Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Rucphen

Beleidsregels Financiële Zorg Gemeente Rucphen 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRucphen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels Financiële Zorg Gemeente Rucphen 2022
CiteertitelBeleidsregels Financiële Zorg Gemeente Rucphen 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet gemeentelijke schuldhulpverlening

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2022Regeling

03-11-2021

gmb-2021-480135

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels Financiële Zorg Gemeente Rucphen 2022

Het college van burgemeester en wethouders van Rucphen besluit, gelet op de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs); gelet op het raadsbesluit (beleidsplan Financiële Zorg gemeente Rucphen 2022-2025, vastgesteld door de gemeenteraad van Rucphen 3 november 2021) en gelet op de Verordening beslistermijn schuldhulpverlening Rucphen 2021 (reg nr. RG20/390561);

Vast te stellen de navolgende beleidsregels Financiële Zorg gemeente Rucphen 2022 en met ingang van 1 januari 2022 in werking te laten treden.

 

 

Artikel 1. Begripsbepalingen

 

1. In deze regeling wordt verstaan onder:

a. College: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rucphen;

 

b. Inwoner: diegene die woonachtig is, met een geldige verblijfstatus, in de gemeente

Rucphen en ook als zodanig staat ingeschreven in de basisregistratie personen;

 

c. Verzoeker: inwoner die zich tot het college heeft gewend bij de gemeente Rucphen;

 

d. Belanghebbende; degene wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken;

 

f. Financiële Zorg: samenhangend integraal aanbod van verschillende diensten ter voorkoming van schulden en/of het beheersbaar maken of oplossen van een schuldensituatie;

 

g. Schuldregeling: verzamelnaam voor de diensten gericht op de bemiddeling tussen schuldenaar en schuldeisers om een regeling voor de totale schuldenlast te bewerkstelligen;

 

h. Plan van aanpak: het individuele plan wat na de intake en analyse fase wordt opgesteld en waarin wederzijdse afspraken en aangeboden dienstverlening wordt beschreven;

 

i. Wgs: de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening;

 

j. WSNP: Wet schuldsanering natuurlijke personen;

 

k. PW: de Participatiewet;

 

l. NVVK: de Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet, de Verenging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren;

 

m. Recofa: landelijk overlegorgaan van rechter-commissarissen in Faillissementen;

 

 

2.  Daar waar in deze beleidsregels wordt gesproken over Financiële Zorg heeft dit een gelijke betekenis als het begrip schuldhulpverlening zoals geformuleerd in de Wgs.

 

3. Alle begrippen die in deze beleidsregels worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Wgs, de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de NVVK-gedragscode.

 

 

Artikel 2. Doelgroep

 

Alle inwoners van 18 jaar en ouder met een hoofdverblijf in de gemeente Rucphen komen in aanmerking voor Financiële Zorg.

 

 

Artikel 3. De procedure melding, aanvraag en intake

 

 

  • 1.

    Inwoners van de gemeente Rucphen kunnen zich voor ondersteuning bij (dreigende) financiële en/of sociaal/juridische vragen en problemen melden bij de gemeente Rucphen. Op dat moment is er sprake van een melding.

     

  • 2.

    Er is sprake van een aanvraag Financiële Zorg na het eerste gesprek waarin de schriftelijke of mondelinge hulpvraag van de inwoner is vastgesteld. Dat kan een gesprek zijn bij de gemeente Rucphen of een gesprek naar aanleiding van een signaal vroegsignalering.

  •  

  • 3.

    Nadat de hulpvraag is vastgesteld wordt een intakegesprek ingepland bij de gemeente Rucphen. Dit intakegesprek vindt plaats binnen vier weken na constatering van de hulpvraag.

     

  • 4.

    Na het eerste gesprek waarin de hulpvraag is vastgesteld (= aanvraag), wordt de beschikking tot Financiële Zorg of de afwijzing ervan, binnen een termijn van acht weken, gegeven. Bij de beschikking wordt een Plan van aanpak gevoegd.

     

  • 5.

    Een verzoeker moet zich kunnen legitimeren met een geldig legitimatiebewijs. Als geldig legitimatiebewijs gelden de documenten genoemd in artikel 1 van de Wet op de Identificatieplicht.

     

  • 6.

    Bij gehuwden in gemeenschap van goederen of geregistreerde partners kan een aanvraag Financiële Zorg alleen gezamenlijk door beide partners worden gedaan. Bij gehuwden op huwelijkse voorwaarden en/of een beperkte gemeenschap, of samenwonenden moeten beide partners een aanvraag apart indienen als zij beiden in aanmerking willen komen.

     

     

Artikel 4. Aanbod Financiële Zorg

 

  • 1.

    Het college biedt aan verzoeker Financiële Zorg, indien het college dit noodzakelijk acht, en bepaalt de vorm waarin de Financiële Zorg wordt aangeboden.

  •  

  • 2.

