Organisatie | Bunschoten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Snippergroenbeleid 2022-2026 Gemeente Bunschoten |
Citeertitel | Snippergroenbeleid 2022-2026 gemeente Bunschoten |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2022 | Nieuwe regeling | 16-12-2021 |
Voor u ligt het geactualiseerde Snippergroenbeleid. De afgelopen jaren is er relatief veel snippergroen verkocht. Dit is direct te relateren aan het project “Grondgebruik”. Bij dit project is er gehandhaafd op door bewoners in gebruik genomen gemeentegrond. De gemeente bood tijdens de looptijd van dit project de gelegenheid om tegen een tijdelijk gereduceerde prijs, snippergroen aan te kopen zowel van in gebruik genomen stukjes als nieuwe aanvragen. De verwachting is dat, nu het project “Grondgebruik” is afgerond, de vraag naar snippergroen zal afnemen tot enkele verzoeken per jaar.
Het vorige Snippergroenbeleid dateert uit 2013. De algemene uitgangspunten en toetsingscriteria zijn daaruit overgenomen. De ervaringen van de afgelopen jaren, die zijn opgedaan bij het verkopen van grond, zijn meegenomen en verwerkt in dit beleid. Dit heeft geresulteerd in enkele praktische aanpassingen in de procedure.
Van de gemeente mag men verwachten dat zij zich houdt aan de algemene beginselen van behoorlijk bestuur. Dit houdt onder andere in dat de gemeente zorgvuldigheid moet betrachten en willekeur moet voorkomen. Dit snippergroenbeleid omschrijft wanneer grond in aanmerking komt om te verkopen, onder welke voorwaarden, voor welke prijs en welke procedure wordt doorlopen.
Het snippergroenbeleid geeft de bewoner, waar mogelijk, de gelegenheid om een strook groen van de gemeente te kopen. Tegelijkertijd wil de gemeente voorkomen dat groen met een belangrijke openbare functie wordt verkocht. De verkoop van snippergroen vindt plaats op verzoek van de bewoner. De gemeente neemt hiertoe in principe geen initiatief.
3. Uitgangspunten en toetsingscriteria
De gemeente hecht grote waarde aan een goede en gezonde leef- en werkomgeving. Openbaar groen vervult hierin een zeer belangrijke rol: het verfraait de omgeving, vermindert stress en nodigt uit tot recreëren en bewegen. Daarnaast vermindert het hittestress en vergroot het de capaciteit om regenwater op te vangen en wordt verdroging tegengegaan. Naast dat groen ook een ecologische waarde vertegenwoordigt, vervult het openbaar groen ook nog andere belangrijke functies zoals het benadrukken van historische structuren, het begeleiden van verkeersstromen, en vormt het een scheiding (afscheiding) tussen verschillende functies.
De gemeente Bunschoten is dan ook terughoudend met het verkopen van openbaar groen en wil alleen een uitzondering maken om openbaar groen te verkopen als de betreffende strook groen voldoet aan de volgende voorwaarden:
Daarnaast mag verkoop van de grond niet leiden tot:
Als het betreffende stuk grond in aanmerking komt tot verkoop moet aan de volgende eisen worden voldaan:
Indien er meer potentiële kopers zijn, omdat aan de betreffende groenstrook meerdere percelen grenzen, waarbij het logisch is om deze op te delen, dienen de andere gegadigden te worden benaderd of deze belangstelling hebben. In afstemming met alle betrokken partijen zal gekeken worden wat wenselijk is om te verkopen;
Dit snippergroenbeleid heeft alleen betrekking op de verkoop van openbaar groen. Verzoeken tot het kopen van openbare grond met infrastructurele voorzieningen zoals bijvoorbeeld een voetpad, fietspad of een verhard plein worden niet getoetst aan dit snippergroen beleid. Deze openbare grond wordt in principe niet verkocht.
Ter bescherming van belangrijke groenstructuren wordt er geen grond verkocht uit de hoofdgroenstructuur. De hoofdgroenstructuur is vastgelegd in het Groenbeleidsplan 2015-2025. Voor dit snippergroenbeleid is deze kaart geactualiseerd. De kaart komt nu overeen met de BGT (september 2021) en nieuwe ontwikkelingen, zoals Rengerswetering, zijn hierin opgenomen.
