Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Harderwijk

Subsidieregeling ondersteuning controle coronatoegangsbewijs Harderwijk 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHarderwijk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling ondersteuning controle coronatoegangsbewijs Harderwijk 2021
CiteertitelSubsidieregeling ondersteuning controle coronatoegangsbewijs Harderwijk 2021
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervalt op 1 juli 2022.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 160 van de Gemeentewet
  2. titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht
  3. https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR643965
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

30-12-2021nieuwe regeling

21-12-2021

gmb-2021-481654

21.00725

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling ondersteuning controle coronatoegangsbewijs Harderwijk 2021

Burgemeester en wethouders van de gemeente Harderwijk;

 

overwegende:

  • dat het college bevoegd is voor bepaalde vormen van subsidie nadere regels te stellen dan wel specifieke nadere regelingen vast te stellen;

  • dat het gewenst is de controle van het coronatoegangsbewijs te stimuleren;

gelet op artikel 160 van de Gemeentewet, Titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene Subsidieverordening Harderwijk;

 

BESLUITEN:

 

vast te stellen de

 

Subsidieregeling ondersteuning controle coronatoegangsbewijs Harderwijk 2021

 

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Aanvraag: Een aanvraag om subsidie zoals bedoeld in deze regeling die de aanvrager indient;

  • b.

    Awb: Algemene wet bestuursrecht;

  • c.

    Asv: Algemene subsidieverordening Harderwijk 2020;

  • d.

    Beheerder: degene als omschreven in artikel 1.1. van de Tijdelijke regeling, die bevoegd is tot het aan een plaats treffen van voorzieningen of tot het toelaten van publiek tot die plaats en belast is met de controle op het coronatoegangsbewijs als omschreven in artikel 6.30 van de Tijdelijke regeling;

  • e.

    College: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Harderwijk;

  • f.

    Coronatoegangsbewijs: het bewijs als bedoeld in artikel 58a, eerste lid, van de Wet publieke gezondheid, vereist voor deelname aan of toegang tot bepaalde activiteiten of voorzieningen als omschreven in de Tijdelijke regeling;

  • g.

    Tijdelijke regeling: Tijdelijke regeling maatregelen covid-19; Regeling van de Ministers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, van Justitie en Veiligheid en van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 19 november 2020, kenmerk 1784401-214492-WJZ, houdende tijdelijke bepalingen voor het Europese deel van Nederland in verband met maatregelen ter bestrijding van de epidemie van covid-19.

Artikel 1.2 Asv

  • 1.

    Op deze regeling is de Asv van toepassing, tenzij hiervan in deze regeling wordt afgeweken. Indien in deze regeling regels zijn gegeven die afwijken van de Asv, gaan de regels uit deze regeling voor op die uit de Asv.

  • 2.

    De subsidies die op grond van deze regeling worden verstrekt zijn aan te merken als eenmalige subsidies.

Artikel 1.3 Doel subsidieregeling

Deze regeling heeft als doel om beheerders, zijnde rechtspersonen, die de wettelijk verplichte controle op het coronatoegangsbewijs uitvoeren binnen de gemeente Harderwijk, te ondersteunen in de kosten die zij hiervoor hebben gemaakt in de periode van 22 september 2021 tot en met 31 december 2021.

Artikel 1.4 Doelgroep

Voor subsidie op grond van deze regeling komen uitsluitend in aanmerking beheerders, zijnde rechtspersonen, die de verplichte controle op het coronatoegangsbewijs uitvoeren binnen de gemeente Harderwijk, voor zover het beschikken over een geldig coronatoegangsbewijs en identiteitsbewijs vereist is voor deelname aan of toegang tot bepaalde activiteiten of voorzieningen op 6 november 2021 (peildatum).

Artikel 1.5 Subsidiabele activiteit

  • 1.

