Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Katwijk

Subsidieregeling stimulering aansluiting Warmtenet Kalkoven 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieKatwijk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling stimulering aansluiting Warmtenet Kalkoven 2021
CiteertitelSubsidieregeling stimulering aansluiting Warmtenet Kalkoven 2021
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp
Externe bijlagenAanvraagformulier Apparatuur- en pannensubsidie Aanvraagformulier Investeringssubsidie aansluiting Aanvraagformulier Investeringssubsidie aansluiting

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

30-12-2021nieuwe regeling

21-12-2021

gmb-2021-479236

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling stimulering aansluiting Warmtenet Kalkoven 2021

Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Katwijk

 

besluit

 

Vast te stellen de navolgende Subsidieregeling stimulering aansluiting Warmtenet Kalkoven 2021;

1 Algemene subsidieverordening gemeente Katwijk 2018

  • 1.1

    Deze subsidieregeling is gebaseerd op artikel 2 lid 2 van de Algemene subsidieverordening gemeente Katwijk 2018.

  • 1.2

    De bepalingen van de Algemene subsidieverordening gemeente Katwijk 2018 zijn van toepassing op de verlening en vaststelling van de subsidie, tenzij daarvan in deze subsidieregeling wordt afgeweken.

2 Doel van de subsidieregeling

  • 2.1

    De subsidie heeft tot doel om de bewoners van de bestaande woningen in de buurt Kalkoven te stimuleren om aan te sluiten op het te realiseren Warmtenet Kalkoven, alsmede om vroegtijdig draagvlak te creëren voor het Warmtenet Kalkoven en toezeggingen te verkrijgen van de huurders en eigenaar-bewoners om daarmee de haalbaarheid van het project te vergroten. Het project levert een bijdrage aan het behalen van de CO2-reductiedoelstelling van de gemeente.

3 Begrippen

  • 3.1

    In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

    • a.

      Eigenaar-bewoner: natuurlijke persoon die:

      • i.

        een woning in eigendom heeft waarin hij zijn hoofdverblijf heeft of direct na renovatie van deze woning zal hebben; of

      • ii.

        gerechtigde is van een bestaand appartementsrecht als bedoeld in artikel 106, eerste lid, van Boek 5 van het Burgerlijk Wetboek en in het desbetreffende appartement zijn hoofdverblijf heeft of direct na renovatie van dat appartement zal hebben;

    • b.

      Woning: een gebouw, gelegen in de buurt Kalkoven in de wijk Hoornes in Katwijk (ZH), dat voor bewoning is bestemd met de daarbij horende grond of een afzonderlijk gedeelte van een gebouw, welk gedeelte tot bewoning is bestemd, dat als een zelfstandige woning zoals bedoeld in artikel 7:234 BW wordt aangemerkt, of een woonboot;

    • c.

      Complex: meerdere woningen in hetzelfde woongebouw, die worden aangesloten op het warmtenet door middel van een centrale aansluiting;

    • d.

      Aansluiting op een warmtenet: individuele of centrale aansluiting op een warmtenet;

    • e.

      Individuele aansluiting: individuele aansluiting als bedoeld in artikel 1, eerste lid, van de Warmtewet;

    • f.

      Centrale aansluiting: centrale aansluiting als bedoeld in artikel 1, eerste lid, van de Warmtewet;

    • g.

      College: het college van burgemeester en wethouders;

    • h.

      Warmtenet Kalkoven: het warmtenet dat naar verwachting in de komende jaren in de buurt Kalkoven in de wijk Hoornes in Katwijk (ZH) zal worden gerealiseerd;

    • i.

      Warmtebedrijf: het warmtebedrijf dat, in het geval het Warmtenet Kalkoven daadwerkelijk wordt gerealiseerd, met de verbruikers leveringsovereenkomsten voor de levering van warmte zal sluiten;

4 Welke subsidies kunnen worden aangevraagd en door wie?

  • 4.1

    Op grond van deze Subsidieregeling kunnen de volgende twee eenmalige subsidies worden verstrekt:

    • 1.

      Apparatuur- en pannensubsidie

      Een subsidie in de vorm van een geldbedrag, welke kan worden aangevraagd door:

      • a.

        een huurder van een woning; of

      • b.

        een eigenaar-bewoner van een woning, die tevens een investeringssubsidie aansluiting warmtenet aanvraagt.

