Organisatie | Alphen aan den Rijn |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gemeenschappelijke regeling SWA |
Citeertitel | Regeling SWA |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2000 | 07-02-2017 | Onbekend | 30-09-1999 Witte Weekblad, 06-10-1999 | 2001 / 9294 |
De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Alkemade, Alphen aan den Rijn, Jacobswoude, Nieuwkoop (fusiegemeente) en Rijnwoude;
Overwegende, dat met het oog op een adequate uitvoering van taken op het gebied van de gesubsidieerde arbeid samenwerking en coördinatie noodzakelijk is, waarvoor een passende regeling dient te worden getroffen;
Gelet op de wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr), de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) en de Gemeentewet;
In de regeling worden bepaalde artikelen van de Gemeentewet en van enkele andere wetten van toepassing verklaard. Waar in die artikelen wordt gesproken van gemeente, raad, college van burgemeester en wethouders resp. burgemeester, dient daarvoor te worden gelezen: SWA, algemeen bestuur, dagelijks bestuur, resp. voorzitter.
HOOFDSTUK III DOELSTELLING, TAKEN EN BEVOEGDHEDEN
Ter vervulling van het in lid 1 genoemde doel voert SWA de volgende taken uit:
a de gemeentelijke taken, genoemd in de Wsw.
b de uitvoering van, bij afzonderlijk besluit van de betreffende bestuursorganen, opgedragen en op te dragen taken op grond van regelingen ter bevordering van de arbeidsparticipatie van inwoners met een handicap op de arbeidsmarkt.
HOOFDSTUK IV HET ALGEMEEN BESTUUR
Het algemeen bestuur bestaat uit één lid per deelnemende gemeente, aangewezen door de raad uit het midden van het college. De raad wijst een ander lid van het college aan als plaatsvervangend lid van het algemeen bestuur.
Op het houden van de vergaderingen van het algemeen bestuur is artikel 22 van de Wgr van toepassing.
1 Het aantal stemmen dat door een lid van het algemeen bestuur wordt uitgebracht is afhankelijk van het aantal in de betreffende gemeente woonachtige medewerkers van SWA, werkzaam op grond van de Wsw, met dien verstande dat minimaal twee leden van het algemeen bestuur een voorstel moeten steunen, wil sprake zijn van een besluit.
2 De stemverhouding wordt jaarlijks door het algemeen bestuur voor het komend dienstjaar vastgesteld op basis van het gemiddelde aantal medewerkers per 31 december,zoals vermeld in de laatste vier jaarrekeningen en/of jaarverslagen.
3 De stemverhouding bedoeld in lid 1 en 2 is niet van toepassing op een voorstel, zoals bedoeld in art 21 lid 2, waarin het vertrouwen in de voorzitter of een lid van het dagelijks bestuur wordt opgezegd.
HOOFDSTUK V HET DAGELIJKS BESTUUR
Indien tussentijds een plaats in het dagelijks bestuur vacant komt, kiest het algemeen bestuur een nieuw lid. Gaat het openvallen van de plaats in het dagelijks bestuur gepaard met het openvallen van een plaats in het algemeen bestuur, dan stelt het algemeen bestuur het kiezen van een nieuw lid van het dagelijks bestuur uit totdat de opengevallen plaats in het algemeen bestuur zal zijn bezet, doch voor niet langer dan drie maanden.
HOOFDSTUK VI VOORZITTER EN SECRETARIS
De voorzitter wordt uit het midden van het dagelijks bestuur aangewezen in de eerste vergadering van het algemeen bestuur in nieuwe samenstelling.
a hij geen lid meer is van het college;
b hij als zodanig ontslag neemt;
c de raad die hem heeft aangewezen als lid van het algemeen bestuur hem als zodanig ontslag verleent;
d het algemeen bestuur hem als zodanig ontslag verleent.
Indien de functie van voorzitter tussentijds vacant komt, wijst het algemeen bestuur een ander
lid van het dagelijks bestuur aan als voorzitter. Gaat het vacant komen gepaard met het openvallen van een plaats in het algemeen bestuur, dan stelt het algemeen bestuur het aanwijzen van een nieuwe voorzitter uit, totdat de opengevallen plaats in het algemeen bestuur zal zijn bezet, doch voor niet langer dan drie maanden.
