelijk niet in staat de zorg en begeleiding te geven die zij in het verleden hebben geboden.

Artikel 8 Inzet Niet-professionele zorgverlener

  • 1.

    De inzet van niet-professionele zorgverleners, middels een Pgb, dient in ieder geval aantoonbaar beter geacht, indien één of meerdere van de volgende omstandigheden aan de orde zijn:

    • a.

      de hulp is vooraf niet goed in te plannen;

    • b.

      de hulp moet op ongebruikelijke tijden geleverd worden;

    • c.

      de hulp moet op veel korte momenten per dag geboden worden;

    • d.

      de hulp moet op verschillende locaties worden geleverd;

    • e.

      de hulp moet 24 uur per dag en op afroep beschikbaar zijn;

    • f.

      de hulp moet vanwege de aard van de beperking worden geboden door een persoon met wie de jeugdige vertrouwd is en goed contact heeft.

Artikel 9 Pgb tarieven

  • 1.

    De maximale tarieven worden jaarlijks vastgesteld door de gemeenten en zijn conform de Verordening Jeugdhulp Gemeente Katwijk 2022.

  • 2.

    Wanneer het afgesproken tarief in de zorgovereenkomst hoger is dan het maximale tarief, en het aantoonbaar is dat er passende hulp bestaat die wel binnen het maximale tarief valt, wordt het maximale tarief toegekend. De aanvrager zal het verschil moeten bijstorten bij de SVB.

  • 3.

    Wanneer het afgesproken tarief lager is dan het maximale tarief, dan wordt het afgesproken tarief toegekend.

  • 4.

    De maximale tarieven voor 2022 zijn:

  • Tabel 1: Maximale tarieven

    Code

    Code

    Productcategorie**

    Soort Professionele Zorg

    Maximaal tarief 2022

    Per

    53A01

    53

    Kindergeneeskunde

    Curatieve GGZ-zorg door (kinder)artsen

    € 179,40

    uur

    54001

    54

    Jeugd-GGZ

    Jeugd-ggz behandeling regulier/generalistisch

    € 67,20

    uur

    54002

    54

    Jeugd-GGZ

    Jeugd-ggz behandeling specialistisch

    54004

    54

    Jeugd-GGZ

    Jeugd-ggz diagnostiek

    54003

    54

    Jeugd-GGZ

    Jeugd GGZ behandeling/diagnostiek

    Hoog-specialistisch

    € 79,80

    uur

    45A48

    45

    Jeugdhulp Ambulant

    Jeugdhulp ambulant regulier: inspanningsgericht (individueel)

    € 68,40 (HBO)

    € 45,-(MBO)*

    uur

    45A49

    45

    Jeugdhulp Ambulant

    Jeugdhulp ambulant regulier: inspanningsgericht (groep) (groepscontacttijd van toepassing)

    € 68,40 (HBO) € 45,- (MBO)*

    uur

    41A00

    41

    Dagbehandeling

    Dagbehandeling A

    € 61,18

    dagdeel

    41A03

    41

    Dagbehandeling

    Dagbehandeling B

    € 66,12

    dagdeel

    45A76

    45

    Jeugdhulp Ambulant

    Ernstige Enkelvoudige Dyslexie

    Diagnostiek/behandeling

    € 60,60

    uur

    45A77

    45

    Jeugdhulp Ambulant

    44A27 - L

    44

    Jeugdhulp Verblijf (excl. Behandeling)

    Jeugdhulp verblijf 24-uur zorg: Respijtzorg/LVB

    € 74,28

    dag

    44A27 - J

    44

    Jeugdhulp Verblijf (excl. Behandeling)

    Jeugdhulp verblijf 24-uur zorg: J&O

    € 84,50

    dag

    44A27 - G

    44

    Jeugdhulp Verblijf (excl. Behandeling)

    Jeugdhulp verblijf 24-uur zorg: GGZ

    € 173,97

    dag

    44A08

    44

    Jeugdhulp Verblijf (excl. Behandeling)