    De vorm van het aanbod is individueel maatwerk. Het aanbod is gebaseerd op de analyse van de hulpvraag, de schulden en de onderliggende problematiek, is van meerdere factoren afhankelijk en kan per situatie verschillen.

  • De factoren die een rol kunnen spelen zijn:

    • a.

      Aard, zwaarte en/of omvang van de schulden;

    • b.

      Sprake van een crisissituatie;

    • c.

      Psychosociale situatie verzoeker;

    • d.

      Houding, gedrag (motivatie) en vaardigheden van verzoeker;

    • e.

      De totale financiële situatie (huidige en verwachtingen in de toekomst);

    • f.

      Een eventueel eerder gebruik van Financiële Zorg.

  • 3.

    Het aanbod van de gemeente kan bestaan uit:

  • a.

    Vroegsignalering en preventie;

  • b.

    Crisisinterventie;

  • c.

    Informatie en advies bij het zelfstandig oplossen van de schulden (uitgangspunt eigen kracht);

  • d.

    Ontstressen, Dit omvat al de activiteiten die erop gericht zijn om de stress van schulden weg te nemen. Dit wordt bereikt wanneer de primaire vaste lasten inclusief leefgeld structureel zijn geborgd en de schulden niet verder oplopen. Dit levert financiële rust op die nodig is om weer maatschappelijk te kunnen participeren. Alle deze diensten worden uitgevoerd door de gemeente Rucphen.

Het gaat hierbij bijvoorbeeld om:

Crisisinterventie

Duurzame Financiële Dienstverlening (DFD)

Informatie en advies

Stabilisatie

 

  • e.

    Schuldenvrij maken. Het geheel aan activiteiten waarmee de schuldenpositie van de klant wordt opgelost waardoor de klant vrij wordt van problematische schulden. Hiervoor kunnen verschillende activiteiten worden uitgevoerd zoals bijvoorbeeld het aangaan van een betalingsregeling, herfinanciering, sanering, schuldbemiddeling, dwangakkoord en/of het inzetten van de Wsnp.

  • f.

    Bestendigen. Dit zijn activiteiten, die gericht zijn op het borgen van de behaalde resultaten zodat recidive oftewel terugval in gedrag zo veel als mogelijk wordt voorkomen. Waaronder door verwijzing naar beschermingsbewind of inzet van budgetbeheer en/of budgetbegeleiding of -coaching;

  • g.

    Nazorg: het hebben van een of meerdere contactmomenten met een natuurlijk persoon na afloop van een traject Financiële Zorg.

     

4. De bovengemelde diensten worden aangeboden en uitgevoerd conform de gedragscode, richtlijnen en modulen van de branchevereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren (NVVK).

 

5. Het college kan nadere voorwaarden stellen om te komen tot het aanbod Financiële Zorg via het plan van aanpak of de schuldregelingsovereenkomst.

 

 

Artikel 5. Verplichtingen

 

  • 1.

    Om de Financiële Zorg te doen slagen, is medewerking en de inzet van de verzoeker noodzakelijk gedurende de hele looptijd van het traject. Bij geen of onvoldoende medewerking kan de aanvraag Financiële Zorg buiten behandeling gesteld worden, afgewezen of voortijdig worden beëindigd. De medewerking bestaat onder andere uit:

    • a.

      Het tijdig nakomen van afspraken en opgelegde voorwaarden;

    • b.

      Geen nieuwe schulden maken;

    • c.

      Ontvangen (extra) bedragen inzetten voor de schulden;

    • d.

      Meewerken aan het tot stand komen van het plan van aanpak of een overeenkomst in het kader van de Financiële Zorg zoals budgetbeheer en/ of schuldregeling;

    • e.

      Meewerken aan de verplichting tot begeleiding door een ketenpartner (hulpverleningsinstelling) als dit is opgelegd.

  •  

  • 2.

    De verzoeker is verplicht om direct en uit eigen beweging dan wel op verzoek van de gemeente alle gegevens en omstandigheden door te geven waarvan hem duidelijk moet zijn dat deze van invloed kunnen zijn op de Financiële Zorg.

  •  

  • 3.

    De verzoeker is verplicht om zich maximaal in te spannen om het inkomen te verhogen, dan wel de lasten te verminderen. Te denken valt hierbij aan:

 

a. Meewerken aan re-integratie, inburgering;

b. Werk te vinden of meer uren te gaan werken. Dit geldt ook, voor zover van toepassing, voor de partner;

c. Meerderjarige kinderen leveren een financiële bijdrage aan de huishouding;

d. Autobezit te verkopen, in te ruilen voor een goedkoper exemplaar of de waarde te vergoeden aan de schuldeisers indien het bezit niet noodzakelijk is. Hiervoor wordt gehandeld volgens het VTLB-rapport van de Recofa;

e .Overige acties om de financiële ruimte te vergroten.

