Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Midden-Drenthe

Verordening werkgeverscommissie Midden-Drenthe 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMidden-Drenthe
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening werkgeverscommissie Midden-Drenthe 2021
CiteertitelVerordening werkgeverscommissie Midden-Drenthe 2021
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpVerordening werkgeverscommissie Midden-Drenthe 2021

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

vervangt Verordening werkgeverscommissie Midden-Drenthe en Organisatieverordening van de griffie van 29 maart 2012

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 83, eerste lid, van de Gemeentewet
  2. artikel 107 van de Gemeentewet
  3. artikel 147 van de Gemeentewet
  4. artikel 156 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

31-12-2021nieuwe verordening

28-10-2021

gmb-2021-483450

2350590

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening werkgeverscommissie Midden-Drenthe 2021

 

De Raad van de gemeente Midden-Drenthe;

 

gelezen het voorstel van de werkgeverscommissie van 7 juni 2021;

 

gelezen het advies van de Ondernemingsraad d.d. 9 september 2021;

 

gelet op artikel 83, eerste lid, de artikelen 107 tot en met 107e, artikel 147, artikel 156 van de Gemeentewet en artikel 1.11 Cao gemeenten;

 

besluit vast te stellen de volgende verordening:

 

 

Verordening werkgeverscommissie Midden-Drenthe 2021.

Hoofdstuk 1 Algemeen

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Collegeorganisatie: de organisatie van ambtenaren die op grond van art. 160, eerste lid, onder c, Gemeentewet valt onder verantwoordelijkheid van het college;

  • b.

    Budgethouder: ambtenaar van de gemeente aan wie middelen zijn toegekend in de vorm van budgetten of investeringskredieten;

  • c.

    Raadscommissies: commissies ex art. 82 Gemeentewet;

  • d.

    Griffier: de op grond van artikel 107 Gemeentewet door de raad aangewezen functionaris;

  • e.

    Griffie: de organisatie die valt onder de verantwoordelijkheid van de raad en bestaat uit de griffier en de onder diens verantwoordelijkheid functionerende ambtenaren;

  • f.

    Werkgeverscommissie: een commissie ex art. 83 Gemeentewet.

 

Hoofdstuk 2 Werkgeverscommissie

Artikel 2. Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1.

    De raad heeft een werkgeverscommissie.

  • 2.

    De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, voor zover dit door de raad aan haar is gedelegeerd volgens de bijlage behorend bij dit besluit.

  • 3.

    Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen.

  • 4.

    De werkgeverscommissie kan besluiten, in het geval toepassing van de Cao gemeenten in combinatie met het personeelshandboek tot een ongewenste of onredelijke situaties leidt, hiervan af te wijken.

  • 5.

    De werkgeverscommissie treedt op als bevoegd gezag voor de griffier, met uitzondering van besluiten tot het aangaan, wijzigen en beëindigen van de arbeidsovereenkomst van de griffier, zoals bedoeld in artikel 107 resp. 107d, eerste lid van de Gemeentewet.

  • 6.

    De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel laten uitvoeren door de griffier.

  •  

Artikel 3 De griffier

  • 1.

    De griffier is eindverantwoordelijke voor de griffie. Met het vaststellen van deze verordening verleent de raad volmacht aan de griffier voor de bevoegdheden van artikel 107e, tweede lid van de Gemeentewet om te besluiten tot het aangaan, wijzigen of beëindigen van arbeidsovereenkomsten met de op de griffie werkzame ambtenaren.

  • 2.

    De griffier informeert de werkgeverscommissie over het aannemen, schorsen en ontslaan van de op de griffie werkzame ambtenaren.

  •  

Artikel 4. Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie bestaat uit drie leden.

  • 2.

    De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 3.

    De werkgeverscommissie benoemt uit haar midden een voorzitter.

  • 4.

    De werkgeverscommissie bestaat bij voorkeur uit een voorzitter, die lid is van de Agendacommissie van de raad en twee andere leden uit de raad, bij voorkeur afkomstig uit de coalitie en de oppositie;

  • 5.

    Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

  • a.

    op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad en het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

  • b.

    indien het lid aftreedt als lid van de raad;

  • c.

    indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 6.

