Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Lopik

Subsidieregeling tegemoetkoming kosten Voorschoolse Educatie gemeente Lopik 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLopik
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling tegemoetkoming kosten Voorschoolse Educatie gemeente Lopik 2022
CiteertitelSubsidieregeling tegemoetkoming kosten Voorschoolse Educatie gemeente Lopik 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 149 van de Gemeentewet
  2. artikel 156 van de Gemeentewet
  3. https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR453293/2
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2022nieuwe regeling

07-12-2021

gmb-2021-479339

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling tegemoetkoming kosten Voorschoolse Educatie gemeente Lopik 2022

Gelezen het voorstel van Burgemeester en wethouders van 7 december 2021;

 

Gelet op het bepaalde in de Algemene subsidieverordening van de gemeente Lopik en de artikelen 149 en 156 van de Gemeentewet;

 

BESLUIT:

Vast te stellen de volgende regeling:

 

“Subsidieregeling tegemoetkoming kosten voorschoolse educatie gemeente Lopik 2022”

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

  • a.

    ASV: Algemene subsidieverordening gemeente Lopik;

  • b.

    Houder: de houder/het bestuur van een VVE-gecertificeerde voorschoolse voorziening;

  • c.

    Doelgroep: peuters in de leeftijd van 2 tot 4 jaar;

  • d.

    Gecertificeerde voorschoolse voorziening: een voorziening voor Lopik die zowel aan de geldende wettelijke eisen, als aan de overige in Lopik van toepassing zijnde VVE-criteria voldoet;

  • e.

    Indicatie VVE: een door het consultatiebureau afgegeven verklaring dat een peuter VE geïndiceerd is;

  • f.

    Landelijk Register Kinderopvang (LRK); een register met gegevens van alle gecertificeerde kinderopvangvoorzieningen en peuterspeelzalen in Nederland; hierin staat tevens vermeld of voorschoolse educatie wordt aangeboden;

  • g.

    Ouder: persoon (ouder, voogd, verzorger) met ouderlijk gezag;

  • h.

    OAB: Onderwijsachterstandenbeleid;

  • i.

    Peuter: een kind in de leeftijd van 2 tot 4 jaar dat een VVE-plaats heeft op een in het LRK opgenomen, gecertificeerde voorschoolse voorziening;

  • j.

    Subsidie: een bedrag dat de gemeente beschikbaar stelt, via de houder van de kinderopvangorganisatie, aan ouders, waarbij eventuele vergoedingen via de belastingdienst verrekend worden;

  • k.

    VVE: Voor- en Vroegschoolse educatie. Een gecertificeerd programma voor vroeg- en voorschoolse educatie;

  • l.

    VE-plaats: een kindplaats:

    Reguliere peuter: 8 uur per week inkomensafhankelijk in tenminste 2 momenten per week op een gecertificeerde voorschoolse voorziening;

    Geïndiceerde peuter: 8 uur per week inkomensafhankelijk en nog eens 8 uur gratis in tenminste 3 momenten per week op een gecertificeerde voorschoolse voorziening;

  • m.

    WKO: Wet Kinderopvang;

  • n.

    Inkomstenafhankelijke bijdrage: voor de eerste 8 uur per week betalen ouders een inkomensafhankelijke bijdrage. Deze is afhankelijk van de hoogte van het bruto jaarinkomen. Hiervoor volgt de houder de ouderbijdragetabel van de kinderopvang die jaarlijks door het rijk wordt vastgesteld. Voor de door het consultatiebureau geïndiceerde peuters zijn de extra 8 uur per week volledig voor rekening van de gemeente Lopik;

  • o.

    Pedagogisch beleidsmedewerker (HBO): De pedagogisch beleidsmedewerker zorgt voor een vertaling van het gemeentelijk- en organisatiebeleid naar handelingsadviezen aan de pm’ers en de pedagogisch beleidsmedewerker coacht de pm’ers door te observeren en coachende gesprekken te voeren met pm’s ers individueel of als team;

  • p.

    Profielomschrijving: de kinderopvangorganisaties leggen de taken van de pedagogisch medewerker vast in een heldere profielomschrijving;

  • q.

    Subsidie voor de pedagogisch beleidsmedewerker (HBO): de kinderopvangorganisaties kunnen subsidie aanvragen voor de bekostiging van de pedagogisch medewerker voor 10 uur per doelgroepkind;

  • r.

    HBO VE coach: is betrokken bij de overdracht naar het basisonderwijs en het contact met bijvoorbeeld de JGZ / GGD.

Artikel 2 Doel

Met deze subsidieregeling wordt beoogd ouders te stimuleren om hun kinderen een gecertificeerde voorschoolse voorziening te laten bezoeken.

