Hoofdstuk 2: Hoofdtaken en verantwoordelijkheden organisatieonderdelen
Artikel 4 Uitwerking en vaststelling taken en verantwoordelijkheden
- 1.
Conform de taken en bevoegdheden zoals deze in artikel 5 van de gemeenschappelijke regeling uiteen gezet zijn, richt het dagelijks bestuur de hoofdtaken en bevoegdheden in, zoals aangehaald in artikel 2 lid 1 van dit besluit.
- 2.
De algemeen directeur kan in overleg met het directieteam de (hoofd)taken en de toedeling daarvan aan organisatieonderdelen nader preciseren en daartoe aanwijzingen geven. Voorts is de algemeen directeur, in overleg met het directieteam, bevoegd taken te wijzigen en de organisatorische inbedding daarvan te regelen.
- 3.
Het directieteam richt functieboeken in op basis van de organisatiestructuur en de te verrichten taken en bevoegdheden.
- 4.
Het dagelijks bestuur stelt de functieboeken vast.
Artikel 5 Taken en verantwoordelijkheden organisatieonderdeel Crisisbeheersing
Het organisatieonderdeel Crisisbeheersing is verantwoordelijk voor de multidisciplinaire voorbereiding op planvorming rampenbestrijding, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening. Daarnaast heeft het onderdeel ook tot taak:
- a.
het coördineren van de gemeentelijke maatregelen op het gebied van rampenbestrijding en crisisbeheersing;
- b.
het doen opstellen van bijhouden van de geregionaliseerde draaiboeken voor de gemeentelijke processen;
- c.
het opzetten en beheren van gemeenschappelijke pools (expertteams) van ambtenaren voor met name benoemde functies ten behoeve van de lokale uitvoering van de gemeentelijke processen;
- d.
het aanbieden van een opleidings- en oefenprogramma en het registreren van de geoefendheid van de ambtenaren die in de hiervoor aangehaalde pools participeren;
- e.
het aanbieden van een opleidings- en oefenprogramma ten behoeve van de medewerkers van de deelnemende gemeenten met een taak in de bevolkingszorg;
- f.
het verrichten van diensten op basis van een overeenkomst.
Artikel 6 Taken en verantwoordelijkheden organisatieonderdeel Brandweer Fryslân
De taak van het organisatieonderdeel Brandweer Fryslân is gericht op het zorg dragen voor:
- a.
het voorkomen, beperken en bestrijden van brand;
- b.
het beperken en bestrijden van gevaar voor mensen en dieren bij ongevallen, anders dan bij brand;
- c.
het waarschuwen van de bevolking voor gevaarlijke situaties (brand, giftige stoffen);
- d.
het verkennen van gevaarlijke stoffen en het ontsmetten van de omgeving;
- e.
het adviseren van andere overheden en organisaties op het gebied van brandpreventie en brandbestrijding, het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand (en al hetgeen daarmee verband houdt) en de preventie en bestrijding van ongevallen met gevaarlijke stoffen;
- f.
het uitvoeren van taken bij rampen en crises in het kader van rampenbestrijding en crisisbeheersing;
- g.
het verrichten van diensten op basis van een overeenkomst.
Artikel 7 Taken en verantwoordelijkheden organisatieonderdeel GGD Fryslân
Met uitzondering van de taak, bedoeld in artikel 2, tweede lid, onder h van de Wet publieke gezondheid voert het organisatieonderdeel GGD Fryslân alle bij of krachtens de Wet publieke gezondheid aan gemeenten opgedragen taken uit. Het organisatieonderdeel GGD Fryslân is daarmee belast met:
- a.
de bevordering van de zorg voor de totstandkoming en de continuïteit van en de samenhang binnen de publieke gezondheidszorg;
- b.
de bevordering van de afstemming tussen publieke en curatieve gezondheidszorg;
- c.
de bevordering van de geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen;
- d.
de uitvoering van de jeugdgezondheidszorg;
- e.
de uitvoering van de ouderengezondheidszorg;
- f.
de uitvoering van de algemene infectieziektebestrijding;
- g.
het schouwen van lijken overeenkomstig artikel 4 van de Wet op de lijkbezorging;
- h.
het verrichten van diensten op basis van een overeenkomst.
