Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Veiligheidsregio Fryslân

Organisatieverordening Veiligheidsregio Fryslân 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVeiligheidsregio Fryslân
OrganisatietypeRegionaal samenwerkingsorgaan
Officiële naam regelingOrganisatieverordening Veiligheidsregio Fryslân 2022
CiteertitelOrganisatieverordening Veiligheidsregio Fryslân 2022
Vastgesteld doordagelijks bestuur
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp
Externe bijlageMandaatbesluit dagelijks bestuur tbv alg.directeur

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2022nieuwe regeling

02-12-2021

bgr-2021-1184

Tekst van de regeling

Intitulé

Organisatieverordening Veiligheidsregio Fryslân 2022

 

Het dagelijks bestuur van Veiligheidsregio Fryslân:

overwegende:

 

dat besluiten over de invulling van de functies van adjunct-directeur publieke gezondheid en adjunct-commandant brandweer en de vervanging van directeuren onderling het noodzakelijk maken de Organisatieverordening Veiligheidsregio Fryslân, 8 mei 2020 te wijzigen,

 

dat op grond van artikel 13 gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Fryslân een organisatieverordening moet zijn vastgesteld,

 

B E S L U I T

 

de organisatieverordening Veiligheidsregio Fryslân, 8 mei 2020 te wijzigen, waarmee de verordening als volgt komt te luiden:

 

 

Artikel 1 Algemene begripsbepalingen

 

  • 1.

    Gemeenschappelijke regeling: gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Fryslân, datum inwerkingtreding: 1 januari 2019;

  • 2.

    Veiligheidsregio Fryslân: openbaar lichaam als bedoeld in artikel 2 lid 1 van de gemeenschappelijke regeling;

  • 3.

    Algemeen bestuur: het bestuur als bedoeld in artikel 3 lid 1 jo artikel 7 lid 1 van de gemeenschappelijke regeling;

  • 4.

    Dagelijks bestuur: het bestuur als bedoeld in artikel 3 lid 1 jo artikel 10 lid 1 van de gemeenschappelijke regeling;

  • 5.

    Voorzitter: zoals bedoeld in artikel 3 lid 1 jo artikel 14 lid 1 van de gemeenschappelijke regeling;

  • 6.

    Algemeen directeur: zoals bedoeld in artikel 25 lid 1 van de gemeenschappelijke regeling;

  • 7.

    Directeur/commandant brandweer: functionaris als bedoeld in artikel 25 lid 3 van de Wet veiligheidsregio’s;

  • 8.

    Directeur Publieke Gezondheid: functionaris als bedoeld in artikel 14 lid 3 van de Wet publieke gezondheid;

  • 9.

    Directeur bedrijfsvoering: functionaris belast met de leiding van het organisatieonderdeel bedrijfsvoering;

  • 10.

    Directieteam: zoals bedoel in artikel 25 lid 2 van de gemeenschappelijke regeling;

  • 11.

    Agendacommissie Veiligheid: zoals bedoeld in artikel 18 onder sub b van de gemeenschappelijke regeling;

  • 12.

    Agendacommissie Gezondheid: zoals bedoeld in artikel 18 onder sub a van de gemeenschappelijke regeling;

  • 13.

    Bestuurscommissie Veiligheid: zoals bedoeld in artikel 18 onder sub d van de gemeenschappelijke regeling;

  • 14.

    Bestuurscommissie Gezondheid: zoals bedoeld in artikel 18 onder sub c van de gemeenschappelijke regeling.

     

Hoofdstuk 1: Organisatiestructuur Veiligheidsregio Fryslân

Artikel 2 Organisatiestructuur

  • 1.

    De ambtelijke organisatie omvat de volgende organisatieonderdelen (zie bijlage A voor een organogram):

  • a. organisatieonderdeel Crisisbeheersing;

  • b. organisatieonderdeel Brandweer Fryslân;

  • c. organisatieonderdeel GGD Fryslân;

  • d. organisatieonderdeel Bedrijfsvoering.

  • 2.

    Het dagelijks bestuur kan organisatieonderdelen instellen binnen de ambtelijke organisatie.

  • 3.

    Het dagelijks bestuur kan tijdelijke organisatorische verbanden instellen tussen de organisatieonderdelen van de ambtelijke organisatie.

Artikel 3 Leiding en dagelijks beheer

  • 1.

    Onder de verantwoordelijkheid van het dagelijks bestuur, berust de algemene leiding over de ambtelijke organisatie bij de algemeen directeur.

