Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nuenen, Gerwen en Nederwetten

Besluit van burgemeester en wethouders van de gemeente Nuenen c.a. tot vaststelling van de Tijdelijke regeling wintervoorzieningen terrassen 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNuenen, Gerwen en Nederwetten
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van burgemeester en wethouders van de gemeente Nuenen c.a. tot vaststelling van de Tijdelijke regeling wintervoorzieningen terrassen 2022
CiteertitelBesluit van burgemeester en wethouders van de gemeente Nuenen c.a. tot vaststelling van de Tijdelijke regeling wintervoorzieningen terrassen 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpBesluit van burgemeester en wethouders van de gemeente Nuenen c.a. tot vaststelling van de Tijdelijke regeling wintervoorzieningen terrassen 2022

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Niet van toepassing

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Niet van toepassing

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-202231-12-2022Nieuwe regeling

21-12-2021

gmb-2021-472454

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van burgemeester en wethouders van de gemeente Nuenen c.a. tot vaststelling van de Tijdelijke regeling wintervoorzieningen terrassen 2022

Het college van burgemeester en wethouders van Nuenen c.a.;

 

overwegende dat het gewenst is ondernemers tijdelijk te faciliteren met de mogelijkheid tot extra wintervoorzieningen,

 

gelet op hoofdstuk 2. Openbare orde, veiligheid, volksgezondheid en milieu van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Nuenen c.a. 2020

 

besluiten op 21 december 2021 vast te stellen de volgende regeling: Tijdelijke regeling wintervoorzieningen terrassen 2022.

Algemene uitgangspunten

  • 1.

    De regelgeving vanuit de rijksoverheid blijft onverkort geldig en staat boven deze richtlijnen. Dat wil zeggen dat als daar aanleiding toe is, deze richtlijnen per direct aangepast kunnen worden. Uiteraard worden ondernemers daar dan over geïnformeerd.

  • 2.

    Een plan betreft een wintervoorziening voor een gevelterras. Een gevelterras is direct tegen de gevel gelegen en wordt niet van de horeca inrichting gescheiden door een stuk openbare ruimte (pad, weg of doorgang).

  • 3.

    Er mag geen wintervoorziening gerealiseerd worden op het tijdelijk verruimde terras.

  • 4.

    Het gebruik van een wintervoorziening is tijdelijk en hoogstens tot en met 1 april 2023, hier kunnen geen rechten aan worden ontleend.

  • 5.

    Deze richtlijnen gelden zowel voor gemeente grond als voor privé terreinen.

  • 6.

    De ondernemer of groep van ondernemers dient/dienen een plan in via bedrijfscontact@nuenen.nl. In dit plan staat:

    • a.

      Naam, adres, postcode, e-mailadres en telefoonnummer van de horeca-inrichting.

    • b.

      De gewenste locatie en inrichting van de wintervoorziening inclusief tekening met afmetingen (situatietekening (incl. aantal stoelen), tekening van plattegrond en gevels met maatvoeringen en constructieve gegevens).

    • c.

      Hoe wordt omgegaan met maatregelen ten aanzien van brandveiligheid (vluchtwegen en aanwezigheid brandblussers).

    • d.

      Hoe wordt voldaan aan de eisen en richtlijnen met betrekking tot de ventilatie.

    • e.

      Wat het resultaat is van gesprekken met de omgeving (collega-ondernemers en omwonenden) inclusief een vermelding om welke adressen het gaat. Het gesprek met de omgeving is van belang om zoveel als mogelijk overlast te voorkomen.

    • f.

      Als er gebruik gemaakt wordt van grond van derden moet hier schriftelijke toestemming voor zijn.

    • g.

      Indien meerdere horecagelegenheden in de directe omgeving gevestigd zijn die gebruik willen maken van een wintervoorziening, dient een gezamenlijk plan ter goedkeuring te worden overlegd.

  • 7.

    Een verzoek voor een wintervoorziening is pas ontvankelijk en wordt pas in behandeling genomen als bovenstaande onderdelen volledig zijn aangeleverd. Binnen tien werkdagen wordt het verzoek beoordeeld.

  • 8.

    Bij het ontbreken van één of meerdere van deze gevraagde documenten wordt de ondernemer hiervan in kennis gesteld en alsnog in de gelegenheid gesteld deze zo spoedig mogelijk aan te leveren. Indien alsnog wordt nagelaten de ontbrekende gegevens in te dienen, wordt het verzoek buiten behandeling gelaten en mag de wintervoorziening niet worden gerealiseerd.

  • 9.

    Bij een verzoek voor een wintervoorziening is geen sprake van een vergunning en er worden geen extra kosten in rekening gebracht door de gemeente.

  • 10.

    Het gebruik mag pas plaatsvinden na schriftelijk akkoord van de gemeente.

 

Bereikbaarheid

  • 11.

    Naastgelegen panden moeten te allen tijde goed bereikbaar blijven.

  • 12.

