Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Harderwijk

Organisatiebesluit gemeente Harderwijk 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHarderwijk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingOrganisatiebesluit gemeente Harderwijk 2022
CiteertitelOrganisatiebesluit gemeente Harderwijk 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Organisatiebesluit gemeente Harderwijk 2018.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 103, tweede lid, van de Gemeentewet
  2. artikel 160, eerste lid, van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2022nieuwe regeling

19-10-2021

gmb-2021-479223

Tekst van de regeling

Intitulé

Organisatiebesluit gemeente Harderwijk 2022

Burgemeester en wethouders van de gemeente Harderwijk;

 

gelet op artikel 103, tweede lid van de Gemeentewet, artikel 160, eerste lid, onder c van de Gemeentewet en de Financiële Beheersverordening gemeente Harderwijk;

 

b e s l u i t e n

 

vast te stellen het ‘Organisatiebesluit gemeente Harderwijk 2022, onder gelijktijdige intrekking van het ‘Organisatiebesluit gemeente Harderwijk 2018’, vastgesteld op 13 november 2018 en nadien gewijzigd op 26 februari 2019.

 

 

ORGANISATIEBESLUIT GEMEENTE HARDERWIJK2022

 

 

Toelichting

 

Het ‘Organisatiebesluit gemeente Harderwijk 2022’ geeft duidelijkheid over de inrichting van de ambtelijke organisatie van de gemeente Harderwijk.

 

Aangegeven wordt wat de hiërarchische relaties zijn, welke organisatieonderdelen er zijn en wie waarvoor verantwoordelijk en bevoegd is.

 

Tevens is de relatie met de ‘gemeenschappelijke regeling Meerinzicht’ opgenomen, omdat binnen deze organisatie een belangrijk deel van de gemeentelijke bedrijfsvoerings- en uitvoeringsactiviteiten is ondergebracht.

 

HOOFDSTUK 1: FORMELE INRICHTING

Artikel 1: Definities en afkortingen

 

College

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Harderwijk.

Burgemeester

De burgemeester van de gemeente Harderwijk.

ADG

Algemeen directeur/gemeentesecretaris.

DT

Directieteam. Het DT bestaat uit de ADG, de directeuren en de directiesecretaris.

Directiesecretaris

Lid van het DT en de ambtenaar die de ADG en de directeuren adviseert en ondersteunt.

Directeur

Lid van het DT en leidinggevende van toegewezen teamleiders en rechtstreeks toegewezen medewerkers.

Teamleider

Leidinggevende van een toegewezen team.

Concerncontrol

Stafbureau onder leiding van de Concerncontroller.

Concerncontroller

De ambtenaar die belast is met kwaliteitsbevordering en -borging van beleids- en bedrijfsvoeringsprocessen en hieromtrent adviseert en rapporteert.

Team

Een organisatieeenheid, hiërarchisch aangestuurd door een teamleider.

MIZ

De gemeenschappelijke regeling Meerinzicht (bedrijfsvoeringsorganisatie). MIZ is een samenwerkingsverband tussen de gemeenten Ermelo, Harderwijk en Zeewolde, waar beleidsvoorbereidende en uitvoerende taken op het gebied van bedrijfsvoering en het Sociaal Domein van deze gemeenten is ondergebracht.

OG-ON

Overleg tussen de gemeenten Ermelo, Harderwijk en Zeewolde en Meerinzicht waar besloten wordt over nieuwe (beleids)initiatieven of nieuwe taken die nog geen deel uitmaken van het reguliere werk. Tevens vindt hier monitoring plaats van bestaande opdrachten op basis van de P&C-cyclus.

FG

Functionaris gegevensbescherming en als zodanig aangemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Artikel 2: Hiërarchische relaties

ADG

De ADG staat aan het hoofd van de ambtelijke organisatie en heeft hierover de algehele leiding. De ADG geeft hiërarchisch leiding aan de directeuren, de directiesecretaris en de concerncontroller. De ADG is benoemd door het college en staat het college, de burgemeester en de door hen ingestelde commissies terzijde bij de uitoefening van hun taak.

De ADG is lid van de directieraad van MIZ. Voor wat betreft de vervanging van de ADG in de Directieraad MIZ, voorziet hierin de ‘Vervangingsregeling DT’. Dit betreft de bijgevoegde vervangingsregeling of een nadien door het DT vastgestelde actuelere versie.

De ADG is ook de bestuurder in de zin van de Wet op de ondernemingsraden en vertegenwoordigt in die hoedanigheid de organisatie in het overleg met de ondernemingsraad.

