Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Vijfheerenlanden

Lijst met categorieën verklaring van geen bedenkingen 2021 Vijfheerenlanden

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVijfheerenlanden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingLijst met categorieën verklaring van geen bedenkingen 2021 Vijfheerenlanden
CiteertitelLijst met categorieën verklaring van geen bedenkingen 2021 Vijfheerenlanden
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmilieu
Eigen onderwerp
Externe bijlagenA1 Staand VHL-totaal VHL-A3-staand Hagestein Hoef en Haag VHL-A3-staand Leerdam VHL-A3-staand Meerkerk VHL-A3-staand Vianen VHL-A4-staand Ameide (deel Tienhoven) VHL-A4-staand Everdingen VHL-A4-staand Hei- en Boeicop VHL-A4-staand Kedichem VHL-A4-staand Leerbroek VHL-A4-staand Lexmond VHL-A4-staand Nieuwland VHL-A4-staand Oosterwijk VHL-A4-staand Schoonrewoerd VHL-A4-staand Sluis VHL-A4-staand Tienhoven VHL-A4-staand Zijderveld

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 2.27 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
  2. artikel 6.5, derde lid, van het Besluit omgevingsrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

04-01-2022nieuwe regeling

04-11-2021

gmb-2022-602

Tekst van de regeling

Intitulé

Lijst met categorieën verklaring van geen bedenkingen 2021 Vijfheerenlanden

Intitulé

LIJST MET CATEGORIEEN IN HET KADER VAN DE VERKLARING VAN GEEN BEDENKINGEN

 

Lijst met categorieën in het kader van de verklaring van geen bedenkingen zoals bedoeld in artikel 2.27 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht juncto artikel 6.5 lid 3 van het Besluit Omgevingsrecht.

A. Inleiding

Met de komst van de Omgevingswet verandert het instrumentarium ten aanzien van vergunningverlening. Op 4 mei 2021 heeft het college besloten om vanaf 1 januari 2022 (of, indien wordt besloten tot uitstel van de invoering van de Omgevingswet, zoveel later als de invoeringsdatum van de Omgevingswet opschuift) mee te werken aan initiatieven via een omgevingsvergunning (uitgebreide procedure) in plaats van een bestemmingsplanwijziging. Dit brengt met zich mee dat voor de omgevingsvergunning (uitgebreide procedure) een verklaring van geen bedenkingen benodigd is. Dit houdt in dat de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen af dient te geven aan het college over de planologische aspecten en pas dan kan de omgevingsvergunning voor die activiteit door het college verleend worden. Deze verklaring kan slechts worden geweigerd in het belang van een goede ruimtelijke ordening. Wordt de verklaring van geen bedenkingen geweigerd, dan dient ook de omgevingsvergunning geweigerd te worden. De verklaring van geen bedenkingen is integraal onderdeel van het besluit omtrent een omgevingsvergunning.

 

De Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) biedt de mogelijkheid om afwijkingen van het bestemmingsplan mogelijk te maken door middel van een buitenplanse afwijking op grond van een limitatieve lijst met gevallen. Deze lijst is opgenomen in het Besluit Omgevingsrecht (Bor) in hoofdstuk IV, artikel 4. Door een dergelijke lijst vast te laten stellen is het niet nodig voor iedere individuele aanvraag omgevingsvergunning (uitgebreide procedure) een verklaring van geen bedenkingen te laten afgeven door de gemeenteraad. Dit komt het proces van dienstverlening ten goede.

 

Categorieën

In lid 3 van artikel 6.5 van het BOR wordt de mogelijkheid geboden aan de gemeenteraad om een lijst van categorieën vast te stellen waarbij een dergelijke verklaring van geen bedenkingen niet vereist is. In die gevallen is het college zelf bevoegd te beoordelen of een activiteit in overeenstemming of in strijd is met een goede ruimtelijke ordening. Voor gemeente Vijfheerenlanden is een lijst met categorieën opgesteld, waarin het college geen verklaring bij de gemeenteraad hoeft te vragen. Deze gevallen zijn onder B. opgesomd.