    De voorzitter van de raad kan in voorkomende gevallen worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en eventueel optreden als adviseur.

  •  

Artikel 5. Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie,

  • e.

    het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

  •  

Artikel 6. Ondersteuning van de commissie

De griffier of een door deze of de werkgeverscommissie aan te wijzen (interne dan wel externe) functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de secretaris afspraken over ondersteuning.

  •  

Artikel 7. Besluitvorming

  • 1.

    Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 4;

  • 2.

    Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

  •  

Artikel 8. Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De

besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

  •  

Artikel 9. Beslotenheid van vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2.

    De agenda en de stukken zijn beschikbaar voor de leden van de werkgeverscommissie. De besluitenlijst is beschikbaar voor alle raadsleden.

  • 3.

    De werkgeverscommissie beslist of op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur op de stukken genoemd in het tweede lid of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd.

  • 4.

    Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het derde lid is van overeenkomstige toepassing.

  •  

Artikel 10. Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste drie maal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

  •  

Artikel 11. Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 9, regelmatig en minimaal jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen. Dat kan plaatsvinden via mededeling aan de fractievoorzitters in de vergadering van het Seniorenconvent. Het werkplan van de griffie wordt besproken met alle fractievoorzitters.

 

Artikel 12. Onvoorziene omstandigheden werkgeverscommissie

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

 

Hoofdstuk 3 Bepalingen over de griffie(organisatie)

Artikel 13: Taak griffie

De griffie ondersteunt de griffier, de raad, de commissies, werkgroepen en de voorzitter van de raad in de uitvoering van hun werkzaamheden.

 

Artikel 14: Rechtspositie griffie

De griffie volgt het personeelshandboek van de Gemeente Midden-Drenthe

 

Artikel 15: Medezeggenschap

  • 1.

    De ondernemingsraad van de collegeorganisatie behartigt tevens de belangen van het personeel werkzaam voor de griffie.

  • 2.

    De uitoefening van de bevoegdheden die in de Wet op de ondernemingsraden (WOR) zijn toegekend aan de griffier als WOR-bestuurder worden, uit hoofde van efficiency en slagvaardigheid, met de ondertekening van deze verordening bij mandaat overgedragen aan de WOR-bestuurder van de collegeorganisatie.

  • 3.

    Bij griffie-specifieke onderwerpen wordt de griffier als WOR bestuurder uitgenodigd om in de OR een toelichting te geven.

 

Artikel 16: Facilitaire ondersteuning

De facilitaire ondersteuning van de griffie - op het gebied van administratie, financiën, archivering, huisvesting, automatisering, personeelszorg en andere interne diensten - wordt verzorgd door de collegeorganisatie.

 

Hoofdstuk 4: Instructie voor de griffier

Artikel 17: Ondersteuning en informatie raad

  • 1.

    De griffier draagt zorg voor een goede en doelmatige ondersteuning van de raad en door de raad ingestelde commissies.

  • 2.

    Hij is het aanspreekpunt voor raadsleden in contacten met de ambtelijke organisatie als bedoeld in artikel 160, eerste lid, onder c, van de Gemeentewet.

  • 3.

    De informatie wordt mondeling, elektronisch, door inzage of in de vorm van een uittreksel of kopie verstrekt, waarbij zoveel mogelijk digitaal gewerkt wordt.

 

Artikel 18: Bijstand raadsvoorzitter

De griffier staat de voorzitter van de raad ter zijde bij zijn zorg voor een goede voorbereiding en een goed verloop van de vergaderingen van de raad. De voorzitters van raadscommissies worden op dezelfde wijze bijgestaan. De griffier staat op dezelfde wijze de voorzitter bij van de overige vergaderingen, bijeenkomsten of activiteiten die door de griffie voor de raad worden georganiseerd.

 

Artikel 19. Agenda vergaderingen

De griffier ondersteunt de raad en zijn commissies bij het opstellen van de agenda van de raads- en commissievergaderingen.

 

Artikel 20. Voorbereiding en verloop vergaderingen

De griffier staat de voorzitter van de raad en de voorzitters van de door de raad ingestelde commissies terzijde bij hun zorg voor een goede voorbereiding en een goed verloop van hun vergaderingen.

