Organisatie | Voerendaal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | HANDHAVINGSBELEID DIGITAAL OPKOPERS REGISTER GEMEENTE VOERENDAAL 2021 |
Citeertitel | Handhavingsbeleid Digitaal Opkopers Register gemeente Voerendaal |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp | Openbare orde en veiligheid |
Geen
artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-12-2021 | nieuwe regeling | 22-12-2021 | Zaaknr. 230921 |
De burgemeester van Voerendaal,
uit het oogpunt van misdaadbestrijding de aanpak van handel in goederen afkomstig van een misdrijf (heling) van groot belang is voor een veilige en leefbare gemeente;
het handhavingsbeleid gericht is op het bevorderen dat handelaren, als bedoeld in artikel 2.49 van de Algemene plaatselijke verordening Voerendaal (verder: Apv), in gebruikte en ongeregelde goederen, zoals metalen, edelstenen, uurwerken, kunstvoorwerpen, auto’s, motorfietsen, bromfietsen, fietsen, foto-, film-, radio-, audio- en videoapparatuur, de daartoe vastgestelde regels naleven en daarmee de markt voor gestolen goederen minimaal wordt;
handelaren ingevolge artikel 2.49a Apv verplicht zijn het door de burgemeester gewaarmerkte register bij te houden;
ten behoeve van een effectief toezicht en bestuurlijke handhaving het wenselijk is inzichtelijk te maken welke bestuurlijke maatregel volgt op een geconstateerde overtreding;
het doel van de bestuurlijke maatregel is om de overtreder te bewegen tot naleving van de voor hem/haar geldende regels;
de duur van de last onder bestuursdwang (tijdelijke sluiting) respectievelijk de hoogte van de op te leggen dwangsom in redelijke verhouding moet staan met het geschonden belang;
dit wordt bereikt door de lasten af te stemmen op het (financiële) voordeel dat de overtreder kan behalen bij het niet naleven van deze regels;
- artikel 437 Wetboek van Strafrecht (WvSr);
- het Uitvoeringsbesluit ex artikel 437, eerste lid WvSr;
- de artikelen 2.49, 2.49a, 2.50 en 2.29 Apv;
- het Waarmerkingsbesluit Digitaal Opkopers Register gemeente Voerendaal;
besluit vast te stellen de volgende beleidsregels:
Handhavingsbeleid Digitaal Opkopers Register gemeente Voerendaal 2021
Bij het treffen van een bestuurlijke maatregel wordt het belang van de ondernemer en overige belanghebbenden afgewogen tegen dat van de openbare orde. De openbare orde weegt daarbij zwaar. De openbare orde kan in bepaalde gevallen zijn aangetast zonder dat direct sprake is van een overtreding door de handelaar. Naast de naleving van de geldende wet- en regelgeving wordt bij de besluitvorming ook de invloed van de onderneming op haar omgeving betrokken. Een handelaar heeft in die zin een zogenaamde ‘risicoaansprakelijkheid’. Bijvoorbeeld wanneer de onderneming als (bekende) afzetmarkt dient voor gestolen goederen. Het soort, de hoeveelheid en/of de locatie van de aangetroffen gestolen goederen, net als de frequentie waarmee dit soort goederen wordt aangetroffen spelen hierin voor de mate van aantasting van de openbare orde een belangrijke rol.
Daarnaast wordt in de afweging ook meegenomen op welke wijze de inkoper aantoonbaar invulling geeft aan zijn ‘onderzoeksplicht’ voorafgaande aan de inkoop van goederen. In dat kader is van belang welke voorzorgsmaatregelen een handelaar neemt om te voorkomen dat gestolen goederen worden ingekocht. Van de handelaar mag worden verwacht dat deze de handelsmarkt in de betreffende goederen goed kent. Van een handelaar mag tevens worden verwacht dat deze zich bewust is van het feit dat de handel in ongeregelde en gebruikte goederen verantwoordelijkheden met zich mee brengt ten aanzien van het voorkomen van handel in gestolen goederen.