  • 2.

    De algemeen directeur is belast met de aansturing van de ambtelijke organisatie. Hij is als zodanig bevoegd aanwijzingen te geven aan de directeur/commandant brandweer, de directeuren Bedrijfsvoering en Publieke Gezondheid en het afdelingshoofd Crisisbeheersing, teneinde de kwaliteit en samenhang van het uit te voeren beleid te waarborgen.

  • 3.

    De algemeen directeur geeft direct leiding aan de concerncontroller en de directiesecretaris.

Hoofdstuk 2: Hoofdtaken en verantwoordelijkheden organisatieonderdelen

Artikel 4 Uitwerking en vaststelling taken en verantwoordelijkheden

  • 1.

    Conform de taken en bevoegdheden zoals deze in artikel 5 van de gemeenschappelijke regeling uiteen gezet zijn, richt het dagelijks bestuur de hoofdtaken en bevoegdheden in, zoals aangehaald in artikel 2 lid 1 van dit besluit.

  • 2.

    De algemeen directeur kan in overleg met het directieteam de (hoofd)taken en de toedeling daarvan aan organisatieonderdelen nader preciseren en daartoe aanwijzingen geven. Voorts is de algemeen directeur, in overleg met het directieteam, bevoegd taken te wijzigen en de organisatorische inbedding daarvan te regelen.

  • 3.

    Het directieteam richt functieboeken in op basis van de organisatiestructuur en de te verrichten taken en bevoegdheden.

  • 4.

    Het dagelijks bestuur stelt de functieboeken vast.

Artikel 5 Taken en verantwoordelijkheden organisatieonderdeel Crisisbeheersing

Het organisatieonderdeel Crisisbeheersing is verantwoordelijk voor de multidisciplinaire voorbereiding op planvorming rampenbestrijding, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening. Daarnaast heeft het onderdeel ook tot taak:

  • a.

    het coördineren van de gemeentelijke maatregelen op het gebied van rampenbestrijding en crisisbeheersing;

  • b.

    het doen opstellen van bijhouden van de geregionaliseerde draaiboeken voor de gemeentelijke processen;

  • c.

    het opzetten en beheren van gemeenschappelijke pools (expertteams) van ambtenaren voor met name benoemde functies ten behoeve van de lokale uitvoering van de gemeentelijke processen;

  • d.

    het aanbieden van een opleidings- en oefenprogramma en het registreren van de geoefendheid van de ambtenaren die in de hiervoor aangehaalde pools participeren;

  • e.

    het aanbieden van een opleidings- en oefenprogramma ten behoeve van de medewerkers van de deelnemende gemeenten met een taak in de bevolkingszorg;

  • f.

    het verrichten van diensten op basis van een overeenkomst.

Artikel 6 Taken en verantwoordelijkheden organisatieonderdeel Brandweer Fryslân

De taak van het organisatieonderdeel Brandweer Fryslân is gericht op het zorg dragen voor:

  • a.

    het voorkomen, beperken en bestrijden van brand;

  • b.

    het beperken en bestrijden van gevaar voor mensen en dieren bij ongevallen, anders dan bij brand;

  • c.

    het waarschuwen van de bevolking voor gevaarlijke situaties (brand, giftige stoffen);

  • d.

    het verkennen van gevaarlijke stoffen en het ontsmetten van de omgeving;

  • e.

    het adviseren van andere overheden en organisaties op het gebied van brandpreventie en brandbestrijding, het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand (en al hetgeen daarmee verband houdt) en de preventie en bestrijding van ongevallen met gevaarlijke stoffen;

  • f.

    het uitvoeren van taken bij rampen en crises in het kader van rampenbestrijding en crisisbeheersing;

  • g.

    het verrichten van diensten op basis van een overeenkomst.

Artikel 7 Taken en verantwoordelijkheden organisatieonderdeel GGD Fryslân

Met uitzondering van de taak, bedoeld in artikel 2, tweede lid, onder h van de Wet publieke gezondheid voert het organisatieonderdeel GGD Fryslân alle bij of krachtens de Wet publieke gezondheid aan gemeenten opgedragen taken uit. Het organisatieonderdeel GGD Fryslân is daarmee belast met:

  • a.

    de bevordering van de zorg voor de totstandkoming en de continuïteit van en de samenhang binnen de publieke gezondheidszorg;

  • b.

    de bevordering van de afstemming tussen publieke en curatieve gezondheidszorg;

  • c.

    de bevordering van de geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen;

  • d.

    de uitvoering van de jeugdgezondheidszorg;

  • e.

    de uitvoering van de ouderengezondheidszorg;

  • f.

    de uitvoering van de algemene infectieziektebestrijding;

  • g.

    het schouwen van lijken overeenkomstig artikel 4 van de Wet op de lijkbezorging;

  • h.

    het verrichten van diensten op basis van een overeenkomst.

