Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Werkbedrijf Atlant De Peel

Controleverordening Werkbedrijf Atlant de Peel 2017

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWerkbedrijf Atlant De Peel
OrganisatietypeRegionaal samenwerkingsorgaan
Officiële naam regelingControleverordening Werkbedrijf Atlant de Peel 2017
CiteertitelControleverordening Werkbedrijf Atlant de Peel 2017
Vastgesteld dooralgemeen bestuur
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpControleverordening Werkbedrijf Atlant de Peel 2017

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

09-10-201701-01-2017nieuwe regeling

09-10-2017

bgr-2021-1193

Tekst van de regeling

Intitulé

Controleverordening Werkbedrijf Atlant de Peel 2017

 

Het Algemeen bestuur van het openbaar lichaam Werkbedrijf Atlant De Peel handelend onder de naam Senzer;

besluit:

gelet op de bepalingen van artikel 213 van de Gemeentewet, het Besluit accountantscontrole decentrale overheden, de gemeenschappelijke regeling Werkbedrijf Atlant de Peel, artikel 37 lid 3 en de Financiële verordening Werkbedrijf Atlant de Peel 2016;

vast te stellen de Controleverordening Werkbedrijf Atlant De Peel 2017.

Definities

Artikel 1

In deze verordening wordt verstaan onder:

 

  • a.

    Accountant:

een door het Algemeen bestuur benoemde:

  • 1.

    registeraccountant of

  • 2.

    accountant-administratieconsulent of

  • 3.

    organisatie waarin voor de accountantscontrole bevoegde accountants samenwerken,

belast met de controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening.

  • b.

    Accountantscontrole:

de controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening uitgevoerd door de benoemde accountant van:

  • 1.

    het getrouwe beeld van de in de jaarrekening gepresenteerde baten en lasten en de grootte en samenstelling van het vermogen;

  • 2.

    het rechtmatig tot stand komen van de baten en lasten en balansmutaties;

  • 3.

    het in overeenstemming zijn van de door het Dagelijks bestuur opgestelde jaarrekening met de bij of krachtens algemene maatregel van bestuur te stellen regels bedoeld in artikel 186 Gemeentewet;

  • 4.

    de inrichting van het financieel beheer en de financiële organisatie gericht op de vraag of deze een getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken;

waarbij de nadere regels die bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden gesteld op grond van het zesde lid van artikel 213 Gemeentewet, in acht worden genomen.

  • c.

    Rechtmatigheid in het kader van de accountantscontrole:

het overeenstemmen van het tot stand komen van de financiële beheershandelingen en de vastlegging daarvan met de relevante wet- en regelgeving, zoals bedoeld in het Besluit accountantscontrole decentrale overheden.

  • d.

    Deelverantwoording:

een in opdracht van het Algemeen bestuur ten behoeve van de verslaglegging opgestelde verantwoording van een afzonderlijke organisatie-eenheid binnen de organisatie van de gemeenschappelijke regeling, welke verantwoording onderdeel uit maakt van de jaarrekening.

Opdrachtverlening accountantscontrole

 

Artikel 2

  • 1.

    De accountantscontrole wordt opgedragen aan een door het Algemeen bestuur te benoemen accountant. De benoeming van de accountant geschiedt voor de periode die wordt vastgesteld bij de aanbesteding.

  • 2.

    Het Dagelijks bestuur bereidt in overleg met het Algemeen bestuur de aanbesteding van de accountantscontrole voor.

  • 3.

    Het Algemeen bestuur stelt voor de aanbesteding van de accountantscontrole het programma van eisen vast. In het programma van eisen worden voor de jaarlijkse accountantscontrole opgenomen:

    • a.

      De toe te passen goedkeuringstoleranties (en afwijkende rapporteringstoleranties) bij de controle van de jaarrekening;

    • b.

