Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Sint Anthonis

Legesverordening 2009

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSint Anthonis
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingLegesverordening 2009
CiteertitelVerordening op de heffing en invordering van leges 2009
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpBelastingen en Financiën

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2009.Bron bekendmaking inwerkingstredingsbesluit: PeelrandWijzer Datum bekendmaking inwerkingstredingsbesluit: 24-12-2008.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Legesverordening, art. 5.14 en art. 10

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-200909-02-2018Nieuwe regeling.

15-12-2008

PeelrandWijzer 24-12-2008

Geen.
21-12-2006Nieuwe regeling

18-12-2006

PeelrandWijzer 20-12-2006

Geen.

Tekst van de regeling

Intitulé

Legesverordening 2009

De Raad van de gemeente Sint Anthonis; gelezen het voorstel van het College van burgemeester en wethouders van 11 november 2008; gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet:B E S L U I T: vast te stellen de: Verordening op de heffing en de invordering van leges 2009. (Legesverordening 2009). 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ‘dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ‘week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ‘maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    ‘jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    ‘kalenderjaar’: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven terzake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • 1.

    stukken, die ingevolge enig wettelijk voorschrift kosteloos moeten worden verstrekt;

  • 2.

    kwitanties, voor geldsommen en andere stukken, waarbij de ontvangst of overneming van gelden of goederen wordt erkend of vermeld;

  • 3.

    stukken, inlichtingen of nasporingen door openbare besturen, ambtenaren en instellingen in het openbaar belang aangevraagd;

  • 4.

    beschikkingen op verzoekschriften en bezwaarschriften ter zake van plaatselijke belastingen;

  • 5.

    de aan belanghebbenden uit te reiken beschikkingen of afschriften daarvan, houdende aanstelling, benoeming, bevordering, ontslag, toekenning van bezoldiging, vergoeding of toelage, dan wel verhoging hiervan, betrekking hebbende op enige gemeentelijke functie of dienstverrichting tegenover de gemeente;

  • 6.

    de aan belanghebbenden uit te reiken beschikkingen of afschriften daarvan, houdende beschikking op een verzoek om subsidie uit de gemeentekas;

  • 7.

    het aanvragen van een vergunning om geld of goederen in te zamelen of een markt of tentoonstelling te organiseren voor een ideëel doel;

  • 8.

    het aanvragen van een ventvergunning ten behoeve van een ideëel doel.

Artikel 5 Tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

  • 3.

    Bij de berekening worden de tarieven, zoals genoemd in de bij deze verordening behorende tarieventabel, naar beneden of naar boven afgerond op vijf eurocenten.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen veertien dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gesteld termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Teruggaaf

  • 1.

    Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges voor een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2.

    Voor de toepassing van artikel 28, vierde en vijfde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

De heffingsambtenaar kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van leges.

Artikel 11 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

  • 1.

    De “Legesverordening 2008?, vastgesteld bij raadsbesluit van 17 december 2007, alsmede de “Eerste wijziging legesverordening 2008? vastgesteld bij raadsbesluit van 16 juni 2008 en de “Tweede wijziging legesverordening 2008? vastgesteld bij raadsbesluit van 27 oktober 2008 worden ingetrokken met ingang van de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 3.

    In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover terzake daarvan de heffing van de leges in die periode plaatsvindt.

  • 4.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2009.

  • 5,

    Deze verordening wordt aangehaald als ‘Legesverordening 2009’.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de Raad van de gemeente Sint Anthonis van 15 december 2008.De Raad voornoemd, de griffier,                                   de voorzitter, Mr. A.P.J.L. Keijzers                  J.M.J. Verbeeten 

Tarieventabel, behorende bij de legesverordening 2009 1  

Indeling tarieventabel

 

Hoofdstuk 1

         

Algemeen 

Hoofdstuk 2

 

Bestuursstukken 

Hoofdstuk 3

 

Burgerlijke stand Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie 

Hoofdstuk 4

 

persoonsgegevens 

Hoofdstuk 5

 

Bouwgerelateerde leges 

Hoofdstuk 6

 

Gemeentearchief 

Hoofdstuk 7

 

Vastgoedinformatie 

Hoofdstuk 8

 

Reisdocumenten 

Hoofdstuk 9

 

Rijbewijzen 

Hoofdstuk 10

 

Wet op de kansspelen 

Hoofdstuk 11

 

Drank- en Horecawet 

Hoofdstuk 12

 

Verkeer en vervoer 

Hoofdstuk 13

 

Wet op de openluchtrecreatie 

Hoofdstuk 14

 

Diversen 

 

 

Hoofdstuk 1

Algemeen

2008

1.1.

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

  

1.1.1.

Gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor voor niet elders in deze tarieventabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

5,00 

1.1.2.

Afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken voor zover daarvoor niet elders in deze tarievenlijst of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

  

1.1.2.1.

Per pagina op papier van A4-formaat

0,50 

1.1.2.2.

dubbelzijdige pagina op papier van A4-formaat  

0,75

1.1.2.3.

in kleur geprint, per pagina op papier van A4-formaat  

1,00

1.1.2.4. 

Per pagina op papier van groter dan A3-formaat 

1,00 

1.1.2.5.  

dubbelzijdige pagina op papier van A3-formaat 

1,50 

1.1.2.6.  

in kleur geprint, per pagina op papier van A3-formaat kaarten, tekeningen en lichtdrukken, groter dan A3-formaat,

 2,05 

1.1.3.  

al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.1.1 en 1.1.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tarievenlijst of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen  

 7,70

1.1.4.

een beschikking op een aanvraag, voor zover daarvoor nietelders in deze tarieventabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

13,80  

1.1.5.

stukken of uitreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tarieventabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen per pagina

1,75  

1.2.

het opzoeken van dossiers, het doen van nasporingen in dossiers en geautomatiseerde bestanden alsmede het verlenen van bijstand bij onderzoeken en het verstrekken van een toelichting

 

 

Voor ieder besteed kwartier

18,05 

 

 

Hoofdstuk 2

Bestuurstukken

  

2.1.