 

Artikel 21. Aanwezigheid en verslaglegging vergaderingen

  • 1.

    De griffier is aanwezig bij de raadsvergaderingen en draagt zorg voor een goede en tijdige digital verslaglegging daarvan.

  • 2.

    De griffier of een door hem aangewezen commissiegriffier is aanwezig bij commissievergaderingen en draagt zorg voor en goede en tijdige digitale verslaglegging daarvan.

  • 3.

    De griffier kan aanwezig zijn bij de overige bijeenkomsten van of voor de raad.

  • 4.

    De griffier draagt zorg voor de digitale verzending van de voorlopige agenda, notulen en overige stukken aan raadsleden.

 

Artikel 22. Ondersteuning seniorenconvent

  • 1.

    De griffier is aanwezig bij de vergaderingen van de Agendacommissie en het Seniorenconvent en draagt zorg voor een goede en tijdige (digitale) verslaglegging daarvan.

  • 2.

    Indien het seniorenconvent aanvullende ondersteuning behoeft, draagt de griffier ervoor zorg dat deze gegeven wordt.

 

Artikel 23. Organisatie griffie

  • 1.

    De griffier geeft leiding aan de griffie.

  • 2.

    De griffier bewaakt de eenheid in de uitoefening van de taken van de griffie en is verantwoordelijk voor een voldoende kwaliteit in de advisering en ondersteuning door de bij de griffie werkzame ambtenaren.

  • 3.

    De commissiegriffier(s) en griffiemedewerker(s) handelt(en) overeenkomstig de aanwijzingen van de griffier.

 

Artikel 24. Verhindering en vervanging

  • 1.

    Indien de griffier meer dan 10 aaneengesloten dagen verhinderd is zijn ambt te vervullen, doet hij daarvan tijdig mededeling aan de raad.

  • 2.

    Bij verhindering of afwezigheid wordt de griffier vervangen door een daartoe door de raad aangewezen plaatsvervanger(s).

 

Artikel 25: Budgethouderschap

  • 1.

    De griffier is budgethouder van de budgetten die vallen onder de raad en de griffie. De griffier is bevoegd bestedingen te verrichten ten laste van de toegekende budgetten.

  • 2.

    De budgetten van de raad en griffie zijn onderdeel van de programmabegroting en worden als zodanig door de raad vastgesteld

 

Artikel 26 Overige bepaling

In gevallen waarin deze instructie niet voorziet, voorziet de griffier, voor zover nodig in overleg met de voorzitter van de raad.

 

Hoofdstuk 5 Slotbepalingen

Artikel 27. Intrekken Verordeningen

Met de vaststelling van deze verordening worden ingetrokken:

De Verordening werkgeverscommissie zoals vastgesteld door de raad van Midden- Drenthe d.d. 29 maart 2012

Organisatie verordening van de griffie, zoals vastgesteld door de raad van Midden-Drenthe d.d. 29 maart 2012

 

Artikel 28. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na de datum van bekendmaking.

 

Artikel 29. Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als Verordening werkgeverscommissie Midden-Drenthe 2021.

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van de raad van de gemeente Midden-Drenthe 28 oktober 2021

 

De voorzitter,

 

De griffier,

 

BIJLAGE Delegatie van bevoegdheden

De bevoegdheden die de raad aan de werkgeverscommissie delegeert zijn:

  • Het nemen van besluiten en uitvoering geven aan de cao gemeenten en de arbeidsrechtelijke bepalingen zoals opgenomen in titel 10 van boek 7 van het burgerlijk wetboek met uitzondering van bevoegdheden als genoemd in hoofdstuk 2 en 11 cao gemeenten en de artikelen 7:671a, 7:671b, 7:677, 7:670b ten aanzien van het overig griffiepersoneel en de griffier.

  • Het nemen van besluiten op grond van hoofdstuk 2 cao gemeenten ten aanzien van het overig griffiepersoneel (arbeidsovereenkomst).

  • Het nemen van besluiten op grond van art. 11.4 cao gemeenten ten aanzien van het overig griffiepersoneel (schorsing als ordemaatregel).

  • Het nemen van besluiten op grond van de artikelen de artikelen 7:671a, 7:671b, 7:677, 7:670b ten aanzien van het overig griffiepersoneel (beëindiging dienstverband).

