Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Den Helder

Besluit van de gemeenteraad van Den Helder tot vaststelling van de Verordening tijdelijke tegemoetkoming materiële vaste lasten voor restaurants en cafés gemeente Den Helder 2022 (Verordening tijdelijke tegemoetkoming materiële vaste lasten voor restaurants en cafés gemeente Den Helder 2022)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDen Helder
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van de gemeenteraad van Den Helder tot vaststelling van de Verordening tijdelijke tegemoetkoming materiële vaste lasten voor restaurants en cafés gemeente Den Helder 2022 (Verordening tijdelijke tegemoetkoming materiële vaste lasten voor restaurants en cafés gemeente Den Helder 2022)
CiteertitelVerordening tijdelijke tegemoetkoming materiële vaste lasten voor restaurants en cafés gemeente Den Helder 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 108 van de Gemeentewet
  2. artikel 149 van de Gemeentewet
  3. artikel 4:23 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

24-12-2021nieuwe regeling

20-12-2021

gmb-2021-471654

2021-057318

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van de gemeenteraad van Den Helder tot vaststelling van de Verordening tijdelijke tegemoetkoming materiële vaste lasten voor restaurants en cafés gemeente Den Helder 2022 (Verordening tijdelijke tegemoetkoming materiële vaste lasten voor restaurants en cafés gemeente Den Helder 2022)

De raad van de gemeente Den Helder;

 

gelet op het raadsvoorstel nummer 2021-057318 van het college van burgemeester en wethouders van Den Helder van 7 december 2021;

 

gelet op artikelen 108 en 149 Gemeentewet en artikel 4:23 Algemene wet bestuursrecht;

 

overwegende dat:

  • -

    de raad op 11 mei 2020 het Helders steunfonds voor maatregelen tegen de Coronacrisis heeft ingesteld;

  • -

    een deel van het Helders steunfonds bedoeld is om gedupeerde ondernemingen te ondersteunen die nadeel ondervinden als gevolg van de maatregelen om het aantal coronabesmettingen terug te dringen;

  • -

    de aangescherpte coronamaatregelen met ingang van 13 en 27 november 2021 als gevolg hebben dat restaurants en cafés eerder moeten sluiten en als gevolg daarvan nadeel ondervinden in hun bedrijfsvoering;

  • -

    een eenmalige subsidie aan restaurants en cafés gewenst is om hen financieel tegemoet te komen in de materiële vaste lasten die deze bedrijven hebben;

  • -

    voor deze categorie bedrijven aanvullende steun op lokaal niveau gewenst is nu de nationale steunmaatregelen in dergelijke steun niet (meer) dan wel onvoldoende voorzien;

  • -

    de Algemene subsidieverordening van de gemeente Den Helder geen grondslag biedt voor deze tijdelijke tegemoetkoming en dat derhalve een separate verordening nodig is;

  • -

    de raad voor deze tijdelijke tegemoetkoming voor restaurants en horeca een subsidieplafond van € 200.000,- beschikbaar stelt;

 

besluit

 

vast te stellen de volgende verordening:

 

Verordening tijdelijke tegemoetkoming materiële vaste lasten voor restaurants en cafés gemeente Den Helder 2022

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

 

  • -

    algemene de-minimisverordening: verordening (EU) nr. 1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun (PbEU 2013, L 352);

  • -

    Algemene Groepsvrijstellingsverordening: verordening (EU) nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard;

  • -

    burgemeester en wethouders: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Helder;

  • -

    gedupeerde onderneming: in de gemeente Den Helder gevestigde onderneming als bedoeld in artikel 5 van de Handelsregisterwet 2007, niet zijnde een overheidsbedrijf die op 13 november 2021 in het handelsregister stond ingeschreven onder een hoofdactiviteit die in bijlage 1 is opgenomen, met de daarbij behorende code van de Standaard Bedrijfsindeling;

  • -

    handelsregister: handelsregister als bedoeld in artikel 2 van de Handelsregisterwet 2007;

  • -

    materiële vaste lasten: vaste lasten die de gedupeerde onderneming draagt, waaronder voor huisvesting en bedrijfsmiddelen;

  • -

    overheidsbedrijf: overheidsbedrijf als bedoeld in artikel 25g, eerste lid, van de Mededingingswet;

  • -

    verklaring de-minimissteun: verklaring van de gedupeerde onderneming waarin deze bevestigt dat de tegemoetkoming niet zal leiden tot een overschrijding van het de-minimisplafond, bedoeld in artikel 3, tweede lid, van de algemene de-minimisverordening;

  • -

    steunfonds: het op 11 mei 2020 door de raad van de gemeente Den Helder ingestelde Helders steunfonds;

  • -

    vestiging: vestiging als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel j, van de Handelsregisterwet 2007.