    Voor subsidieverlening komen in aanmerking de extra kosten die zijn gemaakt door de extra inzet vanwege de verplichting van een beheerder om op grond van de Tijdelijke regeling controle uit te oefenen op het bezit van een coronatoegangsbewijs en identiteitsdocument;

  • 2.

    Subsidie wordt slechts voor kosten verstrekt die samenhangen met de inzet van werknemers en arbeidskrachten die enkel en alleen coronatoegangsbewijzen controleren of de controle van coronatoegangsbewijzen bevorderen en vergemakkelijken. Te denken valt aan de inzet van gastheren, -vrouwen of coronahosts die de toepassing van artikel 6.30 van de Tijdelijke regeling ondersteunen in concrete gevallen;

  • 3.

    Enkel kosten voor subsidiabele activiteiten die plaatsvinden in de periode van 22 september 2021 tot en met 31 december 2021 komen voor vergoeding in aanmerking.

Artikel 1.6 Subsidieplafond en verdeling

  • 1.

    Het subsidieplafond voor deze regeling bedraagt maximaal € 500.000,-.

  • 2.

    Aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst tot het vastgestelde subsidieplafond is bereikt. Wanneer de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Awb de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aanvraag volledig is.

  • 3.

    Volledige aanvragen die op dezelfde datum in de volgorde van ontvangst zijn opgenomen, worden geacht tegelijkertijd te zijn ontvangen. Tussen deze aanvragen wordt geloot, indien toekenning tot overschrijding van het subsidieplafond zou leiden.

  • 4.

    Voor zover door verstrekking van de subsidie het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de subsidie geheel geweigerd.

Artikel 1.7 Voorwaarden en verplichtingen

  • 1.

    Het college kan aan de aanvrager een subsidie verlenen onder in ieder geval de volgende voorwaarden en verplichtingen:

    • a.

      het doel zoals genoemd in artikel 1.3 wordt in voldoende mate gediend;

    • b.

      de aanvraag is ingediend op een door het college beschikbaar gesteld aanvraagformulier. De aanvraag is volledig ingevuld en voorzien van alle informatie en bijlagen die op het aanvraagformulier verplicht zijn gesteld en in artikel 1.9 zijn opgenomen;

    • c.

      de beheerder is verplicht medewerking te verlenen aan een eventuele controle op de naleving van alle geldende coronamaatregelen.

  • 2.

    Het college kan aan het verlenen van een subsidie nadere verplichtingen verbinden, indien dit naar zijn oordeel nodig wordt geacht.

Artikel 1.8 Aanvraag en aanvraagperiode

  • 1.

    Een aanvraag wordt ingediend door de beheerder via een door het college beschikbaar gesteld formulier.

  • 2.

    In afwijking van artikel 7 van de Asv, kunnen aanvragen worden ingediend vanaf de datum van inwerkingtreding van deze regeling tot en met uiterlijk 28 februari 2022;

  • 3.

    Aanvragen ingediend buiten de in het tweede lid genoemde aanvraagperiode komen niet voor subsidie in aanmerking;

  • 4.

    Voor onvolledige aanvragen ingediend binnen de in het tweede lid genoemde aanvraagperiode, wordt een hersteltermijn als bedoeld in de artikelen 4:2 en 4:5 van de Awb geboden.

    In deze situaties geldt als aanvraagdatum bedoeld in het vorige lid de datum waarop de aanvulling volledig heeft plaatsgevonden;

  • 5.

    Binnen de in het tweede lid genoemde aanvraagperiode kan per beheerder één aanvraag worden ingediend.

Artikel 1.9 Vereisten aanvraag

  • 1.

    De aanvraag voldoet aan de eisen in de Asv en deze subsidieregeling.

  • 2.

    In aanvulling op artikel 6 van de Asv levert de aanvrager bij de indiening van de aanvraag de volgende gegevens over:

    • a.

      een volledig ingevuld aanvraagformulier met de daarin genoemde documenten en gegevens;

    • b.

      een beschrijving van de (extra) middelen die zijn ingezet voor de controle op het coronatoegangsbewijs, en;

    • c.

      een overzicht en bewijs van de gemaakte kosten door middel van het overleggen van documenten zoals facturen en betaalbewijzen.

