Organisatie | Dronten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels vrijlating giften en schadevergoedingen Dronten 2022 |
Citeertitel | Beleidsregels vrijlating giften en schadevergoedingen Dronten 2022 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2022 | Nieuwe regeling | 21-12-2021 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dronten,
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dronten,
gelet op artikel 1:3 van de Algemene wet Bestuursrecht,
gelet op artikel 17 en 31, tweede lid, aanhef en onderdeel l en m van de Participatiewet;
overwegende dat het wenselijk is om beleidsregels vast te stellen over de vrijlating van giften en schadevergoedingen;
vast te stellen de hierna volgende Beleidsregels vrijlating giften en schadevergoedingen Dronten 2022
Deze beleidsregels gelden voor inwoners die maandelijks een uitkering voor levensonderhoud Participatiewet ontvangen.
Artikel 3 Giften met een bestemming
Wij laten giften met een vooraf bepaalde bestemming vrij:
Artikel 4 Giften zonder een bestemming
Wij laten giften zonder een vooraf bepaalde bestemming vrij:
Artikel 6 Melden ontvangst gift of schadevergoeding
U moet de ontvangst van elke gift en/of schadevergoeding bij ons melden.
Artikel 7 Afwijken van de beleidsregels
Als toepassing van deze beleidsregels voor u gevolgen heeft die niet in verhouding staan tot
de doelen die met deze beleidsregels worden nagestreefd, kunt u de gemeente vragen de
Op 23 augustus 2021 deed de Centrale Raad van Beroep (hierna: CRvB) uitspraak in de zaak van de gemeente Wijdemeren. De zaak gaat over het omgaan met de structurele ontvangst van boodschappen bij de vaststelling van de hoogte van de bijstand.
De CRvB oordeelt dat boodschappen niet als giften zijn aan te merken. Een ruimer giftenbeleid mist daarom effect, als het om de ontvangst van boodschappen gaat. Giften zijn middelen en van middelen is slechts sprake als betrokkene daar vrijelijk over kan beschikken. Voor ontvangen boodschappen geldt dit niet. Betrokkene kan namelijk niet zelf over het - met de ontvangen boodschappen gemoeide - bedrag beschikken en hij kan deze ook niet alsnog te gelde maken. Immers kan je het bedrag voor de boodschappen niet gebruiken voor iets anders. Er zijn al boodschappen voor gekocht en die kan je niet weer verkopen. Dat is anders bij de schenking van goederen zoals bij een auto. Iemand kan dan zelf bepalen of hij de auto houdt of hem te gelde maakt.
Vervolgvraag is of aan het ontvangen van voedselpakketten van de voedselbank dezelfde consequenties moeten worden verbonden. De CRvB wijst erop dat de verstrekkingen vanuit de voedselbanken verschillen van de structurele en onvoorwaardelijke ontvangst van boodschappen in bovenstaande casus. Bij de ondersteuning vanuit de voedselbanken gaat het om noodhulp. Betrokkenen worden daarom door de voedselbanken voorafgaand, maar ook daarna periodiek, financieel beoordeeld. Daarbij gaat het om in beginsel tijdelijke ondersteuning.
De beleidsregels zijn alleen van toepassing op personen die een maandelijkse uitkering voor levensonderhoud ontvangen. De beleidsregels zijn niet van toepassing op personen die bijzondere bijstand ontvangen of aanvragen. De reden hiervan is dat bijzondere bijstand
bedoeld is voor kosten die niet betaald kunnen worden uit de maandelijkse uitkering én
noodzakelijk zijn. Als de giften dan worden vrijgelaten, dan kan men “dubbel” geld
Iemand heeft een wasmachine nodig. Deze kost € 500,00.
De moeder van deze cliënt geeft haar deze € 500,00 met als doel: de aankoop van een
Als cliënt dan vervolgens een aanvraag bijzondere bijstand doet voor diezelfde wasmachine,
dan heeft ze nog een keer recht op € 500,00 als wij de gift van moeder vrij zouden laten.
Artikel 3 Giften met een bestemming
Er zijn verschillende redenen om een gift vrij te laten. Deze hebben betrekking op het
verbeteren van de kansen om betaald werk te vinden, b.v. rijlessen of studiekosten.
Plaatselijke bijdrages van o.a. de voedselbank en de speelgoedbank worden vrijgelaten. Ook plaatselijke fondsen (Betty Dekkerfonds e.d.) vallen hieronder.
Een gift die wordt ontvangen ter afbetaling van een problematische schuld wordt niet in
aanmerking genomen als middel. Een schuld is in ieder geval problematisch als op het moment van aanvang van de bijstandsverlening een negatief vermogen is vastgesteld en er een aantoonbare terugbetalingsverplichting rust op deze schulden, waarvan de termijn is overschreden. Wij willen dan wel bewijsstukken hebben dat de gift is besteed aan het aflossen van de schuld.
Artikel 4 Giften zonder een bestemming
Onderdeel b heeft bijvoorbeeld betrekking op een kerstpakket of tegoedbon die de werkgever incidenteel geeft aan zijn werknemers.
Een schadevergoeding voor verlies aan verdienvermogen moet worden aangemerkt als
inkomen. Deze vergoeding is immers bedoeld voor de kosten van het levensonderhoud. Het
vervangt het inkomen dat door de toegebrachte schade geheel of gedeeltelijk niet meer kan
worden verdiend. De bijstand hoeft daarop slechts aan te vullen. Dit deel van de
schadevergoeding moet worden toegerekend aan de periode waarop deze vergoeding
Een vergoeding voor materiële schade is bedoeld voor herstel van geleden schade. Er moet
vervanging of reparatie plaatsvinden van goederen. Daarom wordt deze vergoeding vrij
Bij de beoordeling van een vergoeding voor immateriële schade moet eigenlijk altijd
maatwerk worden toegepast. In ieder geval moet rekening worden gehouden met:
• de omstandigheden waarmee de rechter rekening houdt bij de toekenning van het
smartengeld. Daarbij is van belang om te weten dat de rechter in Nederland zeer
terughoudend is met het toekennen van smartengeld. Met andere woorden: als er al
smartengeld wordt toegekend dan gaat het meestal om een zeer ernstige situatie. Het ligt
dan ook voor de hand om terughoudendheid te betrachten bij het rekening houden met
smartengeld voor het bepalen van het recht op en de hoogte van de bijstand.
• de leeftijd van belanghebbende;
• de mogelijkheden van belanghebbende om in de toekomst eigen inkomsten te
• de duur van de nog te verwachten periode van bijstandsverlening.
De inwoner meldt elke gift. De verplichting tot het geven van inlichtingen is vastgelegd in
Daarnaast geeft het de gemeente ook de kans om vroeg te reageren op een mogelijke
financiële noodsituatie. Als een inwoner melding maakt van de gift kunnen wij onderzoeken
of wij een helpende hand kunnen bieden of misschien is een gift overbodig omdat er in het
andere mogelijkheden zijn. Denk bijvoorbeeld aan een aanmelding schuldhulpverlening en/of de voedselbank.
Artikel 7 Afwijken van de beleidsregels
Het is niet de bedoeling dat toepassing van deze beleidsregels meer kwaad dan goed doet.
Als dat naar het oordeel van de gemeente wel het geval is, zal de gemeente de
hardheidsclausule toepassen en afwijken van deze beleidsregels.