Artikel 3 Subsidieaanvrager

  • 1.

    Voor subsidie komt in aanmerking de ouder van een peuter;

  • 2.

    De subsidie voor de ouders wordt aangevraagd door de houder waaronder de gecertificeerde voorschoolse voorziening valt.

Artikel 4 Aanvraag en aanvraagtermijn

  • 1.

    In aanvulling op artikel 6 van de ASV bevat de aanvraag:

    • a.

      Informatie over het aantal peuters per locatie (peildatum 1 december van het jaar van aanvraag) waarvoor subsidie wordt aangevraagd;

    • b.

      Een onderverdeling naar categorieën (WKO, niet-WKO, geïndiceerd, niet-geïndiceerd).

  • 2.

    De aanvrager vraagt de subsidie aan met een door het college vastgesteld aanvraagformulier.

  • 3.

    Op grond van artikel 7 lid 3 van de ASV wordt de termijn voor het indienen van de aanvraag gesteld op 1 april van het jaar waarop de subsidie betrekking heeft.

  • 4.

    In aanvulling op lid 3 kan op basis van actuele gegevens in het lopende subsidiejaar aanvullende subsidie worden aangevraagd.

  • 5.

    Het college beslist op een aanvraag voor de subsidie binnen 13 weken na ontvangst van de volledige aanvraag.

Artikel 5 Subsidiehoogte

  • 1.

    De bijdrage bestaat uit een subsidie per geplaatste reguliere peuter en de peuters die door het consultatiebureau zijn geïndiceerd en toegeleid

  • 2.

    De subsidie bestaat uit twee componenten:

    • a.

      Landelijk vastgestelde maximale uurprijs dagopvang (normtarief kinderopvang). Dit tarief wordt gehanteerd om de ouderbijdrage voor niet kinderopvangtoeslag ouders vast te stellen. Het college compenseert voor de niet kinderopvang toeslag ouders het verschil tussen de ouderbijdrage en het normtarief kinderopvang;

    • b.

      Door het college vastgestelde kostprijs per uur is voor deze OAB Rijksperiode € 9,66. In deze kostprijs zit onder andere de opslag voor extra voorbereidings- en evaluatietijd en aanvullende te realiseren aan het kwaliteitskader VVE opbrengsten;

  • 3.

    Voor door het consultatiebureau geïndiceerde peuters geldt nog eens tenminste 2 momenten van 8 uur extra per week (gratis) tegen de kostprijs van € 9,66 per uur.

  • 4.

    Jaarlijks kan het college de vastgestelde kostprijs per uur wijzigen als het rijk op basis van de gemeentelijke OAB verantwoordelijkheid andere / kostprijs verhogende eisen stelt.

  • 5.

    De hoogte van de subsidie voor de HBO VE coach is gebaseerd op het gemiddelde aantal doelgroeppeuters per locatie x 10 uur x € 45,00. De verantwoording vindt plaats middels de Peutermonitor.

Artikel 6 Subsidieduur

  • 1.

    De subsidie wordt betaald aan de houder van de gecertificeerde voorschoolse voorziening voor maximaal 40 schoolweken;

  • 2.

    De subsidie gaat in op de eerste of de vijftiende van de maand waarin de peuter een VVE-plaats bezet;

  • 3.

    De subsidie eindigt met ingang van de datum waarop de peuter om welke reden dan ook, de voorschoolse voorziening verlaat.

Artikel 7 Verplichtingen

  • 1.

    De houder bepaalt, aan de hand van door de ouders te vertrekken actuele inkomensgegevens, welke ouders in aanmerking komen voor subsidie;

  • 2.

    De houder brengt de subsidie in mindering op het door ouders van de peuters te betalen uurtarief voor gebruik van een VVE-plaats;

  • 3.

    De houder rapporteert per kwartaal middels de Peutermonitor per geplaatste peuter de volgende gegevens:

    • a.

      BSN

    • b.

      NAW gegevens geboortedatum + woonplaats

    • c.

      Startdatum

    • d.

      Einddatum indien relevant

    • e.

      Naam organisatie kinderopvang

    • f.

      LRK nummer kindcentrum en adres

    • g.

      Geïndiceerd of niet-geïndiceerd

    • h.

      WKO/niet-WKO

    • i.

      Soort inkomenstoets

    • j.

      Ouderbijdrage

  • 4.

    De gemeente kan los van het Peutermonitor steekproefsgewijs controles uitvoeren op de door ouders verstrekte inkomensgegevens.

Artikel 8 Verantwoording en vaststelling subsidie

  • 1.

    Voor de verantwoording van de middelen is de ASV van toepassing;

  • 2.