  • 3.

    Het college is bevoegd ook andere dan, of slechts enkele van, de in het eerste en tweede lid genoemde gegevens te verlangen, indien die voor het nemen van de beslissing op de aanvraag noodzakelijk respectievelijk voldoende zijn.

Artikel 1.10 Beslissing op aanvraag

  • 1.

    In afwijking van artikel 8 van de Asv neemt het college binnen acht weken na de ontvangst van de volledige aanvraag een beslissing.

  • 2.

    Het college kan deze termijn eenmalig met vier weken verlengen.

  • 3.

    Als het college de subsidie verleent, wordt deze gelijktijdig vastgesteld.

  • 4.

    De betaling van de subsidie vindt plaats binnen twee weken na subsidieverlening.

  • 5.

    Paragraaf 4.1.3.3 van de Algemene wet bestuursrecht (subsidie van rechtswege) is niet van toepassing.

Hoofdstuk 2 Voorwaarden subsidie

Artikel 2.1 Subsidiabele kosten

  • 1.

    Ter specificatie van artikel 1.5 komen de volgende extra kosten die door de beheerder gemaakt worden ter ondersteuning van de naleving van artikel 6.30 van de Tijdelijke regeling voor subsidie in aanmerking:

    • a.

      verschuldigde loonkosten van werknemers en arbeidskrachten, die zonder de verplichte controle op coronatoegangsbewijzen niet gemaakt zouden zijn;

    • b.

      verschuldigd vakantiegeld, verschuldigde pensioenafdrachten en sociale zekerheidslasten, in verband met de loonkosten, bedoeld onder a;

    • c.

      in geval van externe inhuur, de kosten van werving, selectie, administratie en aansturing van werknemers en arbeidskrachten;

    • d.

      materiële kosten die de controle van het coronatoegangsbewijs en identiteitsdocument faciliteren;

    • e.

      verschuldigde BTW, voor zover deze verschuldigd is over de kosten bedoeld onder a tot en met d en niet aftrekbaar is.

  • 2.

    De volgende kosten komen in ieder geval niet in aanmerking voor subsidieverlening:

    • a.

      kosten die niet gerelateerd zijn aan de subsidiabele activiteit;

    • b.

      kosten voor verplichtingen die zijn aangegaan voor 22 september 2021 en na 31 december 2021;

    • c.

      kosten voor verplichtingen die zijn aangegaan in de periode van 22 september 2021 tot en met 31 december 2021, maar niet zien op de uitvoering in genoemde periode;

    • d.

      kosten voor activiteiten waarvoor al op een andere wijze tegemoetkoming is verleend;

    • e.

      kosten voor activiteiten waarvoor al op grond van de Wet op de omzetbelasting 1968 recht op aftrek van omzetbelasting bestaat, dan wel recht bestaat op compensatie op grond van de Wet op het btw-compensatiefonds.

Artikel 2.2 Hoogte subsidie

Het subsidiebedrag bedraagt maximaal 100% van de subsidiabele kosten met een maximum van € 5.000,- per beheerder.

Hoofdstuk 3 Weigerings- intrekkings- en terugvorderingsgronden algemeen

Artikel 3.1 Subsidie weigeren, intrekken en/of terugvorderen

  • 1.

    De subsidie wordt in ieder geval geweigerd indien:

    • a.

      er sprake is van een situatie beschreven in artikel 4:35 of 4:49 van de Awb of in artikel 9 van de Asv, met uitzondering van artikel 9, derde lid, sub g, van de Asv;

    • b.

      de aanvraag niet voldoet aan het doel van de regeling, zoals genoemd in artikel 1.3;

    • c.

      de aanvraag niet past binnen de subsidiabele activiteiten zoals genoemd in artikel 1.5;

    • d.

      de aanvrager niet behoort tot de doelgroep genoemd in artikel 1.4.