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 

  

2.1.1.  

een exemplaar van de gemeentelijke begroting (programmabegroting, productenraming en beheerstoelichting) 

25,00 

2.1.2.

een volledig exemplaar van de beheerstoelichting bij de gemeentelijke begroting 

12,45 

2.1.3.

een gemeentelijke programmarekening 

12,45 

2.1.4.

een gemeentelijke beheersrekening 

12,45 

2.1.5.  

een gemeentelijke kadernota 

6,15 

2.2.

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 

 

2.2.1.  

de agenda met bijlagen, uitgezonderd de onder 2.1.1. tot en met 2.1.6. genoemde stukken van een openbare raads- vergadering: 

  

2.2.1.1.  

per exemplaar, bij afgifte 

4,65 

2.2.1.2.  

per exemplaar, bij toezending 

7,40 

2.2.1.3.  

bij abonnement, geldend voor een kalenderjaar, afgehaald ter gemeentesecretarie 

23,80 

2.2.1.4.  

bij abonnement, geldend voor een kalenderjaar, toegezonden aan belanghebbende 

57,10 

2.2.2.  

de notulen van de openbare raadsvergadering; 

  

2.2.2.1.  

per exemplaar, bij afgifte 

4,65 

2.2.2.2. 

per exemplaar, bij toezending 

7,40 

2.2.2.3.  

bij abonnement, geldend voor een kalenderjaar, afgehaald ter gemeentesecretarie 

23,80 

2.2.2.4.  

bij abonnement, geldend voor een kalenderjaar, toegezonden aan belanghebbende 

57,10 

2.2.3.  

commissiestukken en bijlagen, uitgezonderd de onder 2.1.1. tot en met 2.1.6. van dit hoofdstuk genoemde stukken van een openbare commissievergadering 

  

2.2.3.1.  

per exemplaar van de notulen van een openbare vergadering van de raadscommissie 

3,50 

2.2.3.2.  

bij abonnement, geldend voor een kalenderjaar, toegezonden aan belanghebbende 

57,10 

2.3.  

Indien de heffing van leges geschiedt bij wijze van abonne-ment, wordt bij tussentijdse beëindiging van het abonnement, indien deze plaatsvindt voordat de helft van de geldigheids-duur daarvan is verstreken, op aanvraag van de houder, het abonnementsgeld over de nog resterende periode gerestitu-eerd tot de helft van het betaalde bedrag 

  

2.4.  

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 

  

2.4.1.  

een afschrift van de (A)lgemene (P)laatselijke (V)erordening 

56,50 

2.4.2.  

een afschrift van de bouwverordening 

56,50

2.4.3.  

een afschrift van de toelichting op de bouwverordening 

56,50

2.4.4.  

een afschrift van nadere regelen, behorende bij de bouw- verordening, per regeling 

4,45 

2.4.5.  

een afschrift van de brandveiligheidverordening 

16,15 

2.4.6.

een afschrift van de beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen 

16,15 

2.4.7.  

een exemplaar van de exploitatieverordening, als bedoeld in hoofdstuk IV van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, inclusief de tot de datum van verstrekking verschenen aanvullingen en wijzigingen 

5,15 

2.4.8.  

een afschrift van een besluit, houdende een algemeen verbindend voorschrift (anders dan de hiervoor vermelde verordeningen):

  

2.4.8.1  

voor 1 t/m 10 blz. of gedeelte daarvan, per blz. en voor elke volgende blz. of gedeelte daarvan, 

0,25 

2.4.8.2  

per bladzijde, enkelzijdig bedrukt  

0,20 

2.4.8.3  

per bladzijde, dubbelzijdig bedrukt  

0,30  

2.4.9.  

een vergunning of het wijzigen daarvan, tot het exploiteren van een seksinrichting, als bedoeld in artikel 3.2.1. van de (A)lgemene (P)laatselijke (V)erordening 

213,25

 

 

Hoofdstuk 3

Burgerlijke stand

  

3.1.  

Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk of het registreren van een partnerschap op: 

  

3.1.1.  

zaterdag, zondag, algemeen erkende feestdagen alsmede buiten het gemeentehuis 

601,05 

3.1.2.  

maandag tot en met donderdag tussen 09.00 uur en 16.00 uur, alsmede op maandagen tussen 16.00 uur en 18.00 uur, in het gemeentehuis, op tijdstippen niet aangewezen voor kosteloze huwelijksvoltrekking of partnerschapregistratie (maandag- en dinsdagmorgen tussen 09.00 en 10.00 uur) 

208,40

3.1.3.  

vrijdag tussen 09.00 uur en 16.00 uur in het gemeentehuis. 

256,40 

3.2.  

Behoudens in geval van kosteloze huwelijksvoltrekking wordt, wanneer het bruidspaar of de partners betreffende partner- registratie, die niet zijn ingeschreven in de Gemeentelijke Basisadministratie, boven het tarief ingevolge artikel 3.1.1., 3.1.2. of 3.1.3. een bedrag geheven van 

80,05 

3.3.  

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een trouwboekje of partnerschapsboekje af te geven bij het aangaan van een huwelijk of geregistreerd partnerschap of duplicaat daarvan 

 

3.3.1.  

in een normale uitvoering  

20,55 

3.3.2.  

in een luxe uitvoering  

34,95 

3.4.  

Het tarief, terzake van het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk dan wel een huwelijk in een ge- registreerd partnerschap, indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de ruimte waar voltrekkingen van huwelijken en re- gistraties van partnerschap plaatsvinden, is hetzelfde als ware het de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap. 

  

3.5.  

Het tarief bedraagt voor het doen van nasporingen in de registers van de Burgerlijke stand voor ieder daaraan besteed kwartier 

18,50 

3.6.  

Het tarief bedraagt voor het ten behoeve van een belang- hebbende aanvragen van inlichtingen uit de registers van de Burgerlijke stand in een andere gemeente in Nederland, als- mede van afschriften of uittreksels uit de akten van die registers, per aanvraag aan één instantie 

7,40 

3.7.  

Het tarief bedraagt voor het ten behoeve van een belang- hebbende aanvragen van inlichtingen en bescheiden uit de registers van de Burgerlijke stand in gemeenten en plaatsen buiten Nederland gelegen, per aanvraag aan één instantie 

14,25 

3.8.  

Terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand, geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand

 

 

 

Hoofdstuk 4

Verstrekkingen uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

  

4.1.  

Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder één ver- strekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens (GBA) moet worden geraadpleegd. 

  

4.2.  

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag: 

 

4.2.1.  

tot het verstrekken van een bewijs van Nederlanderschap 

5,70 

4.2.2.  

tot het verstrekken van een bewijs van opneming in de Gemeentelijke Basisadministratie 

5,70 

4.2.3.  

tot het verstrekken van overige gegevens uit de Gemeente- lijke Basisadministratie, per verstrekking 

5,70 

4.2.4. 

tot het verkrijgen van een bericht, als bedoeld in artikel 79, lid 3 van de Wet Gemeentelijke Basisadministratie Per- soonsgegevens (GBA): 

  

4.2.4.1.  

indien het afschrift bestaat uit ten hoogste 49 pagina's 

6,15 

4.2.4.2.  

indien het afschrift bestaat uit 50 tot 100 pagina's 

15,85 

4.2.4.3.  

indien het afschrift bestaat uit 100 of meer pagina's 

26,60 

4.3.  

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag: 

  

4.3.1.  

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar: 

  

4.3.1.1.  

voor 100 verstrekkingen 

209,85

4.3.1.2.  

voor 500 verstrekkingen 

933,25

4.4.  

Het tarief bedraagt terzake van het op verzoek doornemen van de Gemeentelijke Basisadministratie: voor ieder daaraan besteed kwartier 

18,50 

4.5.  

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 6, zevende lid van het Besluit Gemeentelijke Basis- administratie Persoonsgegevens, het bedrag waarvan de hoogte wordt vastgesteld bij regeling van Onze Minister  

 

4.6.  

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van schriftelijke inlichtingen of statistische gegevens uit het geautomatiseerde bevolkings- register (GBA): 

  

4.6.1.  

voor vaste voorbereidingskosten per opdracht  

59,80

4.6.2.  

per inlichting  

0,15 

4.6.3.

per pagina met statistische gegevens

1,80

 

 

Hoofdstuk 5

Bouwvergunningen

   

5.1. 

Bouwgerelateerde leges

 

 

De bouwgerelateerde leges worden zoveel mogelijk geheven in overeenstemming met het zogenaamde Model transparantie bouwgerelateerde leges. De gemeente heeft dit model aangepast aan de nieuwe Wet ruimtelijke ordening. Het model heeft alleen betrekking op leges in relatie tot bouwen en slopen, opgenomen in de onderdelen 5.2 tot en met 5.6. Dit betreft leges die de gemeente kan heffen voor aanvragen in het kader van de:a.de Woningwet; b.de Wet ruimtelijke ordening; c.de gemeentelijke bouwverordening; d.de Monumentenwet en de gemeentelijke monumentenverordening. Voor zover in dit hoofdstuk geen begripsomschrijving is opgenomen, geldt voor de gehanteerde begrippen hetgeen daaronder wordt verstaan in deze wettelijke bepalingen. De legesheffing in dit hoofdstuk wordt toegepast op de volgende hoofdcategorieën:a.legesheffing aanvraag bouwvergunning (zie onderdeel 5.2); b.verhogingen/aanvullende leges (zie onderdeel 5.3); c.legesheffing slopen (zie onderdeel 5.4); d.legesheffing aanlegvergunning (zie onderdeel 5.5); e.legesheffing overig en voor administratieve kosten (zie onderdeel 5.6); f.legesheffing gebruiksvergunning in verband met brandveiligheid (zie onderdeel 5.7). Binnen deze hoofdcategorieën gelden nader aangeduide subindelingen. Ook is nog een restcategorie opgenomen (zie onderdeel 5.8). 

  

5.25.2.1.

BouwvergunningenAlgemeenOp grond van onderdeel 5.2 worden leges geheven, die samenhangen met het in behandeling nemen van aanvragen tot beoordeling van een: - schetsplan; - lichte bouwvergunning; - reguliere bouwvergunning; - bouwvergunning eerste fase; - bouwvergunning tweede fase; - wijziging bouwvergunning eerste fase. Wanneer de gemeente deze aanvragen in behandeling neemt, toetst zij onder meer op criteria die geformuleerd staan in het bestemmingsplan, de beheersverordening bedoeld in artikel 3.38 Wet ruimtelijke ordening, de bouwverordening en het Bouwbesluit. Ook zijn bij deze leges standaard de kosten inbegrepen die samenhangen met een reguliere toets aan welstandscriteria. Voor extra toetsing door het Team Ruimtelijke Kwaliteit van Welstandszorg Noord- Brabant geldt de verhoging van leges, genoemd in onderdeel 5.3.2.

  

5.2.2.

Begripsbepaling bouwkosten Onder bouwkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan de aannemingssom bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve voorwaarden voor uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, exclusief omzetbelasting, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd.Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in dit hoofdstuk onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.Voor de controle c.q. beoordeling van de hoogte van de opgegeven bouwkosten wordt als richtlijn voor agrarische gebouwen uitgegaan van het taxatieboekje "(Her)bouwkosten agrarische gebouwen" en voor de overige gebouwen van het onderzoeksrapport "Basisbedragen leges" van Multi Consultans.  

 

5.2.3.  

Aanvraag beoordeling schetsplan/vooroverleg Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot beoordeling van een schetsplan: - wanneer de bouwkosten* tussen € 0,-- en € 40.000,-- bedragen: € 60,--- wanneer de bouwkosten* € 40.000,-- of meer bedragen tot een bedrag van € 700.000,--:0,2% van de bouwkosten- wanneer de bouwkosten* € 700.000,-- of meer bedragen: € 1.500,--De bouwkosten zoals die bij een daadwerkelijke aanvraag, zoals omschreven in de volgende onderdelen, zouden worden vastgesteld. Deze kosten worden met de legeskosten voor de bouwvergunning verrekend of, indien op korte termijn een bouwaanvraag volgt die leidt tot een bouwvergunning, gelijktijdig verrekend.

61,65

5.2.4.  