 

Procedure

Wanneer een omgevingsvergunning wordt aangevraagd zal het college beoordelen of het bevoegd gezag is. In de meeste gevallen is dit het geval. Vervolgens beoordeelt het college voor welke activiteiten vergunning wordt aangevraagd. Daarbij zal ook blijken welke procedure van toepassing is.

 

Bij strijdigheid met het bestemmingsplan zal het college moeten bekijken of er een mogelijkheid is om afwijking te verlenen. Indien dat niet mogelijk, dan zal het college tot de conclusie komen dat enkel met toepassing van een omgevingsvergunning (uitgebreide procedure) de activiteit vergund kan worden. Op dat moment wordt uiteraard bekeken of één van de hieronder genoemde gevallen van toepassing is. Zo ja, dan is het college bevoegd om de volledige aanvraag verder te behandelen en hierop te besluiten. Is er geen sprake van één van de hieronder genoemde gevallen, dan stuurt het college de aanvraag met alle benodigde gegevens naar de gemeenteraad met het verzoek om een verklaring van geen bedenkingen af te geven. De gemeenteraad beoordeelt dan of de activiteit in overeenstemming is met een goede ruimtelijke ordening en legt een ontwerp verklaring van geen bedenkingen ter inzage. In praktijk zal aan de gemeenteraad een voorstel worden gedaan, waarmee de gemeenteraad al dan niet instemt. Tevens zal de ontwerpverklaring van geen bedenkingen samen met het ontwerpbesluit, dat ziet op de overige activiteiten, ter inzage worden gelegd. Vervolgens bestaat er voor belanghebbenden gedurende zes weken de mogelijkheid om zienswijzen in te dienen. Vervolgens worden eventuele zienswijzen tegen de ontwerpverklaring aan de gemeenteraad toegezonden en wordt een definitief besluit genomen over de verklaring van geen bedenkingen. Het college kan met behulp van de verklaring tenslotte het besluit op de omgevingsvergunning nemen.

 

B. Inhoudelijk

 

Géén verklaring van geen bedenkingen van de gemeenteraad van gemeente Vijfheerenlanden is vereist in de volgende gevallen:

 

Wonen

 

  • 1.

    Indien reeds een stedenbouwkundige visie, stedenbouwkundige randvoorwaarden, masterplan, gebiedsvisie, projectplan of daarmee te vergelijken ruimtelijk kader is vastgesteld door de gemeenteraad van gemeente Vijfheerenlanden waarbij het aantal woningen dat wordt gebouwd niet van belang is.

 

Toelichting: Indien de gemeenteraad reeds de ruimtelijke kaders heeft vastgesteld, is het college gehouden aan deze kaders. De activiteit dient dan uiteraard te voldoen aan deze kaders.

 

  • 2.

    Indien sprake is van realisering van woningbouw zonder ruimtelijke kaders, in bestaand stedelijk gebied*, mits het te realiseren aantal woningen niet meer dan 20 bedraagt. Onder realisering van woningbouw wordt in deze categorie begrepen:

    • a.

      het realiseren van 20 woningen;

    • b.

      het wijzigen van het gebruik van een gebouw naar woning(en), met een maximum van 20 woningen;

    • c.

      het vergroten van een reeds bestaande woning.

 

Toelichting: Indien de gemeenteraad geen ruimtelijke kaders heeft vastgesteld is een realisatie van twintig woningen (door nieuwbouw of wijziging van gebruik) planologisch gezien in stedelijk gebied denkbaar. Het aantal woningen past daarmee in de prestatieafspraken 2021 die met de woningcorporaties zijn gemaakt.

 

*Bestaand stedelijk gebied=grenzen zoals aangegeven in bijgevoegde kaarten ‘Bebouwde kom grenzen gemeente Vijfheerenlanden’

 

Maatschappelijke-, recreatieve-, sportvoorzieningen

 

  • 3.