    In afwijking van de ASV wordt de subsidie ambtshalve vastgesteld op de daadwerkelijk bestede uren per peuter aan de hand van het afgesproken uurtarief en onderverdeling naar categorieën van artikel 4, eerste lid onder b.

Artikel 9 Hardheidsclausule

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lopik is bevoegd om af te wijken van de regeling om tegemoet te komen aan onbillijkheden die zich bij de toepassing van de regeling kunnen voordoen.

Artikel 10 Slotbepalingen

  • 1.

    Deze subsidieregeling treedt in werking per 1 januari 2022;

  • 2.

    Deze regeling wordt aangehaald als “Subsidieregeling tegemoetkoming kosten Voorschoolse Educatie gemeente Lopik 2022”.

Vastgesteld in de collegevergadering van 7 december 2021;

Voorzitter,

dr. L.J. de Graaf

Secretaris,

Y. Halman – van der Linden MBA

Toelichting Subsidieregeling tegemoetkoming kosten voorschoolse educatie gemeente Lopik 2022

Algemeen deel

 

De sinds 1 augustus 2010 geldende Wet Ontwikkelingskansen door Kwaliteit en Educatie (OKE) regelt dat de gemeente alle kinderen die dat nodig hebben voorschoolse educatie aanbiedt. Om deze voorschoolse educatie voor iedereen financieel bereikbaar te maken, het doelgroep bereik te vergroten en de integratie te bevorderen, komt de gemeente Lopik ouders van kinderen in de leeftijd van 2 tot 4 jaar met een subsidiebijdrage tegemoet. Door de ouders te financieren en hen zelf te laten kiezen voor een erkende voorschoolse voorziening, wordt (omkleed met een systeem van toeleiding, monitoring en verrekening) ongeoorloofde staatssteun voorkomen en de marktwerking bevorderd. In de Awb staat dat de subsidieverstrekking gebaseerd moet zijn op een wettelijk voorschrift in verband met rechtszekerheid en een doelmatige besteding van overheidsuitgaven. Staatssteun: De Europese regelgeving ten aanzien van staatsteun is niet van toepassing omdat de subsidie aan burgers wordt verstrekt.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In dit artikel wordt een aantal begrippen verduidelijkt dat in de subsidieregeling wordt gehanteerd.

 

Artikel 2 Doel

De subsidie wordt als subsidie van de ouderbijdrage gegeven aan de houder die de subsidie verrekent met de ouderbijdrage van de ouders.

Aan het voor geïndiceerde kinderen bestemde tweede 8 uur zijn voor de ouders in kwestie geen kosten verbonden. Voor de eerste 8 uur wordt een subsidie gegeven aan de ouders van zowel geïndiceerde als niet-geïndiceerde kinderen.

De subsidie past in het gemeentelijk streven om VVE voor iedereen financieel bereikbaar te maken en een 100% bereik van de VVE-geïndiceerde kinderen te realiseren.

 

Artikel 4 Aanvraag en aanvraagtermijn

De houder van de voorschoolse voorziening dient zowel aan de wettelijke als aan de aanvullend door de gemeente voor 2021 geldende VVE-certificeringseisen te voldoen. De hoogte van de gemeentelijke subsidie wordt bepaald door de relatie tussen het gezamenlijke ouderinkomen, de eventuele kinderopvangtoeslag en de mogelijke indicering door het consultatiebureau. Alle ouders van Lopikse peuters van 2 tot 4 jaar, die gebruik maken van een in de gemeente Lopik gecertificeerde voorziening, komen in aanmerking.

 

Artikel 7 Verplichtingen

Er worden geen nadere gegevens van de houder zelf gevraagd. In de eerste plaats omdat de houders via opname in het landelijk register kinderopvang en peuterspeelzalen aantoonbaar voldoen aan de kwaliteitseisen. En in de tweede plaats omdat de houders alleen doorgeefluik zijn van de subsidie in de ouderbijdrage. Op deze wijze zijn het subsidiebedrag en de lasten die met de subsidieverstrekking gepaard gaan proportioneel. De ouders komen alleen voor vergoeding in aanmerking als zij hun kinderen plaatsen op een gecertificeerde voorziening. Het consultatiebureau in Lopik hanteert een lijst waarop de gecertificeerde voorzieningen staan. Ouders zijn vrij in hun keuze voor een instelling en locatie.

 

Subsidie aanvragen

 

De kinderopvangorganisaties in de gemeente Lopik kunnen subsidie voor Voorschoolse Educatie aanvragen middels een vastgesteld aanvraagformulier.

 

De kinderopvangorganisaties in de gemeente Lopik kunnen subsidie voor de HBO VE coach aanvragen middels een vastgesteld aanvraagformulier.