De voorzitter vertegenwoordigt SWA in en buiten rechte. Indien de voorzitter deel uitmaakt van het bestuur van een deelnemende gemeente die partij is in een geding of bij een buitengerechtelijke rechtshandeling, waarbij SWA is betrokken, oefent een ander door het dagelijks bestuur aan te wijzen lid van dat bestuur deze bevoegdheid uit.
HOOFDSTUK VII INFORMATIE EN VERANTWOORDING
1 Het dagelijks bestuur brengt aan de raden ter kennis de besluiten van het algemeen bestuur betreffende:
a de begroting, de rekening en het ondernemingsplan met de daarbij horende stukken;
b het reglement van orde zoals bedoeld in artikel 9 van de regeling, subsidiair artikel 16 van de Gemeentewet;
c de aankoop en verkoop van onroerende zaken.
2 Voorzover de besluiten bedoeld in lid 1 de goedkeuring behoeven van Gedeputeerde Staten brengt het dagelijks bestuur de beslissing van Gedeputeerde Staten ter kennis van de raden
1 Het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur verstrekken aan de raden alle inlichtingen die door een raad worden gevraagd.
2 Een lid van het algemeen bestuur geeft aan de raad die het lid heeft aangewezen alle inlichtingen die door de raad, of een of meer leden daarvan wordt gevraagd.
1 Het dagelijks bestuur en een of meer leden daarvan geven aan het algemeen bestuur, of aan een of meer leden daarvan, de gevraagde inlichtingen dan wel leggen verantwoording af, indien daartoe geroepen door het algemeen bestuur.
2 Het algemeen bestuur kan de voorzitter of een lid van het dagelijks bestuur dat niet meer het vertrouwen bezit van de andere leden van het algemeen bestuur als zodanig ontslag verlenen. De artikelen 49 en 50 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing.
3 Als een besluit tot het verlenen van ontslag als voorzitter, resp. als lid van het Dagelijks bestuur niet wordt gevolgd door het aftreden van betrokkene als lid van het dagelijks bestuur en/of algemeen bestuur, resp. als lid van het algemeen bestuur, worden de bepalingen in artikel 15 lid 2 en in artikel 11 lid 2 tot en met 4 buiten werking gesteld tot het algemeen bestuur na de volgende gemeenteraadsverkiezingen weer in nieuwe samenstelling bijeen komt.
1 Het algemeen bestuur kan voor de leden van het algemeen bestuur en van het Dagelijks bestuur, binnen het kader van artikel 21 van de Wgr, een regeling vaststellen tot tegemoetkoming in de kosten.
2 Het algemeen bestuur kan voor de leden van het dagelijks bestuur, binnen het kader van artikel 21 van de Wgr, een regeling vaststellen tot vergoeding van hun werkzaamheden.
HOOFDSTUK IX DIRECTEUR EN AMBTELIJK APPARAAT
1 Het algemeen bestuur beslist omtrent benoeming, schorsing en ontslag van de directeur.
2 De directeur wordt bij verhindering of ontstentenis vervangen op een door het algemeen bestuur te bepalen wijze.
1 Aan de directeur van SWA is opgedragen:
a het voorbereiden van hetgeen het dagelijks bestuur ter overweging en beslissing moet worden voorgelegd;
b het uitvoeren van de besluiten van het dagelijks bestuur;
c het beheer van de inkomsten en uitgaven van SWA;
d het beheer en het onderhoud van alle werken, inrichtingen en eigendommen van SWA.
2 De directeur is bevoegd om deel te nemen aan de vergaderingen van het algemeen en het dagelijks bestuur. Hij heeft daarin een adviserende stem.
3 De directeur is -binnen de grenzen van het jaarlijks door het algemeen bestuur vast te stellen ondernemingsplan en het voor 31 december jaarlijks met het dagelijks bestuur te sluiten managementcontract - bevoegd naar eigen inzicht leiding en sturing te geven aan het apparaat en de medewerkers van SWA.
4 De directeur is bevoegd tot benoeming, schorsing en ontslag van personeel in dienst van SWA en tot tewerkstelling van perosneel op arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht.
