Organisatie | Lopik |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling tegemoetkoming kosten Voorschoolse Educatie gemeente Lopik 2022 |
Citeertitel | Subsidieregeling tegemoetkoming kosten Voorschoolse Educatie gemeente Lopik 2022 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2022 | nieuwe regeling | 07-12-2021 |
Gelezen het voorstel van Burgemeester en wethouders van 7 december 2021;
Gelet op het bepaalde in de Algemene subsidieverordening van de gemeente Lopik en de artikelen 149 en 156 van de Gemeentewet;
Vast te stellen de volgende regeling:
“Subsidieregeling tegemoetkoming kosten voorschoolse educatie gemeente Lopik 2022”
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
Inkomstenafhankelijke bijdrage: voor de eerste 8 uur per week betalen ouders een inkomensafhankelijke bijdrage. Deze is afhankelijk van de hoogte van het bruto jaarinkomen. Hiervoor volgt de houder de ouderbijdragetabel van de kinderopvang die jaarlijks door het rijk wordt vastgesteld. Voor de door het consultatiebureau geïndiceerde peuters zijn de extra 8 uur per week volledig voor rekening van de gemeente Lopik;
Pedagogisch beleidsmedewerker (HBO): De pedagogisch beleidsmedewerker zorgt voor een vertaling van het gemeentelijk- en organisatiebeleid naar handelingsadviezen aan de pm’ers en de pedagogisch beleidsmedewerker coacht de pm’ers door te observeren en coachende gesprekken te voeren met pm’s ers individueel of als team;
Met deze subsidieregeling wordt beoogd ouders te stimuleren om hun kinderen een gecertificeerde voorschoolse voorziening te laten bezoeken.
De subsidie bestaat uit twee componenten:
Landelijk vastgestelde maximale uurprijs dagopvang (normtarief kinderopvang). Dit tarief wordt gehanteerd om de ouderbijdrage voor niet kinderopvangtoeslag ouders vast te stellen. Het college compenseert voor de niet kinderopvang toeslag ouders het verschil tussen de ouderbijdrage en het normtarief kinderopvang;
Vastgesteld in de collegevergadering van 7 december 2021;
Voorzitter,
dr. L.J. de Graaf
Secretaris,
Y. Halman – van der Linden MBA
Toelichting Subsidieregeling tegemoetkoming kosten voorschoolse educatie gemeente Lopik 2022
De sinds 1 augustus 2010 geldende Wet Ontwikkelingskansen door Kwaliteit en Educatie (OKE) regelt dat de gemeente alle kinderen die dat nodig hebben voorschoolse educatie aanbiedt. Om deze voorschoolse educatie voor iedereen financieel bereikbaar te maken, het doelgroep bereik te vergroten en de integratie te bevorderen, komt de gemeente Lopik ouders van kinderen in de leeftijd van 2 tot 4 jaar met een subsidiebijdrage tegemoet. Door de ouders te financieren en hen zelf te laten kiezen voor een erkende voorschoolse voorziening, wordt (omkleed met een systeem van toeleiding, monitoring en verrekening) ongeoorloofde staatssteun voorkomen en de marktwerking bevorderd. In de Awb staat dat de subsidieverstrekking gebaseerd moet zijn op een wettelijk voorschrift in verband met rechtszekerheid en een doelmatige besteding van overheidsuitgaven. Staatssteun: De Europese regelgeving ten aanzien van staatsteun is niet van toepassing omdat de subsidie aan burgers wordt verstrekt.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit artikel wordt een aantal begrippen verduidelijkt dat in de subsidieregeling wordt gehanteerd.
De subsidie wordt als subsidie van de ouderbijdrage gegeven aan de houder die de subsidie verrekent met de ouderbijdrage van de ouders.
Aan het voor geïndiceerde kinderen bestemde tweede 8 uur zijn voor de ouders in kwestie geen kosten verbonden. Voor de eerste 8 uur wordt een subsidie gegeven aan de ouders van zowel geïndiceerde als niet-geïndiceerde kinderen.
De subsidie past in het gemeentelijk streven om VVE voor iedereen financieel bereikbaar te maken en een 100% bereik van de VVE-geïndiceerde kinderen te realiseren.
Artikel 4 Aanvraag en aanvraagtermijn
De houder van de voorschoolse voorziening dient zowel aan de wettelijke als aan de aanvullend door de gemeente voor 2021 geldende VVE-certificeringseisen te voldoen. De hoogte van de gemeentelijke subsidie wordt bepaald door de relatie tussen het gezamenlijke ouderinkomen, de eventuele kinderopvangtoeslag en de mogelijke indicering door het consultatiebureau. Alle ouders van Lopikse peuters van 2 tot 4 jaar, die gebruik maken van een in de gemeente Lopik gecertificeerde voorziening, komen in aanmerking.
Er worden geen nadere gegevens van de houder zelf gevraagd. In de eerste plaats omdat de houders via opname in het landelijk register kinderopvang en peuterspeelzalen aantoonbaar voldoen aan de kwaliteitseisen. En in de tweede plaats omdat de houders alleen doorgeefluik zijn van de subsidie in de ouderbijdrage. Op deze wijze zijn het subsidiebedrag en de lasten die met de subsidieverstrekking gepaard gaan proportioneel. De ouders komen alleen voor vergoeding in aanmerking als zij hun kinderen plaatsen op een gecertificeerde voorziening. Het consultatiebureau in Lopik hanteert een lijst waarop de gecertificeerde voorzieningen staan. Ouders zijn vrij in hun keuze voor een instelling en locatie.
De kinderopvangorganisaties in de gemeente Lopik kunnen subsidie voor Voorschoolse Educatie aanvragen middels een vastgesteld aanvraagformulier.
De kinderopvangorganisaties in de gemeente Lopik kunnen subsidie voor de HBO VE coach aanvragen middels een vastgesteld aanvraagformulier.