Artikel 2 Handhavingsarrangement
De burgemeester handelt in het kader van zijn bevoegdheid tot het treffen van herstelsancties ter naleving van de gemeentelijke regelgeving over bestrijding van heling van goederen overeenkomstig de in dit artikel opgenomen handhavingsmatrices.
Ontbreken of niet bijhouden verkoopregister – reguliere situaties | |
Verbeuren dwangsom + voornemen last onder bestuursdwang (waarschuwing tot sluiting) | |
De omstandigheden die tot het vermoeden van opzet kunnen leiden zijn:
de handelaar geeft onvoldoende invulling aan zijn onderzoeksplicht voorafgaande aan de inkoop van goederen. Er dienen voldoende voorzorgsmaatregelen genomen te worden om te voorkomen dat gestolen goederen worden ingekocht. Daarvoor dient ten minste actief gebruik gemaakt te worden van de website www.stopheling.nl. bij goederen waarvan aan de hand van bijv. een serienummer eenvoudig kan worden gecontroleerd of een goed als gestolen staat geregistreerd;
Last onder dwangsom € 500 per geconstateerde ontbrekende of onjuiste aantekening met een maximum van €1000. | |
Verbeuren dwangsom + Voornemen last onder bestuursdwang (waarschuwing tot sluiting) | |
De omstandigheden die tot het vermoeden van opzet kunnen leiden zijn:
de handelaar geeft onvoldoende invulling aan zijn onderzoeksplicht voorafgaande aan de inkoop van goederen. Er dienen voldoende voorzorgsmaatregelen genomen te worden om te voorkomen dat gestolen goederen worden ingekocht. Daarvoor dient ten minste actief gebruik gemaakt te worden van de website www.stopheling.nl. bij goederen waarvan aan de hand van bijv. een serienummer eenvoudig kan worden gecontroleerd of een goed als gestolen staat geregistreerd;
De handelaar is verplicht om aan de hoofdingang van de lokaliteit een kenteken te hebben waarop zijn (handels)naam en de aard van de onderneming duidelijk zichtbaar voorkomt. Een dergelijk kenmerk bestaat veelal uit een handelsnaam en een logo met onderschrift op de etalage of toegangsdeur waaruit blijkt dat er gebruikte goederen worden ingekocht en verkocht.
Een handelaar is verplicht een door opkoop verkregen goed gedurende de eerste drie dagen dat het onder zijn berusting is, in bewaring te houden in de staat waarin het goed verkregen is. De handelaar mag in deze periode bijvoorbeeld verkregen gouden munten niet omsmelten, juwelen niet uit elkaar halen of een ingekochte fiets niet een andere kleur geven. Het ingekochte goed mag dus ook pas na drie dagen verkocht worden.
De handelaar is verplicht onmiddellijk en volledige medewerking te verlenen aan een controle. Hij dient toegang te verlenen tot de lokaliteit en alle bedrijfsruimten, ook die niet voor het publiek toegankelijk zijn. Hij verstrekt desgevraagd inlichtingen en toont eveneens zijn (digitale) administratie op eerste aanvraag aan de daartoe aangewezen ambtenaar.
Artikel 3 Afwijkingsbevoegdheid
De burgemeester heeft bij de besluitvorming over de te treffen maatregelen een inherente afwijkingsbevoegdheid. De stappen in onderhavige sanctiestrategie gelden echter als uitgangspunt. Enkel als de feiten en omstandigheden hiertoe overtuigend aanleiding geven kan worden afgeweken van de uitgangspunten. Zo kan bijvoorbeeld worden besloten om een stap over te slaan en meteen een maatregel te treffen en niet eerst te waarschuwen, terwijl dit wel in de sanctietabel als stap is opgenomen.
Voor het handhavingsarrangement geldt dat de volgende stap wordt gezet als binnen 24 maanden na een vorige constatering opnieuw een overtreding plaatsvindt.