Aanvraag lichte bouwvergunning Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een lichte bouwvergunning:90% van de kosten die voor een reguliere bouwvergunning conform 5.2.5. verschuldigd zouden zijn. 

 

5.2.5.

Aanvraag reguliere bouwvergunning

 

5.2.5.1.  

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een reguliere bouwvergunning indien de bouwkosten niet meer dan € 500,-- bedragen;

100,10

5.2.5.2.  

Indien de bouwkosten meer dan € 500,-- en minder dan € 2.500,-- bedragen, dan wordt het bedrag als vermeld onder 5.2.5.1 vermeerderd met 2,6% van het bedrag waarmee die bouwkosten de € 500,-- te boven gaan.

  

5.2.5.3.  

Indien de bouwkosten meer dan € 2.500,-- en minder dan € 4.750,-- bedragen;Het bedrag als vermeld onder 5.2.5.3 wordt vermeerderd met 2,5% van het bedrag waarmee die bouwkosten de € 2.500,-- te boven gaan.

170,50 

5.2.5.4.  

Indien de bouwkosten € 4.750,-- of meer, en minder dan € 9.500,--bedragen: Het bedrag als vermeld onder 5.2.5.4 wordt vermeerderd met 2,4% van het bedrag waarmee die bouwkosten de € 4.750,-- te boven gaan.

263,85

5.2.5.5.  

Indien de bouwkosten € 9.500,-- of meer, en minder dan € 18.500,--bedragen: Het bedrag als vermeld onder 5.2.5.5 wordt vermeerderd met 2,3% van het bedrag waarmee die bouwkosten de € 9.500,-- te boven gaan.

421,00

5.2.5.6.  

Indien de bouwkosten € 18.500,-- of meer, en minder dan € 27.500,-- bedragen: Het bedrag als vermeld onder 5.2.5.6 wordt vermeerderd met 1,9% van het bedrag waarmee die bouwkosten de € 18.500,-- te boven gaan

712,35

5.2.5.7.  

indien de bouwkosten € 27.500,-- of meer, en minder dan € 36.500,-- bedragen: Het bedrag als vermeld onder 5.2.5.7 wordt vermeerderd met 1,7% van het bedrag waarmee die bouwkosten de € 27.500,-- te boven gaan.

932,62

5.2.5.8.  

Indien de bouwkosten € 36.500,-- of meer, en minder dan € 45.000,-- bedragen:Het bedrag als vermeld onder 5.2.5.8 wordt vermeerderd met 1,6% van het bedrag waarmee die bouwkosten de € 36.500,-- te boven gaan.

1.192,60

5.2.5.9. 

Indien de bouwkosten € 45.000,-- of meer, en minder dan € 400.000,-- bedragen:Het bedrag als vermeld onder 5.2.5.9 wordt vermeerderd met 1,32% van het bedrag waarmee die bouwkosten de € 45.000,-- te boven gaan.

1.412,35

5.2.5.10.  

indien de bouwkosten € 400.000,-- of meer, en minderdan € 1.000.000,-- bedragen:Het bedrag als vermeld onder 5.2.5.10 wordt vermeerderd met 1,08% van het  bedrag waarmee die bouwkosten de € 400.000,-- te boven gaan. 

6.223,00

5.2.5.11.  

indien de bouwkosten € 1.000.000,-- of meer bedragen: Het bedrag als vermeld onder 5.2.5.11 wordt vermeerderd met 1,02% van het bedrag waarmee die bouwkosten de € 1.000.000,-- te boven gaan.

14.201,20

5.2.6.  

Aanvraag bouwvergunning eerste fase Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een reguliere bouwvergunning eerste fase: 

 

5.2.6.1.

55% van de in de leden 5.2.5.1. tot en met 5.2.5.11.opgenomen tarieven.

  

5.2.7.  

Aanvraag bouwvergunning tweede fase Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een reguliere bouwvergunning tweede fase: 

 

5.2.7.1.

55% van de in de leden 5.2.5.1. tot en met 5.2.5.11opgenomen tarieven.

  

5.2.8.  

Aanvraag wijziging bouwvergunning eerste faseHet tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een wijziging van een verleende bouwvergunning eerste fase: 

 

5.2.8.1.  

een minimumtarief van € 75,--, vermeerderd met het over de hogere bouwkosten te berekenen tarief, waarbij de in de leden 5.2.5.1. tot en met 5.2.5.11. gehanteerde berekeningswijzen worden gehanteerd, 

 

5.3.

Verhogingen/aanvullende leges

 

5.3.1.  

Algemeen Wanneer de gemeente bij de behandeling van de aanvraag bouwvergunning een extra toets moet uitvoeren voordat een besluit over het verlenen van de vergunning kan worden genomen, worden de leges genoemd in onderdeel 5.2 verhoogd, dan wel worden aanvullend leges geheven. Het gaat om de volgende extra toetsingen: - extra toetsing welstand (zie onderdeel 5.3.2);- beoordeling bodemrapport (zie onderdeel 5.3.3);- verplicht advies agrarische commissie(zie onderdeel 5.3.4);- achteraf ingediende aanvraag (zie onderdeel 5.3.5);- beoordeling aanvullende gegevens (zie onderdeel 5.3.6);- projectbesluit (zie onderdeel 5.3.7);- wijziging, ontheffing of afwijking bestemmingsplan(onderdeel 5.3.8);- ontheffing of toetsing exploitatieplan (onderdeel 5.3.9).

  

5.3.2.

Extra toetsing welstand Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt, in verband met een extra toetsing aan welstandscriteria, indien:

  

5.3.2.1.  

bij de aanvraag van een lichte bouwvergunning het bouwplan niet voldoet aan de gestelde criteria in de welstandsnota, verhoogd met:  

n.v.t.

5.3.2.2.  

zich tijdens de beoordeling van de aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is, verhoogd met 

51,35

5.3.2.3.  

naar het oordeel van het college van Burgemeester en Wethouders in verband met de grootte en/ of complexiteit van het plan een uitgebreide toetsing door het Team Ruimtelijke Kwaliteit van Welstandszorg Noord- Brabant (TRK) noodzakelijk is: de werkelijke kosten van deze toetsing, na voorafgaande opgave van de kosten.