Artikel 8 Taken en verantwoordelijkheden organisatieonderdeel Bedrijfsvoering

De taak van het organisatieonderdeel Bedrijfsvoering is gericht op het verzorgen van ondersteunende diensten ten aanzien van de uitvoering van de taken van de overige organisatieonderdelen binnen de veiligheidsregio (het secundaire arbeidsproces).

Hoofdstuk 3: Functies

Artikel 9 De algemeen directeur

  • 1.

    Is eindverantwoordelijk voor de juiste en eenduidige werking van de ambtelijke organisatie. Geeft vanuit de gedachte van integraal management leiding aan de ambtelijke organisatie (met inbegrip van de ontwikkeling van de organisatie).

  • 2.

    Maakt met de directeuren en het afdelingshoofd Crisisbeheersing afspraken over de invulling, de uitvoering en de verantwoording van de aan hen opgedragen taken en verantwoordelijkheden.

  • 3.

    Stemt af met de partners van de veiligheidsregio ten behoeve van de taken met betrekking tot de rampen- en crisisbeheersing.

  • 4.

    Borgt verbinding met de deelnemende gemeenten en is eindverantwoordelijk voor de bestuurlijke contacten.

  • 5.

    Is eindverantwoordelijk voor het voorbereiden en uitvoeren van de beslissingen van het dagelijks bestuur.

  • 6.

    Is eindverantwoordelijk voor het namens het dagelijks bestuur voorbereiden van de besluiten van het algemeen bestuur en de uitvoering van de besluiten na vaststelling in het algemeen bestuur.

  • 7.

    Is eindverantwoordelijk voor het voorbereiden en uitvoeren van beslissingen van de Agendacommissie Gezondheid.

  • 8.

    Is eindverantwoordelijk voor het namens de Agendacommissie Gezondheid voorbereiden van de besluiten van de Bestuurscommissie Gezondheid en de uitvoering van de besluiten na vaststelling in de Bestuurscommissie Gezondheid.

  • 9.

    Is eindverantwoordelijk voor het voorbereiden en uitvoeren van beslissingen van de Agendacommissie Veiligheid.

  • 10.

    Is eindverantwoordelijk voor het namens de Agendacommissie Veiligheid voorbereiden van de besluiten van de Bestuurscommissie Veiligheid en de uitvoering van de besluiten na vaststelling in de Bestuurscommissie Veiligheid.

  • Bevoegdheden

  • 11.

    De algemeen directeur verkrijgt zijn bevoegdheden ten aanzien van het invulling kunnen geven aan de aan hem toegewezen verantwoordelijkheden en taken middels de mandaatbesluiten van het dagelijks bestuur (bijlage B) en van de agendacommissies Gezondheid en Veiligheid.

  • 12.

    De aan de algemeen directeur gemandateerde bevoegdheden worden gemandateerd, vast te leggen in separate besluiten, aan de in artikel 3 lid 2 genoemde directeur/commandant en directeuren, alsmede aan het afdelingshoofd Crisisbeheersing.

  • 13.

    Ten aanzien van de vertegenwoordiging van de veiligheidsregio in en buiten rechte, is de algemeen directeur bevoegd al dan niet in te stemmen (mee te tekenen) als het gaat om de besteding van – of het aangaan van – een verplichting van € 100.000,- of hoger (met het verstrekken van financieringen en garantstellingen wordt in ieder geval niet ingestemd).

  • Vervanging

  • 14.

    De algemeen directeur wordt bij diens afwezigheid vervangen door de directeur bedrijfsvoering voor wat betreft organisatorische taken. De algemeen directeur wordt bij diens afwezigheid vervangen door de directeur Publieke Gezondheid voor wat betreft inhoudelijke taken. Bij afwezigheid van de algemeen directeur en de directeur Publieke Gezondheid wordt de algemeen directeur vervangen voor wat betreft inhoudelijke taken door de directeur/commandant brandweer.

  • 15.