  • Het vaststellen van beoordelingen op grond van artikel 3.1 cao gemeenten ten aanzien van het overig griffiepersoneel en de griffier.

  • Het vaststellen van functiebeschrijving en -waardering op grond van artikel 3:1 cao gemeenten inzake beschrijving en waardering van functies ten aanzien van het overig griffiepersoneel.

  • Het ondertekenen namens de gemeente van re-integratie-meldingen en verzending aan het UWV op grond van de Ziektewet

 

Toelichting Verordening werkgeverscommissie Midden-Drenthe 2021

In deze verordening zijn drie onderdelen opgenomen:

De verordening werkgeverscommissie (107 e.v. Gemeentewet)

De organisatieverordening griffie ( artikel 107e Gemeentewet)

De instructie griffier (Artikel 107a Gemeentewet)

Alle drie de onderdelen vinden hun wettelijke basis in de Gemeentewet.

De huidige verordeningen komen uit 2012 en daarom was een update hiervan noodzakelijk.

 

Artikel 1 en 2 Begripsomschrijving en taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

Eerst worden de begrippen duidelijk omschreven.

 

In artikel 2 wordt de werkgeverscommissie formeel in het leven geroepen en wordt beschreven welke taken en bevoegdheden aan de werkgeverscommissie worden opgedragen resp. gedelegeerd. Gelet op artikel 83 en artikel 156, eerste lid van de Gemeentewet ligt de instelling van een bestuurscommissie het meest voor de hand. Daarin voorziet deze verordening.

De exacte omschrijving van de bevoegdheden die door de raad aan de werkgeverscommissie worden gedelegeerd staan in de bijlage bij deze verordening (lid 2).

De delegatie ziet alleen op het nemen van personele besluiten. Het vaststellen van rechtspositieregelingen leent zich uit de aard van de bevoegdheid niet voor delegatie.

 

Lid 3 bepaalt, dat besluiten van de raad over niet gedelegeerde werkgeverszaken, wel door de werkgeverscommissie ten behoeve van de raad moeten worden voorbereid en uitgevoerd.

Lid 4 geeft een soort hardheidsclausule. De werkgeverscommissie kan afwijken van de cao gemeenten in combinatie met het personeelshandboek als de toepassing tot een ongewenste of onredelijke situatie leidt. Indien voor het gehele gemeentepersoneel wijzigingen in de rechtspositie optreden (die voor alle ambtenaren behalve de griffie door het college worden vastgesteld) zal de werkgeverscommissie die parallel voor de griffie willen vaststellen, zodat er geen verschillen in rechtspositie gaan ontstaan binnen de ambtelijke organisatie. Van deze mogelijkheid tot afwijken zal de werkgeverscommissie alleen in uitzonderlijke gevallen gebruik maken en dat dient goed gemotiveerd te worden. In de regel zijn de rechtspositieregels gelijk.

Lid 6 vormt de basis voor het mandaatbesluit, waarin de dagelijkse personele bevoegdheden met betrekking tot het overige griffiepersoneel aan de griffier als leidinggevende worden overgedragen.

 

Artikel 4 Samenstelling werkgeverscommissie

Dit artikel regelt de samenstelling van de werkgeverscommissie, de duur van het lidmaatschap en redenen voor beëindiging daarvan.

Als regel is het verstandig dat er een link is met de leden van de Agendacommissie (voorzitters commissie en de vicevoorzitter van de raad)

Gelet op de taken van de voorzitter van de werkgeverscommissie is het goed om voor de invulling van dit voorzitterschap een voorzittersprofiel op te stellen, waardoor de raad kan oordelen of de beoogde voorzitter aan dit profiel voldoet. Ook is het wellicht van belang om als raad aan de voorzitter (en de leden) van de werkgeverscommissie scholing aan te bieden op het specifieke terrein waarop deze commissie zich begeeft. Voor de griffier en het griffiepersoneel is het van belang dat de werkgeverscommissie kennis van zaken heeft.