 

 

4. Bij het niet (of niet volledig) nakomen van de verplichtingen kan het college besluiten om een sanctie op te leggen van een uitsluiting van een Financiële Zorg traject bij de gemeente van 6 maanden tot 1 jaar bij voortijdige beëindiging van de intakefase, stabilisatiefase, budgetbeheer of DFD. Bij voortijdige beëindiging van een schuldregeling vanwege het niet nakomen van de verplichtingen kan het college een sanctie opleggen van uitsluiting van een schuldregeling van 1 jaar.

 

Artikel 6. Weigeren en beëindigen Financiële Zorg

 

  • 1.

    De toegang tot Financiële Zorg kan geweigerd en/of beëindigd worden als verzoeker zich ten opzichte van de medewerkers, belast met werkzaamheden die voortkomen uit Financiële Zorg traject, (ernstig) misdraagt.

  • 2.

    De toegang tot Financiële Zorg kan door het college worden geweigerd indien:

    • a.

      verzoeker niet of in onvoldoende mate zijn verplichtingen nakomt zoals neergelegd in

artikel 6 en 7 van de Wgs en/of van de verplichtingen zoals genoemd in artikel 5

b) verzoeker op grond van artikel 5 een uitsluitingstermijn heeft gekregen;

c) verzoeker niet beschikt over een verblijfstatus.

d) verzoeker (zonder inwonende kinderen) het afgelopen jaar een volledig schuldregeling heeft

doorlopen waarbij de schulden zijn afgekocht dan wordt, na beëindiging van dat traject, de verzoeker niet toegelaten tot een nieuw Financiële Zorg traject.

e) de afgelopen 5 jaar fraude is gepleegd door de verzoeker (zonder inwonende kinderen) niet toegelaten tot schuldhulpverlening.

 

 

  • 3.

    Het college kan overgaan tot beëindiging van de Financiële Zorg als er sprake is van een van onderstaande situaties:

  • a.

    Het Financiële Zorg traject succesvol is afgerond;

  • b.

    De belanghebbende niet langer voldoet aan de voorwaarden van artikel 2;

  • c.

    De belanghebbende zijn beschikbare aflossingscapaciteit niet wil gebruiken voor de aflossing van schulden;

  • d.

    De belanghebbende niet of in onvoldoende mate zijn verplichtingen nakomt zoals neergelegd in artikel 6 en 7 van de Wgs, artikel 5 van deze beleidsregels en het plan van aanpak. Er zal niet eerder tot beëindiging worden overgegaan dan nadat belanghebbende een redelijke hersteltermijn is geboden om alsnog aan zijn verplichtingen te voldoen;

  • e.

    Als belanghebbende niet instemt met het individuele plan van aanpak;

  • f.

    Op basis van verkeerde en onjuiste informatie – zo later is gebleken – Financiële Zorg aan betrokkene is toegekend, terwijl indien dit ten tijde van de besluitvorming bekend was geweest bij het college, een andere beslissing zou zijn genomen;

  • g.

    De inkomens-, woon- of leefsituatie van belanghebbende dermate onzeker is geworden, dat Financiële Zorg niet meer mogelijk is;

  • h.

    Belanghebbende niet in staat is om zijn financiën of schulden zelf te regelen dan wel in staat is de financiën of schulden zelfstandig te beheren en geen ondersteunde hulp (budgetbeheer) accepteert;

  • i.

    De geboden Financiële Zorg, gelet op de persoonlijke omstandigheden van de belanghebbende, niet (langer) passend is.

  • j.

    Op verzoek van de belanghebbende zelf.

  •  

Artikel 7. Middelen en Inkomen

 

Voor de Financiële Zorg worden middelen van belanghebbende in aanmerking genomen. Tot de middelen worden alle vermogens – en inkomensbestanddelen gerekend waarover de aanvrager beschikt of redelijkerwijs kan beschikken. Voor de beoordeling of en in hoeverre middelen bij de uitvoering van Financiële Zorg in aanmerking worden genomen, wordt aangesloten bij de werkgroep Rekenmethode Vrij te laten bedrag (VTLB) van de Recofa.

 

Artikel 8. Nazorg

 

Bij beëindiging van de Financiële Zorg beoordeelt het college in welke vorm nazorg wordt aangeboden ter voorkoming van nieuwe schulden.

 

Artikel 9. Hardheidsclausule en onvoorziene omstandigheden

 

1. Het college kan in zeer bijzondere gevallen gemotiveerd afwijken van de bepalingen in deze beleidsregels, indien onverkorte toepassing daarvan aanleiding geeft of zou leiden tot disproportionele onredelijkheid of onbillijkheid.

2. In gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist het college

 

 

Artikel 10. Aanduiding en inwerkingtreding

 

1. Deze Beleidsregels treden in werking op 1 januari 2022.

2. Deze beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels Financiële Zorg gemeente Rucphen 2022.

 

 

Aldus op 3 november 2021 vastgesteld door burgemeester en wethouders van de Gemeente Rucphen.