5 De directeur is bevoegd om -binnen de kaders van het vastgestelde ondernemingsplan en de begroting- financiële verplichtingen aan te gaan en prioriteiten te stellen bij de uitvoering van bedoelde plannen.
6 De directeur is verplicht om eenmaal per kwartaal, binnen een maand na afloop van het betreffende kwartaal, het dagelijks bestuur te informeren over de voortgang van de uitvoering van de bedrijfsdoelstellingen die zijn vastgelegd in de begroting en het ondernemingsplan.
7 De directeur is verplicht om onvoorziene ontwikkelingen, waarvan de gevolgen buiten het kader van begroting en ondernemingsplan vallen, met spoed voor te leggen aan het dagelijks bestuur.
8 De directeur informeert de voorzitter maandelijks over de voortgang der werkzaamheden.
1 Het algemeen bestuur regelt de verantwoordelijkheden en de positie van de directeur nader in een organisatieverordening, zoals bedoeld in artikel159 van de Gemeentewet.
2 Het algemeen bestuur regelt de bezoldiging , alsmede overeenkomstig artikel 125 van de Ambtenarenwet 1929 de rechtspositie van de directeur.
Het algemeen bestuur regelt de bezoldiging alsmede overeenkomstig de artikelen 125 en 134 van de Ambtenarenwet 1929, de rechtspositie van de ambtenaren van SWA.
1 Zolang het algemeen bestuur geen regeling heeft vastgesteld als bedoeld in artikel 25, tweede lid en in artikel 26 zijn op de ambtenaren van SWA van overeenkomstige toepassing de regelingen inzake rechtspositie welke zijn of worden vastgesteld voor het personeel in dienst van de gemeente Alphen aan den Rijn.
2 Waar in deze regelingen wordt gesproken van raad, college van burgemeester en wethouders, burgemeester resp. secretaris dient daarvoor te worden gelezen: algemeen bestuur, dagelijks bestuur, voorzitter, resp. directeur. Waar in deze regelingen andere functionarissen worden genoemd met bevoegdheden tot regeling en uitvoering, dient daarvoor te worden gelezen: directeur.
HOOFDSTUK X FINANCIËLE BEPALINGEN
Met betrekking tot de organisatie van de financiële administratie en het kasbeheer van SWA en met betrekking tot de controle op het geldelijk beheer en de boekhouding van SWA zijn de artikelen 186 tot en met 213 van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing.
1Het dagelijks bestuur stelt jaarlijks een ontwerp-begroting op met de daarbij horende toelichting.
2 De ontwerp-begroting wordt tien weken, voordat zij in het algemeen bestuur wordt besproken, toegezonden aan de raden.
3 In de begroting wordt aangegeven de naar raming door elke deelnemende gemeente voor het jaar, waarop de begroting betrekking heeft, verschuldigde bijdrage voor te werk te stellen personen.
4Voor de berekening van de in het derde lid bedoelde bijdrage wordt uitgegaan van:
a het feitelijk aantal volgens de administratie van SWA te werk gestelde personen woonachtig in de deelnemende gemeente, uitgedrukt in fulltime equivalenten (fte’s) zoals bedoeld in de Wsw.
b de meeste recente door het algemeen bestuur bij rekening vastgestelde of bij begroting geraamde bijdrage per te werk te stellen persoon, gecorrigeerd voor loon- en prijsontwikkelingen tussen het komend dienstjaar en het betreffende dienstjaar.
5 De deelnemende gemeenten betalen bij wijze van voorschot jaarlijks vòòr 1 februari de in het derde lid bedoelde bijdrage.
6 Het algemeen bestuur stelt de begroting vast vòòr 15 juli van het jaar voorafgaande aan dat waarvoor de begroting moet dienen.
7 Terstond na de vaststelling wordt de begroting in afdruk toegezonden aan de raden die elk het voor de betreffende gemeente als bijdrage geraamde bedrag, in de gemeentebegroting opnemen.
8 Met betrekking tot wijziging van de begroting is het bepaalde in de voorgaande leden -behalve het zesde lid - van dit artikel van overeenkomstige toepassing.
