Organisatie | Groningen |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Verordening Auditcommissie provincie Groningen 2021 |
Citeertitel | Verordening Auditcommissie provincie Groningen 2021 |
Vastgesteld door | provinciale staten |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2022 | nieuwe regeling | 15-12-2021 | K32311 |
Provinciale Staten van de provincie Groningen maken bekend dat zij op 15 december 2021, nr. 3.f, voordracht 2021-104461, afdeling SG, dossiernummer K32311, hebben besloten tot vaststelling van de Verordening Auditcommissie provincie Groningen 2021. Het besluit luidt als volgt:
PROVINCIALE STATEN van Groningen:
Gelezen de voordracht van de kwartiermakers werkgroep Auditcommissie van 17 november 2021, nr. 2021-104461, SG.
Gelet op artikel 82 en 143 van de provinciewet.
De auditcommissie heeft de volgende taken:
Het aansturen van de accountant. Meer specifiek gaat het hierbij om:
het melden van opdrachten aan de accountant door het college: wanneer het college van Gedeputeerde Staten aan de accountant van de staten verzoekt een bepaalde opdracht uit te voeren, dan maakt de accountant hiervan vooraf melding bij de auditcommissie. De auditcommissie kan beoordelen of de onafhankelijke positie van de accountant niet in gevaar komt door het uitvoeren van de opdracht. Elk half jaar biedt de accountant een overzicht aan van de voor de provincie verrichte werkzaamheden. Dat is ook het moment voor de auditcommissie om de onafhankelijkheid van de accountant te bespreken.
Naast leden kent de auditcommissie ook adviseurs die in principe bij de vergaderingen van de auditcommissie aanwezig zijn. Dat zijn de accountant en de griffier. De gedeputeerde van Financiën is in principe aanwezig als gesprekspartner van de auditcommissie. Hij/zij kan zich laten ondersteunen of vervangen door de concerncontroller. Alleen de leden van de auditcommissie hebben stemrecht. Ook kunnen de leden van de auditcommissie besluiten om zonder een of meerdere adviseurs/gesprekspartners bijeen te komen.
De auditcommissie wijst uit haar leden een voorzitter en een vicevoorzitter aan. De voorzitter is tevens woordvoerder namens de auditcommissie in de vergaderingen van de staten of statencommissie.
Artikel 5 Secretariaat en ondersteuning
Het secretariaat van de auditcommissie wordt verzorgd door de griffier of een door deze aangewezen medewerker van de statengriffie. De auditcommissie kan zich verder laten ondersteunen vanuit de ambtelijke organisatie.
De auditcommissie of de staten kunnen een evaluatie laten verrichten naar het functioneren van de commissie. In ieder geval wordt 1 keer in de 4 jaar een evaluatie uitgevoerd.
Deze verordening wordt bekend gemaakt in het Provinciaal Blad en treedt in werking met ingang van 1 januari 2022.