De openbare ruimte is constant onderhevig aan veranderingen en ontwikkelingen. Het kan dus voorkomen dat veranderingen in de openbare ruimte nog niet verwerkt zijn op de kaart. In deze situatie zal de afdeling beoordelen op welke logische wijze de hoofdgroenstructuur doorgezet wordt en of het wenselijk is om deze gronden te verkopen. Op de kaart is naast de hoofdgroenstructuur ook het overige groen (welk voor verkoop in aanmerking komt) aangegeven. Op enkele locaties is de hoofdgroenstructuur aangepast en is de grens iets teruggelegd ten opzichte van de oude situatie. Aanleiding hiervoor is dat na het afronden van het project “Grondgebruik” verspringingen zijn ontstaan bij de overgangen tussen openbare grond en particuliere grond nadat het eigendom is overgegaan bij erkenning van een beroep op verjaring. Door de grens iets terug te leggen is het mogelijk dat andere bewoners stukken grond kunnen aankopen, zodat er weer een rechte lijn kan ontstaan.
Het behoort tot de mogelijkheden om grond te verkopen waar kabels en leidingen in liggen. Dit is echter wel afhankelijk van het aantal en type nutsvoorzieningen voordat tot verkoop kan worden overgegaan. Bij een aanvraag wordt onderzoek gedaan of er kabels en leidingen aanwezig zijn. De nutspartijen worden benaderd of er bezwaren zijn om de grond te verkopen en of er voorwaarden aan gesteld moeten worden. De ervaring van de afgelopen jaren leert ons dat meestal de nutspartijen hun medewerking hieraan verlenen. Indien nodig wordt een zakelijk recht afgesloten, waarmee de toegankelijkheid van de kabels en leidingen gewaarborgd wordt. Alleen bij hoofdleidingen van de riolering, water en gas en bij hoogspanningskabels wordt het verzoek doorgaans afgewezen, omdat deze voorzieningen ten alle tijden bereikbaar en toegankelijk moeten zijn bij calamiteiten. Het verleggen van kabels en leidingen is praktisch niet uitvoerbaar vanwege de hoge kosten.
7. Gebruikersovereenkomsten en verhuren van grond
In het verleden zijn gebruikersovereenkomsten gesloten waarbij de gemeente toestemming gaf om een bepaald stuk grond in gebruik te nemen. Ook zijn er in het verleden enkele huurcontracten afgesloten. Deze bestaande overeenkomsten worden gerespecteerd.
Er zijn veel administratieve handelingen nodig om deze overeenkomsten af te sluiten en te beheren. Bovendien is het geen definitieve oplossing. Daarom worden er geen nieuwe gebruikersovereenkomsten en huurovereenkomsten meer afgesloten.
8. Prijs van snippergroen en bijbehorende kosten
De snippergroenprijs is gelijkgesteld aan de openbare grondprijs die jaarlijks wordt vastgesteld in de nota grondprijzen door de gemeenteraad. Naast de grondprijszijn andere bijbehorende kosten, zoals de omgevingsvergunning, overdrachtsbelasting, notariskosten (vestigen van zakelijk recht voor kabels en leidingen) en eventuele kosten voor het aanpassen openbaar gebied voor de aanvrager.
Op de verkoop zijn van toepassing zijn de algemene voorwaarden behorende bij verkoop van snippergroen. Bij het aangaan van een koopovereenkomst worden deze bepalingen verder ingevuld en/of wordt hiervan afgeweken. Instemming en ondertekening van zowel de koper als verkoper zijn noodzakelijk voor het ontstaan van een koopovereenkomst. Enerzijds kunnen degenen die een aanvraag hebben ingediend niet worden verplicht om grond aan te kopen van de gemeente. Anderzijds kan de gemeente niet worden verplicht om een koopovereenkomst aan te gaan.
De gemeenteraad van Bunschoten heeft met het vaststellen van dit beleid de beleidskaders vastgesteld waarbinnen openbaar groen door het college verkocht mag worden.
Verzoeken tot aankoop van openbaar groen worden in behandeling genomen door team Beheer Realisatie Openbare Ruimte en verder doorgezet naar de teams Omgevingsontwikkeling en Bedrijfsvoering. Via het mandaatbesluit zijn de juridisch medewerkers bevoegd zorg te dragen voor de administratieve en financiële handelingen die leiden tot de verkoop van het snippergroen.
De aanvrager dient via het omgevingsloket een omgevingsvergunning aan te vragen om af te wijken van de bestemming ten gunste van de bestemming “wonen/tuin”. In de koopovereenkomst wordt opgenomen dat de verkoop alleen doorgang zal vinden als deze omgevingsvergunning onherroepelijk is. Als de vergunning onherroepelijk is, is de verkoop dus een feit;