    Bij het realiseren, (ver)bouwen of wijzigen van maatschappelijke voorzieningen, recreatieve voorzieningen of voorzieningen ten behoeve van sport, in bestaand stedelijk gebied, mits bij realisatie de maximale oppervlakte van de bebouwing** niet meer dan 1500 m² bedraagt en bij wijziging de maximale oppervlakte met niet meer dan 1500 m² toeneemt, met inbegrip van onbebouwde gronden.

 

Toelichting: de doelstelling is het niveau van maatschappelijke en recreatieve voorzieningen en sportvoorzieningen op peil te houden en nieuwe ontwikkelingen op dat gebied te stimuleren. Deze activiteiten vinden plaats in het kader van het algemeen belang en komen veelal voort uit sectoraal raadsbeleid. Deze ontwikkelingen kunnen vanwege het maatschappelijk belang, op basis van deze lijst, zonder nadere heroverweging door de raad worden gerealiseerd.

 

**bebouwing omvat ook bouwwerken geen gebouw zijnde.

 

Commerciële voorzieningen

 

  • 4.

    Bij het realiseren, (ver)bouwen of wijzigen van commerciële voorzieningen (o.m. winkels, kantoren, bedrijfsruimten) in bestaand stedelijk gebied, als gevolg waarvan de vloeroppervlakte aan voorzieningen bij realisatie met niet meer dan 1500 m² toeneemt en bij wijziging de maximale oppervlakte met niet meer dan 1500 m² toeneemt, met inbegrip van bijbehorend terrein, bijbehorende bebouwing en andere voorzieningen. Hetzelfde geldt voor buiten het bestaand stads- en dorpsgebied, met dien verstande dat de vloeroppervlakte aan voorzieningen met niet meer dan 250 m² toeneemt.

 

Toelichting: de doelstelling is het niveau van commerciële voorzieningen op peil te houden en nieuwe ontwikkelingen op dat gebied te stimuleren. Deze activiteiten vinden plaats binnen het bestaand stedelijk gebied en komen veelal voort uit sectoraal raadsbeleid. Deze ontwikkelingen kunnen op basis van deze lijst, zonder nadere heroverweging door de raad worden gerealiseerd.

 

*Bestaand stedelijk gebied=grenzen zoals aangegeven in bijgevoegde kaarten ‘Bebouwde kom grenzen gemeente Vijfheerenlanden’

 

Weg- en waterinfrastructuur en groen

 

  • 5.

    Aanleg van nieuwe en aanpassing van bestaande lokale weg- en waterinfrastructuur en niet-structuurbepalende groenvoorzieningen in bestaand stedelijk gebied.

 

Toelichting: Aanpassing van de openbare ruimte en in het bijzonder de optimalisatie van de verkeersafwikkeling, het oppervlaktewaterbeheer en openbare groenvoorzieningen vindt plaats in het kader van het algemeen belang en komen veelal voort uit sectoraal raadsbeleid, zoals het Verkeerscirculatieplan en gemeentelijk Waterplan. Deze ontwikkelingen kunnen op grond van het maatschappelijk belang, binnen de bestaande beleidskaders, zonder nadere heroverweging worden geëffectueerd. Deze regeling heeft uitsluitend betrekking op lokale infrastructurele voorzieningen, zoals lokale wegen. Provinciale wegen en Rijkswegen zijn uitgezonderd.

 

Agrarisch

 

  • 6.

    Het toestaan van nevenactiviteiten en/of ondersteunende activiteiten bij agrarische bedrijven, mits naar aard en omvang passend in de omgeving.

 

Toelichting: In de bestemmingsplannen voor het buitengebied van Vijfheerenlanden is reeds een uitgebreide regeling met verschillende mogelijkheden opgenomen. Omdat niet alle nieuwe situaties vooraf voorzien kunnen worden, is deze categorie opgenomen in deze lijst.

