Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Vijfheerenlanden

Aanwijzingsbesluit DAEB Gebiedsmarketingstichting Tussen Lek&Linge

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVijfheerenlanden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingAanwijzingsbesluit DAEB Gebiedsmarketingstichting Tussen Lek&Linge
CiteertitelAanwijzingsbesluit DAEB Gebiedsmarketingstichting Tussen Lek&Linge
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 106, eerste lid, van de Gemeentewet
  2. artikel 14 van de Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie
  3. artikel 106, tweede lid, van de Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie
  4. artikel 107 van de Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

31-12-2021nieuwe regeling

09-11-2021

gmb-2021-479386

Tekst van de regeling

Intitulé

Aanwijzingsbesluit DAEB Gebiedsmarketingstichting Tussen Lek&Linge

Het college van de gemeente Vijfheerenlanden,

gelezen het voorstel aan burgemeester en wethouders d.d.: 9 november 2021

 

gelet op het bepaalde in artikel 106 eerste lid, aanhef en onder a en e van de Gemeentewet, artikel 14, artikel 106, tweede lid en artikel 107 van het VWEU en het Vrijstellingsbesluit van de Europese Commissie voor diensten van algemeen

economisch belang ("DAEB-Vrijstellingsbesluit").

 

overwegende dat:

  • diensten van algemeen economisch belang (hierna DAEB) hun bestaansrecht ontlenen aan de artikelen 14 en 106, tweede lid, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie;

  • om gebruik te kunnen maken van de bijzondere positie die een DAEB inneemt binnen de Europese regelgeving, daarvoor een gebiedsmarketingstichting Tussen Lek&Linge specifiek met het beheer van een bepaalde DAEB moet worden belast;

  • het naar mening van de gemeenteraad van Vijfheerenlanden noodzakelijk is om deze diensten aan gebiedsmarketingstichting Tussen Lek&Linge toe te vertrouwen, omdat daarmee in hoge mate wordt voldaan aan algemene behoeften van grote groepen burgers, ondernemers en bezoekers en de gemeenteraad het daarom belangrijk vindt dat deze dienst kan worden aangeboden;

  • de gemeente Vijfheerenlanden onder meer tot doel heeft om de gemeente Vijfheerenlanden in het algemeen belang door middel van gebiedsmarketing steviger te positioneren;

  • de gemeente Vijfheerenlanden heeft geconstateerd dat gebiedsmarketing een dienst is die zonder overheidsbijdrage onvoldoende door marktpartijen wordt ingevuld;

  • Gebiedsmarketingstichting Tussen Lek&Linge heeft met haar activiteiten als hoofddoel: meer bezoekers kiezen voor Tussen Lek en Linge middels de volgende drie subdoelen:

    • a.

      Positioneren: het ontwikkelen van het merk Tussen Lek&Linge, waarbij de merkstrategie leidend is bij alle activiteiten

    • b.

      Profileren: promotie van de volledige gemeente Vijfheerenlanden als toeristische bestemming vanuit het merk Tussen Lek en Linge met een op maatwerk gerichte aanpak voor de in de merkstrategie benoemde doelgroepen.

    • c.

      Verbinden: zorgdragen voor een lange termijn aanpak met partners met betrekking tot het aantrekken en behouden van toeristische bezoeken aan Tussen Lek en Linge.

  • de gemeente Vijfheerenlanden daarom bereid is om de gebiedsmarketingstichting Tussen Lek&Linge te subsidiëren;

  • indien en voor zover de voorgenomen subsidie staatssteun oplevert deze rechtmatig wordt verstrekt in overeenstemming met het DAEB-Vrijstellingsbesluit;

  • de gemeenteraad als uitgangspunt heeft gehanteerd dat de gebiedsmarketingstichting Tussen Lek&Linge op transparante wijze financiële verantwoording aflegt en de publieke en private inkomsten/uitgaven scheidt.

BESLUIT:

 

  • 1.

    Aanwijzen als Dienst van Algemeen Economisch Belang, de volgende diensten:

    Gebiedsmarketing en alle overige werkzaamheden die daarvoor op basis van de statuten van de stichting alsmede op basis van de subsidiebeschikking noodzakelijk zijn, uit te voeren door gebiedsmarketingstichting Tussen Lek&Linge, waaronder:

    • a)

      merkontwikkeling/merkbewaking

    • b)

      promotie/productontwikkeling

    • c)

      stimuleren/ondersteunen initiatieven

    • d)

      het opbouwen en verbinden van netwerken in de stad

  • Het college van Burgemeester en Wethouders is belast met toezicht op de tenuitvoerlegging en rapportageverplichting hiervan alsmede de jaarlijkse subsidieverlening en vaststelling.

     

  • 2.

    De aard en duur van de openbare dienstverplichtingen:

    Het bijzondere recht van de gebiedsmarketingstichting Tussen Lek&Linge om voor de gemeente Vijfheerenlanden gebiedsmarketing te verrichten overeenkomstig de merkstrategie van gebiedsmarketingstichting Tussen Lek&Linge in het besluit van de gemeenteraad van Vijfheerlanden d.d. 14 december 2021, waarbij de aanwijzing wordt verleend voor een periode van 10 jaar, ingaande op 15 november 2021. Deze aanwijzing eindigt op 15 november 2031.