 

5.3.3.  

Beoordeling bodemrapport Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag van een bouwvergunning krachtens wettelijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer: 

  

5.3.3.1.  

een milieukundig bodemrapport wordt beoordeeld,verhoogd met:

154,10

5.3.3.2.  

een archeologisch bodemrapport wordt beoordeeld,verhoogd met:

154,10

5.3.4.  

Verplicht advies agrarische commissie Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag van een bouwvergunning krachtens wettelijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer een advies van de agrarische commissie wordt beoordeeld, verhoogd met 

411,00

5.3.5.  

Achteraf ingediende aanvraag Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag van een bouwvergunning wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouw, verhoogd met 15%.

 

5.3.6.  

Beoordeling aanvullende gegevens Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van, op initiatief van deaanvrager ingediende, aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de aanvraag van de bouwvergunning al in behandeling is genomen: 2,75 % van de leges zoals die berekend zijn in het kader van de aanvraag van de bouwvergunning zoals omschreven in onderdeel 5.2. 

  

5.3.7 &5.3.8.

Projectbesluit, wijziging en ontheffingenbestemmingsplan/ beheersverordeningVoor het in behandeling nemen van een verzoek om een projectbesluit, wijziging of ontheffing van het bestemmingsplan/de beheersverordening, al dan niet in combinatie met een bouwaanvraag, worden de volgende kosten in rekening gebracht:

 

5.3.7.1.  

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan:

1.426,80

5.3.8.1.  

artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met

1.234,50 

5.3.8.2.  

artikel 3.6, eerste lid, onder c of 3.38, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met

75,40

5.3.8.3. 

artikel 3.22 van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met

236,80

5.3.8.4.

artikel 3.23 van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met 

236,80

5.3.9.  

Ontheffing of toetsing exploitatieplan Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan:

  

5.3.9.1  

een ontheffing als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt verleend, verhoogd met: Dit onderdeel vindt geen toepassing indien de met de ontheffing of de toetsing gepaard gaande kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.

236,80

5.4.

Slopen

 

5.4.1.

Begripsbepaling sloopkosten Onder sloopkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan: de aanneemsom exclusief omzetbelasting als bedoeld in paragraaf 1, lid 1 van de UniformeAdministratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in dit hoofdstuk onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft. 

 

5.4.2.  

Sloopvergunning Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een sloopvergunning als bedoeld in:

  

5.4.1.1. 

artikel 8.1 van de bouwverordening 

102,75

5.4.2.1.  

artikel 3.3, aanhef en onder b, of artikel 3.38, derde lid, aanhef en onder b, van de Wet ruimtelijke ordening: 

102,75

5.4.3.  5.4.3.1.

Sloopmelding Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmeldingHet tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening

30,80

5.5 

Aanlegvergunning 

 

5.5.2.  

Aanvraag aanlegvergunning Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een vergunning als bedoeld in artikel 3.3, aanhef en onder a, of artikel 3.38, derde lid, aanhef en onder a, van de Wet ruimtelijke ordening (aanlegvergunning):  

102,75

5.6.

Overig/administratief

 

5.6.1.  

Algemeen Op grond van dit onderdeel worden leges geheven voor dienstverlening die doorgaans een relatie heeft met bouwactiviteiten of gerelateerd is aan (extra) administratieve handelingen. Tot slot komt de teruggaaf van een deel van de leges aan de orde.

 

5.6.2.  

Overschrijven vergunningen/ontheffing Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van de tenaamstelling van een verleende bouw-, sloop-, aanlegvergunning of ontheffing 

102,75

5.6.3.  

Aanvraag wijziging vergunning als gevolg van wijziging bouwplanHet tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een vergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het bouwplan 

102,75

5.6.3.1.

indien de bouwkosten hoger zijn dan de bouwkosten van de oorspronkelijke vergunning worden de leges berekend over deze meerkosten , waarbij de in de leden 5.2.5.1. tot en met 5.2.5.11 gehanteerde berekeningswijzen worden toegepast, met een minimum van:

102,75

5.6.4 

PublicatiekostenDe in dit hoofdstuk genoemde bedragen worden, voor zover sprake is van wettelijk verplichte openbare kennisgevingen op grond van de Wet ruimtelijke ordening en de Algemene wet bestuursrecht, verhoogd met een bedrag per procedure van:

 

5.6.4.1

artikel 3,6, lid 1 sub a Wet ruimtelijke ordening

150,80

5.6.4.2

artikel 3.6, lid 1 sub c Wet ruimteiljke ordening

75,40

5.6.4.3

artikel 3.22 Wet ruimtelijke ordening

150,80

 

artikel 3.23 Wet ruimteiljke ordening

75,40

 

artikel 3.10 en 3.40 Wet ruimtelijke ordening

150,80

 

alle overige procedures

75,40

 

Indien ten behoeve van het verlenen van medewerking aan een ruimtelijke procedure een publicatie in de Staatscourant wettelijk verplicht is, worden deze kosten aan aanvrager doorberekend, eerst nadat de aanvrager vooraf van de geraamde kosten in kennis is

 

5.6.5.  

Monumentenvergunning Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het |verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 11 van de Monumentenwet 1988: 

99,65

5.6.6  

Ontheffing verbodsbepaling in exploitatieplan Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een ontheffing van het verbod om bepaalde werken of werkzaamheden uit te voeren als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid, van de Wet ruimtelijke ordening: Dit tarief vindt geen toepassing indien de met deze ontheffing gepaard gaande kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.

 236,80

5.6.7.  

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag bouw-, sloop of aanlegvergunningWanneer een aanvrager zijn aanvraag bouw-, sloop- of aanlegvergunning intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, wordt een deel van de leges teruggegeven. De teruggaaf bedraagt:

 

5.6.7.1  

60% van de voor het in behandeling nemen van de aanvraag verschuldigde leges, indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan;

  

5.6.7.2  

50% van de voor het in behandeling nemen van de aanvraag verschuldigde leges, indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken.

  

5.6.8.  

