Organisatie | Haarlem |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Aanwijsbesluit cameratoezicht binnenstad 2022 - 2032 |
Citeertitel | Aanwijsbesluit cameratoezicht binnenstad 2022 - 2032 |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2022 | nieuwe regeling | 24-12-2021 |
In 2016 is een pilot cameratoezicht uitgevoerd in de binnenstad van Haarlem. Uit deze evaluatie blijkt dat het aantal openbare orde incidenten aanzienlijk was toegenomen, ook in de straten waar camera’s waren geplaatst. Tussen 2018 en 2022 is het aantal openbare orde incidenten, hoewel enigszins gedaald onder invloed van de coronamaatregelen, nog steeds substantieel. Op grond hiervan concludeer ik dat de handhaving van de openbare orde gediend blijft bij en noodzaakt tot voortzetting van het cameratoezicht.
Ik heb hierbij het belang van een effectieve handhaving van de openbare orde enerzijds en de daarmee gepaard gaande mogelijke inperking van het recht op privacy door de inzet van cameratoezicht anderzijds tegen elkaar afgewogen. Bij die afweging moet aan het algemene belang om de verstoring van de openbare orde te herstellen meer gewicht worden toegekend dan aan het belang om geen inmenging te dulden in de privacy. Om de inbreuk op de privacy tot een aanvaardbaar minimum te beperken, worden de camerabeelden alleen rechtstreeks uitgekeken tijdens de horecanachten op vrijdag en zaterdag van 23.00 – 7.00 uur en tijdens grote evenementen.
Ten aanzien van het verwerken van persoonsgegevens door middel van cameratoezicht op openbare plaatsen in het belang van de handhaving van de openbare orde, geldt een wettelijke bewaartermijn van maximaal vier weken (artikel 151c, lid 9, Gemeentewet). Indien deze persoonsgegevens verder worden verwerkt ten behoeve van de opsporing van een concreet strafbaar feit, dan wordt de duur van de opslag bepaald door dit nieuwe doel. In de wet politiegegevens worden deze termijnen nader gespecificeerd.
Tegen dit besluit kan bezwaar worden gemaakt bij de burgemeester van Haarlem, postbus 511, 2003 PB Haarlem. Het bezwaarschrift dient ingediend te worden binnen zes weken gerekend vanaf de dag dat dit besluit bekend is gemaakt. Het bezwaarschrift dient ten minste te bevatten: de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden van het bezwaar.
Het indienen van een bezwaarschrift schort de uitvoering van het besluit niet op. Wanneer u bezwaar maakt kunt u op grond van artikel 8:81 van de Algemene Wet Bestuursrecht, bij de President van de Arrondissementsrechtbank in Haarlem, sector Bestuursrecht, verzoeken een voorlopige voorziening te treffen. Het adres is: Arrondissementsrechtbank te Haarlem, sector Bestuursrecht, Postbus 1621, 2003 BR Haarlem.