    • 2.

      Investeringssubsidie aansluiting warmtenet

      Een subsidie in de vorm van een investeringssubsidie aansluiting warmtenet, welke kan worden aangevraagd door:

      • a.

        een eigenaar-bewoner van een woning ten behoeve van een individuele aansluiting op het Warmtenet Kalkoven, of

      • b.

        een vereniging van eigenaars (VvE) ten behoeve van een centrale aansluiting van een complex op het Warmtenet Kalkoven.

5 Voor welke kosten kan de subsidie worden aangevraagd (subsidiabele activiteiten)?

Apparatuur- en pannensubsidie

  • 5.1

    De apparatuur- en pannensubsidie is bestemd voor de aanschaf van nieuwe elektrische keukenapparatuur (kookplaat en/of oven) en/of pannen, om elektrisch en niet langer op gas te koken.

Investeringssubsidie aansluiting warmtenet

  • 5.2

    De investeringssubsidie aansluiting warmtenet is bestemd voor de volgende kosten:

    • a.

      het aanpassen of vervangen van het ruimteverwarmingssysteem en de voorzieningen voor koken en warmtapwater door middel van:

      • i.

        het verwijderen van de individuele of collectieve CV-ketel inclusief rookgasafvoer;

      • ii.

        het aanpassen van de warmteafgiftesystemen ten behoeve van verwarming met lage temperatuur;

      • iii.

        het verwijderen van het individuele warmtapwatertoestel;

      • iv.

        het verwijderen van het gasfornuis; of

      • v.

        het installeren van een niet-gasgedreven warmtapwatervoorziening

    • b.

      andere bouwkundige aanpassingen die nodig zijn voor het aardgasvrij maken van de woning of het aansluiten van de woning op een warmtenet, inhoudende:

      • i.

        het aankoppelen van het inpandig leidingnet voor ruimteverwarming aan het warmtenet en de warmtapwatervoorziening aan de afleverset;

      • ii.

        het aanpassen van de meterkast en leidingen ten behoeve van elektrisch koken;

      • iii.

        het verwijderen van de stijgleidingen;

      • iv.

        bouwkundige aanpassingen ten behoeve van het plaatsen van de afleverset; of

      • v.

        het verwijderen van gasleidingen; en

    • c.

      de kosten gerekend door de warmteleverancier voor het aansluiten van de woning of het complex op het warmtenet.

6 Hoe en tot wanneer kan de subsidie worden aangevraagd?

Apparatuur- en pannensubsidie

  • 6.1

    De vaststelling van de apparatuur- en pannensubsidie moet door de subsidieaanvrager schriftelijk worden aangevraagd bij het college door middel van een door het college beschikbaar te stellen en volledig ingevuld formulier.

  • 6.2

    Een aanvraag voor de vaststelling van de apparatuur- en pannensubsidie moet uiterlijk op de datum die is vermeld op het door het college beschikbaar te stellen formulier, doch in ieder geval niet later dan op: voor eigenaar/ bewoner 15 februari 2022 en voor huurder 1 juli 2022 door het college zijn ontvangen.

Investeringssubsidie aansluiting warmtenet

  • 6.3

    De aanvraag tot verlening van de investeringssubsidie moet door de subsidieaanvrager schriftelijk worden aangevraagd bij het college door middel van een door het college beschikbaar te stellen en volledig ingevuld formulier.

  • 6.4

    Een aanvraag voor de verlening van de investeringssubsidie moet uiterlijk op de datum die is vermeld op het door het college beschikbaar te stellen formulier, doch in ieder geval niet later dan op 15 februari 2022 door het college zijn ontvangen.

7 Wanneer en onder welke voorwaarden wordt de apparatuur- en pannensubsidie vastgesteld?

Apparatuur- en pannensubsidie

  • 7.1

    De apparatuur- en pannensubsidie wordt door het college vastgesteld zonder voorafgaande beschikking tot verlening van de subsidie.

  • 7.2

    Op de aanvraag tot vaststelling van de apparatuur- en pannensubsidie wordt door het college beslist binnen acht weken nadat de aanvraag is ontvangen.