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende bouw-, sloop-of aanlegvergunningWanneer de gemeente een verleende bouw-, sloop- of aanlegvergunning intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, wordt een deel van de leges teruggegeven, mits deze aanvraag is ingediend binnen 2 jaren na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt: 25% van de verschuldigde basisleges bedoeld in de onderdelen 5.2.4 tot en met 5.2.8, onderscheidenlijk 5.4.2 of 5.5.2, met dien verstande dat een bedrag minder dan € 100,-- niet wordt teruggegeven.

 

5.6.9.  

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een bouw-, sloop- of aanlegvergunningWanneer de gemeente een bouw-, sloop- of aanlegvergunning weigert, wordt een deel van de verschuldigde leges teruggegeven. De teruggaaf bedraagt: 40% van de verschuldigde basisleges bedoeld in de onderdelen 5.2.4 tot en met 5.2.8, onderscheidenlijk 5.4.2 of 5.5.2, met dien verstande dat een bedrag minder dan € 100,-- niet wordt teruggegeven. 

 

5.7.  

Gebruiksvergunning in verband met brandveiligheidEen gebruiksvergunning is alleen nog nodig voor de meest risicovolle vormen van gebruik, bijvoorbeeld:- kinderdagverblijven met meer dan tien kinderen- basisscholen- hotels- tehuizen met meer dan tien bedden

272,05

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld in artikel 2.11.1 van het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken:

279,50

 

Het legesbedrag als bedoeld in 5.7 wordt vermeerderd met een toeslag voor een bouwwerk met een gebruiksoppervlakte van:

 

5.7.1.

tot en met 100 m²

276,05

5.7.2.

101 tot en met 500 m² + € 1,18 per m²

144,75

5.7.3.

501 tot en met 2.000 m² + € 0,44 per m²

551,30

5.7.4.

2.001 tot en met 5.000 m² + € 0,13 per m²

1.248.10

5.7.5.

5.001 tot en met 50.000 m² + € 0,031 per m²

1.775,15

5.7.6.

meer dan 50.001 m² + € 0,0144 per m²

2.700,80

 

 

 

5.8.

Overig

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, een ontheffing, een vrijstelling of een andere beschikking voor zover daarvoor niet elders in dit hoofdstuk een tarief is opgenomen

236,80

 

 

Hoofdstuk 6

Gemeentearchief

 

6.1.

Het tarief bedraagt terzake van het op verzoek doen van na- sporingen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier 

18,50

6.2.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

6.2.1  

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, het tarief zoals dat is bedoeld in de onderdelen 1.1.2. en 1.1.3

 

6.2.2 

een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk 

1,75 

 

 

Hoofdstuk 7

Vastgoedinformatie

 

7.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

 

7.1.1.

tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 7.2.2. structuurplan of stadsvernieuwingsplan

7.1.2.  

het tarief zoals dat is bedoeld in de onderdelen 1.1.2. en 1.1.3.

 

 

Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen (Wkpb)

 

7.2.  

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:

 

7.2.1.

de gemeentelijke gebouwenregistratie 

5,10

7.2.2. 

de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet 

12,25

7.2.3.

de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988

5,10

7.2.4.  

het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988 

12,25

7.2.5. 

het register bedoeld in artikel 57, eerste lid, van de Woningwet

12,25

7.2.6 

de kadastrale massale output 

25,65

7.2.7  

het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingen registratie, dan wel tot het verstrekken van een aan de registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen (Wkpb)

12,25

 

Kadastrale balie

 

7.3.1.  

Afschrift uit de kadastrale registers (kopie van een akte of eenander stuk)

12,25

7.3.2. 

Uittreksel kadastrale kaart met omgevingskaart 

12,25

7.3.3.  

Kadastraal bericht eigendom (de belangrijkste gegevens vaneen perceel)

5,10

7.3.4.  

Hypothecair uittreksel (overzicht van de hypothekenen/of beslagen waarmee een perceel belast is; ook bij een negatievemededeling

6,15

7.3.5.  

Voor het mondeling verstrekken van inlichtingen is het rechtverschuldigd  als bedoeld in 7.2.1. , met dien verstande dat ingeval deze inlichtingen telefonisch of per fax worden verstrekt, bovendien per verstrekking verschuldigd is (i.v.m. verzending nota) 

12,25

7.3.6.  

Het tarief voor nasporingen in het gemeentelijk kadasterbedraagt voor elk daaraan besteed kwartier Gedeelten van een kwartier worden voor een vol kwartiergerekend.

18,50

7.3.7.  

Voor het samenstellen van tekeningen of het verrichten vantekenwerkzaamheden is het recht verschuldigd als bedoeld in 7.2.1. vermeerderd met:voor elk daar besteed kwartier Gedeelten van een kwartier worden voor een vol kwatiergerekend.

18,50

 

 

Hoofdstuk 8

Reisdocumenten  

 

8.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag :  

 

8.1.1.  

tot het verstrekken van een Nationaal paspoort, een reisdocu- ment voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemde- lingen 

49,60

8.1.2.  

tot het verstrekken van een Nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een Nationaal paspoort als bedoeld in 8.1.1. (zakenpaspoort)  

55,40

8.1.3.  

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteiten- paspoort)  

49,60 

8.1.4.  

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als be- doeld in de artikelen 81.1., 8.1.2. en 8.1.3., direct bij de aan- vraag van dit nieuwe reisdocument  

8,70 

8.1.5.  

tot het bijschrijven van een kind middels een Kinderbijschrij- vingsticker in reeds uitgegeven reisdocument, als bedoeld onder 81.1., 8.1.2. en 8.1.3 

20,35 

8.1.6.  

vervallen

 

8.1.7.  

tot het verstrekken van een Nederlandse Identiteitskaart (NIK)

40,75

8.2.1.  

De tarieven als genoemd in de artikelen 8.1.1. tot en met 8.1.3. alsmede 8.1.7. worden bij een spoedlevering vermeer- derd met een bedrag van: 

41,00 

8.2.2.  

Het tarief als genoemd in 8.2.1. wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in de artikelen 8.1.1., 8.1.2. en 8.1.3. en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 8.1.4., slechts één keer per reisdocument berekend.  

 

8.2.3.  

