Organisatie | Harderwijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Organisatiebesluit gemeente Harderwijk 2022 |
Citeertitel | Organisatiebesluit gemeente Harderwijk 2022 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Organisatiebesluit gemeente Harderwijk 2018.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2022 | nieuwe regeling | 19-10-2021 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Harderwijk;
gelet op artikel 103, tweede lid van de Gemeentewet, artikel 160, eerste lid, onder c van de Gemeentewet en de Financiële Beheersverordening gemeente Harderwijk;
vast te stellen het ‘Organisatiebesluit gemeente Harderwijk 2022, onder gelijktijdige intrekking van het ‘Organisatiebesluit gemeente Harderwijk 2018’, vastgesteld op 13 november 2018 en nadien gewijzigd op 26 februari 2019.
ORGANISATIEBESLUIT GEMEENTE HARDERWIJK2022
Het ‘Organisatiebesluit gemeente Harderwijk 2022’ geeft duidelijkheid over de inrichting van de ambtelijke organisatie van de gemeente Harderwijk.
Aangegeven wordt wat de hiërarchische relaties zijn, welke organisatieonderdelen er zijn en wie waarvoor verantwoordelijk en bevoegd is.
Tevens is de relatie met de ‘gemeenschappelijke regeling Meerinzicht’ opgenomen, omdat binnen deze organisatie een belangrijk deel van de gemeentelijke bedrijfsvoerings- en uitvoeringsactiviteiten is ondergebracht.
HOOFDSTUK 1: FORMELE INRICHTING
Artikel 1: Definities en afkortingen
Artikel 2: Hiërarchische relaties
De ADG staat aan het hoofd van de ambtelijke organisatie en heeft hierover de algehele leiding. De ADG geeft hiërarchisch leiding aan de directeuren, de directiesecretaris en de concerncontroller. De ADG is benoemd door het college en staat het college, de burgemeester en de door hen ingestelde commissies terzijde bij de uitoefening van hun taak.
De ADG is lid van de directieraad van MIZ. Voor wat betreft de vervanging van de ADG in de Directieraad MIZ, voorziet hierin de ‘Vervangingsregeling DT’. Dit betreft de bijgevoegde vervangingsregeling of een nadien door het DT vastgestelde actuelere versie.
De ADG is ook de bestuurder in de zin van de Wet op de ondernemingsraden en vertegenwoordigt in die hoedanigheid de organisatie in het overleg met de ondernemingsraad.
Het DT bestaat uit de ADG, de directeuren en de directiesecretaris. Het DT geeft leiding aan de ambtelijke organisatie. De directiesecretaris is de vaste adviseur binnen het DT en heeft geen beslissende bevoegdheid. Het DT wordt voorgezeten door de ADG (of zijn plaatsvervanger).
De directeur valt hiërarchisch onder de ADG en geeft hiërarchisch leiding aan teamleiders en, indien van toepassing, aan rechtstreeks toegewezen medewerkers.
De ADG en de directeuren vervangen elkaar volgens de bijgevoegde ‘Vervangingsregeling DT’ of een nadien door het DT vastgestelde actuelere versie. (Er is geen sprake van verticale vervanging binnen de lijn in de organisatie.) Deze vervangingsregeling is van overeenkomstige toepassing op het overleg OG-ON en/of vergelijkbare samenwerkingsverbanden.
De directiesecretaris valt hiërarchisch onder de ADG. De directiesecretaris is een vaste adviseur van de ADG en het DT.
De concerncontroller valt hiërarchisch onder de ADG en geeft hiërarchisch leiding aan het stafbureau Concerncontrol.
Functionaris Gegevensbescherming (FG)
De FG is benoemd door het college en organisatorisch ondergebracht bij MIZ.
De teamleider valt hiërarchisch onder een directeur en geeft hiërarchisch leiding aan de medewerkers van het team.
Artikel 3: Organisatiestructuur
De hoofdorganisatiestructuur van de ambtelijke organisatie van de gemeente Harderwijk bestaat uit de ADG, het DT, elf teams en het stafbureau Concerncontrol.
De teams zijn gepositioneerd rondom de opgaven in het ruimtelijk domein en daarbij behorende dienstverlening enerzijds en rondom opgaven in de samenleving / maatschappij en daarbij behorende dienstverlening anderzijds.
Tot Ruimte en Dienstverlening behoren de teams Ruimtelijk Beleid, Ruimtelijk Projectenbureau, Ruimtelijke Dienstverlening, Realisatie en Beheer en Stadsbedrijf.
Tot Maatschappij en Dienstverlening behoren de teams Samenleving, Vergunningverlening Informatievoorziening en -beheer, Bestuur en Organisatie, KCC, Stadstoezicht en Sport(accommodaties).1
In deze ordening hebben teams een directeur. Deze directeur is de leidinggevende van de betreffende teamleiders en is het eerste aanspreekpunt binnen het DT voor het team.
Hieronder volgt een opgavenbeschrijving op hoofdlijnen per team en van het stafbureau Concerncontrol.