  • 7.3

    De apparatuur- en pannensubsidie wordt vastgesteld onder de opschortende voorwaarde dat de subsidieaanvrager met de gemeente een subsidieovereenkomst sluit, waarin in ieder geval de navolgende derdenbedingen zijn opgenomen:

    • a.

      een derdenbeding dat de subsidieaanvrager, die een huurder is, jegens de verhuurder verplicht om, indien verhuurder kiest voor aansluiting op het Warmtenet Kalkoven, medewerking aan het aansluiten van de betreffende woning op dat warmtenet te verlenen en in te stemmen met een eventueel daartoe door de verhuurder aan de huurders voor te leggen redelijk voorstel.

    • b.

      een derdenbeding dat de subsidieaanvrager, die een eigenaar-bewoner is, jegens het Warmtebedrijf verplicht om, indien het Warmtenet Kalkoven daadwerkelijk wordt aangelegd, de betreffende woning op dat warmtenet aan te sluiten en een redelijk aanbod van dat Warmtebedrijf tot het aangaan van een leveringsovereenkomst te aanvaarden.

  • 7.4

    Het college weigert de vaststelling van de investeringssubsidie aansluiting warmtenet in ieder geval indien:

    • a.

      voor de betreffende woning al eerder een apparatuur- en pannensubsidie is verstrekt.

8 Wanneer en onder welke voorwaarden wordt de investeringssubsidie verleend?

Investeringssubsidie aansluiting warmtenet

  • 8.1

    Aan de definitieve vaststelling van de investeringssubsidie gaat een beschikking van het college tot subsidieverlening vooraf.

  • 8.2

    Op de aanvraag tot verlening van de investeringssubsidie aansluiting warmtenet wordt door het college beslist binnen acht weken nadat de aanvraag is ontvangen.

  • 8.3

    De investeringssubsidie wordt verleend onder de opschortende voorwaarde dat de subsidieaanvrager met de gemeente een subsidieovereenkomst sluit, waarin in ieder geval de navolgende derdenbeding is opgenomen:

    • een derdenbeding dat de subsidieaanvrager, die een eigenaar-bewoner is, jegens het Warmtebedrijf verplicht om, indien het Warmtenet Kalkoven daadwerkelijk wordt aangelegd, de betreffende woning op dat warmtenet aan te sluiten en een redelijk aanbod van dat Warmtebedrijf tot het aangaan van een leveringsovereenkomst te aanvaarden.

9 Wanneer en onder welke voorwaarden wordt de investeringssubsidie vastgesteld?

  • 9.1

    De aanvraag tot vaststelling van de investeringssubsidie moet uiterlijk binnen een jaar nadat de woning is aangesloten op het Warmtenet Kalkoven bij het college worden ingediend door middel van een daartoe door het college te verstrekken formulier.

  • 9.2

    Bij de aanvraag tot vaststelling van de investeringssubsidie verstrekt de subsidieaanvrager:

    • a.

      een overeenkomst met de warmteleverancier waaruit blijkt dat de woning is aangesloten op het Warmtenet Kalkoven;

    • b.

      een document waaruit blijkt dat de woning niet is aangesloten op het gastransportnet als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel d, van de Gaswet.

    • c.

      indien de subsidieaanvrager daarvoor in aanmerking kon komen, de aanvraag en de beslissing van de Minister op die aanvraag voor de Investeringssubsidie Duurzame Energie (ISDE) op grond van de Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies (Stcrt. 2020, 65131) of een daarvoor in de plaats komende nationale subsidieregeling.

  • 9.3

    Het college beslist binnen acht weken nadat de aanvraag tot subsidievaststelling is ontvangen over de vaststelling van de investeringssubsidie.

  • 9.4

    Het college weigert de vaststelling van de investeringssubsidie aansluiting warmtenet in ieder geval indien:

    • a.

      de subsidieaanvrager een VvE is en de VvE of één van haar leden voor de centrale aansluiting op het Warmtenet Kalkoven subsidie kan of kon aanvragen binnen de Stimuleringsregeling aardgasvrije huurwoningen (SAH) voor verhuurders.

    • b.

      voor de aansluiting van de betreffende woning of het betreffende complex al eerder een investeringssubsidie is vastgesteld.

10 Welke verplichtingen gelden voor de subsidieontvanger?

Apparatuur- en pannensubsidie

  • 10.1

    De subsidieontvanger van de apparatuur- en pannensubsidie is verplicht om vanaf 1 januari 2024 niet langer gebruik te maken van gas voor het koken (kookplaat en oven).