    • e.

      de aanvrager meer dan één aanvraag binnen de in artikel 1.8 genoemde aanvraagperiode heeft ingediend;

    • f.

      is vastgesteld dat de beheerder de coronamaatregelen voor zover deze wettelijk verplicht zijn opgelegd, niet in acht heeft genomen;

    • g.

      er voor dezelfde subsidiabele activiteit voor het gehele aangevraagde bedrag vanuit een andere regeling of voorziening (ook van andere overheids(instellingen) al een subsidie of budget in welke vorm dan ook aan de aanvrager beschikbaar is gesteld en toekenning van de aanvraag tot een dubbeling zou leiden. Er kan voor eenzelfde activiteit geen dubbele subsidie worden aangevraagd.

  • 2.

    De subsidie wordt in ieder geval ingetrokken, indien achteraf komt vast te staan dat zich een weigeringsgrond als omschreven in het eerste lid heeft voorgedaan.

  • 3.

    De subsidie wordt teruggevorderd indien de subsidie is ingetrokken.

Hoofdstuk 4 Slotbepalingen

Artikel 4.1 Onvoorziene gevallen en hardheidsclausule

  • 1.

    In gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist het college.

  • 2.

    Het college kan in bijzondere omstandigheden afwijken van het bepaalde in deze regeling indien onverkorte toepassing zou leiden tot onbillijkheden van overwegende aard.

Artikel 4.2 Inwerkingtreding, vervaldatum en citeertitel

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op de dag na die van bekendmaking.

  • 2.

    Deze regeling vervalt van rechtswege op 1 juli 2022, met dien verstande dat de regeling zoals deze luidde op 28 februari 2022 van toepassing blijft op aanvragen die uiterlijk op 28 februari 2022 zijn ingediend.

  • 3.

    Deze regeling wordt aangehaald als ‘Subsidieregeling ondersteuning controle coronatoegangsbewijs Harderwijk 2021’.

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Hardewijk d.d. 21 december 2021.

de heer J.P. Wassens

secretaris

de heer H.J. van Schaik

burgemeester

Toelichting op Subsidieregeling ondersteuning controle coronatoegangsbewijs Harderwijk 2021

Het doel van deze regeling is om ondernemingen en organisaties die de controle op het coronatoegangsbewijs uitvoeren, te ondersteunen in de kosten die zij gemaakt hebben voor de uitvoering van deze controle in de periode van 22 september 2021 tot en met 31 december 2021.

 

In artikel 1.4 van deze Tijdelijke regeling wordt de peildatum 6 november 2021 genoemd. Vanaf deze datum is de controle van het coronatoegangsbewijs verplicht op de volgende plekken:

  • bij horeca (eet- en drinkgelegenheden): zowel binnen, als buiten op het terras, behalve bij afhalen;

  • in casino’s;

  • bij evenementen zoals festivals, feesten en optredens;

  • bij zakelijke evenementen zoals beurzen en congressen;

  • bij een professionele sportwedstrijd;

  • bij binnensporten, zoals in de sportschool en bij zwemmen (voor iedereen vanaf 18 jaar);

  • in sportkantines (voor iedereen vanaf 18 jaar);

  • op culturele plekken zoals bioscoop, theater en concertzalen, en ook in musea en bij monumenten;

  • bij evenementen waarbij het publiek geen vaste plek heeft;

  • bij kunst- en cultuurbeoefening, zoals muziekles en schilderles. Of bijvoorbeeld bij repetities voor zang, dans en toneel (voor iedereen vanaf 18 jaar).

Alleen beheerders, zijnde rechtspersonen, die op 6 november de verplichte controle op het coronatoegangsbewijs uitvoeren binnen de gemeente Harderwijk, op een of meerdere plekken zoals in bovenstaande opsomming zijn benoemd komen voor deze regeling in aanmerking.