De hoofdtaken van dit team zijn het opstellen van ruimtelijke visies en ruimtelijk beleid, het adviseren van bestuur en management over en vanuit dit beleid, het voeren van regie over de uitvoering van ruimtelijke beleidsagenda’s en dienstverlening met betrekking tot dit beleid.
Team Ruimtelijk Projectenbureau
Dit team is verantwoordelijk voor ruimtelijke projecten die aan het projectenbureau zijn toegewezen binnen de in de projectopdracht gedefinieerde fases. Het gaat hierbij om uiteenlopende ruimtelijke (gebieds)ontwikkelingen, zoals woonwijken inclusief maatschappelijke en commerciële voorzieningen en bedrijventerreinen.
Binnen maar ook buiten de projecten is het team verantwoordelijk voor de grondexploitaties en het kostenverhaal en voor het opstellen en beheren van overeenkomsten op het gebied van de ruimtelijke ordening en vastgoed en grondzaken.
Ook is het team binnen en buiten de projecten verantwoordelijk voor (het ontwerp van) de stedenbouwkundige en landschappelijke kwaliteit van de fysieke leefomgeving.
Team Ruimtelijke Dienstverlening
Het team Ruimtelijke Dienstverlening is verantwoordelijk voor het behandelen van principeverzoeken, het behandelen van aanvragen omgevingsvergunningen bouwen, afwijken bestemmingsplan en monumenten en het maken van bestemmingsplannen en het begeleiden van bestemmingsplanprocedures.
Ook is het team verantwoordelijk voor bouwtoezicht en handhaving van bestemmingsplannen.
Daarnaast verleent het team (intern) juridisch advies over het omgevingsrecht en verstrekt het (intern en extern) informatie over bouwregelgeving en bestemmingsplannen /omgevingsplannen.
Verder worden vanuit het team de bedrijfscontacten onderhouden en vindt de verkoop van bedrijventerreinen plaats.
Dit team is verantwoordelijk voor het (strategisch) beheren van de openbare ruimte (waaronder het mede ontwikkelen van beleidsvisies en het opstellen van beheerplannen) en het realiseren van (infra) projecten op het gebied van riolering, havens, water, ondergrondse infrastructuur, wegen, parkeervoorzieningen, openbare verlichting, civiele kunstwerken, bebording, straatmeubilair, reiniging, afvalinzameling, openbaar groen, sportvelden, begraafplaatsen, bossen, speelplaatsen.
Daarnaast verleent het team advies over vraagstukken met betrekking tot de openbare ruimte en richt het team zich op het assetmanagement met betrekking tot voornoemde terreinen.
Verder is het team verantwoordelijk voor het behandelen van aanvragen riool-, kap- en kabels en leidingen-vergunningen. Ook is coördinatie van het wijkmanagement belegd bij dit team.
Binnen dit team wordt ervoor gezorgd dat het onderhoud binnen de openbare ruimte plaatsvindt zoals dat in beleid is vastgesteld. Dit team is onderverdeeld in verschillende ploegen (begraafplaats, bos-en buitengebied, rioleringen/bestratingen, groen/bomen, technische dienst, bebordingen/opbouw evenementen, reiniging (waaronder inzamelen straat en zwerfaval), ongedierte, gladheidbestrijding, Klein Chemisch Afval depot, onkruidbestrijding, speeltoestellen, sportvelden, wagenpark ambtelijke organisatie. Ook het beheer en het onderhoud van de Houtwalgarage, fietsenstalling en parkeerautomaten is bij dit team ondergebracht.
Dit team ontwikkelt beleid op het gebied van onder andere welzijn, ouderen, jeugd, sport, cultuur, onderwijs, onderwijshuisvesting, AZC, inburgering, dierwelzijn, LHBTIQ, laaggeletterdheid, geluksgerichtwerken, burgerschap, subsidies, maatschappelijke zorg, beschermd wonen en maatschappelijke opvang. Ook is binnen dit team het subsidiebureau ondergebracht dat de behandeling van de bij de gemeente inkomende subsidieaanvragen verzorgt.
Team Vergunningverlening, Informatievoorziening en -beheer
Dit team richt zich op het beheer en kwaliteit van de basisregistratie personen (BRP) en de informatievoorziening en het hierop betrekking hebbende functionele informatie- en applicatiebeheer. Het team is verantwoordelijk voor de organisatie van de jaarlijks terugkerende verkiezingen Daarnaast richt het team zich op vergunningverlening Apv (waaronder vergunningverlening horeca-exploitatie- en terras, evenementen en standplaatsen) en Bijzondere Wetten (waaronder Alcoholwet, Wet Bibob, Wet op de Kansspelen).
