Organisatie | Emmen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel onvermijdbaar medisch afval gemeente Emmen |
Citeertitel | Beleidsregel onvermijdbaar medisch afval |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2022 | nieuwe regeling | 14-12-2021 |
Artikel 1 Reikwijdte van de regeling
De in deze regeling opgenomen regels gelden bij de heffing van de afvalstoffenheffing van de gemeente Emmen.
Artikel 2 Verzoek vermindering afvalstoffenheffing
De belastingplichtige voor de afvalstoffenheffing kan in aanmerking komen voor vermindering van de aanslag afvalstoffenheffing als hij of zij door een (chronische) ziekte of een handicap van hemzelf/haarzelf en/of van een persoon die behoort tot zijn/haar huishouden, stoma-, incontinentie- of dialysemateriaal aanbiedt aan de door de gemeente aangewezen inzameldienst.
De belastingplichtige die in aanmerking wil komen voor deze vermindering dient een aanvraagformulier in te dienen, binnen zes weken na aanvang van de (chronische) ziekte of handicap zoals bedoeld in artikel 1, bij de heffingsambtenaar. Bij dit aanvraagformulier dient informatie te worden verstrekt, waaruit blijkt dat er stoma-, incontinentie- of dialyse materiaal wordt aangeboden als gevolg van een (chronische) ziekte of een handicap.
Indien de belastingplichtige niet meer in aanmerking komt voor deze vermindering, omdat de persoonlijke situatie wijzigt en de inwoner geen medisch afval meer aanbiedt is hij of zij verplicht binnen zes weken nadat het stoma-, incontinentie- of dialysemateriaal niet meer wordt aangeboden, dit schriftelijk te melden bij de heffingsambtenaar.
Artikel 3 Afhandeling vermindering
De vermindering wordt verleend op de definitieve aanslag, na afloop van het belastingjaar waarin het verzoek is gedaan. De vermindering vindt plaats naar rato (aantal maanden) op basis van het werkelijke aantal aanbiedingen van de mini-container of het werkelijke aantal ontgrendelingen van de (ondergrondse) verzamelcontainers. De periode van het aanbieden van het onvermijdbaar medisch afval welke is aangegeven op het aanvraagformulier is leidend voor de vermindering.
Als diegene waar de aanvraag betrekking op heeft verhuist of naar een verzorgingstehuis of instelling gaat waar men niet zelf voor het afval betaalt, dan geldt de vermindering vanaf 1 januari tot het moment van verhuizen. De vermindering wordt daarna stopgezet. Verrekening vindt zo nodig plaats via de definitieve aanslag.