    Jeugdhulp verblijf: gezinshuis

    € 145,43

    dag

    42A03

    42

    Vervoersdiensten

    Vervoer (alleen in combinatie met dagbehandeling)

    € 12,76

    dag

    JI201

    34

    Niet-professioneel

    Individuele begeleiding

    € 17,00

    uur

    JI301

    34

    Niet-professioneel

    Persoonlijke verzorging

    € 17,00

    uur

    JI701

    34

    Niet-professioneel

    Dagactiviteiten (groepscontacttijd van toepassing)

    € 17,00

    uur

    *Een professional is een MBO/HBO opgeleid persoon met algemene deskundigheid en brede kennis van jeugdhulp. De zorgorganisatie of ZZP’er voldoet aan de kwaliteitseisen zoals genoemd in artikel 11 van de Verordening Jeugdhulp gemeente Katwijk 2022

    **Hulp geboden uit het sociaal netwerk komt niet in aanmerking voor het tarief van een professional of een specialist. Individuele begeleiding vanuit het sociaal netwerk kan ook begeleiding zijn bij de persoonlijke verzorging (niet medische handelingen).

  • 5.

    Bovenstaande tarieven worden jaarlijks geïndexeerd conform het Tarievenoverzicht Zorg in Natura Jeugdhulp regio Holland Rijnland.

  • 6.

    Een dagdeel zoals benoemd in de tarieventabel is 3,5 tot 4 uur inclusief voorbereidings- en afrondingstijd. Minimaal verblijfsduur van de jeugdigen van 3 uur. Een dag is een periode van 24 uur.

  • 7.

    Voor groepsgerichte ondersteuning wordt rekening gehouden met groepscontacttijd; Totale tijd van aanwezige begeleider/ ondersteuner, delen door het aantal aanwezige cliënten.

Hoofdstuk 5 Overige bepalingen

Artikel 10 Second Opinion

  • 1.

    Indien naar het oordeel van de belanghebbende het gesprek en onderzoek niet naar wens is verlopen of indien niet ingestemd kan worden met het opgestelde verslag van het gesprek en onderzoek naar van de jeugdhulpvraag, dan kan de belanghebbende, schriftelijk bij de Clustermanager van het Wijkteam een verzoek indienen voor het uitvoeren van een interne collegiale second opinion door een andere medewerker.

  • 2.

    Voordat het verzoek bij de Manager Wijkteam wordt ingediend, meldt de belanghebbende bij de medewerker van het Wijkteam mondeling of schriftelijk wat zijn ongenoegen is, zoals dat door hem/haar in het gesprek is ervaren.

  • 3.

    Beide partijen spannen zich in om een oplossing te vinden voor de ervaren knelpunten.

  • 4.

    De Clustermanager van het Wijkteam beoordeelt het verzoek en deelt de uitkomst hiervan de aanvrager schriftelijk mede. Deze schriftelijke mededeling is geen besluit zoals bedoeld in art. 1:3 Algemene Wet bestuursrecht.

Artikel 11 Inwerkingtreding en overgangsrecht

  • 1.

    De Nadere regels ter uitvoering van de Verordening Jeugdhulp Katwijk, laatst vastgesteld op 14 september 2018 wordt ingetrokken.

  • 2.

    Deze nadere regels treden in werking na vaststelling door het College op 1 januari 2022.

  • 3.

    Lopende voorzieningen blijven geldig totdat het College een nieuw besluit heeft genomen.

  • 4.

    Als tijdens het onderzoek zoals bedoeld in artikel 6 van de Verordening Jeugdhulp van deze gemeente blijkt dat sprake is van een vermindering van het aantal te verlenen eenheden jeugdhulp ten opzichte van de lopende beschikking voor deze jeugdige, kan bij wijze van overgangsperiode eenmalig een voorziening voor maximaal 12 weken worden verleend. Voor de overgangsperiode wordt maximaal het aantal eenheden jeugdhulp toegekend, die in de laatst afgegeven beschikking voor een gelijke periode was toegekend

Artikel 12 Citeertitel

Deze nadere regels worden aangehaald als: Nadere regels jeugdhulp gemeente Katwijk 2022.