Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Tynaarlo

Verordening adviesraad sociaal domein gemeente Tynaarlo 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTynaarlo
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening adviesraad sociaal domein gemeente Tynaarlo 2022
CiteertitelVerordening adviesraad sociaal domein gemeente Tynaarlo
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerpVerordening adviesraad sociaal domein

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 2.1.3 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015
  2. artikel 47 van de Participatiewet
  3. artikel 2.10 van de Jeugdwet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2022Nieuwe regeling

21-12-2021

gmb-2021-481575

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening adviesraad sociaal domein gemeente Tynaarlo 2022

De raad van de gemeente Tynaarlo;

Overweging

Gelet op artikel 84 van de Gemeentewet, artikel 2.10 van de Jeugdwet, artikel 47 van de Participatiewet en artikel 2.1.3 van de Wmo 2015;

B E S L U I T:

De Verordening adviesraad sociaal domein gemeente Tynaarlo 2022 vast te stellen

 

 

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

 

  • 1.

    Alle begrippen die in deze verordening gebruikt worden en die nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de wetgeving van de Jeugdwet, Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo) en de Participatiewet is vastgelegd.

  • 2.

    In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tynaarlo;

    • b.

      gemeenteraad: de gemeenteraad van de gemeente Tynaarlo;

    • c.

      adviesraad: de adviesraad Jeugdwet, Participatiewet en Wmo, oftewel adviesraad sociaal domein, werkzaam voor het college en de gemeenteraad van de gemeente Tynaarlo;

    • d.

      werkgroep: een groep inwoners en/of cliënten die zich tijdelijk op verzoek van de adviesraad hebben georganiseerd om het college of de gemeenteraad te adviseren over of mee te denken met een bepaald thema;

    • e.

      cliënt: gebruiker van de voorzieningen in het kader van de Jeugdwet, Participatiewet en Wmo

    • f.

      inwoner: ingezetene van de gemeente Tynaarlo.

    • g.

      Algemeen bestuur: de leden van de adviesraad

    • h.

      Dagelijks bestuur: het dagelijks bestuur van de adviesraad, bestaande uit de voorzitter, secretaris en penningmeester

    • i.

      Vergadering: een vergadering van adviesraad zonder aanwezigheid van een lid van het college

  •  

 

Artikel 2 Instelling en taak adviesraad

 

  • 1.

    Er is een adviesraad die gevraagd of ongevraagd adviseert over verordeningen en beleidsvoorstellen, ontwikkeling en uitvoering op het gebied van de Jeugdwet, de Participatiewet, de Wmo, Wet Schuldhulpverlening, Leerlingenvervoer en Passend onderwijs. Daarnaast kan de adviesraad gevraagd of ongevraagd adviseren over verordeningen en beleidsvoorstellen, ontwikkeling en uitvoering op het gebied van de Wet op de gemeentelijke schuldhulpverlening, de Leerplichtwet, de Wet passend onderwijs, de Inburgeringwet, de uitvoering van het VN-verdrag en lokale inclusie.

  • 2.

    Het advies zoals bedoeld in lid 1 en 2 is een advies aan het college van de gemeente Tynaarlo of aan de gemeenteraad.

  • 3.

    De adviesraad is niet bevoegd te adviseren over individuele klachten, bezwaarschriften of andere individuele aangelegenheden.

  • 4.

    De adviesraad stelt een huishoudelijk reglement op voor de organisatie en de uitvoering van de verantwoordelijkheden en de taken.

 

Artikel 3 Samenstelling en benoeming

 

  • 1.

    De adviesraad bestaat uit 7 tot en met 11 leden waaronder de voorzitter.

  • 2.

    De adviesraad kiest uit zijn midden een dagelijks bestuur bestaande uit een voorzitter, penningmeester en een secretaris.

  • 3.

    De leden van de adviesraad zijn inwoners van de gemeente Tynaarlo

  • 4.

    De leden worden op voordracht door de adviesraad door het college van de gemeente Tynaarlo benoemd, geschorst en ontslagen.

  • 5.

    Indien het college of de gemeenteraad een voordracht van de adviesraad zoals bedoeld in het derde lid niet willen overnemen, wordt eerst overleg gepleegd met de voorzitter van de adviesraad.

 

Artikel 4 Lidmaatschap en zittingsduur

 

  • 1.

    De leden worden benoemd voor een termijn van vier jaar. Het is mogelijk éénmaal herbenoemd te worden voor een termijn van maximaal vier jaar.

  • 2.

    Bij vergadering beslist de adviesraad met meerderheid van stemmen over een voordracht tot herbenoeming van een lid dat zijn of haar eerste termijn heeft voltooid.

  • 3.