    Bij afwezigheid van zowel de algemeen directeur als de directeur Bedrijfsvoering wordt de algemeen directeur vervangen door de directeur Publieke Gezondheid voor zowel de organisatorische als ook inhoudelijke taken. Bij afwezigheid van zowel de algemeen directeur als de directeur Publieke Gezondheid wordt de algemeen directeur vervagen door de directeur bedrijfsvoering voor zowel de organisatorische als ook inhoudelijke taken. Bij afwezigheid van zowel de algemeen directeur, de directeur bedrijfsvoering en de directeur Publieke Gezondheid wordt de algemeen directeur vervangen door de directeur/commandant brandweer voor zowel de organisatorische als ook de inhoudelijke taken.

Artikel 10 Directeur/commandant brandweer

  • Verantwoordelijkheden en taken

  • 1.

    Is eindverantwoordelijk voor de juiste, eenduidige, werking van het organisatieonderdeel Brandweer Fryslân. Geeft vanuit de gedachte van integraal management leiding aan het organisatieonderdeel Brandweer Fryslân (met inbegrip van de ontwikkeling van het organisatieonderdeel).

  • 2.

    Kan worden belast met de functionele leiding als het gaat om de uitvoering van organisatieonderdeel-overstijgende programma’s/projecten.

  • 3.

    Is lid van het directieteam en ondersteunt de algemeen directeur als zodanig bij de uitvoering van de opgedragen taken.

  • 4.

    Is verantwoordelijk voor het voorbereiden en uitvoeren van beslissingen van het dagelijks bestuur met betrekking tot het organisatieonderdeel Brandweer Fryslân.

  • 5.

    Is verantwoordelijk voor het namens het dagelijks bestuur voorbereiden van de besluiten van het algemeen bestuur en de uitvoering van de besluiten na vaststelling in het algemeen bestuur met betrekking tot het organisatieonderdeel Brandweer Fryslân.

  • 6.

    Is verantwoordelijk voor het voorbereiden en uitvoeren van beslissingen van de Agendacommissie Veiligheid met betrekking tot het organisatieonderdeel Brandweer Fryslân.

 

 

  • Bevoegdheden

  • 7.

    De directeur/commandant Brandweer verkrijgt zijn bevoegdheden ten aanzien van het invulling kunnen geven aan de aan hem toegewezen verantwoordelijkheden en taken, rechtstreeks uit de wet en voorts middels het artikel 9 lid 11 genoemde mandaatbesluit.

  • 8.

    De directeur/commandant Brandweer is bevoegd de maatregelen te nemen die hij nodig acht voor de uitvoering van de aan zijn organisatieonderdeel opgedragen taken en verantwoordelijkheden (met inachtneming van hetgeen in lid 16 tot en met 21 van dit artikel is bepaald.

  • 9.

    De directeur/commandant Brandweer is bevoegd tot het doen van uitgaven voor zijn organisatieonderdeel binnen de vastgestelde begroting, passend binnen de grenzen van het mandaatbesluit.

  • Vervanging

  • 10.

    De directeur/commandant Brandweer wordt bij diens afwezigheid vervangen door de adjunct-commandant Brandweer.

  • 11.

    Bij afwezigheid van zowel de directeur/commandant Brandweer als de adjunct-commandant Brandweer wordt de directeur Brandweer vervangen door de directeur Publieke Gezondheid.

Artikel 11 Directeur Publieke Gezondheid

  • Verantwoordelijkheid en taken

  • 1.

    Is verantwoordelijk voor de juiste, eenduidige werking van het organisatieonderdeel GGD Fryslân. Geeft vanuit de gedachte van integraal management leiding aan het organisatieonderdeel GGD Fryslân (met inbegrip van de ontwikkeling van het organisatieonderdeel).

  • 2.

    Kan worden belast met de functionele leiding als het gaat om de uitvoering van organisatieonderdeel-overstijgende programma’s/projecten.

  • 3.

    Is lid van het directieteam en ondersteunt de algemeen directeur als zodanig bij de uitvoering van de opgedragen taken.

  • 4.

    Is medisch eindverantwoordelijk. Dienaangaande is de directeur Publieke Gezondheid bevoegd nadere regels te stellen over de verantwoordelijkheden voor het geneeskundig handelen binnen een of meer afdelingen.

  • 5.

    Is verantwoordelijk voor het voorbereiden en uitvoeren van beslissingen van het dagelijks bestuur met betrekking tot het organisatieonderdeel GGD Fryslân.

  • 6.

    Is verantwoordelijk voor het namens het dagelijks bestuur voorbereiden van de besluiten van het algemeen bestuur en de uitvoering van de besluiten na vaststelling in het algemeen bestuur met betrekking tot het organisatieonderdeel GGD Fryslân.