Artikel 8 Taken en verantwoordelijkheden organisatieonderdeel Bedrijfsvoering
De taak van het organisatieonderdeel Bedrijfsvoering is gericht op het verzorgen van ondersteunende diensten ten aanzien van de uitvoering van de taken van de overige organisatieonderdelen binnen de veiligheidsregio (het secundaire arbeidsproces).
Hoofdstuk 3: Functies
Artikel 9 De algemeen directeur
- 1.
Is eindverantwoordelijk voor de juiste en eenduidige werking van de ambtelijke organisatie. Geeft vanuit de gedachte van integraal management leiding aan de ambtelijke organisatie (met inbegrip van de ontwikkeling van de organisatie).
- 2.
Maakt met de directeuren en het afdelingshoofd Crisisbeheersing afspraken over de invulling, de uitvoering en de verantwoording van de aan hen opgedragen taken en verantwoordelijkheden.
- 3.
Stemt af met de partners van de veiligheidsregio ten behoeve van de taken met betrekking tot de rampen- en crisisbeheersing.
- 4.
Borgt verbinding met de deelnemende gemeenten en is eindverantwoordelijk voor de bestuurlijke contacten.
- 5.
Is eindverantwoordelijk voor het voorbereiden en uitvoeren van de beslissingen van het dagelijks bestuur.
- 6.
Is eindverantwoordelijk voor het namens het dagelijks bestuur voorbereiden van de besluiten van het algemeen bestuur en de uitvoering van de besluiten na vaststelling in het algemeen bestuur.
- 7.
Is eindverantwoordelijk voor het voorbereiden en uitvoeren van beslissingen van de Agendacommissie Gezondheid.
- 8.
Is eindverantwoordelijk voor het namens de Agendacommissie Gezondheid voorbereiden van de besluiten van de Bestuurscommissie Gezondheid en de uitvoering van de besluiten na vaststelling in de Bestuurscommissie Gezondheid.
- 9.
Is eindverantwoordelijk voor het voorbereiden en uitvoeren van beslissingen van de Agendacommissie Veiligheid.
- 10.
Is eindverantwoordelijk voor het namens de Agendacommissie Veiligheid voorbereiden van de besluiten van de Bestuurscommissie Veiligheid en de uitvoering van de besluiten na vaststelling in de Bestuurscommissie Veiligheid.
- 11.
De algemeen directeur verkrijgt zijn bevoegdheden ten aanzien van het invulling kunnen geven aan de aan hem toegewezen verantwoordelijkheden en taken middels de mandaatbesluiten van het dagelijks bestuur (bijlage B) en van de agendacommissies Gezondheid en Veiligheid.
- 12.
De aan de algemeen directeur gemandateerde bevoegdheden worden gemandateerd, vast te leggen in separate besluiten, aan de in artikel 3 lid 2 genoemde directeur/commandant en directeuren, alsmede aan het afdelingshoofd Crisisbeheersing.
- 13.
Ten aanzien van de vertegenwoordiging van de veiligheidsregio in en buiten rechte, is de algemeen directeur bevoegd al dan niet in te stemmen (mee te tekenen) als het gaat om de besteding van – of het aangaan van – een verplichting van € 100.000,- of hoger (met het verstrekken van financieringen en garantstellingen wordt in ieder geval niet ingestemd).
- 14.
De algemeen directeur wordt bij diens afwezigheid vervangen door de directeur bedrijfsvoering voor wat betreft organisatorische taken. De algemeen directeur wordt bij diens afwezigheid vervangen door de directeur Publieke Gezondheid voor wat betreft inhoudelijke taken. Bij afwezigheid van de algemeen directeur en de directeur Publieke Gezondheid wordt de algemeen directeur vervangen voor wat betreft inhoudelijke taken door de directeur/commandant brandweer.
- 15.