 

  • 7.

    Het toestaan van een uitbreiding en/of verplaatsing van een agrarisch bouwvlak bij een agrarisch bedrijf, mits naar aard en omvang passend in de omgeving en is vastgelegd in een door de gemeenteraad vastgestelde visie, wijzigingsbevoegdheid of daarmee gelijkstellend kader.

 

Toelichting: In de bestemmingsplannen voor het buitengebied van Vijfheerenlanden is reeds een uitgebreide regeling met verschillende mogelijkheden opgenomen. Omdat niet alle nieuwe situaties vooraf voorzien kunnen worden, is deze categorie opgenomen in deze lijst.

 

C. Uitzondering

Indien sprake is van een activiteit binnen een beschermd stads- en dorpsgezicht is altijd, dus ook in bovengenoemde gevallen, een verklaring van geen bedenkingen vereist.

 

Toelichting: Ontwikkelingen in dergelijke kwetsbare gebieden vergen een vergaande belangenafweging. De kaders die voor deze gebieden gelden, dienen streng bewaakt te worden.

 

D. Procedureel

Géén verklaring van geen bedenkingen van de gemeenteraad van gemeente Vijfheerenlanden is vereist in de volgende gevallen:

 

  • 1.

    Indien reeds op voorhand duidelijk is dat de aanvraag om omgevingsvergunning op andere gronden dan planologische gronden geweigerd moet worden en de aanvrager niet heeft verzocht om een omgevingsvergunning voor de onderdelen waarvoor deze niet behoeft te worden geweigerd.

 

Toelichting: De omgevingsvergunning kan bestaan uit meerdere deelactiviteiten. Deze deelactiviteiten (bouw, kap, milieu enz.) hebben allen een toetsingskader, in de Wabo of in de decentrale regelgeving (verordeningen). Indien een onderdeel van de omgevingsvergunning geweigerd moet worden, dient de gehele omgevingsvergunning geweigerd te worden. Hierop geldt de uitzondering dat de aanvrager kan verzoeken om de omgevingsvergunning toch te verlenen voor de deelactiviteiten die wel vergund kunnen worden. Doet hij dat wel dan kan het toch nog noodzakelijk zijn om een verklaring van geen bedenkingen aan te vragen. Zo niet, dan is het overbodig om de gemeenteraad de aanvraag voor een verklaring van geen bedenkingen voor te leggen, aangezien zich dan reeds een andere weigeringsgrond heeft voorgedaan.

 

  • 2.

    Indien de ontwerpverklaring van geen bedenkingen ter inzage heeft gelegen en er door belanghebbenden geen zienswijzen zijn ingediend, is geen definitieve verklaring van geen bedenkingen vereist. De ontwerpverklaring wordt dan omgezet in de definitieve verklaring van geen bedenkingen.

 

Toelichting: De gemeenteraad neemt op een bepaald moment het besluit om een ontwerpverklaring ter inzage te leggen voor belanghebbenden. Daarmee geeft hij aan positief te staan tegenover de betreffende ontwikkeling. Indien belanghebbenden geen zienswijzen indienen, zijn er geen redenen om de gemeenteraad nog het definitieve besluit omtrent de verklaring van geen bedenkingen te laten nemen. Er zijn immers geen zienswijzen die de eerder ingenomen positieve grondhouding kunnen doen veranderen.

 

E. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking na bekendmaking.

  • 2.

    Dit besluit wordt aangehaald als ‘Lijst met categorieën verklaring van geen bedenkingen 2021 Vijfheerenlanden’.

Aldus besloten door de raad van Vijfheerenlanden

in zijn openbare vergadering van 4 november 2021

de raadsgriffier

K.I. (Krista) Goossens

de voorzitter

S. (Sjors) Fröhlich

Bijlagen: kaarten ‘Bebouwde kom grenzen gemeente Vijfheerenlanden’