    De adviesraad meldt een vacature of een voordracht tot (her)benoeming aan het college.

  • 4.

    Voor de werving van nieuwe leden stelt de adviesraad een sollicitatiecommissie in. Bij de vacature van voorzitter is de gemeente vertegenwoordigd in de sollicitatiecommissie.

  • 5.

    Het lidmaatschap van de adviesraad is onverenigbaar met het lidmaatschap van de gemeenteraad, het college of met de functie van ambtenaar in dienst van de gemeente Tynaarlo.

 

Artikel 5 Beëindiging en ontslag

 

  • 1.

    De leden kunnen op elk moment ontslag nemen.

  • 2.

    Het lidmaatschap eindigt verder van rechtswege:

    • a.

      na afloop van de zittingstermijn;

    • b.

      bij verhuizing buiten de gemeente Tynaarlo;

    • c.

      bij overlijden;

    • d.

      bij toetreding tot de gemeenteraad of college, dan wel bij het in dienst treden bij de gemeente Tynaarlo (zie artikel 4.5).

  • 3.

    Een lid dat door de adviesraad voor ontslag wordt voorgedragen, kan door het college ontslagen worden indien het college de motivatie om het lid te ontslaan, na het horen van het betreffende lid en de voorzitter van de adviesraad, gegrond acht.

 

Artikel 6 Proces van advisering

 

Het college of de gemeenteraad

  • 1.

    vraagt de adviesraad advies over de onderwerpen zoals bedoeld in artikel 2, lid 1 en 2.

    • a.

      geeft aan de adviesraad aan binnen welke termijn een advies wordt verwacht. De termijn is niet zodanig kort dat de adviesraad niet naar behoren kan adviseren.

    • b.

      stelt alle gegevens ter beschikking die nodig zijn om naar behoren te adviseren.

    • c.

      wijst een ambtelijk contactpersoon aan.

    • d.

      voegt het advies van de adviesraad bij de besluitvormingsdocumenten.

    • e.

      motiveert het indien van een advies – of onderdelen daarvan – wordt afgeweken en stelt de adviesraad hiervan op de hoogte.

  • 2.

    De adviesraad

    • a.

      stelt eventueel een werkgroep samen voor een specifiek onderdeel.

    • b.

      raadpleegt de werkgroep.

    • c.

      adviseert het college of de gemeenteraad tijdig.

    • d.

      legt in het advies verantwoording af over de wijze waarop de werkgroep is samengesteld en geraadpleegd.

 

Artikel 7 Vergaderingen van de adviesraad

 

  • 1.

    De adviesraad kan een ambtenaar als deskundige in zijn vergadering uitnodigen. Andersom kan een ambtenaar zichzelf uitnodigen bij de vergadering van de adviesraad om een bepaald onderwerp toe te lichten.

  • 2.

    Twee keer per jaar woont/wonen de verantwoordelijk portefeuillehouder(s) een vergadering van de adviesraad bij. Zowel de adviesraad als de portefeuillehouder(s) kunnen voor dit overleg onderwerpen agenderen.

  • 3.

    Er vindt minimaal twee keer per jaar periodiek overleg plaats met de adviesraad en de portefeuillehouder(s). Zowel de adviesraad als de portefeuillehouder(s) kunnen voor dit overleg onderwerpen agenderen.

 

Artikel 8 Budget en faciliteiten

 

  • 1.

    Het college stelt jaarlijks een budget beschikbaar ten behoeve van de werkzaamheden van de adviesraad.

  • 2.

    Ten laste van dit budget kunnen onder meer kosten worden gebracht voor deskundigheidsbevordering, het inwinnen van extern deskundig advies, achterbanraadpleging en organisatiekosten.

  • 3.

    De leden van de adviesraad ontvangen een onkostenvergoeding voor vrijwilligerswerk, niet zijnde in in het kader van een voorziening gericht op arbeidsinschakeling, en wordt gelet op de periode en vergoeding geplafonneerd tot de maximale vergoeding per periode als bedoeld in artikel 7, onderdeel h van de Regeling WWB.

  • 4.

    Jaarlijks voor 1 april brengt de adviesraad aan het college en de gemeenteraad inhoudelijk en financieel verslag uit van de activiteiten en de bevindingen over het voorgaande jaar.

 

Artikel 9 Citeertitel

 

Deze Verordening wordt aangehaald als de Verordening adviesraad sociaal domein gemeente Tynaarlo.

 

Artikel 10 Inwerkingtreding

 

Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2022.

 

 

 

 

 

 

 

Vries, 21 december 2021

 

 

De raad voornoemd,

 

 

 

 

drs. M.J.F.J. Thijsen,

 

 

 

voorzitter

R.J. Puite,

 

 

 

Plv. griffier