 

DT

Het DT bestaat uit de ADG, de directeuren en de directiesecretaris. Het DT geeft leiding aan de ambtelijke organisatie. De directiesecretaris is de vaste adviseur binnen het DT en heeft geen beslissende bevoegdheid. Het DT wordt voorgezeten door de ADG (of zijn plaatsvervanger).

 

Directeur

De directeur valt hiërarchisch onder de ADG en geeft hiërarchisch leiding aan teamleiders en, indien van toepassing, aan rechtstreeks toegewezen medewerkers.

 

‘Vervangingsregeling DT’

De ADG en de directeuren vervangen elkaar volgens de bijgevoegde ‘Vervangingsregeling DT’ of een nadien door het DT vastgestelde actuelere versie. (Er is geen sprake van verticale vervanging binnen de lijn in de organisatie.) Deze vervangingsregeling is van overeenkomstige toepassing op het overleg OG-ON en/of vergelijkbare samenwerkingsverbanden.

 

Directiesecretaris

De directiesecretaris valt hiërarchisch onder de ADG. De directiesecretaris is een vaste adviseur van de ADG en het DT.

 

Concerncontroller

De concerncontroller valt hiërarchisch onder de ADG en geeft hiërarchisch leiding aan het stafbureau Concerncontrol.

 

Functionaris Gegevensbescherming (FG)

De FG is benoemd door het college en organisatorisch ondergebracht bij MIZ.

 

Teamleider

De teamleider valt hiërarchisch onder een directeur en geeft hiërarchisch leiding aan de medewerkers van het team.

Artikel 3: Organisatiestructuur

De hoofdorganisatiestructuur van de ambtelijke organisatie van de gemeente Harderwijk bestaat uit de ADG, het DT, elf teams en het stafbureau Concerncontrol.

 

De teams zijn gepositioneerd rondom de opgaven in het ruimtelijk domein en daarbij behorende dienstverlening enerzijds en rondom opgaven in de samenleving / maatschappij en daarbij behorende dienstverlening anderzijds.

Tot Ruimte en Dienstverlening behoren de teams Ruimtelijk Beleid, Ruimtelijk Projectenbureau, Ruimtelijke Dienstverlening, Realisatie en Beheer en Stadsbedrijf.

Tot Maatschappij en Dienstverlening behoren de teams Samenleving, Vergunningverlening Informatievoorziening en -beheer, Bestuur en Organisatie, KCC, Stadstoezicht en Sport(accommodaties).1

 

In deze ordening hebben teams een directeur. Deze directeur is de leidinggevende van de betreffende teamleiders en is het eerste aanspreekpunt binnen het DT voor het team.

 

Hieronder volgt een opgavenbeschrijving op hoofdlijnen per team en van het stafbureau Concerncontrol.

 

Team Ruimtelijk Beleid

De hoofdtaken van dit team zijn het opstellen van ruimtelijke visies en ruimtelijk beleid, het adviseren van bestuur en management over en vanuit dit beleid, het voeren van regie over de uitvoering van ruimtelijke beleidsagenda’s en dienstverlening met betrekking tot dit beleid.

 

Team Ruimtelijk Projectenbureau

Dit team is verantwoordelijk voor ruimtelijke projecten die aan het projectenbureau zijn toegewezen binnen de in de projectopdracht gedefinieerde fases. Het gaat hierbij om uiteenlopende ruimtelijke (gebieds)ontwikkelingen, zoals woonwijken inclusief maatschappelijke en commerciële voorzieningen en bedrijventerreinen.

Binnen maar ook buiten de projecten is het team verantwoordelijk voor de grondexploitaties en het kostenverhaal en voor het opstellen en beheren van overeenkomsten op het gebied van de ruimtelijke ordening en vastgoed en grondzaken.

Ook is het team binnen en buiten de projecten verantwoordelijk voor (het ontwerp van) de stedenbouwkundige en landschappelijke kwaliteit van de fysieke leefomgeving.

 

Team Ruimtelijke Dienstverlening

Het team Ruimtelijke Dienstverlening is verantwoordelijk voor het behandelen van principeverzoeken, het behandelen van aanvragen omgevingsvergunningen bouwen, afwijken bestemmingsplan en monumenten en het maken van bestemmingsplannen en het begeleiden van bestemmingsplanprocedures.

Ook is het team verantwoordelijk voor bouwtoezicht en handhaving van bestemmingsplannen.

Daarnaast verleent het team (intern) juridisch advies over het omgevingsrecht en verstrekt het (intern en extern) informatie over bouwregelgeving en bestemmingsplannen /omgevingsplannen.

Verder worden vanuit het team de bedrijfscontacten onderhouden en vindt de verkoop van bedrijventerreinen plaats.