9 Van het bepaalde in het voorgaande lid kan worden afgeweken ten aanzien van begrotingswijzigingen die:
a geen wijziging inhouden van de gemeentelijke bijdrage bedoeld in lid 3;
b geen afwijking inhouden van het algemeen en financieel beleid, zoals vastgelegd in begroting en ondernemingsplan.
10 Af- en overschrijving op posten van de begroting zonder begrotingswijziging is mogelijk, wanneer hiertoe bij een - door Gedeputeerde Staten goedgekeurd- besluit van het algemeen bestuur machtiging is verleend, mits af- en overschrijvingen geen negatief effect hebben op het exploitatiesaldo.
1 Onder overlegging van de concept-jaarrekening met toelichting legt het dagelijks bestuur verantwoording af aan het algemeen bestuur over de rechtmatigheid en de doelmatigheid van de inkomsten en uitgaven over het verstreken dienstjaar. Het dagelijks bestuur voegt daarbij een verslag van het onderzoek naar de deugdelijkheid van de rekening, ingesteld door de op grond van artikel 28 van de regeling, subsidiair artikel 213 van de Gemeentewet, aangewezen accountant.
2 Het algemeen bestuur onderzoekt de rekening en stelt haar vast vóór 15 juli van het jaar volgend op het dienstjaar, waarvoor de rekening is opgemaakt.
3 Artikel 201 van de Gemeentewet is van overeenkomstige toepassing.
4 De vaststelling van de rekening strekt het dagelijks bestuur tot decharge, behoudens later in rechte gebleken valsheid in geschrifte of andere onregelmatigheden.
5 In de rekening wordt de door elk der deelnemende gemeenten over het betreffende jaar werkelijk verschuldigde bijdrage opgenomen voor de te werk gestelde personen.
6 SWA kent een egalisatiefonds dat tot doel heeft te voorkomen dat de deelnemende gemeenten worden geconfronteerd met uitbetalingen of nabetalingen omdat de gemeentelijke bijdrage in de rekening afwijkt van de raming in de begroting. Het algemeen bestuur bepaalt hoe dit fonds –zonder directe financiering door de deel- nemende gemeenten- gevuld wordt en wat de maximale vulling mag zijn. Het bij de rekening vast- gestelde verschil tussen de werkelijke en de geraamde gemeen telijke bijdrage wordt ten bate of ten laste van het egalisatiefonds gebracht, zolang de maximale vulling van het fonds niet is bereikt, resp. zolang het fonds over voldoende middelen beschikt. Wanneer het fonds de maximale vulling bereikt heeft wordt een positief verschil uitbetaald aan de gemeenten. Wanneer het fonds geen middelen meer bevat, wordt een negatief verschil als opslag verwerkt in de begroting voor het komend jaar.
1 Voordat over een geschil conform artikel 28 van de Wgr de beslissing van Gedeputeerde Staten wordt gevraagd, legt het algemeen bestuur of het bestuur van een of meer deelnemende gemeenten het geschil voor aan een commissie van goede diensten.
2 De commissie bestaat uit drie personen, waarvan de twee partijen, waartussen het geschil bestaat, er elk een aanwijzen. Deze twee personen kiezen samen een derde persoon.
3 De commissie hoort de bij het geschil betrokken besturen.
4 De commissie brengt binnen drie maanden advies uit over de mogelijkheden om partijen tot overeenstemming te brengen.
HOOFDSTUK XII TOETREDING, UITTREDING, WIJZIGING EN OPHEFFING
Toetreding door andere gemeenten vindt plaats indien:
1 de bestuursorganen van de betreffende gemeente daartoe strekkende besluiten nemen.
2 de regeling van de gevolgen van de toetreding wordt goedgekeurd door de bestuursorganen van tenminste tweederde deel van de deelnemende gemeenten.
1 Een deelnemende gemeente kan uit de regeling treden door toezending aan het algemeen bestuur van de daartoe strekkende besluiten van haar bestuursorganen.
2 De uittreding treedt in werking met inachtneming van een termijn van een jaar, te rekenen vanaf 1 januari van het jaar volgend op het jaar, waarin de uittredingsbesluiten zijn toegezonden.
3 De uittredende gemeente is verplicht de bijdrage als bedoeld in artikel 29 en 30 te blijven voldoen voor iedere inwoner die op het tijdstip van formele uittreding is aangesteld bij SWA op grond van de Wsw en wel tot het tijdstip van beëindiging van de dienstbetrekking.