      De apart te controleren deelverantwoordingen en de daarbij toe te passen omvangbasis en goedkeuringstoleranties (en afwijkende rapporteringstoleranties);

    • c.

      De inrichtingseisen voor het verslag van bevindingen;

    • d.

      De eventueel aanvullende uit te voeren tussentijdse controles;

    • e.

      De frequentie en inrichtingseisen van de eventuele aanvullende tussentijdse rapportering (niet zijnde het door het Dagelijks bestuur jaarlijks vastgestelde interne controleplan); en voor ieder afzonderlijk te controleren begrotingsjaar;

    • f.

      De posten van de jaarrekening en deelverantwoordingen met bijbehorende afwijkende rapporteringstoleranties, waaraan de accountant bij zijn controle specifiek aandacht dient te besteden;

    • g.

      De producten van de gemeenschappelijke regeling of organisatieonderdelen met bijbehorende afwijkende rapporteringstoleranties, waaraan de accountant bij zijn controle specifiek aandacht dient te besteden.

  • 4.

    In afwijking van het gestelde in 3 onder d en e kan het Algemeen bestuur in het programma van eisen opnemen, dat het Algemeen bestuur jaarlijks voorafgaand aan de

accountantscontrole in overleg met de accountant vaststelt welke posten van de jaarrekening, diensten van de gemeenschappelijke regeling en de organisatieonderdelen, waaraan de accountant bij zijn controle specifiek aandacht dient te besteden en welke rapporteringstoleranties hij daarbij dient te hanteren.

  • 5.

    In geval van Europese aanbesteding van de accountantscontrole stelt het Algemeen bestuur voor de selectie van de accountant de selectiecriteria vast en per selectiecriterium de bijbehorende weging.

Informatieverstrekking door Dagelijks bestuur

 

Artikel 3

  • 1.

    Het Dagelijks bestuur is verantwoordelijk voor de samenstelling van de jaarrekening conform de geldende interne - en externe wet- en regelgeving en overlegt deze aan de accountant voor controle.

  • 2.

    Het Dagelijks bestuur draagt er zorg voor dat alle aan de jaarrekening ten grondslag liggende verordeningen, nota’s, besluiten, deelverantwoordingen, administraties, plannen, overeenkomsten, berekeningen e.d. voor de accountant ter inzage liggen en goed toegankelijk zijn.

  • 3.

    Bij de jaarrekening bevestigt het Dagelijks bestuur schriftelijk aan de accountant, dat alle hem bekende informatie van belang voor de oordeelsvorming van de accountant is verstrekt.

  • 4.

    Het Dagelijks bestuur overlegt de gecontroleerde jaarrekening samen met de controleverklaring en het verslag van bevindingen voor uiterlijk 1 juni aan het Algemeen bestuur.

  • 5.

    Alle informatie die na afgifte van de controleverklaring en voor behandeling van de jaarrekening in het Algemeen bestuur beschikbaar komt en die van invloed is op het beeld dat de jaarrekening geeft, wordt terstond door het Dagelijks bestuur aan het Algemeen bestuur en de accountant gemeld.

Inrichten accountantscontrole

 Artikel 4

  • 1.

    De accountant bepaalt binnen het kader van de opdrachtverlening de wijze waarop de accountantscontrole wordt ingericht, alsmede de aard en de omvang van de daarbij behorende werkzaamheden.

  • 2.

    De accountant bepaalt binnen het kader van de opdrachtverlening de frequentie van de uit te voeren controles. De accountant zal de controlewerkzaamheden in afstemming met de organisatie uitvoeren.

Toegang tot informatie

 

Artikel 5

  • 1.

    De accountant is bevoegd tot het opnemen van alle kassen, waardepapieren en voorraden en het inzien van alle boeken, notulen, brieven, computerbestanden en overige bescheiden, waarvan hij inzage voor de accountantscontrole nodig oordeelt. Het Dagelijks bestuur draagt er zorg voor dat de accountant voor de uitvoering van zijn controlewerkzaamheden een onbelemmerde toegang heeft tot alle kantoren, magazijnen, werkplaatsen, terreinen en informatiedragers van de gemeenschappelijke regeling.

