Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Bunschoten

Beleidsregel tegemoetkoming kosten kinderopvang op basis van sociaal medische indicatie (SMI) 2022 Gemeente Bunschoten

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBunschoten
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel tegemoetkoming kosten kinderopvang op basis van sociaal medische indicatie (SMI) 2022 Gemeente Bunschoten
CiteertitelBeleidsregel tegemoetkoming kosten kinderopvang op basis van sociaal medische indicatie (SMI) 2022 Gemeente Bunschoten
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. artikel 2.3 van de Jeugdwet
  3. https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR652804/1
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

31-12-2021Nieuwe regeling

21-12-2021

gmb-2021-482326

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel tegemoetkoming kosten kinderopvang op basis van sociaal medische indicatie (SMI) 2022 Gemeente Bunschoten

het college van burgemeester en wethouders van Bunschoten;

 

gelet op het bepaalde artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht, artikel 2.3 van de Jeugdwet en artikel 11.1 van de Verordening Sociaal Domein 2021 gemeente Bunschoten;

Besluit:

 

vast te stellen de beleidsregel tegemoetkoming kosten kinderopvang op basis van sociaal medische indicatie (SMI) 2022 gemeente Bunschoten.

 

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

Artikel 1. Begrippen

  • a.

    College: het college van burgemeester en wethouders;

  • b.

    Kind: jeugdige, woonachtig in de gemeente Bunschoten, in de leeftijd van 0 jaar tot de leeftijd waarop de jeugdige naar het voortgezet onderwijs gaat;

  • c.

    Kinderopvang: dagopvang of buitenschoolse opvang op grond van de Wet kinderopvang geleverd door een kindercentrum dat geregistreerd is in het Landelijk Register Kinderopvang;

  • d.

    Ouder(s): degene(n) die juridisch of feitelijk verantwoordelijk is (zijn) voor de dagelijkse zorg van het kind, waaronder worden begrepen ouders, pleegouders en voogden;

  • e.

    Sociaal-medische gronden: sociale, lichamelijke, zintuigelijk of psychische beperking van tijdelijke aard van ouders, waardoor zij onvoldoende voor hun kinderen kunnen zorgen én de ontwikkelingskansen van hun kinderen hierdoor onder druk staan;

  • f.

    Tegemoetkoming: volledige bijdrage in de kosten van kinderopvang op basis van sociaal-medische gronden.

Hoofdstuk 2. Tegemoetkoming kosten kinderopvang op basis van SMI

Artikel 2. Doelgroep SMI

Deze beleidsregel is bedoeld voor:

  • 1.

    De ouder, die Nederlander is of die in het kader van de Participatiewet gelijkgesteld wordt met een Nederlander, met een sociale, lichamelijke, zintuigelijke, of psychische beperking van tijdelijke aard, woonachtig in de gemeente Bunschoten, die geen of beperkt recht heeft op kinderopvangtoeslag en die;

  • 2.

    Verantwoordelijk is voor de dagelijkse zorg van een kind voor wie kinderopvang nodig is om zich goed en gezond te kunnen ontwikkelen, en;

  • 3.

    waarbij er een verband is tussen beperking of problematiek van de ouder en de noodzaak tot gebruik van kinderopvang en er geen beroep kan worden gedaan op een passende voorliggende voorziening en het eigen sociale netwerk voor de opvang van het kind.

Hoofdstuk 3. Aanvraag tegemoetkoming kosten kinderopvang op basis van SMI

Artikel 3. Aanvraag tegemoetkoming kosten kinderopvang op basis van SMI

  • 1.

    De aanvraag voor een tegemoetkoming in de kosten van de kinderopvang op sociaal-medische gronden wordt ingediend bij het college.

  • 2.