Bij afwezigheid van zowel de algemeen directeur als de directeur Bedrijfsvoering wordt de algemeen directeur vervangen door de directeur Publieke Gezondheid voor zowel de organisatorische als ook inhoudelijke taken. Bij afwezigheid van zowel de algemeen directeur als de directeur Publieke Gezondheid wordt de algemeen directeur vervagen door de directeur bedrijfsvoering voor zowel de organisatorische als ook inhoudelijke taken. Bij afwezigheid van zowel de algemeen directeur, de directeur bedrijfsvoering en de directeur Publieke Gezondheid wordt de algemeen directeur vervangen door de directeur/commandant brandweer voor zowel de organisatorische als ook de inhoudelijke taken.
Artikel 10 Directeur/commandant brandweer
Verantwoordelijkheden en taken
- 1.
Is eindverantwoordelijk voor de juiste, eenduidige, werking van het organisatieonderdeel Brandweer Fryslân. Geeft vanuit de gedachte van integraal management leiding aan het organisatieonderdeel Brandweer Fryslân (met inbegrip van de ontwikkeling van het organisatieonderdeel).
- 2.
Kan worden belast met de functionele leiding als het gaat om de uitvoering van organisatieonderdeel-overstijgende programma’s/projecten.
- 3.
Is lid van het directieteam en ondersteunt de algemeen directeur als zodanig bij de uitvoering van de opgedragen taken.
- 4.
Is verantwoordelijk voor het voorbereiden en uitvoeren van beslissingen van het dagelijks bestuur met betrekking tot het organisatieonderdeel Brandweer Fryslân.
- 5.
Is verantwoordelijk voor het namens het dagelijks bestuur voorbereiden van de besluiten van het algemeen bestuur en de uitvoering van de besluiten na vaststelling in het algemeen bestuur met betrekking tot het organisatieonderdeel Brandweer Fryslân.
- 6.
Is verantwoordelijk voor het voorbereiden en uitvoeren van beslissingen van de Agendacommissie Veiligheid met betrekking tot het organisatieonderdeel Brandweer Fryslân.
- 7.
De directeur/commandant Brandweer verkrijgt zijn bevoegdheden ten aanzien van het invulling kunnen geven aan de aan hem toegewezen verantwoordelijkheden en taken, rechtstreeks uit de wet en voorts middels het artikel 9 lid 11 genoemde mandaatbesluit.
- 8.
De directeur/commandant Brandweer is bevoegd de maatregelen te nemen die hij nodig acht voor de uitvoering van de aan zijn organisatieonderdeel opgedragen taken en verantwoordelijkheden (met inachtneming van hetgeen in lid 16 tot en met 21 van dit artikel is bepaald.
- 9.
De directeur/commandant Brandweer is bevoegd tot het doen van uitgaven voor zijn organisatieonderdeel binnen de vastgestelde begroting, passend binnen de grenzen van het mandaatbesluit.
- 10.
De directeur/commandant Brandweer wordt bij diens afwezigheid vervangen door de adjunct-commandant Brandweer.
- 11.
Bij afwezigheid van zowel de directeur/commandant Brandweer als de adjunct-commandant Brandweer wordt de directeur Brandweer vervangen door de directeur Publieke Gezondheid.
Artikel 11 Directeur Publieke Gezondheid
Verantwoordelijkheid en taken
- 1.
Is verantwoordelijk voor de juiste, eenduidige werking van het organisatieonderdeel GGD Fryslân. Geeft vanuit de gedachte van integraal management leiding aan het organisatieonderdeel GGD Fryslân (met inbegrip van de ontwikkeling van het organisatieonderdeel).
- 2.
Kan worden belast met de functionele leiding als het gaat om de uitvoering van organisatieonderdeel-overstijgende programma’s/projecten.
- 3.
Is lid van het directieteam en ondersteunt de algemeen directeur als zodanig bij de uitvoering van de opgedragen taken.
- 4.
Is medisch eindverantwoordelijk. Dienaangaande is de directeur Publieke Gezondheid bevoegd nadere regels te stellen over de verantwoordelijkheden voor het geneeskundig handelen binnen een of meer afdelingen.
- 5.
