Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Berkelland

Mandaatbesluit uitvoering Wet inburgering Berkeland 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBerkelland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaatbesluit uitvoering Wet inburgering Berkeland 2022
CiteertitelMandaatbesluit uitvoering Wet inburgering Berkeland 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2022nieuwe regeling

14-12-2021

gmb-2021-481008

241514

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatbesluit uitvoering Wet inburgering Berkeland 2022

Burgemeester en wethouders van Berkelland;

 

Gelezen de dienstverleningsovereenkomst (dvo) ‘Dienstverleningsovereenkomst gemeente Berkelland, gemeente Oost Gelre, gemeente Winterswijk met openbaar lichaam Fijnder’

 

Gelet op afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb)

 

Overwegende dat de gemeente Berkelland, met inachtneming van het bepaalde in artikel 5.1 van de gemeenschappelijke regeling Fijnder, aan Fijnder de opdracht geeft tot het uitvoeren van taken op het gebied van de Wet Inburgering 2021, te weten:

 

Berkelland

1. Wet Inburgering

1a Brede intake

1b Voortgang en handhaving

1c Financiële ontzorging

1d Financiële zelfredzaamheid in groepsverband

1e Tolken

1f Module arbeidsmarkt en participatie

1g Leerbaarheidstoets

1h Z-route regie op en gedeeltelijke invulling participatiedeel 1

2. Coördinatie huisvesting en taakstelling statushouders

3. Regievoering statushouders

 

B E S L U I T E N :

 

  • -

    Aan de directeur van Fijnder mandaat te verlenen voor besluiten die voortvloeien uit de uitvoering van de hiervoor genoemde taken, die in bijlage 1 nader worden uitgewerkt.

  • -

    Er door de directeur ondermandaat kan worden verleend.

  • -

    Ondermandatering geschiedt bij schriftelijk besluit. Ingeval van uitoefening van mandaat worden uitgaande stukken als volgt getekend: “Namens burgemeester en wethouders van Berkelland, gevolgd door handtekening, naam en functienaam van degene die als gemandateerde beslist of handelt.

  • -

    De mandaatgever kan per geval of in het algemeen instructies geven ter zake van de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid (artikel 10:6 Awb)

  • -

    De mandaatgever blijft bevoegd de gemandateerde bevoegdheid uit te oefenen (artikel 10:7 Awb).

  • -

    De mandaatgever kan het mandaat te allen tijde intrekken. Een algemeen mandaat wordt schriftelijk ingetrokken (artikel 10:8 Awb).

  • -

    De gemandateerde zorgt ervoor dat hij te allen tijde kan voldoen aan de wettelijke verplichting als bedoeld in artikel 10:6, tweede lid Awb om de mandaatgever op diens verzoek inlichtingen te verschaffen over de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid.

  • -

    Bij de uitoefening van de bevoegdheden bedoeld in dit besluit worden toepasselijke wettelijke regelingen, beleidsregels, aanwijzingen, circulaires evenals richtlijnen in acht genomen.

  • -

    Een verleend mandaat heeft niet alleen betrekking op de opgedragen bevoegdheid in strikte zin, maar ook op alle voorbereidingshandelingen en andere handelingen en privaatrechtelijke rechtshandelingen die moeten worden verricht in het kader van de uitoefening van de opgedragen bevoegdheid.

  • -

    De (onder)gemandateerde (of diens plaatsvervanger) die het besluit namens de mandaatgever heeft genomen vertegenwoordigd mandaatgever bij de bezwaarschriftencommissie.

  • -

    Dit besluit kan worden aangehaald als Mandaatbesluit uitvoering Wet inburgering Berkeland 2022.

  • -

    Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2022.

…………… 2021,

Burgemeester en wethouders van Berkelland,

de secretaris,

M.N.J. Broers.

de burgemeester,

drs. J.H.A. van Oostrum.

Bijlage 1  

 

Wet inburgering 2021

Begrippen:

  • a.

    Brede intake: Het uitgebreide onderzoek naar iemands mogelijkheden om aan de inburgeringsplicht te voldoen, bedoeld in artikel 14 van de Wet inburgering, waarvan de inwerkingtreding is voorzien op 1 januari 2022;

  • b.