 

 

Team Realisatie en Beheer

Dit team is verantwoordelijk voor het (strategisch) beheren van de openbare ruimte (waaronder het mede ontwikkelen van beleidsvisies en het opstellen van beheerplannen) en het realiseren van (infra) projecten op het gebied van riolering, havens, water, ondergrondse infrastructuur, wegen, parkeervoorzieningen, openbare verlichting, civiele kunstwerken, bebording, straatmeubilair, reiniging, afvalinzameling, openbaar groen, sportvelden, begraafplaatsen, bossen, speelplaatsen.

Daarnaast verleent het team advies over vraagstukken met betrekking tot de openbare ruimte en richt het team zich op het assetmanagement met betrekking tot voornoemde terreinen.

Verder is het team verantwoordelijk voor het behandelen van aanvragen riool-, kap- en kabels en leidingen-vergunningen. Ook is coördinatie van het wijkmanagement belegd bij dit team.

 

Team Stadsbedrijf

Binnen dit team wordt ervoor gezorgd dat het onderhoud binnen de openbare ruimte plaatsvindt zoals dat in beleid is vastgesteld. Dit team is onderverdeeld in verschillende ploegen (begraafplaats, bos-en buitengebied, rioleringen/bestratingen, groen/bomen, technische dienst, bebordingen/opbouw evenementen, reiniging (waaronder inzamelen straat en zwerfaval), ongedierte, gladheidbestrijding, Klein Chemisch Afval depot, onkruidbestrijding, speeltoestellen, sportvelden, wagenpark ambtelijke organisatie. Ook het beheer en het onderhoud van de Houtwalgarage, fietsenstalling en parkeerautomaten is bij dit team ondergebracht.

 

Team Samenleving

Dit team ontwikkelt beleid op het gebied van onder andere welzijn, ouderen, jeugd, sport, cultuur, onderwijs, onderwijshuisvesting, AZC, inburgering, dierwelzijn, LHBTIQ, laaggeletterdheid, geluksgerichtwerken, burgerschap, subsidies, maatschappelijke zorg, beschermd wonen en maatschappelijke opvang. Ook is binnen dit team het subsidiebureau ondergebracht dat de behandeling van de bij de gemeente inkomende subsidieaanvragen verzorgt.

 

Team Vergunningverlening, Informatievoorziening en -beheer

Dit team richt zich op het beheer en kwaliteit van de basisregistratie personen (BRP) en de informatievoorziening en het hierop betrekking hebbende functionele informatie- en applicatiebeheer. Het team is verantwoordelijk voor de organisatie van de jaarlijks terugkerende verkiezingen Daarnaast richt het team zich op vergunningverlening Apv (waaronder vergunningverlening horeca-exploitatie- en terras, evenementen en standplaatsen) en Bijzondere Wetten (waaronder Alcoholwet, Wet Bibob, Wet op de Kansspelen).

 

Team Bestuur en Organisatie

Dit team is verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling en uitvoering op het gebied van de openbare orde en veiligheid, crisisbeheersing en (integrale) handhaving. Daarnaast richt het team zich op regievoering op verbonden partijen, klachtencoördinatie, coördinatie Wet Bibob, bestuursadvisering, horeca coördinatie, procesmanagement en secretariële ondersteuning aan ADG, college en burgemeester. Verder is binnen dit team de centrale juridische advisering ondergebracht. Het betreft juridische advisering en uitvoering op met name het terrein van beleid en verordeningen, openbare orde en veiligheid, handhaving (niet: Wabo en bestemmingsplannnen), subsidies, overeenkomsten (niet: ruimtelijke ontwikkeling, vastgoed, grondzaken), nadeelcompensatie, samenwerking en bevoegdheden. Ook wordt vanuit dit team de Harderwijk Academie bemenst.

 

Team KCC

Dit team bestaat uit verschillende ‘onderdelen’. De receptie is verantwoordelijk voor een goede ontvangst van bezoekers van het Huis van de Stad en zij verzorgen het uitreiken van reisdocumenten en rijbewijzen. Ook bieden zij ondersteuning bij de naturalisatieceremonies, huwelijken en andere ontvangsten. Aan de balie vindt het fysieke klantcontact plaats. Op afspraak ontvangen we inwoners en ondernemers van onze gemeente die bijvoorbeeld een paspoort/id-kaart of parkeervergunning willen aanvragen of zich willen vestigen in onze gemeente vanuit het buitenland. Ook worden er geboorteaangiften, overlijdensaangiften en verhuizingen behandeld. Daarnaast is er het callcenter dat voornamelijk telefonisch de inwoner of ondernemer te woord staat. Alle initiële, eerste klantcontacten komen binnen bij dit callcenter. Ook is er een onderdeel Dienstverlening actief binnen het KCC. Binnen dit onderdeel wordt beleid ontwikkeld en uitgedragen en worden projecten geïnitieerd en geïmplementeerd om de dienstverlening in de breedste zin van het woord te verbeteren voor de inwoners, ondernemers en bezoekers van Harderwijk.