Het tarief, als bedoeld in onderdeel 8.1.5. wordt bij een spoed- levering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingsticker van  

19,50 

8.2.4.  

Indien aan de aanvrager van een reisdocument al eerder een reisdocument werd verstrekt, welk document bij de aanvraag door de aanvrager niet compleet kan worden overgelegd, wordt boven het tarief, verschuldigd ingevolge de artikelen 8.1.1., 8.1.2., 8.1.3. of 8.1.7. een bedrag geheven van

26,45

 

 

Hoofdstuk 9

Rijbewijzen

 

9.1.  

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een Nieuw Rijbewijs Document (inclusief buitenlands rijbewijs)  

32,60 

9.1.1.  

ndien aan de aanvrager van een rijbewijs reeds eerder een rijbewijs werd verstrekt, welk document bij de aanvraag door de aanvrager niet compleet kan worden overgelegd, dan wordt boven het in artikel 9.1. verschuldigde tarief een bedrag geheven van 

26,45 

9.2  

Het tarief, als bedoeld in 9.1, wordt bij een spoedaanvraag verhoogd met 

30,00 

9.3.  

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een Eigen Verklaring  

 

 

 

Hoofdstuk 10

Wet op de kansspelen

 

10.1.  

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheids-vergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de Kansspelen: 

 

10.1.1.  

voor een periode van 12 maanden voor één speelautomaat  

56,50

10.1.2.  

voor een periode van 12 maanden voor twee of meer speel- automaten, voor de eerste speelautomaat het in artikel 10.1.1. genoemde bedrag en voor elke volgende speelautomaat 

34,00 

10.1.3.  

voor één speelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van 24 maanden 

70,00 

10.1.4.  

voor twee of meer speelautomaten, welke vergunning geldt voor een  periode van 24 maanden, voor de eerste speelautomaat het in artikel 10.1.3 genoemde bedrag en voor elke volgende speelautomaat  

42,00 

10.2.  

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)  

7,40 

10.3.  

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 28 van de Wet op de kansspelen (prijsvraag-vergunning)

7,40

 

 

Hoofdstuk 11

Drank- en Horecawet

 

11.1.  

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank en Horecawet  

 93,10  

11.2  

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet (melding wijziging)  

31,50 

11.3  

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet (ontheffing voor bij- zondere gelegenheden van tijdelijke aard)

13,80 

 

 

Hoofdstuk 12

Verkeer en vervoer

 

12.1.  

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

 

12.1.1.  

het verkrijgen van een ontheffing, als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekend 1990, met betrekking tot het niet gekentekende langzaam verkeer

45,00 

12.1.2.  

het verkrijgen van een ontheffing, als bedoeld in artikel 7.1. van het Voertuigenreglement

45,95 

12.1.3.  

het verkrijgen van een vergunning, als bedoeld in artikel 5 van de Wet personenvervoer

24,60 

12.2.  

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeer-kaart, als bedoeld in artikel 49 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer: (BABW) 

 

12.2.1.  

indien een geneeskundig verzoek heeft plaatsgevonden

39,10 

12.2.2. 

indien geen geneeskundig verzoek heeft plaatsgevonden

16,65

 

 

Hoofstuk 13

Wet op de openluchtrecreatie

 

13.1.  

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

13.1.1.  

tot het verkrijgen van een vergunning, als bedoeld in artikel 8, eerste lid, van de Wet op de Openluchtrecreatie  

19,00 

13.1.2.  

tot het verkrijgen van een ontheffing, als bedoeld in artikel 8, tweede lid, onderdeel a, van de Wet op de Openluchtrecreatie  

19,00 

13.1.3.  

tot het verkrijgen van een ontheffing, als bedoeld in artikel 8, tweede lid, onderdeel b, van de Wet op de Openluchtrecreatie  

19,00 

13.1.4.  

tot het verkrijgen van een ontheffing, als bedoeld in artikel 8, tweede lid, onderdeel c, van de Wet op de Openluchtrecreatie

19,00

 

 

Hoofdstuk 14

Diversen  

 

14.1.  

Verklaringen  

 

14.1.1.  

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:  

 

14.1.1.1.  

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag (VOG)

30,05 

14.1.1.2.  

tot het verkrijgen van een attestatie de vitae  

5,70 

14.1.1.3.  

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening  

9,45

14.1.1.4.  

tot het verkrijgen van elke niet elders genoemde verklaring omtrent een persoon

4,65

14.2.

Vergunningen: 

 

14.2.1.  

Ingevolge van artikel 2.1.5.3. van de algemene plaatselijkeverordening (APV) (inritvergunning) 

 45,00  

14.2.2. 

Ingevolge van artikel 2.1.5.1. en 2.1.6.3. van de algemeneplaatselijke verordening (plaatsen van voorwerpen op de openbare weg/ openbareruimte  

45,00  

14.3.

 Verkoopregister  

 

14.3.1.  

 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een verkoopregister, als bedoeld in artikel 2.5.1. van de (A)lgemene (P)laatselijke (V)erordening  

 31,55 

14.4.

 Geluidhinder  

 

14.4.1.  

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing tot het maken van reclame door middel van luidsprekers in auto's of speciaal daarvoor ingerichte geluidswagens: per dag of gedeelte daarvan  

 4,65 

14.4.2.  

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het makenvan muziek door middel van muziekinstrumenten of langs mechanische weg in hotels, restaurants en andere voor hetpubliek toegankelijke lokaliteiten en samenkomsten met eengeldigheidsduur van:  

 

14.4.2.1.  

één of twee dagen, per dag  

4,65 

14.4.2.2.  

langer dan twee dagen, doch niet langer dan één maand  

23,80 

14.4.2.3.  

langer dan één maand, doch niet langer dan zes maanden  

71,85 

14.4.2.4.  

langer dan zes maanden, doch niet langer dan één jaar  

124,80

14.4.3.  

De onder 14.4.2.1. tot en met 14.4.2.4. genoemde bedragen worden verhoogd met een bedrag van €. 67,35 voor kostenper wettelijk verplichte openbare kennisgeving.  

69,20

14.5.