 

Lid 2 bepaalt, dat de werkgeverscommissie na de gemeenteraadsverkiezingen weer opnieuw door de raad wordt benoemd. Het is van belang om deze benoeming kort na installatie van de raad in nieuwe samenstelling plaats te laten vinden. Indien juist in die periode personele kwesties spelen waarbij de werkgeverscommissie een rol te spelen heeft, dan is een snelle opvolging gewenst, evenals zo mogelijk enige continuïteit in de bemensing.

 

Lid 6 gaat over de rol van de burgemeester bij de werkgeverscommissie.

Uit artikel 83 van de Gemeentewet vloeit voort dat de burgemeester (en de wethouders) geen lid kunnen zijn van de werkgeverscommissie. Dit is volledig in de lijn met het feit dat de raad het bevoegde gezag is van de griffie. De burgemeester is hiervan geen lid. Overigens is de burgemeester wel lid van het college en stuurt hij dus rechtstreeks de secretaris aan, maar niet de griffier. De griffier is niet aan hem/haar ondergeschikt.

De burgemeester is echter wel technisch voorzitter van de raad en zal in die hoedanigheid vaak een beroep doen op de griffier. In dat kader kan het zinvol zijn om de burgemeester in voorkomende gevallen uit te nodigen in de vergaderingen van de werkgeverscommissie als adviseur.

 

Artikel 6 Ondersteuning van de commissie

De griffier is secretaris van de werkgeverscommissie, maar zorgt in overleg met de gemeentesecretaris voor specifieke ambtelijke deskundigheid in de advisering aan de werkgeverscommissie. Dit zal in de praktijk meestal de personeelsadviseur betreffen en in sommige gevallen een juridisch adviseur. Ook is het mogelijk dat de werkgeverscommissie besluit om zich door een externe te laten bijstaan.

 

Artikel 9 Beslotenheid van vergaderingen

De vergaderingen van de werkgeverscommissie zijn niet openbaar, omdat er regelmatig personeelsvertrouwelijke zaken aan de orde zullen komen. De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn beschikbaar voor leden van de werkgeverscommissie behalve indien daarop geheimhouding is gelegd. Raadsleden kunnen met toestemming van de voorzitter van de werkgeverscommissie die vertrouwelijke stukken inzien, maar dienen dan wel geheimhouding te betrachten.

 

Artikel 11 Verantwoording

Dit artikel regelt de wijze waarop de werkgeverscommissie verantwoording aflegt aan de raad over de uitoefening van de aan haar gedelegeerde bevoegdheden. Daarnaast zal de werkgeverscommissie ad hoc de raad – via het Seniorenconvent - van informatie voorzien, wanneer zij dat aangewezen acht. Het werkplan van de griffie wordt altijd besproken met alle fractievoorzitters.

 

Toelichting Onderdeel organisatie griffie instructie griffier hoofdstuk 3 en 4

In artikel 107 e eerste lid Gemeente wet kan de raad de organisatie van de griffie regelen.

Het gaat om het geven van een algemeen kader voor de organisatie van de griffie. Daarin wordt ook de medezeggenschap opgenomen en dat de facilitaire ondersteuning voor vergadering wordt geleverd door de ambtelijke organisatie.

 

De instructie voor de griffier (hoofdstuk 4) geeft uitvoering aan artikel 107a, tweede lid, van de Gemeentewet. Hierin is bepaald dat de raad in een instructie nadere regels stelt over de taak en de bevoegdheden van de griffier.

 

In deze artikelsgewijze toelichting worden enkel die bepalingen die nadere toelichting behoeven behandeld.

 

Artikel 15 OR en GO

 

Doel van dit artikel is dat de OR van de organisatie ook voor de griffie als OR functioneert. Bij algemene regelingen vertegenwoordigt de bestuurder voor de ambtelijke organisatie ook die van de griffie. Alleen bij specifieke griffieaangelegenheden schuift de griffier als bestuurder voor de griffie aan.

 

Als er iets op de griffie gebeurt waarvan het goed is dat de OR geïnformeerd wordt kan dat via de gemeentesecretaris. Voor griffiespecifieke aangelegenheden is opgenomen dat de griffier dan aanschuift in de OR.