    Een aanvraag bevat in ieder geval:

    • a.

      naam, adres en burgerservicenummer van de ouder;

    • b.

      indien van toepassing: naam en burgerservicenummer van de partner en, als dit afwijkt van het adres van de ouder: het adres van de partner;

    • c.

      naam, geboortedatum en burgerservicenummer van het kind of de kinderen, waarop de aangevraagde tegemoetkoming betrekking heeft;

    • d.

      het aantal uren waarvoor en de periode waarin kinderopvang volgens de aanvrager noodzakelijk is;

    • e.

      bewijsstukken waaruit blijkt dat de afname van kinderopvang ten behoeve van het kind op sociaal- medische gronden noodzakelijk is;

    • f.

      bewijsstukken waaruit blijkt dat de ouder, en indien van toepassing diens partner, geen of beperkt recht heeft op kinderopvangtoeslag;

    • g.

      een offerte of contract van de kinderopvangorganisatie dat de kinderopvang gaat verzorgen waarin in ieder geval wordt aangegeven:

      • i.

        het aantal uren kinderopvang per kind

      • ii.

        de kostprijs per uur en

      • iii.

        de ingangsdatum en eventueel de einddatum van de overeenkomst met de kinderopvang

    • h.

      een machtiging voor rechtstreekse betaling van de tegemoetkoming aan de houder van de kinderopvang;

    • i.

      de handtekening van de ouder of diens wettelijke vertegenwoordiger en, als de ouder een partner heeft, van de partner.

    • j.

      overige gegevens die het college nodig acht om te kunnen besluiten over de aanvraag van de tegemoetkoming.

Hoofdstuk 4. Toekenning tegemoetkoming op basis van SMI

Artikel 4. Ingangsdatum van de tegemoetkoming

De tegemoetkoming wordt verstrekt met ingang van de datum waarop de kinderopvang, op sociaal- medische gronden, start.

Artikel 5. Omvang en periode van de tegemoetkoming

De tegemoetkoming wordt slechts verleend voor het aantal uren per week waarvoor de inzet van de kinderopvang op sociaal medische gronden naar het oordeel van het college, noodzakelijk is, met een maximum periode van zes maanden.

 

Het college stelt de omvang van de SMI-kinderopvang voor hele dagopvang vast op maximaal vier dagdelen per week met een maximum van 11 uur per dag en voor buitenschoolse opvang op maximaal twee dagen per week.

Artikel 6. Hoogte van de tegemoetkoming

  • 1.

    Voor de kosten van de kinderopvang wordt maximaal het door het Rijk jaarlijks vastgestelde fiscale tarief gehanteerd. Eventuele meerkosten komen voor rekening van de ouder.

  • 2.

    De tegemoetkoming bedraagt 100% tot aan het door het Rijk jaarlijks vastgestelde fiscale tarief.

Artikel 7. Weigeringsgronden

Het college weigert de tegemoetkoming in de kosten kinderopvang op grond van sociaal medische indicatie in ieder geval indien:

  • 1.

    De ouder niet behoort tot de doelgroep zoals omschreven artikel 2 van deze beleidsregel;

  • 2.

    De ouder niet de inlichtingen verstrekt of medewerking verleent als bedoeld in artikel 9 van deze beleidsregel;

  • 3.

    De ouder reeds een tegemoetkoming kinderopvang ontvangt of kan aanvragen op grond van de Wet kinderopvang of gebruik kan maken van een subsidie peuteropvang of voorschoolse educatie.

Artikel 8. Betaling en terugvordering

  • 1.

    De tegemoetkoming wordt in de vorm van maandelijkse termijnen uitbetaald aan de houder van de kinderopvang.

  • 2.

    Wanneer blijkt dat de tegemoetkoming onterecht is uitgekeerd, wordt de tegemoetkoming teruggevorderd.

Artikel 9. Inlichtingenplicht

  • 1.

    De ouder verstrekt op verzoek, binnen een door het college gestelde termijn, aan het college alle gegevens en inlichtingen van hem en zijn partner die voor de aanspraak op de vergoeding van belang kunnen zijn.

  • 2.

    De ouder doet het college onmiddellijk, na het bekend worden daarvan, uit eigen beweging schriftelijk mededeling van inlichtingen en gegevens die kunnen leiden tot het stopzetten van de vergoeding.

  • 3.