  • 7.

    Is verantwoordelijk voor het voorbereiden en uitvoeren van beslissingen van de Agendacommissie Gezondheid met betrekking tot het organisatieonderdeel GGD Fryslân.

  • 8.

    Is verantwoordelijk voor het namens de Agendacommissie Gezondheid voorbereiden van de besluiten van de Bestuurscommissie Gezondheid en de uitvoering van de besluiten na vaststelling in de Bestuurscommissie Gezondheid.

  • Bevoegdheden

  • 9.

    De directeur Publieke Gezondheid is bevoegd de maatregelen te nemen die hij nodig acht voor de uitvoering van de aan zijn organisatieonderdeel.

  • 10.

    De directeur Publieke Gezondheid is bevoegd tot het doen van uitgaven voor zijn organisatieonderdeel binnen de vastgestelde begroting, passend binnen de grenzen van het mandaatbesluit.

  • Vervanging

  • 11.

    De directeur Publieke Gezondheid wordt bij diens afwezigheid vervangen door de adjunct-directeur/Publieke Gezondheid.

  • 12.

    Bij afwezigheid van zowel de directeur Publieke Gezondheid als de adjunct-directeur Publieke Gezondheid wordt de directeur Publieke Gezondheid vervangen door de directeur/commandant Brandweer (wat betreft niet operationele taken).

Artikel 12 Directeur Bedrijfsvoering

  • Verantwoordelijkheid en taken

  • 1.

    Is verantwoordelijk voor de juiste, eenduidige werking van het organisatieonderdeel Bedrijfsvoering. Geeft vanuit de gedachte van integraal management leiding aan het organisatieonderdeel Bedrijfsvoering (met inbegrip van de ontwikkeling van het organisatieonderdeel).

  • 2.

    Kan worden belast met de functionele leiding als het gaat om de uitvoering van organisatieonderdeel-overstijgende programma’s/projecten.

  • 3.

    Is lid van het directieteam en ondersteunt de algemeen directeur als zodanig bij de uitvoering van de opgedragen taken.

  • Bevoegdheden

  • 4.

    De directeur Bedrijfsvoering is bevoegd de maatregelen te nemen die hij nodig acht voor de uitvoering van de aan zijn organisatieonderdeel opgedragen taken en verantwoordelijkheden.

  • 5.

    De directeur Bedrijfsvoering is bevoegd tot het doen van uitgaven voor zijn organisatieonderdeel binnen de vastgestelde begroting, passend binnen de grenzen van het mandaatbesluit.

  • Vervanging

  • 6.

    De directeur Bedrijfsvoering wordt bij diens afwezigheid vervangen door de algemeen directeur.

  • 7.

    Bij afwezigheid van zowel de directeur Bedrijfsvoering als de algemeen directeur wordt de directeur Bedrijfsvoering vervangen door de directeur Publieke Gezondheid.

  • 8.

    Bij afwezigheid van zowel de directeur Bedrijfsvoering, de algemeen directeur en de directeur Publieke Gezondheid wordt de directeur Bedrijfsvoering vervangen door de directeur/commandant Brandweer

Artikel 13 Adjunct-commandant Brandweer

  • Verantwoordelijkheden en taken

  • 1.

    Is mede verantwoordelijk voor de juiste, eenduidige werking, van het organisatieonderdeel Brandweer Fryslân. Geeft vanuit de gedachte van integraal management mede leiding aan het organisatieonderdeel Brandweer Fryslân (met inbegrip van de ontwikkeling van het organisatieonderdeel).

  • 2.

    Kan worden belast met de functionele leiding als het gaat om de uitvoering van organisatieonderdeel-overstijgende programma’s/projecten.

  • 3.

    Is vervanger van de directeur/commandant Brandweer bij diens afwezigheid in het directieteam en ondersteunt de algemeen directeur als zodanig bij de uitvoering van de opgedragen taken.

  • Bevoegdheden

  • 4.

    De adjunct-commandant Brandweer verkrijgt zijn bevoegdheden ten aanzien van het invulling kunnen geven aan de aan hem toegewezen verantwoordelijkheden en taken, rechtstreeks uit de wet en voorts middels het ‘Mandaatbesluit adjunct-commandant brandweer’.

  • 5.

    De adjunct-commandant Brandweer is bevoegd de maatregelen te nemen die hij nodig acht voor de uitvoering van de aan zijn organisatieonderdeel opgedragen taken en verantwoordelijkheden.