 

Team Stadstoezicht

Binnen dit team zijn toezichthouders en buitengewone opsporingsambtenaren werkzaam die toezien en handhaven op de naleving van de gemeentelijke verordeningen en een aantal wetten. Tevens hebben deze medewerkers een dienstverlenende rol (gastvrijheid). Ook is het dagelijks beheer en het dagelijks onderhoud van de havens binnen dit team belegd.

 

Team Sport(accommodaties)

Dit team faciliteert veilige, schone, duurzame en kwalitatief goede binnensportaccommodaties en zwembad, draagt bij aan een gezonde, actieve leefstijl voor alle inwoners en wil daarbij excellente dienstverlening leveren.

 

Stafbureau Concerncontrol

Het stafbureau Concerncontrol adviseert aan bestuur en management op de gebieden beleidsvorming, organisatieontwikkeling, (administratieve) processen, (juridische) kwaliteitsbewaking, financiën en risico’s.

Artikel 4: Organisatieschema

Het voorgaande leidt tot het onderstaande organisatieschema:

 

HOOFDSTUK 2: VERANTWOORDELIJKHEDEN EN BEVOEGHEDEN

Artikel 5: ADG

De ADG is (eind)verantwoordelijk voor:

  • 1.

    Mensen, middelen en resultaten.

  • 2.

    Advisering over strategievorming en beleidsontwikkeling.

  • 3.

    Aansturing van het DT.

De ADG is WOR-bestuurder in het kader van de Wet op de Ondernemingsraden.

De ADG is lid van de Directieraad van MIZ.

De ADG geeft in zijn rol als gemeentesecretaris uitvoering aan de wettelijke taken van de gemeentesecretaris ten aanzien van de ondersteuning van het bestuursproces.

Artikel 6: DT samenstelling en werkwijze

  • 1.

    De ADG, de directeuren en de directiesecretaris vormen samen het DT.

  • 2.

    De ADG is voorzitter van het DT.

  • 3.

    De directiesecretaris is adviserend lid van het DT.

  • 4.

    De concerncontroller is adviseur van het DT en kan op eigen verzoek of op verzoek van het DT door de voorzitter uitgenodigd worden om deel te nemen aan de vergadering.

  • 5.

    Het DT geeft strategische sturing aan de organisatie, waaronder begrepen het vaststellen van beleid gericht op werknemer en organisatie, het opstellen en tot uitvoer (laten) brengen van strategische agenda’s en daarmee te vergelijken strategische opgaven en vraagstukken.

  • 6.

    Het DT maakt keuzen om de maatschappelijke, bestuurlijke en organisatiedoelstellingen te realiseren en bewaken, zoals in samenhang verwoord in de begroting.

  • 7.

    Het DT stelt kaders op het gebied van financiën.

  • 8.

    Het DT vervult het opdrachtgeverschap richting verbonden partijen en de externe accountant. De onderlinge rolverdeling wordt vastgelegd in het document ‘Vervangingsregeling DT / Aanwijzing opdrachtgeverschap’. Dit betreft het bijgevoegde document of een nadien door het DT vastgestelde actuelere versie.

  • 9.

    Het DT neemt, gehoord de meningsvorming binnen de vergadering, gezamenlijk de benodigde besluiten en draagt de eindverantwoordelijkheid voor deze besluitvorming. De ADG heeft – indien unanimiteit in de besluitvorming ontbreekt – de beslissende stem. De directiesecretaris neemt niet deel aan de besluitvorming.

Artikel 7: Directeur

De directeur is verantwoordelijk voor:

  • 1.

    Het formuleren, bewerkstelligen en evalueren van strategische opgaven en ontwikkelingen.

  • 2.

    De vertaling van de strategische raadsagenda en het coalitieakkoord naar organisatiedoelstellingen en -opgaven.

  • 3.

    De (integrale) aansturing en ontwikkeling van teamleiders.

  • 4.

    De vertaling van bestuurlijke en maatschappelijke ontwikkelingen en trends naar (strategische) dienstverleningsopgaven.

  • 5.

    De vertaling van de organisatievisie naar opgaven in de organisatie.

  • 6.

    De realisatie van de doelstellingen in het organisatiejaarplan.

  • 7.