  • 2.

    De accountant is bevoegd om van alle medewerkers van het werkbedrijf mondelinge en schriftelijke inlichtingen en verklaringen te verlangen die hij voor de uitvoering van zijn opdracht denkt nodig te hebben. Het Dagelijks bestuur draagt er zorg voor, dat de desbetreffende medewerkers hieraan hun medewerking verlenen.

  • 3.

    Het Dagelijks bestuur draagt er zorg voor, dat alle organisatie-eenheden van de gemeenschappelijke regeling zijn gehouden de accountant alle informatie te verstrekken, opdat de accountant zich een juist en volledig oordeel kan vormen over de rechtmatige totstandkoming van baten, lasten, balansmutaties en het gevoerde beheer en over de getrouwheid van de daarover verstrekte informatie.

Overige controles en opdrachten

 

Artikel 6

  • 1.

    Het Dagelijks bestuur draagt de zorg voor de uitvoering van het beleid betreffende de specifieke uitkeringen volgens de eisen van rechtmatigheid van de ministeries. Het Dagelijks bestuur is voor de controle van de rechtmatige besteding van specifieke uitkeringen bevoegd de opdracht te verlenen aan een andere dan de door het Algemeen bestuur benoemde accountant, indien dit in het belang van de gemeenschappelijke regeling is.

  • 2.

    Het Dagelijks bestuur draagt de zorg voor de verantwoording aan derden (Belastingdienst, ABP, Sociale verzekeringsbank, CBS, e.d.) en neemt hierbij de gestelde controle-eisen in acht. Indien een deel van deze vereisten moet worden uitgevoerd door een accountant, is het Dagelijks bestuur bevoegd hiervoor de opdracht te verlenen aan een andere dan de door het Algemeen bestuur benoemde accountant, indien dit in het belang van de gemeenschappelijke regeling is.

Rapportering

Artikel 7

  • 1.

    Indien de accountant bij een controle afwijkingen constateert die leiden tot het niet afgeven van een goedkeurende verklaring, meldt hij deze schriftelijk aan het Algemeen bestuur en zendt een afschrift hiervan aan het Dagelijks bestuur, de Algemeen directeur en de Concerncontroller. Voorafgaand aan deze schriftelijke melding bespreekt de accountant dit met de Algemeen directeur en de Concerncontroller.

  • 2.

    In aanvulling op het in de wet voorgeschreven verslag van bevindingen brengt de accountant over de door hem uitgevoerde (deel)controles verslag uit over zijn bevindingen die niet van bestuurlijk belang zijn uit aan de Algemeen directeur en de Concerncontroller.

  • 3.

    De controleverklaring en het verslag van bevindingen worden voor verzending aan het Algemeen bestuur door de accountant aan het Dagelijks bestuur voorgelegd met de mogelijkheid voor het Dagelijks bestuur om op deze stukken te reageren.

  • 4.

    De accountant bespreekt, voorafgaand aan de behandeling van de jaarstukken in het Algemeen bestuur, het verslag van bevindingen met de Algemeen directeur en de Concerncontroller.

Inwerkingtreding

Artikel 8

Deze verordening treedt in werking de dag nadat het Algemeen bestuur tot vaststelling van deze verordening heeft besloten en werkt terug tot 1 januari 2017, waarmee eventuele eerdere verordeningen met betrekking tot controle per die datum zijn komen te vervallen.

Citeertitel

Artikel 9

Deze verordening wordt aangehaald als: “Controleverordening Werkbedrijf Atlant de Peel 2017”.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het Algemeen bestuur d.d. 9 oktober 2017.

J.C.J. van Bree, de voorzitter en J.C.M. Huijsmans, de secretaris