  • 6.

    De adjunct-commandant Brandweer is bevoegd tot het doen van uitgaven voor zijn organisatieonderdeel binnen de vastgestelde begroting, passend binnen de grenzen van het mandaatbesluit.

  • Vervanging

  • 7.

    Bij afwezigheid van de adjunct-commandant Brandweer wordt deze vervangen door een afdelingshoofd.

  •  

Artikel 14 Adjunct-directeur Publieke Gezondheid

  • Verantwoordelijkheden en taken

  • 1.

    Is mede verantwoordelijk voor de juiste, eenduidige werking, van het organisatieonderdeel GGD Fryslân. Geeft vanuit de gedachte van integraal management mede leiding aan het organisatieonderdeel GGD Fryslân (met inbegrip van de ontwikkeling van het organisatieonderdeel).

  • 2.

    Kan worden belast met de functionele leiding als het gaat om de uitvoering van organisatieonderdeel-overstijgende programma’s/projecten.

  • 3.

    Is vervanger van de directeur Publieke Gezondheid bij diens afwezigheid in het directieteam en ondersteunt de algemeen directeur als zodanig bij de uitvoering van de opgedragen taken.

  • Bevoegdheden

  • 4.

    De adjunct-directeur Publieke Gezondheid verkrijgt zijn bevoegdheden ten aanzien van het invulling kunnen geven aan de aan hem toegewezen verantwoordelijkheden en taken, rechtstreeks uit de wet en voorts middels het ‘Mandaatbesluit adjunct-directeur Publieke Gezondheid’.

  • 5.

    De adjunct-directeur Publieke Gezondheid is bevoegd de maatregelen te nemen die hij nodig acht voor de uitvoering van de aan zijn organisatieonderdeel opgedragen taken en verantwoordelijkheden.

  • 6.

    De adjunct-directeur Publieke Gezondheid is bevoegd tot het doen van uitgaven voor zijn organisatieonderdeel binnen de vastgestelde begroting, passend binnen de grenzen van het mandaatbesluit.

 

 

  • Vervanging

  • 7.

    Bij afwezigheid van de adjunct-directeur Publieke Gezondheid wordt deze vervangen door een afdelingshoofd.

Artikel 15 Afdelingshoofd

  • Verantwoordelijkheid en taken

  • 1.

    Is verantwoordelijk voor de juiste werking van het onder hem ressorterende afdeling. Geeft vanuit de gedachte van integraal management leiding aan de onder hem ressorterende afdeling (met inbegrip van de ontwikkeling van de afdeling).

  • 2.

    Kan worden belast met de functionele leiding als het gaat om de uitvoering van afdelingsoverstijgende programma’s/projecten.

  • 3.

    Toetst voorstellen op tijdigheid, juistheid, volledigheid, juridische- en financiële rechtmatigheid, doelmatigheid, doeltreffendheid en haalbaarheid.

  • Bevoegdheden

  • 4.

    Is bevoegd tot het doen van uitgaven voor zijn afdeling binnen de vastgestelde begroting, passend binnen de grenzen van het mandaatbesluit.

  • 5.

    Is bevoegd de maatregelen te nemen die hij nodig acht voor de uitvoering van de aan zijn afdeling opgedragen taken en verantwoordelijkheden.

  • Vervanging

  • 6.

    Bij afwezigheid van de afdelingshoofden is horizontale vervanging het uitgangspunt.

Artikel 16 Taken en verantwoordelijkheden directiesecretaris

  • 1.

    Stukken die worden aangeboden ter besluitvorming in het DT toetst de directiesecretaris op bestuurlijke en juridische juistheid. Ook toetst hij de consistentie met eerdere besluiten.

  • 2.

    Aan het einde van het ambtelijke vaststellingsproces denkt en schrijft de directiesecretaris mee, ter ondersteuning van de algemeen directeur.

  • 3.

    De directiesecretaris toetst alle bestuursstukken en zorgt ervoor dat de stukken geheel bestuurlijk verantwoord zijn.

  • 4.

    Voor juridische zaken is de directiesecretaris het aanspreekpunt.

  • 5.

    De directiesecretaris is procesverantwoordelijk voor de opstelling van het (overkoepelende) meerjarenbeleidsplan Veiligheidsregio Fryslân.

Artikel 17 Taken en verantwoordelijkheden concerncontroller

  • 1.

    De concerncontroller houdt toezicht op de administratieve organisatie en op de uitvoering van de interne controle.

  • 2.