     

  • 3.

    Naam en het betrokken grondgebied:

    Gebiedsmarketingstichting Tussen Lek&Linge, Voorstraat 13 te Vianen, dat diensten aanbiedt/uitvoert op het grondgebied van de gemeente Vijfheerenlanden.

     

  • 4.

    De parameters voor de berekening, de controle en de herziening van de compensatie:

    Deze worden conform artikel 5 van het DAEB Vrijstellingsbesluit vastgesteld in de jaarlijkse subsidieverleningsbeschikking en door de gebiesmarketingstichting Tussen Lek&Linge op te stellen jaarplan en begroting.

     

  • 5.

    De regelingen om overcompensatie te vermijden en terug te betalen:

    Deze worden conform artikel 6 van het DAEB Vrijstellingsbesluit vastgelegd in de jaarlijkse subsidieverleningsbeschikking.

     

  • 6.

    Dit besluit treedt in werking op het moment dat dit besluit onherroepelijk is geworden.

     

  • 7.

    Dit besluit wordt aangehaald als: Aanwijzingsbesluit DAEB Gebiedsmarketingstichting Tussen Lek&Linge.

Bezwaarclausule

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden gedurende zes weken na de datum van bekendmaking van dit besluit schriftelijk bezwaar indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Vijfheerenlanden, postbus 11, postcode 4140 AA te Leerdam

Het college van burgemeester en wethouders,

De secretaris

De burgemeester

Toelichting

Een Dienst van Algemeen Economisch belang (DAEB) is een economische activiteit die het algemeen belang dient en die de markt, zonder het overheidsoptreden, anders niet, of niet onder dezelfde voorwaarden, zou verrichten. Er moet daarom sprake zijn van markt falen. Hiervan is ook sprake bij Gebiedsmarketingstichting Tussen Lek&Linge, die met haar activiteiten als hoofddoel heeft: meer bezoekers kiezen voor Tussen Lek&Linge middels de volgende drie subdoelen: a. Positioneren: het ontwikkelen van het merk Tussen Lek&Linge, waarbij de merkstrategie leidend is bij alle activiteiten b. Profileren: promotie van de volledige gemeente Vijfheerenlanden als toeristische bestemming vanuit het merk Tussen Lek en Linge met een op maatwerk gerichte aanpak voor de in de merkstrategie benoemde doelgroepen. c. Verbinden: zorgdragen voor een lange termijn aanpak met partners met betrekking tot het aantrekken en behouden van toeristische bezoeken aan Tussen Lek en Linge.

 

Om 'marktfalen' vast te stellen is er door verschillende gemeenten in Nederland breder gekeken naar diverse citymarketing organisaties in Nederland en naar de manier waarop deze gestart worden, gefinancierd worden en welke taken en rollen zij uitvoeren. Hieruit blijkt dat er geen (volledig) privaat gefinancierde en geïnitieerde citymarketing organisaties in Nederland zijn. Bij elke citymarketing organisatie heeft een overheid financieel bijgedragen. Mede door het risico, de lage winstmarges en het ontbreken van een gunstig privaat verdienmodel, is het namelijk niet aantrekkelijk voor private organisaties om uit te voeren zonder een overheidsbijdrage. In zoverre is er sprake van 'marktfalen' en is een overheidsbijdrage noodzakelijk voor dergelijke activiteiten.

 

In een proces van ruim twee jaar is in samenwerking met ondernemers en andere partners in Vijfheerenlanden o.a. het merk Tussen Lek & Linge ontwikkeld, alsmede de rol en gewenste taken die een gebiedsmarketinggorganisatie zou moeten uitvoeren. Gedurende dit proces is gebleken dat citymarketing geen taak is die de markt zelfstandig en gestructureerd oppakt, terwijl wel behoefte is aan coördinatie en verbinden van bestaande activiteiten en de ontwikkeling van nieuwe activiteiten. Van belang is dat er een organisatie is die verbindt, partijen bij elkaar brengt en initieert. Initiatieven moeten gestimuleerd en ondersteund worden. Hierbij is ons gebleken dat deze dienst op dit moment niet genoegzaam –onder de door ons hierboven aangeduide voorwaarden- wordt uitgeoefend in de markt.

 

Proportionaliteit

De maatregel is proportioneel, omdat alleen activiteiten als DAEB worden aangewezen die algemeen belang dienen. Waar de markt kan voorzien in activiteiten op het gebied van - bijvoorbeeld - marketing dan zal de Gebiedsmarketingstichting Tussen Lek&Linge die namens de gemeente inkopen. Deze ingekochte activiteiten vallen buiten het bereik van dit DAEB-besluit.

 

Subsidiariteit

Er zijn geen andere staatssteunoplossingen voor deze situatie dan het opleggen van een DAEB.