  • 10.2

    De subsidieontvanger is verplicht om na 1 januari 2024, indien het college daartoe ten minste vier weken van tevoren schriftelijk om verzoekt, toegang tot de woning te verlenen voor het uitvoeren van een controle op de naleving van hetgeen is bepaald in artikel 8.1.

  • 10.3

    De overige verplichtingen die gelden voor de subsidieontvanger van de apparatuur- en pannensubsidie worden vastgelegd in de subsidieovereenkomst, als bedoeld in artikel 7.2.

Investeringssubsidie aansluiting warmtenet

  • 10.4

    De subsidieontvanger van de investeringssubsidie aansluiting warmtenet is verplicht om, zodra het Warmtenet Kalkoven is gerealiseerd, de woning of het complex daadwerkelijk op het Warmtenet Kalkoven te laten aansluiten.

  • 10.5

    De subsidieontvanger van de investeringssubsidie aansluiting warmtenet is verplicht om, indien en zodra de subsidieaanvrager daarvoor in aanmerking kan komen, ten behoeve van de betreffende aansluiting op het warmtenet een aanvraag in te dienen voor een Investeringssubsidie Duurzame Energie (ISDE) als bedoeld in de Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies (Stcrt. 2020, 65131) of een daarvoor in de plaats komende subsidieregeling. Het college zal de subsidieaanvrager na de subsidieverstrekking informeren over de wijze waarop deze subsidie kan worden aangevraagd en daarbij zo nodig behulpzaam zijn.

11 Hoeveel bedraagt de subsidie en wanneer wordt de subsidie betaald?

Apparatuur- en pannensubsidie

  • 11.1

    De apparatuur- en pannensubsidie bedraagt, onverminderd het bepaalde in titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht, € 629,00. Aanvragers van de apparatuur- en pannensubsidie als bedoeld onder 4.1 onder a die uiterlijk op 15 januari 2022 hebben aangegeven deel te willen nemen ontvangen daarbovenop een extra vroege deelnemerssubsidie van € 500,-.

  • 11.2

    De subsidie wordt uiterlijk binnen vier weken na de toezending of uitreiking van het besluit tot vaststelling betaald door overmaking op een door de aanvrager verstrekt rekeningnummer op naam van de aanvrager. Uitzondering geldt voor de huurders. De uitbetaling vindt plaats na afstemming met de woningcorporatie.

Investeringssubsidie aansluiting warmtenet

  • 11.3

    De subsidie in de vorm van de investeringssubsidie aansluiting warmtenet bedraagt, onverminderd het bepaalde in titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht:

    • a.

      ten behoeve van een individuele aansluiting:

      € 7.671,- (€ 8.300-€629);

    • b.

      Voor bewoners van een VVE wordt nog nader bepaald per VVE hoe de € 7.671,- verdeeld wordt tussen het VVE deel en VVE lid deel.

  • 11.4

    Op het voormelde subsidiebedrag voor de investeringssubsidie wordt in mindering gebracht het bedrag dat aan de subsidie-aanvrager is of wordt verstrekt in de vorm van een Investeringssubsidie Duurzame Energie (ISDE) op grond van de Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies (Stcrt. 2020, 65131) of een daarvoor in de plaats komende nationale subsidieregeling.

  • 11.5

    De subsidie wordt betaald binnen vier weken nadat de subsidie is vastgesteld door overmaking op een door de aanvrager verstrekt rekeningnummer op naam van de aanvrager.

12 Overdracht subsidie

  • 12.1

    De apparaat- en pannensubsidie en de investeringssubsidie kunnen in het geval van verhuur van de betreffende woning aan een andere huurder respectievelijk verkoop van de woning aan een andere eigenaar-bewoner aan die nieuwe huurder respectievelijk eigenaar-bewoner worden overgedragen.

  • 12.2

    Een verzoek tot overdracht van de subsidie wordt door de subsidieaanvrager en de nieuwe subsidieontvanger gezamenlijk schriftelijk gericht aan het college.

  • 12.3

    Het college beslist binnen acht weken op een verzoek tot overdracht van de subsidie.

  • 12.4

    De aan de subsidie verbonden rechten en verplichtingen gelden na de overdracht van de subsidie voor de nieuwe subsidieontvanger.

  • 12.5

    Aan het verzoek tot overdracht van de subsidie wordt slechts medewerking verleend, indien de nieuwe subsidieontvanger de rechten en plichten uit de subsidieovereenkomst volledig overneemt.