    De houder van de kinderopvang verstrekt desgevraagd aan het college alle gegevens en inlichtingen die voor de vaststelling van de aanspraak van de ouder op de tegemoetkoming van het college van belang zijn.

Hoofdstuk 5. Slotbepalingen

Artikel 10. Hardheidsclausule

Het college kan afwijken van de bepalingen van deze beleidsregel, indien de toepassing van de beleidsregel zou leiden tot onbillijkheden van overwegende aard.

Artikel 11. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van de dag na de bekendmaking ervan.

  • 2.

    Deze beleidsregel kan worden aangehaald als 'Beleidsregel tegemoetkoming kosten kinderopvang op basis van sociaal medische indicatie (SMI) 2022 Gemeente Bunschoten’.

Toelichting algemeen

Aanleiding

Normaal gesproken kunnen ouders voor kinderopvang (dagopvang of BSO) gebruik maken van de kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst. Er zijn gezinnen of alleenstaande ouders, die als gevolg van sociaal-medische redenen niet kunnen werken en hierdoor geen of beperkt recht hebben op kinderopvangtoeslag. Soms is in deze situaties wel kinderopvang nodig. Bijvoorbeeld als één van de ouders werkt, terwijl de andere ouder om sociale of gezondheidsredenen tijdelijk niet in staat is om voor de kinderen te zorgen. Voor deze gezinssituaties is de Beleidsregel 'Tegemoetkoming kosten kinderopvang op basis van Sociaal Medische Indicatie (SMI) 2022’ opgesteld.

 

De tegemoetkoming fungeert als een vangnet. Als de informele kinderopvang (opvang door buurt, familie, mantelzorg) of andere voorliggende voorzieningen, zoals peuteropvang of voorschoolse educatie, Homies, vrijwillige gezinsondersteuning of anderen uitkomst bieden, dan moet daarvan gebruik worden gemaakt.

Doelgroep en Doel

Tot de doelgroep behoren gezinnen, waarvan de ouders (tijdelijk) geen recht hebben op kinderopvangtoeslag, omdat zij niet kunnen werken vanwege een sociale of medische situatie. De kinderen in het gezin zijn tussen de 0 jaar en de leeftijd dat ze naar het voortgezet onderwijs gaan.

 

Het doel van de regeling is de ondersteuning van gezinnen, waarbij kinderen als gevolg van de thuissituatie een ontwikkelingsachterstand dreigen op te lopen. Als ouders door sociaal-medische tijdelijke omstandigheden geen recht hebben op kinderopvangtoeslag, biedt de SMI regeling een financiële tegemoetkoming om een tijdelijke oplossing voor kinderopvang mogelijk te maken en toe te kunnen werken naar een structurele oplossing voor de gezinssituatie.

 

Het streven is dat het gezin zo snel mogelijk weer in de positie is om op een andere manier kinderopvang te realiseren, waardoor de SMI-regeling overbodig wordt.

Toelichting artikelen

Artikel 1: Begripsomschrijving

Dit artikel behoeft geen nadere uitleg.

Artikel 2: Doelgroep SMI

Dit artikel behoeft geen nadere uitleg.

Artikel 3: Aanvraag tegemoetkoming op basis SMI

Dit artikel behoeft geen nadere uitleg.

Artikel 4: Ingangsdatum tegemoetkoming

Dit artikel behoeft geen nadere uitleg.

Artikel 5: Omvang en periode van de tegemoetkoming

Dit artikel behoeft geen nadere uitleg.

Artikel 6: Hoogte tegemoetkoming

Dit artikel behoeft geen nadere uitleg.

Artikel 7: Weigeringsgronden

Dit artikel behoeft geen nadere uitleg.

Artikel 8: Betaling en terugvordering

Om ouders niet extra te belasten met administratieve lasten, betaalt de gemeente de tegemoetkoming aan de kinderopvangorganisatie.

Artikel 9: Inlichtingenplicht

Dit artikel behoeft geen nadere uitleg.

Artikel 10: Hardheidsclausule

Dit artikel behoeft geen nadere uitleg.

Artikel 11: Inwerkingtreding en citeertitel

Dit artikel behoeft geen nadere uitleg.