In het verleden werd ook over het GO (georganiseerd overleg) een afspraak opgenomen in dit artikel. Maar het GO bestaat niet meer. Sinds de WNRA is het LO (lokaal overleg) ingesteld. Het verschil is dat eerst de leden van het GO het aanspreekpunt voor de bestuurder waren maar dat dit nu de bestuurders van de vakbonden zijn. Dit zorgt voor een andere verhouding tussen de vakbonden en de organisatie/ WOR bestuurder. Hierover is overleg gevoerd met de gemeentesecretaris en afgesproken is aan te sluiten bij de landelijke aanpak en daar waar gewenst (wederom griffie-specifiek) wordt er overleg gevoerd met de griffier.

Ten aanzien van dit artikel is de OR om advies gevraagd.

 

Artikel 17 en 18. Algemene ondersteuning

De hoofdverantwoordelijkheid van de griffier is de ondersteuning van de raad. De griffier is het aanspreekpunt voor alle vragen van de raad en de individuele raadsleden en vormt samen met de secretaris de spil in het contact tussen de raad en het college. Daarnaast ondersteunt de griffier de voorzitter van de raad.

 

Artikel 19. Agenda vergaderingen

De raadsagenda's worden vastgesteld door de raad en kunnen voorbereid worden door het raadspresidium, het seniorenconvent of de agendacommissie (zie verder de toelichting op artikel 5). De griffier en de medewerkers van de griffie nemen de ambtelijke voorbereiding ter hand. De administratieve ondersteuning wordt door de griffie verleend.

 

Indien de raad een jaaragenda vaststelt ligt het in de rede dat de griffier ook daarbij ondersteuning biedt. Er zijn ook gemeenten waar men in plaats van jaaragenda spreekt over lange termijnagenda, raadsprogramma of een soortgelijke term.

 

Artikelen 20. Voorbereiding en verloop vergaderingen en 21 Aanwezigheid en verslaglegging vergaderingen

De burgemeester wordt in zijn functie van voorzitter van de raad bijgestaan door de griffier. In zijn functie van voorzitter van het college en van zelfstandig bestuursorgaan van de gemeente wordt hij bijgestaan door de secretaris. De griffier zit naast de burgemeester tijdens raadsvergaderingen, verzorgt het verslag en verricht alle mogelijk denkbare (administratieve) ondersteuning. Ook bijvoorbeeld het bodepersoneel gedraagt zich tijdens raads- en commissievergaderingen naar de aanwijzingen van de griffier.

Vanwege de schaalgrootte en het takenpakket van de gemeente kan de raad voor een in omvang beperkte griffie kiezen of voor commissiegriffiers die onder het gezag van het college staan. In dat geval kan het wenselijk zijn dat de griffier ook de voorzitters van de raadscommissies ondersteunt en aanwezig is bij vergaderingen van de raadscommissies.

 

Artikel 22. Ondersteuning seniorenconvent

Voor het seniorenconvent als belangrijk instituut van de raad geldt hetzelfde als voor de raad in het algemeen en dat geldt ook voor de agendacommissie. De agendacommissie bestaat uit de voorzitters van de commissies en de burgemeester en/of de plaatsvervangend raadsvoorzitter. Deze commissie wordt ondersteund door de griffier en zijn/haar voornaamste taak is het bepalen van de procedure voor de behandeling van voorstellen en agendering van onderwerpen. Het seniorenconvent bestaat uit alle fractievoorzitters en de burgemeester en/of de plaatsvervangend raadsvoorzitter. In het seniorenconvent kunnen naast procedurele aangelegenheden ook belangrijke inhoudelijke zaken aan de orde komen. Het presidium kan dezelfde samenstelling hebben als het seniorenconvent, maar kan ook een commissie uit de raad zijn waar enkele vertegenwoordigers uit de raad (één uit de coalitie en één uit de oppositie) tezamen met de burgemeester en/of de plaatsvervangend raadsvoorzitter procedurele afspraken maken.

Elk van de genoemde instituten zouden in beginsel door de griffier en medewerkers van de griffie ondersteund moeten worden.

 

Artikel 23. Organisatie griffie

Ook de commissiegriffiers en de griffiemedewerkers vallen onder het gezag van de griffier. Het heeft de voorkeur dat deze functionarissen niet binnen het reguliere ambtelijke apparaat werken. De werkzaamheden zijn vergelijkbaar met die van de griffier in de raadsvergaderingen.