13 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 13.1

    Deze subsidieregeling treedt in werking op de dag na publicatie van de regeling in het Gemeenteblad.

  • 13.2

    Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling stimulering aansluiting Warmtenet Kalkoven 2021.

Aldus vastgesteld op 21 december 2021

burgemeester en wethouders van de gemeente Katwijk,

de secretaris,

de burgemeester,

Toelichting op de Subsidieregeling stimulering aansluiting Warmtenet Kalkoven 2021

De gemeente Katwijk beoogt te komen tot de realisatie van een warmtenet in de buurt Kalkoven in de wijk Hoornes. De verwachting is dat het warmtenet rond 2028 volledig zal zijn gerealiseerd.

 

Met deze Subsidieregeling beoogt het college enerzijds om eigenaar-bewoners en huurders van woningen te stimuleren om op het te realiseren warmtenet aan te sluiten en anderzijds om vroegtijdig draagvlak te creëren voor het warmtenet om daarmee de haalbaarheid van het project te vergroten.

 

De selectie van een warmtebedrijf heeft nog niet plaatsgevonden. De gemeente zal deze Subsidieregeling bekendmaken en promoten voorafgaand aan de selectieprocedure en de uitkomst daarvan – voor wat betreft het aantal subsidieaanvragen - bekend maken voordat de inschrijving plaatsvindt.

 

De Subsidieregeling voorziet in twee verschillende subsidies. Enerzijds wordt aan de eigenaar-bewoner of de huurder van een woning een subsidie in de vorm van een “apparatuur- en pannenvoucher” verstrekt, indien de eigenaar-bewoner of de huurder toezegt na realisatie van het warmtenet daarop aan te sluiten. Anderzijds wordt aan de eigenaar-bewoner een “investeringssubsidie aansluiting warmtenet” verstrekt voor de kosten die gemaakt moeten worden om de aansluiting te realiseren, voor zover de eigenaar-bewoner te zijner tijd niet in aanmerking kan komen voor andere subsidies voor dezelfde kosten.

 

De Subsidieregeling heeft betrekking op zelfstandige woningen, waaronder appartementen in woongebouwen en woonboten. De Subsidieregeling heeft geen betrekking op andere woongelegenheden als bedoeld in artikel 1 Woningwet, waaronder onzelfstandige woonruimten, woonwagens en standplaatsen.

 

De Subsidieregeling is niet gericht op verhuurders. De Subsidieregeling beoogt wel om draagvlak te creëren bij de huurders van deze verhuurders, waaronder de huurders van de woningcorporatie, voor het aansluiten op het warmtenet. Indien de huurders bereid zijn om medewerking te verlenen aan het aansluiten op het warmtenet, wordt de drempel voor de verhuurders lager om daadwerkelijk voor die aansluiting te kiezen. De huurders kunnen daarom gebruik maken van de subsidie voor de apparatuur- en pannenvoucher, onder de voorwaarde dat zij jegens de verhuurder toezeggen medewerking te verlenen aan de aansluiting op het warmtenet.

 

De Subsidieregeling is eveneens gericht op woningeigenaren, die de woning zelf bewonen. Deze eigenaar-bewoners kunnen allereerst net als de huurders gebruik maken van de subsidie voor de apparatuur- en pannenvoucher. Ten tweede kunnen eigenaar-bewoners onder deze Subsidieregeling subsidie krijgen voor de kosten van een individuele aansluiting op het warmtenet.

 

Indien een woongebouw wordt voorzien van een centrale aansluiting voor warmte (er zijn dan geen individuele aansluitingen) op het warmtenet kan de subsidie worden aangevraagd door de VvE. Het is mogelijk dat een dergelijk woongebouw met een centrale aansluiting gedeeltelijk is verhuurd. Deze Subsidieregeling ziet niet op een dergelijke gemengde VvE. De reden is dat in dat geval een subsidie kan worden aangevraagd onder de SAH. Een aanvraag voor subsidie van dit type gemengde VVE wordt dan ook afgewezen. De subsidie ten behoeve van een centrale aansluiting wordt, net als de hieronder genoemde ISDE, alleen verleend aan VvE’s waarin zich (overwegend) eigenaar-bewoners bevinden of andere leden die het woongenot van het desbetreffende appartement niet exploiteren. De subsidie wordt niet verstrekt aan bijvoorbeeld gemengde VvE’s waarin zich naast eigenaar-bewoners ook verhuurders (van woon en winkelruimte) bevinden, die gezien worden als ondernemingen in de zin van het staatssteunrecht (entiteiten die economische activiteiten verrichten).