Is verantwoordelijk voor het voorbereiden en uitvoeren van beslissingen van het dagelijks bestuur met betrekking tot het organisatieonderdeel GGD Fryslân.
- 6.
Is verantwoordelijk voor het namens het dagelijks bestuur voorbereiden van de besluiten van het algemeen bestuur en de uitvoering van de besluiten na vaststelling in het algemeen bestuur met betrekking tot het organisatieonderdeel GGD Fryslân.
- 7.
Is verantwoordelijk voor het voorbereiden en uitvoeren van beslissingen van de Agendacommissie Gezondheid met betrekking tot het organisatieonderdeel GGD Fryslân.
- 8.
Is verantwoordelijk voor het namens de Agendacommissie Gezondheid voorbereiden van de besluiten van de Bestuurscommissie Gezondheid en de uitvoering van de besluiten na vaststelling in de Bestuurscommissie Gezondheid.
- 9.
De directeur Publieke Gezondheid is bevoegd de maatregelen te nemen die hij nodig acht voor de uitvoering van de aan zijn organisatieonderdeel.
- 10.
De directeur Publieke Gezondheid is bevoegd tot het doen van uitgaven voor zijn organisatieonderdeel binnen de vastgestelde begroting, passend binnen de grenzen van het mandaatbesluit.
- 11.
De directeur Publieke Gezondheid wordt bij diens afwezigheid vervangen door de adjunct-directeur/Publieke Gezondheid.
- 12.
Bij afwezigheid van zowel de directeur Publieke Gezondheid als de adjunct-directeur Publieke Gezondheid wordt de directeur Publieke Gezondheid vervangen door de directeur/commandant Brandweer (wat betreft niet operationele taken).
Artikel 12 Directeur Bedrijfsvoering
Verantwoordelijkheid en taken
- 1.
Is verantwoordelijk voor de juiste, eenduidige werking van het organisatieonderdeel Bedrijfsvoering. Geeft vanuit de gedachte van integraal management leiding aan het organisatieonderdeel Bedrijfsvoering (met inbegrip van de ontwikkeling van het organisatieonderdeel).
- 2.
Kan worden belast met de functionele leiding als het gaat om de uitvoering van organisatieonderdeel-overstijgende programma’s/projecten.
- 3.
Is lid van het directieteam en ondersteunt de algemeen directeur als zodanig bij de uitvoering van de opgedragen taken.
- 4.
De directeur Bedrijfsvoering is bevoegd de maatregelen te nemen die hij nodig acht voor de uitvoering van de aan zijn organisatieonderdeel opgedragen taken en verantwoordelijkheden.
- 5.
De directeur Bedrijfsvoering is bevoegd tot het doen van uitgaven voor zijn organisatieonderdeel binnen de vastgestelde begroting, passend binnen de grenzen van het mandaatbesluit.
- 6.
De directeur Bedrijfsvoering wordt bij diens afwezigheid vervangen door de algemeen directeur.
- 7.
Bij afwezigheid van zowel de directeur Bedrijfsvoering als de algemeen directeur wordt de directeur Bedrijfsvoering vervangen door de directeur Publieke Gezondheid.
- 8.
Bij afwezigheid van zowel de directeur Bedrijfsvoering, de algemeen directeur en de directeur Publieke Gezondheid wordt de directeur Bedrijfsvoering vervangen door de directeur/commandant Brandweer
Artikel 13 Adjunct-commandant Brandweer
Verantwoordelijkheden en taken
- 1.
Is mede verantwoordelijk voor de juiste, eenduidige werking, van het organisatieonderdeel Brandweer Fryslân. Geeft vanuit de gedachte van integraal management mede leiding aan het organisatieonderdeel Brandweer Fryslân (met inbegrip van de ontwikkeling van het organisatieonderdeel).
- 2.
Kan worden belast met de functionele leiding als het gaat om de uitvoering van organisatieonderdeel-overstijgende programma’s/projecten.
- 3.
Is vervanger van de directeur/commandant Brandweer bij diens afwezigheid in het directieteam en ondersteunt de algemeen directeur als zodanig bij de uitvoering van de opgedragen taken.