Kapvergunning

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een kapvergunning als be- doeld in artikel 4.5.2. van de (A)lgemene (P)laatselijke(V)erordening.  

13,80 

14.6.

 Nachtverblijfregister (vervallen) 

 

14.7.

 Aanduidingen reclames en automaten

 

14.7.1.  

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van een vergunning of ontheffing tot het aanbrengen van lichtreclames, borden, tekens, aan- duidingen enz. met een commercieel doel  

 49,60 

14.7.2.  

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van een vergunning voor het plaat- sen, aanbrengen of hebben van een automaat, etalagekast e.d. aan, op of boven de openbare weg  

 19,00 

14.8.

Vent- en standplaatsvergunningen

 

14.8.1.  

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning om in de ge- meente te mogen venten, uitgezonderd in die gevallen waar- bij de opbrengst van de verkoop ten goede komt aan een ideëel doel, geldig:  

 

14.8.1.1.  

voor één dag  

5,55 

14.8.1.2.  

voor één week  

9,45 

14.8.1.3.  

voor één kalendermaand of een gedeelte daarvan, doch langer dan zeven dagen  

 28,55 

14.8.2.  

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het in de gemeente innemen van een standplaats, uitgezonderd standplaatsen waarvan de opbrengst van de verkoop ten goede komt aan een ideëel doel, geldig:  

 

14.8.2.1.  

voor de duur van één dag of een gedeelte daarvan  

53,40 

14.8.2.2.  

langer dan één dag, doch niet langer dan een week  

107,15 

14.8.2.3.  

langer dan één week, doch niet langer dan een maand  

233,15 

14.8.2.4.  

voor de duur van één volledig kalenderjaar  

528,30 

14.8.3.  

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het in de gemeente innemen van een standplaats, waarvan de op- brengst van de verkoop ten goede komt aan een ideëel doel  

 13,80 

14.8.4.  

Voor één of meer dagen extra per week, een volledig kalen- derjaar geldend, wordt het onder artikel 14.8.2.4. genoemde tarief verhoogd per dag extra.  

95,20

14.9.  

 Ontheffing algemeen sluitingsuur

 

14.9.1.  

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het na hetalgemene sluitingsuur geopend houden van cafés en derge- lijke inrichtingen:  

 

14.9.1.1.  

met één uur of minder, per dag  

7,00

14.9.1.2.  

met twee uur of minder, doch meer dan één uur per dag  

9,45

14.9.1.3.  

met meer dan twee uur per dag  

14,25

14.10.

Terrasvergunning  

 

14.10.1.  

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het houden van een terras tijdens evenementen, als bedoeld in de (A)lgemene (P)laatselijke (V)erordening: 

 

14.10.1.1.  

voor één dag of een gedeelte daarvan  

131,05

14.10.1.2.  

voor twee tot maximaal zeven dagen  

242,40

14.10.1.3.  

voor meer dan zeven dagen; €. 235,95 per dag boven op hetbedrag van  

242,40

14.11.

Vergunningverlening Nutsbedrijven en instemmings-besluit telecomaanbieders voor het hebben, (ver)leggen en onderhouden van kabels en leidingen.

 

14.11.1.  

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming om- trent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaam-heden als bedoeldin artikel 5,2, derde lid en 5.4., eerste lid van deTelecommunicatiewet 

159,35

14.11.2.  

indien met betrekking tot een melding overleg moetplaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met 

79,70

14.11.3.  

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder medegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 

 

14.11.4.  

Indien een begroting, als bedoeld in artikel 14.11.1.3. is uit- gebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding vóór deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 

 

14.11.5.  

Het tarief bedraagt voor van het in behandeling nemen vaneen aanvraag vooreen vergunning omtrent het tijdstip, plaats en werkwijzevan uitvoering van uitvoering van de werkzaamheden als bedoeld in de APV,artikel 2.1.5.2. 

160,00

14.12.

Onderwijs

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een opgaaf van adressen van de in de gemeente gevestigde onderwijsinstellingen en hun besturen  

7,40

14.13.

Kinderopvang  

 

14.13  

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  

 

14.13.1  

een uittreksel uit het register bedoeld in artikel 46 van de Wet Kinderopvang, per uittreksel, via de website www.sintanthonis.nl  

koste-loos

14.13.2  

een uittreksel uit het register bedoeld in artikel 46 van de Wet Kinderopvang, per uittreksel, via de website www.sintanthonis.nl  

koste-loos

14.14.

Milieu  

 

14.14.1.  

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een cumulatieberekening/ berekening individuele stankcirkels  

450,00

14.15

Inschakeling externe deskundigen

 

14.15.1.  

De in deze verordening genoemde legesbedragen, uitgezon- derd de legesbedragen in hoofdstuk 5, worden verhoogd met een bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager medegedeelde externe advieskosten, blijkende uit een begroting die terzake door de in artikel 231, tweede lid, onderdeel b van de Gemeentewet bedoelde ambtenaar is opgesteld, waarbij de verhoging een bedrag van €. 5.237,55 niet te boven gaat. Voor de toepassing van deze rubriek wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waar- op de begroting van de externe advieskosten aan de aan- vrager ter kennis is gebracht.Indien de werkelijk advieskosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf van leges verleend.  

 

14.16.

 Restitutie

 

14.16.1.  

Indien een gevraagde vergunning niet wordt verleend, wordt op verzoek vermindering van 50% van de in deze verorde- ning genoemde legesbedragen verleend met uitzondering van de leges genoemd onder hoofdstuk 5 en hoofdstuk 14, onderdeel 14.11.  

 

14.16.2.  

Indien van een ingevolge deze verordening verleende vergun- ning geen gebruik wordt gemaakt, wordt op verzoek vermin- dering van 40% van de genoemde legesbedragen verleend met uitzondering van de leges genoemd in hoofdstuk 5 en hoofdstuk 14, onderdeel 11. De terzake verleende vergunning dient te worden ingeleverd. Deze vermindering wordt bovendien alleen verleend indien het bovenbedoelde verzoek binnen drie maanden na de ver- lening van de vergunning is ingediend en bovendien het bedrag van de vermindering van leges minimaal €. 7,80 is.

8,05