 

Sinds 1 januari 2021 (Stcrt. 2020, 65131) is de Investeringssubsidie Duurzame Energie (ISDE) uitgebreid met onder meer de subsidiëring van een aansluiting op een warmtenet. De ISDE is bedoeld voor zowel particuliere woningeigenaren als VvE’s. De ISDE gaat voor op deze Subsidieregeling met dien verstande dat bij de vaststelling wordt bezien in hoeverre sprake is van cumulatie met een andere subsidieregeling. Is dat het geval, dan wordt de subsidie onder deze Subsidieregeling verminderd met het bedrag dat op grond van andere subsidieregeling(en) voor dezelfde subsidiabele kosten is of wordt verstrekt. De subsidieontvanger is verplicht om een aanvraag in te dienen voor een eventueel beschikbare andere subsidieregeling. Het college zal de aanvragers informeren over de beschikbare subsidieregelingen en hen zo nodig helpen bij het aanvragen van die subsidie.

 

Complexgewijze aanpassing huurwoningen

Op grond van artikel 7:220, tweede lid, van het Burgerlijk Wetboek kunnen verhuurders van de huurder verlangen dat deze medewerking verleent aan fysieke veranderingen of toevoegingen aan de verhuurde woning (renovatie) die gericht zijn op verhoging van het woongenot.

 

Voor de medewerking van de huurder is vereist dat de verhuurder eerst een redelijk voorstel aan de huurder doet, waarin hij uitlegt welke werkzaamheden worden uitgevoerd, wat het de huurder aan wooncomfort oplevert, welke overlast de huurder van de werkzaamheden ondervindt en op welke wijze de verhuurder met de belangen van de huurder rekening wil houden. Wanneer er sprake is van een complexgewijze renovatie, dit wil zeggen bij een renovatie van 10 of meer woningen, wordt een voorstel als redelijk gezien wanneer ten minste 70% van de huurders instemt met het renovatievoorstel.

 

  • Als bij een draagvlakmeting door de verhuurder 70% van de huurders instemt met de wijzigingsplannen van de verhuurder, dan kunnen de overige huurders binnen acht weken nadat het resultaat van de draagvlakmeting bekend is gemaakt de rechter vragen een oordeel te geven over de redelijkheid van het voorstel van de verhuurder. Legt de huurder niet of niet tijdig aan de rechter de vraag voor om het voorstel op zijn redelijkheid te toetsen, dan wordt geacht dat de huurder alsnog heeft ingestemd met het voorstel van de verhuurder.

  • Wanneer minder dan 70% van de huurders het eens is met het renovatieplan kan de verhuurder de rechter vragen het voorstel te beoordelen. Indien de rechter het voorstel wel redelijk acht, dan moet de huurder de renovatie toestaan. Indien de rechter het voorstel niet redelijk acht, hoeft de huurder geen medewerking te verlenen.

Over het algemeen duren de werkzaamheden een dag[en] en kan de huurder gewoon in de woning blijven wonen. De gasaansluiting wordt pas afgesloten op het moment dat de nieuwe warmteaansluiting is gerealiseerd. De onderbreking van de warmtelevering is daardoor beperkt.

 

Om in een vroeg stadium in beeld te krijgen wat het draagvlak is onder de huurders van complexen en te stimuleren dat zoveel mogelijk huurders vroegtijdig toezeggen medewerking te verlenen aan de noodzakelijke aanpassingen, wordt als voorwaarde voor het in aanmerking komen voor de apparatuur- en pannenvoucher gesteld dat de huurder een overeenkomst sluit waarin de huurder onherroepelijk jegens de verhuurder toezegt in te stemmen met een redelijk voorstel tot aansluiting op het warmtenet en de daarvoor noodzakelijke werkzaamheden. Die toezegging ontslaat de verhuurder overigens niet van de verplichting om tijdig een redelijk voorstel te doen, daarbij rekening te houden met de belangen van de huurders en in het voorkomende geval overleg te voeren met een bewonerscommissie en/of de huurdersorganisatie.