- 4.
De adjunct-commandant Brandweer verkrijgt zijn bevoegdheden ten aanzien van het invulling kunnen geven aan de aan hem toegewezen verantwoordelijkheden en taken, rechtstreeks uit de wet en voorts middels het ‘Mandaatbesluit adjunct-commandant brandweer’.
- 5.
De adjunct-commandant Brandweer is bevoegd de maatregelen te nemen die hij nodig acht voor de uitvoering van de aan zijn organisatieonderdeel opgedragen taken en verantwoordelijkheden.
- 6.
De adjunct-commandant Brandweer is bevoegd tot het doen van uitgaven voor zijn organisatieonderdeel binnen de vastgestelde begroting, passend binnen de grenzen van het mandaatbesluit.
- 7.
Bij afwezigheid van de adjunct-commandant Brandweer wordt deze vervangen door een afdelingshoofd.
Artikel 14 Adjunct-directeur Publieke Gezondheid
Verantwoordelijkheden en taken
- 1.
Is mede verantwoordelijk voor de juiste, eenduidige werking, van het organisatieonderdeel GGD Fryslân. Geeft vanuit de gedachte van integraal management mede leiding aan het organisatieonderdeel GGD Fryslân (met inbegrip van de ontwikkeling van het organisatieonderdeel).
- 2.
Kan worden belast met de functionele leiding als het gaat om de uitvoering van organisatieonderdeel-overstijgende programma’s/projecten.
- 3.
Is vervanger van de directeur Publieke Gezondheid bij diens afwezigheid in het directieteam en ondersteunt de algemeen directeur als zodanig bij de uitvoering van de opgedragen taken.
- 4.
De adjunct-directeur Publieke Gezondheid verkrijgt zijn bevoegdheden ten aanzien van het invulling kunnen geven aan de aan hem toegewezen verantwoordelijkheden en taken, rechtstreeks uit de wet en voorts middels het ‘Mandaatbesluit adjunct-directeur Publieke Gezondheid’.
- 5.
De adjunct-directeur Publieke Gezondheid is bevoegd de maatregelen te nemen die hij nodig acht voor de uitvoering van de aan zijn organisatieonderdeel opgedragen taken en verantwoordelijkheden.
- 6.
De adjunct-directeur Publieke Gezondheid is bevoegd tot het doen van uitgaven voor zijn organisatieonderdeel binnen de vastgestelde begroting, passend binnen de grenzen van het mandaatbesluit.
- 7.
Bij afwezigheid van de adjunct-directeur Publieke Gezondheid wordt deze vervangen door een afdelingshoofd.
Artikel 15 Afdelingshoofd
Verantwoordelijkheid en taken
- 1.
Is verantwoordelijk voor de juiste werking van het onder hem ressorterende afdeling. Geeft vanuit de gedachte van integraal management leiding aan de onder hem ressorterende afdeling (met inbegrip van de ontwikkeling van de afdeling).
- 2.
Kan worden belast met de functionele leiding als het gaat om de uitvoering van afdelingsoverstijgende programma’s/projecten.
- 3.
Toetst voorstellen op tijdigheid, juistheid, volledigheid, juridische- en financiële rechtmatigheid, doelmatigheid, doeltreffendheid en haalbaarheid.
- 4.
Is bevoegd tot het doen van uitgaven voor zijn afdeling binnen de vastgestelde begroting, passend binnen de grenzen van het mandaatbesluit.
- 5.
Is bevoegd de maatregelen te nemen die hij nodig acht voor de uitvoering van de aan zijn afdeling opgedragen taken en verantwoordelijkheden.
- 6.
Bij afwezigheid van de afdelingshoofden is horizontale vervanging het uitgangspunt.
Artikel 16 Taken en verantwoordelijkheden directiesecretaris
- 1.
Stukken die worden aangeboden ter besluitvorming in het DT toetst de directiesecretaris op bestuurlijke en juridische juistheid. Ook toetst hij de consistentie met eerdere besluiten.
- 2.