4 Het algemeen bestuur regelt, onder goedkeuring van Gedeputeerde Staten, de overige financiële en andere gevolgen van de uittreding.
1 Zowel het algemeen bestuur, op voorstel van het dagelijks bestuur, als de bestuursorganen der deelnemende gemeenten kunnen voorstellen tot wijziging van de regeling doen.
2 De regeling kan worden gewijzigd bij eensluidende besluiten van de bestuursorganen van tenminste tweederde deel van het aantal deelnemende gemeenten, waaronder in ieder geval de gemeente Alphen aan den Rijn.
1 De regeling wordt opgeheven indien de bestuursorganen van tenminste tweederde deel van het aantal deelnemende gemeenten daartoe besluiten.
2 In geval van opheffing van de regeling besluit het algemeen bestuur tot liquidatie en stelt hij daarvoor de nodige regels.
3 Het liquidatieplan wordt door het algemeen bestuur, de bestuursorganen van de deelnemende gemeenten gehoord, vastgesteld. Het behoeft de goedkeuring van Gedeputeerde Staten.
4 Het liquidatieplan regelt de gevolgen voor het ambtelijk apparaat en voorziet in de
4 verplichting van de deelnemende gemeenten tot deelneming in de financiële en personele gevolgen van de beëindiging van de regeling.
5 De deelnemende gemeenten verbinden zich in geval van opheffing van SWA de rechten en plichten van het openbare lichaam te verdelen overeenkomstig de stemverhouding bedoeld in artikel 10, lid 2.
6 De bestuursorganen van SWA blijven in functie totdat de liquidatie is voltooid.
1 Voor de uitvoering van de Archiefwet en de daaraan verbonden voorschriften zijn de voorschriften van de gemeente Alphen aan den Rijn van overeenkomstige toepassing.
2 Als archiefbewaarplaats bedoeld in artikel 31 van de Archiefwet wordt aangewezen de archiefbewaarplaats van de gemeente Alphen aan den Rijn.
3 De gemeentearchivaris is belast met het beheer van de naar de bewaarplaats overgebrachte archiefbescheiden.
4 De directeur is belast met het beheer van de archiefbescheiden, voorzover deze niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats bedoeld in lid 2 en 3.
HOOFDSTUK XV OVERGANGS- EN SLOTBEPALINGEN
1 Het personeel werkzaam bij de gemeentelijke dienst voor sociale werkvoorziening Alphen aan den Rijn en aangesteld op grond van de Ambtenarenwet, de Wsw, of bij arbeidsovereenkomst gaat op de datum van inwerkingtreding met behoud van rechten en plichten over in dienst van SWA.
2 SWA sluit met ingang van de datum van inwerkingtreding van de regeling contracten met de gemeente Alphen aan den Rijn, waarin tegen kostprijs de voor de taakuitoefening noodzakelijke huisvesting wordt gehuurd.
3 De bezittingen van en de schulden aangegaan voor de gemeentelijke dienst voor Sociale werkvoorziening Alphen aan den Rijn gaan, voorzover ze geen betrekking hebben op onroerend goed, op de datum van inwerkingtreding van deze regeling over op SWA tegen het saldo van de boekwaarde, zoals vastgelegd in de balans, die per genoemde datum wordt opgemaakt en die is goedgekeurd door de accountant bedoeld in artikel 30 lid 1.
4 De rechten en plichten van de gemeentelijke dienst voor sociale werkvoorziening Alphen aan den Rijn gaan op de datum van inwerkingtreding van deze regeling over op SWA.
1 In afwijking van het gestelde in artikel 5, tweede lid, geschiedt de aanwijzing van de leden van het algemeen bestuur voor de eerste keer binnen een maand na datum van inwerkingtreding.
2 Zolang de bestuursorganen van SWA niet zijn samengesteld voor de eerste keer, berusten de bevoegdheden bij het gemeentebestuur van Alphen aan den Rijn.
Als het gemeentebestuur bedoeld in artikel 26 lid 1 van de Wgr wordt dat van Alphen aan den Rijn aangewezen.