    De toegankelijkheid en opstelplaatsen voor veiligheidsdiensten (richtlijn 4,5 meter), mensen met een beperking, fietsers en voetgangers blijft te allen tijde gegarandeerd.

  • 13.

    Bushaltes moeten bereikbaar blijven, fietspaden moeten open blijven en voetgangers moeten doorgang kunnen hebben, met inachtneming van 1,5 meter afstand van elkaar en de terrasbezoekers.

  • 14.

    Constructies van wintervoorzieningen mogen geen (nood)uitgangen (dus ook van alle andere in gebruik zijnde functies dan de eigen horecafunctie) dusdanig belemmeren dat een vrije doorgang van 1,5m niet gegarandeerd is.

  • 15.

    Een wintervoorziening mag het zicht op en het zicht van weggebruikers (ook voetgangers) niet hinderen en zo opgesteld staan dat deze niet voor verkeersonveilige situaties kan zorgen.

     

Inrichting en gebruik van de wintervoorziening

  • 16.

    Het gebruik en inrichting van de wintervoorziening dient overeenkomstig te zijn met de geldende maatregelen tegen de verdere verspreiding van COVID-19.

  • 17.

    Onder/aan/in de wintervoorziening mag geen muziek ten gehore gebracht worden. Er mag geen geluidsapparatuur staan en er mag geen levende muziek ten gehore gebracht worden zonder ontheffing.

  • 18.

    Vanuit de horeca inrichting dient de ondernemer te allen tijde fysiek zicht op het gehele terras te kunnen hebben.

  • 19.

    De begrenzing van de wintervoorziening moet duidelijk zijn. Tafels en stoelen mogen niet buiten deze begrenzing geplaatst worden.

  • 20.

    Een buitenterras moet minimaal aan één zijde open zijn.

  • 21.

    Een binnenterras mag aan alle zijden (boven-, voor en zijkanten) gesloten zijn, en dient volgens de ministeriële regeling ‘Tijdelijke regeling maatregelen COVID-19’ en het Bouwbesluit aan dezelfde (veiligheids)voorschriften te doen als een ‘gebouw’.

  • 22.

    Terrasverwarming is toegestaan, mits niet verankerd in de grond.

    De ondernemer wordt verzocht zeer terughoudend om te gaan met het inzetten van extra terrasverwarming. Wij geven de ondernemer ernstig in overweging om in eerste instantie passief het terras te ‘verwarmen’ door het beschikbaar stellen van dekens, bodywarmers, etc. Bij actieve verwarming d.m.v. een verwarmingstoestel is de inzet van efficiënte technieken (best beschikbare techniek) gewenst, hierbij kan worden gedacht aan stoelverwarmers met “aanwezigheidsdetectie”, gebruik van infraroodstralers en het inzetten van groene stroom voor deze voorzieningen.

  • 23.

    Gasverwarmers zijn niet gewenst en er mogen geen losse gasflessen op het terras staan. Verwarmingstoestellen maken bij voorkeur onderdeel uit van de overkapping en moeten zodanig worden geplaatst dat bezoekers deze onmogelijk omver kunnen lopen.

  • 24.

    Onder/in een wintervoorziening mogen enkel etens- en drinkwaren verstrekt worden voor gebruik ter plaatse.

  • 25.

    Bij een verankering van de wintervoorziening in de grond, is geborgd dat er geen kabels en leidingen worden geraakt (KLIC-melding). Daarnaast is de aanvrager verantwoordelijk dat wanneer er bestrating moet worden verwijderd, deze weer hersteld wordt na het verwijderen van de wintervoorziening.

 

En verder

  • 26.

    Werkzaamheden in het openbaar gebied moeten doorgang kunnen vinden. Dat betekent dat wintervoorzieningen hiervoor uiterlijk op de avond voorafgaand verwijderd moeten worden. Ondernemers worden hiervan op de hoogte gesteld.

  • 27.

    Op eerste aanwijzing van het college van burgemeester of wethouders, een toezichthouder van de gemeente, politie of brandweer moet de exploitant de in gebruik genomen openbare grond vrij maken.

  • 28.

    Als een ondernemer zich niet aan deze richtlijnen of aanwijzingen houdt, wordt één waarschuwing gegeven. Als de overtreding niet wordt beëindigd of nogmaals plaatsvindt, wordt de toestemming van de wintervoorziening ingetrokken.

  • 29.

    Als omwonenden klachten hebben over de wintervoorziening, zullen wij deze onderzoeken. Als de klachten gegrond zijn, wordt door de ondernemer bezien of aan de klager tegemoet kan worden gekomen. Als dat niet lukt, neemt de gemeente maatregelen die nodig worden geacht.

  • 30.

    Risico’s en de aansprakelijkheid van de wintervoorzieningen liggen bij de betreffende horeca inrichting(en).

 

Nuenen, 21 december 2021

 

burgemeester en wethouders van Nuenen,

de burgemeester, M.J. Houben MBA

de secretaris, drs. M. Arents