Dit team is verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling en uitvoering op het gebied van de openbare orde en veiligheid, crisisbeheersing en (integrale) handhaving. Daarnaast richt het team zich op regievoering op verbonden partijen, klachtencoördinatie, coördinatie Wet Bibob, bestuursadvisering, horeca coördinatie, procesmanagement en secretariële ondersteuning aan ADG, college en burgemeester. Verder is binnen dit team de centrale juridische advisering ondergebracht. Het betreft juridische advisering en uitvoering op met name het terrein van beleid en verordeningen, openbare orde en veiligheid, handhaving (niet: Wabo en bestemmingsplannnen), subsidies, overeenkomsten (niet: ruimtelijke ontwikkeling, vastgoed, grondzaken), nadeelcompensatie, samenwerking en bevoegdheden. Ook wordt vanuit dit team de Harderwijk Academie bemenst.
Dit team bestaat uit verschillende ‘onderdelen’. De receptie is verantwoordelijk voor een goede ontvangst van bezoekers van het Huis van de Stad en zij verzorgen het uitreiken van reisdocumenten en rijbewijzen. Ook bieden zij ondersteuning bij de naturalisatieceremonies, huwelijken en andere ontvangsten. Aan de balie vindt het fysieke klantcontact plaats. Op afspraak ontvangen we inwoners en ondernemers van onze gemeente die bijvoorbeeld een paspoort/id-kaart of parkeervergunning willen aanvragen of zich willen vestigen in onze gemeente vanuit het buitenland. Ook worden er geboorteaangiften, overlijdensaangiften en verhuizingen behandeld. Daarnaast is er het callcenter dat voornamelijk telefonisch de inwoner of ondernemer te woord staat. Alle initiële, eerste klantcontacten komen binnen bij dit callcenter. Ook is er een onderdeel Dienstverlening actief binnen het KCC. Binnen dit onderdeel wordt beleid ontwikkeld en uitgedragen en worden projecten geïnitieerd en geïmplementeerd om de dienstverlening in de breedste zin van het woord te verbeteren voor de inwoners, ondernemers en bezoekers van Harderwijk.
Binnen dit team zijn toezichthouders en buitengewone opsporingsambtenaren werkzaam die toezien en handhaven op de naleving van de gemeentelijke verordeningen en een aantal wetten. Tevens hebben deze medewerkers een dienstverlenende rol (gastvrijheid). Ook is het dagelijks beheer en het dagelijks onderhoud van de havens binnen dit team belegd.
Dit team faciliteert veilige, schone, duurzame en kwalitatief goede binnensportaccommodaties en zwembad, draagt bij aan een gezonde, actieve leefstijl voor alle inwoners en wil daarbij excellente dienstverlening leveren.
Het stafbureau Concerncontrol adviseert aan bestuur en management op de gebieden beleidsvorming, organisatieontwikkeling, (administratieve) processen, (juridische) kwaliteitsbewaking, financiën en risico’s.
HOOFDSTUK 2: VERANTWOORDELIJKHEDEN EN BEVOEGHEDEN
De ADG is (eind)verantwoordelijk voor:
De ADG is WOR-bestuurder in het kader van de Wet op de Ondernemingsraden.
De ADG is lid van de Directieraad van MIZ.
De ADG geeft in zijn rol als gemeentesecretaris uitvoering aan de wettelijke taken van de gemeentesecretaris ten aanzien van de ondersteuning van het bestuursproces.
Artikel 6: DT samenstelling en werkwijze
Het DT vervult het opdrachtgeverschap richting verbonden partijen en de externe accountant. De onderlinge rolverdeling wordt vastgelegd in het document ‘Vervangingsregeling DT / Aanwijzing opdrachtgeverschap’. Dit betreft het bijgevoegde document of een nadien door het DT vastgestelde actuelere versie.
Het DT neemt, gehoord de meningsvorming binnen de vergadering, gezamenlijk de benodigde besluiten en draagt de eindverantwoordelijkheid voor deze besluitvorming. De ADG heeft – indien unanimiteit in de besluitvorming ontbreekt – de beslissende stem. De directiesecretaris neemt niet deel aan de besluitvorming.
De concerncontroller is verantwoordelijk voor:
De concerncontroller is bevoegd tot gevraagd en ongevraagd adviseren aan de bestuursorganen, de ADG, het DT, de directeuren en de teamleiders.
Artikel 10: Functionaris voor Gegevensbescherming (FG)
De FG, die organisatorisch is ondergebracht bij MIZ, houdt namens het college toezicht op de verwerking van persoonsgegevens en is als zodanig aangemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens (bron: de privacyverordening). Samen met de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) houdt hij toezicht op de wijze waarop de gemeente met persoonsgegevens omgaat. Hij werkt daartoe samen met de AP. Zo nodig kan de FG rechtstreeks rapporteren aan het college. De verdere organisatorische inbedding van privacybeleid en ondersteuning vanuit MIZ aan domeinen en FG is opgenomen in het Privacybeleid en de uitvoeringsagenda Privacy.
Artikel 11: Directiesecretaris
De directiesecretaris geeft gevraagd en ongevraagd advies aan de ADG en het DT. De directiesecretaris kan daarbij adviseren over alle onderwerpen op de agenda van het DT, waaronder:
Ook bereidt de directiesecretaris de vergaderingen van het DT voor en doet hiervan verslag.