Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Dronten

Beleidsregels vrijlating giften en schadevergoedingen Dronten 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDronten
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels vrijlating giften en schadevergoedingen Dronten 2022
CiteertitelBeleidsregels vrijlating giften en schadevergoedingen Dronten 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 17 van de Participatiewet
  2. artikel 31, tweede lid, van de Participatiewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2022Nieuwe regeling

21-12-2021

gmb-2021-476048

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels vrijlating giften en schadevergoedingen Dronten 2022

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dronten,

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dronten,

 

gelet op artikel 1:3 van de Algemene wet Bestuursrecht,

 

gelet op artikel 17 en 31, tweede lid, aanhef en onderdeel l en m van de Participatiewet;

 

overwegende dat het wenselijk is om beleidsregels vast te stellen over de vrijlating van giften en schadevergoedingen;

 

B E S L U I T:

 

vast te stellen de hierna volgende Beleidsregels vrijlating giften en schadevergoedingen Dronten 2022

 

 

Artikel 1 Begrippen

  • 1.

    In deze beleidsregels gebruiken we verschillende begrippen. Deze begrippen betekenen hetzelfde als de begrippen die in de wetten staan, waarop deze beleidsregels zijn gebaseerd.

  • 2.

    In deze beleidsregels verstaan we onder:

    • a.

      gift: geld of goederen die gegeven worden door een persoon of een instelling. Dit geld of goed wordt vrijwillig gegeven en hoeft niet te worden terugbetaald. Boodschappen vallen hier niet onder.

    • b.

      schadevergoeding: een vergoeding voor materiële of immateriële schade.

Artikel 2 Doelgroep

Deze beleidsregels gelden voor inwoners die maandelijks een uitkering voor levensonderhoud Participatiewet ontvangen.

Artikel 3 Giften met een bestemming

Wij laten giften met een vooraf bepaalde bestemming vrij:

  • a.

    als deze per kalenderjaar lager zijn dan € 1.200,00; of

  • b.

    als deze zijn gegeven voor het verbeteren van de arbeidsmarktpositie; of

  • c.

    als deze zijn gegeven door een erkende liefdadigheidsorganisatie; of

  • d.

    als deze zijn gegeven door de voedselbank en andere plaatselijke organisaties; of

  • e.

    als deze zijn gegeven voor het aflossen van problematische schulden, voor zover deze schulden zijn ontstaan in een periode vóór aanvang van de bijstandsverlening.

Artikel 4 Giften zonder een bestemming

Wij laten giften zonder een vooraf bepaalde bestemming vrij:

  • a.

    als de totale gift per kalenderjaar niet hoger is dan € 1.200,00;

  • b.

    als deze wordt gegeven door een werkgever aan een werknemer en onbelast is.

Artikel 5 Schadevergoeding

  • 1.

    Wij laten de volgende schadevergoedingen vrij:

    • a.

      materiële schadevergoeding. U moet de schadevergoeding wel besteden aan het herstel van de schade.

    • b.

      immateriële schadevergoeding tot de voor u geldende vermogensgrens (artikel 34 Participatiewet). Als de vergoeding hoger is dan korten wij 2/3 van het eerdere bedrag.

  • 2.

    Wij merken een schadevergoeding die is bedoeld voor verlies aan verdienvermogen aan als inkomen over de periode waarop de vergoeding betrekking heeft.

Artikel 6 Melden ontvangst gift of schadevergoeding

U moet de ontvangst van elke gift en/of schadevergoeding bij ons melden.

Artikel 7 Afwijken van de beleidsregels

Als toepassing van deze beleidsregels voor u gevolgen heeft die niet in verhouding staan tot

de doelen die met deze beleidsregels worden nagestreefd, kunt u de gemeente vragen de

hardheidsclausule toe te passen.

Artikel 8 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze beleidsregels treden in werking op 1 januari 2022.

  • 2.

    Tegelijkertijd met de inwerkingtreding van deze beleidsregels trekken wij de ‘Beleidsregels vrijlating giften en schadevergoedingen Dronten 2021’ in.

  • 3.

    Deze beleidsregels worden aangehaald als ‘Beleidsregels vrijlating giften en schadevergoedingen Dronten 2022'.

 

 

Dronten, 21 december 2021

 

 

drs. T. van Lenthe

secretaris

drs. J.P. Gebben

burgemeester

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1 Begrippen

Op 23 augustus 2021 deed de Centrale Raad van Beroep (hierna: CRvB) uitspraak in de zaak van de gemeente Wijdemeren. De zaak gaat over het omgaan met de structurele ontvangst van boodschappen bij de vaststelling van de hoogte van de bijstand.

 

De CRvB oordeelt dat boodschappen niet als giften zijn aan te merken. Een ruimer giftenbeleid mist daarom effect, als het om de ontvangst van boodschappen gaat. Giften zijn middelen en van middelen is slechts sprake als betrokkene daar vrijelijk over kan beschikken. Voor ontvangen boodschappen geldt dit niet. Betrokkene kan namelijk niet zelf over het - met de ontvangen boodschappen gemoeide - bedrag beschikken en hij kan deze ook niet alsnog te gelde maken. Immers kan je het bedrag voor de boodschappen niet gebruiken voor iets anders. Er zijn al boodschappen voor gekocht en die kan je niet weer verkopen. Dat is anders bij de schenking van goederen zoals bij een auto. Iemand kan dan zelf bepalen of hij de auto houdt of hem te gelde maakt.