    De concerncontroller is verantwoordelijk voor de inrichting en executie van risicomanagement. Hiervoor ontwerpt en implementeert hij een proces om bedrijfsrisico’s te inventariseren, te duiden en te beheersen. Het uitvoeren van interne audits maakt hiervan onderdeel uit.

  • 3.

    De concerncontroller heeft tot taak het opstellen en actueel houden van de controleverordening, het controleplan, de verordening op de auditscommissie en de nota weerstandsvermogen.

  • 4.

    De concerncontroller voorziet de voorstellen aan het directieteam, het dagelijks bestuur en de agendacommissies van een advies betreffende rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid. Hij voert daartoe zo nodig overleg met de verantwoordelijk ambtena(a)r(en).

  • 5.

    In de advisering aan het bestuur neemt de concerncontroller een eigenstandige positie in.

Artikel 18 Taken en verantwoordelijkheden functionaris gegevensbescherming

  • 1.

    De functionaris gegevensbescherming informeert en adviseert de verwerkingsverantwoordelijke of de verwerker over hun verplichtingen.

  • 2.

    De functionaris gegevensbescherming houdt toezicht op de naleving van de algemene verordening gegevensbescherming en andere bepalingen omtrent gegevensbescherming

  • 3.

    De functionaris gegevensbescherming ziet toe op de naleving van beleid met betrekking tot de bescherming van persoonsgegevens.

  • 4.

    De functionaris gegevensbescherming ziet toe op de toewijzing van verantwoordelijkheden, bewustmaking en het opleiden van personeel dat betrokken is bij verwerkingsactiviteiten, en de bijbehorende audits.

  • 5.

    De functionaris gegevensbescherming geeft advies met betrekking tot de Privacy Impact Assessment (PIA) en ziet toe of de uitvoering daarvan in overeenstemming is met de algemene verordening gegevensbescherming.

  • 6.

    De functionaris gegevensbescherming werkt samen met de toezichthoudende autoriteit en treedt op als contactpersoon voor de toezichthoudende autoriteit over eventuele problemen in verband met de verwerking.

Hoofdstuk 4 Overleg- en adviesgremia

Artikel 19 Directieteam

  • 1.

    De leden van het directieteam zijn de directieleden:

  • 1. algemeen directeur (optredend als voorzitter);

  • 2. directeur/commandant Brandweer;

  • 3. directeur Publieke Gezondheid;

  • 4. directeur Bedrijfsvoering.

  • 2.

    Het directieteam ondersteunt de algemeen directeur bij de uitvoering van de opgedragen taken waaronder:

  • a. voorbereiden bestuurlijke vaststelling visie en strategie Veiligheidsregio Fryslân.

  • b. Voorbereiden/afstemmen bestuurlijke vaststelling (meerjaren) beleidsplan en beleidsbegroting. c. Voorbereiden/afstemmen bestuurlijke vaststelling verantwoordingsdocumenten.

  • d. Afstemmen/toetsen agenda en vergaderstukken van het dagelijks bestuur en de agendacommissie Gezondheid en Veiligheid.

  • e. Afstemmen voortgang uitvoering opgedragen taken Veiligheidsregio Fryslân.

 

 

Artikel 20 Directie crisisbeheersing

  • 1.

    De permanente leden van de directie crisisbeheersing zijn:

  • 1. De algemeen directeur van Veiligheidsregio Fryslân (voorzitter);

  • 2. De directeur Publieke Gezondheid Fryslân;

  • 3. De directeur/commandant Brandweer Fryslân;

  • 4. De politiechef eenheid Noord-Nederland;

  • 5. De Coördinerend Gemeentelijk Functionaris.

  • 2.

    De Directie crisisbeheersing is met name belast met het voorbereiden van en het toezicht houden op de uitvoering van bestuursbesluiten ten aanzien van de samenwerking in het kader van de (multidisciplinaire) rampenbestrijding en crisisbeheersing.

Hoofdstuk 5 Bevoegdheidstoedeling en besluitvormingsproces

Artikel 21 De algemeen directeur ten opzichte van de organisatieonderdelen

  • 1.

    De bevoegdheden zoals de algemeen directeur deze heeft verkregen (overeenkomstig hetgeen bepaald in artikel 9 lid 10 van dit besluit) worden middels een viertal mandaatbesluiten zo laag mogelijk in de ambtelijke organisatie neergelegd.

  • 2.

    2. In de in lid 1 van dit artikel aangehaalde mandaten leggen de bevoegdheden van de algemeen directeur neer bij de directeuren van de organisatieonderdelen en het afdelingshoofd Crisisbeheersing.