    Inburgeraar: persoon die op grond van de Wet inburgering inburgeringsplichtig is;

  • c.

    Leerroutes: de routes, bedoeld in artikel 7, 8 of 9 van de Wet inburgering, waarvan de inwerkingtreding is voorzien op 1 januari 2022;

  • d.

    Persoonlijk plan inburgering en participatie (PIP): Het plan waarin de uitkomsten van de brede intake zijn vertaald naar persoonlijke doelen van de inburgeraar;

  • e.

    Statushouder: een asielzoeker met een (tijdelijke) verblijfsvergunning;

Werkzaamheden:

De werkzaamheden betreffen in ieder geval:

 

  • 1a.

    Brede intake:

    • Door of onder regie van Fijnder uitvoeren van een brede intake met de inburgeraars;

    • Het opstellen van een persoonlijk plan inburgering en participatie (PIP);

    • Het doen van een inburgeringsaanbod aan statushouders dat aansluit bij de leerroute en andere elementen die in het PIP zijn vastgelegd.

  • 1b.

    Voortgang en handhaving

    • Het houden van voortgangsgesprekken met de inburgeraars en het monitoren van de voortgang.

  • 1c.

    Financiële ontzorging

    Het vanuit het netto-uitkeringsbedrag van de uitkering levensonderhoud betalen van vaste lasten van en voor inburgeraars voor de duur van maximaal zes maanden.

  • 1d.

    Financiële zelfredzaamheid

    Het geven van een basistraining over het Nederlandse financiële systeem in groepsverband. De individuele begeleiding geschiedt door de sociale teams van de gemeenten (budgetcoaches);

  • 1e.

    Tolken, zijnde de inzet van tolken gedurende het inburgeringstraject.

  • 1f.

    Module arbeidsmarkt en participatie, zijnde groepstrainingen om inburgeringsplichtigen kennis te laten maken met, en hen voor te bereiden op deelname aan de Nederlandse arbeidsmarkt.

  • 1g.

    De afname van en begeleiding bij de leerbaarheidstoets.

  • 1h.

    Regie op en gedeeltelijke invulling van het re-integratiedeel van de Z-route, zijnde de invulling van het praktijkdeel. Dit gebeurd samen met maatschappelijke partners.

    van deze leerroute (800 uur) 1 .

Voor deze werkzaamheden is samen met de gemeenten een businesscase uitgewerkt waarin de omvang van de personele inzet tot uitdrukking is gebracht. Deze uitwerking is opgenomen in bijlage 2 van de dienstverleningsovereenkomst.

 

Coördinatie huisvesting en taakstelling statushouders

 

Werkzaamheden:

Het optreden als contactpersoon van het COA zodra er een koppeling heeft plaatsgevonden tussen een inburgeraar en een gemeente. Zodra de koppeling is gelegd het signaal doorgeleiden aan Vluchtelingenwerk, Interbeek en de Wooncorporaties. Zodra een woning beschikbaar is, afstemming met partijen en volgt het reguliere intakeproces. Daarnaast maandelijks of op verzoek inzage in de stand van zaken rondom de invulling van de gemeentelijke taakstelling.

 

Regievoering statushouders

 

Werkzaamheden:

Het beschikbaar stellen van formatieve inzet ten behoeve van coördinatie van alle inburgeraars en gezinsmigranten voor en onder verantwoordelijkheid van de gemeente Berkelland.

 

Uitsluitingen

 

Onder het mandaat vallen uitdrukkelijk niet:

  • -

    De afhandeling van eventuele bezwaar- en beroepsprocedures op besluiten op grond van de Wet inburgering;

  • -

    De maatschappelijke begeleiding van inburgeraars;

  • -

    De uitvoering van het Participatieverklaringstraject;

  • -

    Individuele financiële begeleiding;

  • -

    Aanlevering van verantwoordingsinformatie aan externe partijen, waaronder het CBS.

Dus voor deze taken mag geen gebruik gemaakt worden van dit mandaatbesluit.

 


1

De invulling van deze taak wordt met de gemeenten uitgewerkt en zal als separaat addendum in 2022 worden toegevoegd op de dienstverleningsovereenkomst.

1

De invulling van deze taak wordt met de gemeenten uitgewerkt en zal als separaat addendum in 2022 worden toegevoegd op deze overeenkomst.