    De integraliteit (inclusief transparante weergave van mogelijk afwijkende visies van interne en externe betrokkenen) van adviezen en voorstellen die binnen de organisatie worden opgesteld, voorafgaande aan de besluitvorming.

  • 8.

    De benodigde middelen en capaciteit en kwaliteit van medewerkers.

  • 9.

    Advisering aan de individuele collegeleden (portefeuillehouders) en zorgdragen voor de organisatie van de portefeuillehouders- en agendaoverleggen.

Artikel 8: Teamleider

De teamleider is verantwoordelijk voor:

  • 1.

    Het toegewezen team en de ontwikkeling van de daarbinnen werkzame medewerkers.

  • 2.

    Planning, coördinatie en prioritering van de werkzaamheden binnen het team.

  • 3.

    Bewaking van de integraliteit (inclusief transparante weergave van mogelijk afwijkende visies van interne en/of externe betrokkenen) van adviezen en voorstellen die binnen het team worden opgesteld.

  • 4.

    De vertaling van de organisatievisie naar opgaven binnen en buiten het team.

  • 5.

    De realisatie van de doelstellingen in het teamjaarplan.

  • 6.

    De bewaking van de kwaliteit van dienstverlening.

  • 7.

    Het realiseren van de organisatiedoelen, bestuurlijke en maatschappelijke doelen, in samenwerking met de directeur.

  • 8.

    Het optimaliseren van capaciteit en kwaliteit binnen het team met inzet van de hiervoor beschikbare middelen, in samenwerking met de directeur.

  • 9.

    Advisering aan individuele collegeleden, desgevraagd in de portefeuillehoudersoverleggen.

Artikel 9: Concerncontrolle

De concerncontroller is verantwoordelijk voor:

  • 1.

    Kaderstelling op het gebied van risicomanagement.

  • 2.

    Opdrachtgeverschap voor interne controles.

  • 3.

    Het (laten) uitvoeren van interne en externe onderzoeken/audits/(beleids-)evaluaties naar informatiebeveiliging, rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid.

  • 4.

    Het jaarlijks inventariseren van de gemeentelijke risico’s.

  • 5.

    Het (op verzoek) ondersteunen van de auditcommissie.

  • 6.

    Het aansturen van het stafbureau Concerncontrol.

De concerncontroller is bevoegd tot gevraagd en ongevraagd adviseren aan de bestuursorganen, de ADG, het DT, de directeuren en de teamleiders.

Artikel 10: Functionaris voor Gegevensbescherming (FG)

De FG, die organisatorisch is ondergebracht bij MIZ, houdt namens het college toezicht op de verwerking van persoonsgegevens en is als zodanig aangemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens (bron: de privacyverordening). Samen met de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) houdt hij toezicht op de wijze waarop de gemeente met persoonsgegevens omgaat. Hij werkt daartoe samen met de AP. Zo nodig kan de FG rechtstreeks rapporteren aan het college. De verdere organisatorische inbedding van privacybeleid en ondersteuning vanuit MIZ aan domeinen en FG is opgenomen in het Privacybeleid en de uitvoeringsagenda Privacy.

Artikel 11: Directiesecretaris

De directiesecretaris geeft gevraagd en ongevraagd advies aan de ADG en het DT. De directiesecretaris kan daarbij adviseren over alle onderwerpen op de agenda van het DT, waaronder:

  • a.

    bestuurlijke en ambtelijke besluitvormingsprocessen en samenwerking;

  • b.

    het opstellen, tot uitvoer brengen en evalueren van strategische DT-agenda’s en daarmee te vergelijken vraagstukken;

  • c.

    cultuurverandering-, leiderschaps- en organisatieontwikkelingsopgaven.

Ook bereidt de directiesecretaris de vergaderingen van het DT voor en doet hiervan verslag.

HOOFDSTUK 3: SLOTBEPALING

Artikel 12: Naam en inwerkingtreding

  • 1.

    Dit besluit kan worden aangehaald als ‘Organisatiebesluit gemeente Harderwijk 2022.

  • 2.

    Dit besluit treedt in werking op de dag na de bekendmaking ervan, maar niet eerder dan 1 januari 2022.

  • 3.

    Het ‘Organisatiebesluit gemeente Harderwijk 2018’ wordt ingetrokken met ingang van de dag dat dit besluit in werking treedt.

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Harderwijk, d.d.

19 oktober 2021

de heer J.P. Wassens

secretaris

de heer G.J. van Noort.

loco-burgemeester


1

De benamingen Ruimte en Dienstverlening en Maatschappij en Dienstverlening zijn voorlopige werktitels en kunnen door het DT worden aangepast.