 

Voedselbankpakketten

Vervolgvraag is of aan het ontvangen van voedselpakketten van de voedselbank dezelfde consequenties moeten worden verbonden. De CRvB wijst erop dat de verstrekkingen vanuit de voedselbanken verschillen van de structurele en onvoorwaardelijke ontvangst van boodschappen in bovenstaande casus. Bij de ondersteuning vanuit de voedselbanken gaat het om noodhulp. Betrokkenen worden daarom door de voedselbanken voorafgaand, maar ook daarna periodiek, financieel beoordeeld. Daarbij gaat het om in beginsel tijdelijke ondersteuning.

 

Artikel 2 Doelgroep

De beleidsregels zijn alleen van toepassing op personen die een maandelijkse uitkering voor levensonderhoud ontvangen. De beleidsregels zijn niet van toepassing op personen die bijzondere bijstand ontvangen of aanvragen. De reden hiervan is dat bijzondere bijstand

bedoeld is voor kosten die niet betaald kunnen worden uit de maandelijkse uitkering én

noodzakelijk zijn. Als de giften dan worden vrijgelaten, dan kan men “dubbel” geld

ontvangen.

 

Een voorbeeld:

Iemand heeft een wasmachine nodig. Deze kost € 500,00.

De moeder van deze cliënt geeft haar deze € 500,00 met als doel: de aankoop van een

wasmachine.

Als cliënt dan vervolgens een aanvraag bijzondere bijstand doet voor diezelfde wasmachine,

dan heeft ze nog een keer recht op € 500,00 als wij de gift van moeder vrij zouden laten.

 

Artikel 3 Giften met een bestemming

Er zijn verschillende redenen om een gift vrij te laten. Deze hebben betrekking op het

verbeteren van de kansen om betaald werk te vinden, b.v. rijlessen of studiekosten.

Plaatselijke bijdrages van o.a. de voedselbank en de speelgoedbank worden vrijgelaten. Ook plaatselijke fondsen (Betty Dekkerfonds e.d.) vallen hieronder.

 

Een gift die wordt ontvangen ter afbetaling van een problematische schuld wordt niet in

aanmerking genomen als middel. Een schuld is in ieder geval problematisch als op het moment van aanvang van de bijstandsverlening een negatief vermogen is vastgesteld en er een aantoonbare terugbetalingsverplichting rust op deze schulden, waarvan de termijn is overschreden. Wij willen dan wel bewijsstukken hebben dat de gift is besteed aan het aflossen van de schuld.

 

Artikel 4 Giften zonder een bestemming

Onderdeel b heeft bijvoorbeeld betrekking op een kerstpakket of tegoedbon die de werkgever incidenteel geeft aan zijn werknemers.

 

Artikel 5 Schadevergoeding

Een schadevergoeding voor verlies aan verdienvermogen moet worden aangemerkt als

inkomen. Deze vergoeding is immers bedoeld voor de kosten van het levensonderhoud. Het

vervangt het inkomen dat door de toegebrachte schade geheel of gedeeltelijk niet meer kan

worden verdiend. De bijstand hoeft daarop slechts aan te vullen. Dit deel van de

schadevergoeding moet worden toegerekend aan de periode waarop deze vergoeding

betrekking heeft.

 

Een vergoeding voor materiële schade is bedoeld voor herstel van geleden schade. Er moet

vervanging of reparatie plaatsvinden van goederen. Daarom wordt deze vergoeding vrij

gelaten.

 

Bij de beoordeling van een vergoeding voor immateriële schade moet eigenlijk altijd

maatwerk worden toegepast. In ieder geval moet rekening worden gehouden met:

• de omstandigheden waarmee de rechter rekening houdt bij de toekenning van het

smartengeld. Daarbij is van belang om te weten dat de rechter in Nederland zeer

terughoudend is met het toekennen van smartengeld. Met andere woorden: als er al

smartengeld wordt toegekend dan gaat het meestal om een zeer ernstige situatie. Het ligt

dan ook voor de hand om terughoudendheid te betrachten bij het rekening houden met

smartengeld voor het bepalen van het recht op en de hoogte van de bijstand.

• de leeftijd van belanghebbende;

• de mogelijkheden van belanghebbende om in de toekomst eigen inkomsten te

verwerven;

• de duur van de nog te verwachten periode van bijstandsverlening.

 

Artikel 6 Meldplicht

De inwoner meldt elke gift. De verplichting tot het geven van inlichtingen is vastgelegd in

artikel 17 Participatiewet.

 

Daarnaast geeft het de gemeente ook de kans om vroeg te reageren op een mogelijke

financiële noodsituatie. Als een inwoner melding maakt van de gift kunnen wij onderzoeken

of wij een helpende hand kunnen bieden of misschien is een gift overbodig omdat er in het

andere mogelijkheden zijn. Denk bijvoorbeeld aan een aanmelding schuldhulpverlening en/of de voedselbank.

 

Artikel 7 Afwijken van de beleidsregels

Het is niet de bedoeling dat toepassing van deze beleidsregels meer kwaad dan goed doet.

Als dat naar het oordeel van de gemeente wel het geval is, zal de gemeente de

hardheidsclausule toepassen en afwijken van deze beleidsregels.

 

Artikel 8 Inwerkingtreding en citeertitel

Geen verdere uitleg.