Artikel 22 Voorwaarden en bevoegdheidsverdeling

  • De voorwaarden waaronder de bevoegdheidsverdeling plaatsvindt, zijn in de betreffende mandaatbesluiten opgenomen.

Artikel 23 Volmacht en machtiging

  • Volmacht en machtiging zijn als zodanig niet in de mandaatbesluiten ten behoeve van de bevoegdheidsverdeling te onderscheiden, maar maken daar wel onderdeel van uit.

Artikel 24 Agendavorming

  • Alle voorstellen, waarvoor een bestuurlijk besluit noodzakelijk is, worden besproken in het directieteam en van daaruit doorgeleid naar het bestuur.

Hoofdstuk 6 Budgettoedeling en verantwoording

Artikel 25 Budgettoedeling

  • Op basis van de door het algemeen bestuur vastgestelde programmabegroting (met beoogde maatschappelijke effecten) en de vastgestelde (meerjaren)beleidsplannen stellen de afdelingshoofden, in afstemming met de overige afdelingen van het betreffende organisatieonderdeel, uitvoeringsplannen op.

 

 

Artikel 26 Verantwoording en decharge

  • 1.

    De algemeen directeur legt per vier maanden een conceptbestuursrapportage voor aan de agenda- en bestuurscommissies voor een inhoudelijke toetsing en vervolgens aan het dagelijks bestuur.

  • 2.

    Na vaststelling legt het dagelijks bestuur verantwoording af aan het algemeen bestuur met het aanbieden van de bestuursrapportage met daarin opgenomen een prognose van het resultaat van het betreffende jaar.

  • 3.

    Het dagelijks bestuur biedt, in overeenstemming met de door het algemeen bestuur gegeven richtlijnen en de relevante wettelijke bepalingen, na afloop van het boekjaar (twaalf maanden) aan het algemeen bestuur de jaarrekening en het jaarverslag aan.

  • 4.

    Met de vaststelling van de jaarrekening verleent het algemeen bestuur het dagelijks bestuur decharge met betrekking tot het gevoerde beleid en beheer.

Hoofdstuk 7 Juridische rechtmatigheid

Artikel 27 Juridische rechtmatigheid

  • De directiesecretaris treedt op als juridische controller en draagt, onder de eindverantwoordelijkheid van de algemeen directeur (onverminderd de verantwoordelijkheid van de overige leden van het directieteam) de zorg voor:

  • a.

    Het toetsen van voorstellen richting het dagelijks bestuur en de agendacommissie en overeenkomsten van de Veiligheidsregio met derden op juridische rechtmatigheid.

  • b.

    Het gevraagd en ongevraagd geven van (bestuursrechtelijk) advies aan het bestuur en de leden van het directieteam en de afdelingen.

  • c.

    Het opstellen van richtlijnen ten behoeve van de afdelingen voor het toetsen van voorstellen aan het dagelijks bestuur en de agendacommissie en het toetsen van door de Veiligheidsregio te verrichten rechtshandelingen op juridische rechtmatigheid.

  • d.

    Het actueel houden van de gemeenschappelijke regeling en de daarbij behorende bestuurlijke verordeningen.

  • e.

    Het ontwerpen en actueel houden van de mandaatbesluiten (en het bijhouden van een register).

  • f.

    De behandeling van bezwaar- en beroepsschriften.

Hoofdstuk 8 Citeertitel, overgangs- en slotbepalingen

Artikel 28 Citeertitel

  • Dit organisatiebesluit kan worden aangehaald als ‘Organisatieverordening Veiligheidsregio Fryslân 2022’.

 

 

Artikel 29 Overgangsbepalingen

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2022.

  • 2.

    Op dat moment wordt de ‘Organisatieverordening Veiligheidsregio Fryslân 2020’ ingetrokken met uitzondering van bijlage B Mandaatbesluit dagelijks bestuur t.b.v. algemeen directeur Veiligheidsregio Fryslân van 18 juni 2015. Bijlage B maakt integraal onderdeel uit van de Organisatieverordening Veiligheidsregio Fryslân 2022.

Artikel 30 Slotbepaling

  • In alle gevallen waarin dit besluit niet voorziet, beslist het dagelijks bestuur.

  •  

  • Leeuwarden, 2 december 2021

  • Het dagelijks bestuur van de Veiligheidsregio Fryslân,

  •  

  •  

  • De secretaris De voorzitter