Aan het einde van het ambtelijke vaststellingsproces denkt en schrijft de directiesecretaris mee, ter ondersteuning van de algemeen directeur.
- 3.
De directiesecretaris toetst alle bestuursstukken en zorgt ervoor dat de stukken geheel bestuurlijk verantwoord zijn.
- 4.
Voor juridische zaken is de directiesecretaris het aanspreekpunt.
- 5.
De directiesecretaris is procesverantwoordelijk voor de opstelling van het (overkoepelende) meerjarenbeleidsplan Veiligheidsregio Fryslân.
Artikel 17 Taken en verantwoordelijkheden concerncontroller
- 1.
De concerncontroller houdt toezicht op de administratieve organisatie en op de uitvoering van de interne controle.
- 2.
De concerncontroller is verantwoordelijk voor de inrichting en executie van risicomanagement. Hiervoor ontwerpt en implementeert hij een proces om bedrijfsrisico’s te inventariseren, te duiden en te beheersen. Het uitvoeren van interne audits maakt hiervan onderdeel uit.
- 3.
De concerncontroller heeft tot taak het opstellen en actueel houden van de controleverordening, het controleplan, de verordening op de auditscommissie en de nota weerstandsvermogen.
- 4.
De concerncontroller voorziet de voorstellen aan het directieteam, het dagelijks bestuur en de agendacommissies van een advies betreffende rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid. Hij voert daartoe zo nodig overleg met de verantwoordelijk ambtena(a)r(en).
- 5.
In de advisering aan het bestuur neemt de concerncontroller een eigenstandige positie in.
Artikel 18 Taken en verantwoordelijkheden functionaris gegevensbescherming
- 1.
De functionaris gegevensbescherming informeert en adviseert de verwerkingsverantwoordelijke of de verwerker over hun verplichtingen.
- 2.
De functionaris gegevensbescherming houdt toezicht op de naleving van de algemene verordening gegevensbescherming en andere bepalingen omtrent gegevensbescherming
- 3.
De functionaris gegevensbescherming ziet toe op de naleving van beleid met betrekking tot de bescherming van persoonsgegevens.
- 4.
De functionaris gegevensbescherming ziet toe op de toewijzing van verantwoordelijkheden, bewustmaking en het opleiden van personeel dat betrokken is bij verwerkingsactiviteiten, en de bijbehorende audits.
- 5.
De functionaris gegevensbescherming geeft advies met betrekking tot de Privacy Impact Assessment (PIA) en ziet toe of de uitvoering daarvan in overeenstemming is met de algemene verordening gegevensbescherming.
- 6.
De functionaris gegevensbescherming werkt samen met de toezichthoudende autoriteit en treedt op als contactpersoon voor de toezichthoudende autoriteit over eventuele problemen in verband met de verwerking.
Hoofdstuk 5 Bevoegdheidstoedeling en besluitvormingsproces
Artikel 21 De algemeen directeur ten opzichte van de organisatieonderdelen
- 1.
De bevoegdheden zoals de algemeen directeur deze heeft verkregen (overeenkomstig hetgeen bepaald in artikel 9 lid 10 van dit besluit) worden middels een viertal mandaatbesluiten zo laag mogelijk in de ambtelijke organisatie neergelegd.
- 2.
2. In de in lid 1 van dit artikel aangehaalde mandaten leggen de bevoegdheden van de algemeen directeur neer bij de directeuren van de organisatieonderdelen en het afdelingshoofd Crisisbeheersing.
Artikel 22 Voorwaarden en bevoegdheidsverdeling
De voorwaarden waaronder de bevoegdheidsverdeling plaatsvindt, zijn in de betreffende mandaatbesluiten opgenomen.
Artikel 23 Volmacht en machtiging
Volmacht en machtiging zijn als zodanig niet in de mandaatbesluiten ten behoeve van de bevoegdheidsverdeling te onderscheiden, maar maken daar wel onderdeel van uit.
Artikel 24 Agendavorming
Alle voorstellen, waarvoor een bestuurlijk besluit noodzakelijk is, worden besproken in het directieteam en van daaruit doorgeleid naar het bestuur.