Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Werkbedrijf Atlant De Peel

Archiefverordening Senzer 2017

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWerkbedrijf Atlant De Peel
OrganisatietypeRegionaal samenwerkingsorgaan
Officiële naam regelingArchiefverordening Senzer 2017
CiteertitelArchiefverordening Senzer 2017
Vastgesteld dooralgemeen bestuur
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 40 van de Archiefwet 1995

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-12-2017nieuwe regeling

20-12-2017

bgr-2021-1183

Tekst van de regeling

Intitulé

Archiefverordening Senzer 2017

Het Algemeen bestuur van het openbaar lichaam werkbedrijf Atlant De Peel handelend onder de naam Senzer;

besluit:

gelet op artikel 40, eerste en tweede lid van de Archiefwet 1995 en artikel 38, eerste lid van de Gemeenschappelijke regeling werkbedrijf Atlant De Peel,

vast te stellen de Archiefverordening Senzer 2017.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    de wet: de Archiefwet 1995;

  • b.

    Dagelijks bestuur: het Dagelijks bestuur van het openbaar lichaam werkbedrijf Atlant De Peel;

  • c.

    RHCE: Regionaal Historisch Centrum Eindhoven;

  • d.

    archiefbewaarplaats: de archiefbewaarplaats van het RHCE;

  • e.

    archivaris: de streekarchivaris van het RHCE;

  • f.

    beheerder: degene die belast is met de zorg voor de bewaring en het beheer van de archiefbescheiden die niet zijn overgebracht naar een archiefbewaarplaats;

  • g.

    beheereenheid: een door het Dagelijks bestuur als zodanig aan te wijzen organisatieonderdeel, zelfstandig belast met de documentaire informatievoorziening;

  • h.

    informatiesysteem: systeem van documentatie, procedures, apparatuur en programmatuur, met behulp waarvan archiefbescheiden kunnen worden vervaardigd, bewerkt, verzonden, ontvangen, bewaard, geordend en geraadpleegd;

Artikel 2 Onderwerp van de verordening

  • 1.

    Deze verordening heeft betrekking op de archiefbescheiden van het werkbedrijf Atlant De Peel en op de archiefbescheiden van gemeenten die worden gevormd krachtens de aan het openbaar lichaam eventueel gedelegeerde taken.

  • 2.

    De verordening regelt de zorg voor de archiefbescheiden door het Dagelijks bestuur en het toezicht daarop door de archivaris.

Artikel 3 Archiefruimte

Het Dagelijks bestuur draagt zorg voor voldoende en doelmatige archiefruimte(n).

Artikel 4 Beheerder

Het Dagelijks bestuur draagt zorg voor het aanwijzen van de beheereenheid en beheerder(s).

Artikel 5 Personeel

Het Dagelijks bestuur draagt zorg voor de aanstelling van voldoende, deskundig personeel voor de werkzaamheden verbonden aan het beheer van de archiefbescheiden en documentaire verzamelingen, ongeacht hun vorm.

Artikel 6 Behoud van archiefbescheiden

  • 1.

    Het Dagelijks bestuur draagt er zorg voor, dat de vervaardiging en de bewaring van de archiefbescheiden op zodanige wijze geschiedt, dat het behoud van deze bescheiden voldoende is gewaarborgd.

  • 2.

    Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing ten aanzien van bescheiden bestemd voor een overheidsorgaan of andere belanghebbende, van welke bescheiden redelijkerwijze kan worden aangenomen dat zij voor deze als archiefbescheiden voor blijvende bewaring in aanmerking komen.

Artikel 7 Financiering archivering

Het Dagelijks bestuur draagt er zorg voor, dat jaarlijks op de begroting voldoende middelen worden geraamd ter bestrijding van de kosten die aan de zorg voor de archiefbescheiden zijn verbonden.

Artikel 8 Nadere regels

Het Dagelijks bestuur stelt nadere regels op voor het beheer van de archiefbescheiden die niet naar de archiefbewaarplaats zijn overgebracht.

Artikel 9 Jaarlijkse verslaglegging

  • 1.

    Het Dagelijks bestuur doet jaarlijks aan het Algemeen bestuur verslag omtrent hetgeen het heeft verricht

  • 2.

    Het Dagelijks bestuur legt daarbij over het verslag dat door de archivaris aan hem is uitgebracht over het door hem gevoerde beheer van de archiefbewaarplaats.

Artikel 10 Toezicht archivaris

  • 1.

    De archivaris is belast met het toezicht op het bij of krachtens de wet bepaalde ten aanzien van het beheer van de archiefbescheiden die niet zijn overgebracht naar een archiefbewaarplaats.

2. De archivaris is bevoegd om het aan hem opgedragen toezicht, onder handhaving van zijn verantwoordelijkheid te doen vervangen door een of meer ambtenaren.

Artikel 11 Medewerking en toegang archivaris tot archiefbescheiden

  • 1.

    De beheerder verstrekt aan de archivaris of aan degene die namens hem met het toezicht is belast, alle bescheiden en inlichtingen die voor een goede vervulling van zijn taak noodzakelijk zijn en verschaft de nodige medewerking om inzicht te verkrijgen in de ordening en toegankelijkheid van de archiefbescheiden en in de opzet en werking van hulpmiddelen en systemen waarin archiefbescheiden zijn opgenomen.

  • 2.

    De archivaris en degenen die hem in de uitoefening van het toezicht vervangen of bijstaan, hebben met inachtneming van de voorschriften ten aanzien van de beveiliging van geheimen, toegang tot de archiefbescheiden en de ruimten waarin deze zich bevinden.

Artikel 12 Mededelingsplicht archivaris

De archivaris doet van zijn bevindingen bij de uitoefening van het toezicht mededeling aan de beheerder alsmede, indien hij hiertoe aanleiding vindt, aan het Dagelijks bestuur. De archivaris geeft daarbij aan welke voorzieningen naar zijn oordeel in het belang van een goed beheer moeten worden getroffen.

Artikel 13 Mededelingsplicht beheerder

De beheerder doet aan de archivaris tijdig mededeling van het voornemen om aan het Dagelijks bestuur een voorstel te doen tot:

  • 1.

    opheffing, samenvoeging of splitsing van een beheereenheid of overdracht van één of meer taken aan een andere beheereenheid, overheidsorgaan of rechtspersoon;

  • 2.

    bouw, verbouwing, inrichting, of verandering van inrichting en ingebruikneming van de archiefruimte(n);

  • 3.

    verandering van de plaats van bewaring van niet naar de archiefbewaarplaats overgebrachte archiefbescheiden;

  • 4.

    ontwerp, vervanging, aanschaf of invoering van een informatiesysteem;

  • 5.

    voorbereiding, invoering en wijziging van ordeningssystemen.

Artikel 14 Verslaglegging

De archivaris doet eenmaal per jaar verslag aan het Dagelijks bestuur betreffende de uitoefening van het toezicht.

Artikel 15 Archiefbewaarplaats

Het Dagelijks bestuur draagt zorg voor het overbrengen van de archiefbescheiden naar de archiefbewaarplaats, onverminderd het bepaalde in artikel 12 en 13 van de wet.

Artikel 16 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking de dag na besluitvorming waarmee de eerder vastgestelde archiefverordening per die datum is komen te vervallen.

Artikel 17 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als "Archiefverordening Senzer 2017”.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het Algemeen bestuur d.d. 20 december 2017.

 

Namens deze,

De voorzitter,J.C.J. van Bree

De secretaris, J.C.M. Huijsmans