Artikel 2 Verstrekking, hoogte tegemoetkoming en subsidieplafond

  • 1.

    Burgemeester en wethouders verstrekken op aanvraag een tegemoetkoming in de materiële vaste lasten aan de gedupeerde onderneming die per 13 november 2021 nadeel ondervindt als gevolg van de op die dag ingaande verdergaande maatregelen ter bestrijding van de verdere verspreiding van het coronavirus COVID-19.

     

  • 2.

    De tegemoetkoming bedraagt € 2.000,- per gedupeerde onderneming en is bedoeld als eenmalige tegemoetkoming in de materiële vaste lasten van de gedupeerde onderneming per 13 november 2021.

 

  • 3.

    Het subsidieplafond bedraagt € 300.000,-.

Artikel 3 Afwijzingsgronden

Burgemeester en wethouders beslissen afwijzend op de aanvraag indien:

 

  • a.

    de aanvraag niet voldoet aan de bij deze verordening gestelde eisen;

  • b.

    de gedupeerde onderneming in staat van faillissement verkeert dan wel bij de rechtbank een verzoek tot verlening van surseance van betaling aan de gedupeerde onderneming is ingediend;

  • c.

    de tegemoetkoming niet verstrekt kan worden op grond van de algemene de-minimisverordening en

  • d.

    het subsidieplafond, als bedoeld in artikel 2, derde lid, is bereikt.

Artikel 4 Informatieverplichtingen bij aanvraag en aanvraagperiode

  • 1.

    Een aanvraag wordt ingediend door een door de gedupeerde onderneming bevoegd persoon en met gebruikmaking van een door burgemeester en wethouders beschikbaar gesteld formulier.

 

  • 2.

    Een aanvraag omvat in ieder geval:

    • a.

      een uittreksel uit het handelsregister waarin in ieder geval de volgende gegevens van de gedupeerde onderneming zijn opgenomen:

       

      • 1.

        handelsnaam;

         

      • 2.

        KvK-nummer en vestigingsnummer;

         

      • 3.

        startdatum (daterend van voor 13 november 2021);

         

      • 4.

        geregistreerde activiteiten met de daarbij behorende code van de Standaard Bedrijfsindeling (SBI-code);

         

      • 5.

        post-/bezoekadres alsmede e-mailadres;

         

      • 6.

        gegevens over de eigenaar, waaronder de naam en het woonadres;

    • b.

      contactgegevens van de persoon die de aanvraag indient, waaronder de naam, het telefoonnummer en het e-mailadres;

       

    • c.

      indien de persoon die de aanvraag indient niet de eigenaar van de gedupeerde onderneming is: een document waaruit blijkt dat deze persoon bevoegd is om namens de gedupeerde onderneming de aanvraag in te dienen;

       

    • d.

      een bankrekeningnummer dat op naam van de gedupeerde onderneming staat en waar de tegemoetkoming, bij een positieve beschikking op de aanvraag, op kan worden gestort;

       

    • e.

      een verklaring dat de gedupeerde onderneming geen overheidsbedrijf is;

       

    • f.

      een verklaring de-minimissteun alsmede een verklaring dat de gedupeerde onderneming voor de materiële vaste lasten reeds geen andere steun op grond van de Algemene Groepsvrijstellingsverordening dan wel andere vrijstellingsverordening omtrent staatssteun verleend heeft gekregen;

       

    • g.

      een verklaring dat de gedupeerde onderneming op het moment van aanvraag voldoet aan het bij deze verordening gestelde, waaronder de in artikel 2, eerste lid, genoemde eisen;

  • 3.

    Een aanvraag kan worden ingediend tot 1 mei 2022.

Artikel 5 Wijze van behandeling en beslistermijn

  • 1.

    Op volgorde van ontvangst worden aanvragen behandeld totdat het subsidieplafond, als bedoeld in artikel 2, derde lid, is bereikt. Als datum van ontvangst wordt aangemerkt de dag waarop de aanvraag volledig is ingediend.

 

  • 2.

    Burgemeester en wethouders beslissen binnen 4 weken na ontvangst van de volledige aanvraag.

 

  • 3.

    De in het tweede lid genoemde termijn kan met 4 weken worden verdaagd.

Artikel 6 Aanpassing tegemoetkoming achteraf

Burgemeester en wethouders kunnen de hoogte van de tegemoetkoming binnen vijf jaar na de verstrekking herzien dan wel de beschikking tot de tegemoetkoming intrekken, indien blijkt dat de tegemoetkoming, door onjuiste gegevensverstrekking door de gedupeerde onderneming, niet in overeenstemming met deze verordening is verstrekt.

Artikel 7 Staatssteun

De tegemoetkoming, bedoeld in artikel 2, bevat staatssteun en wordt gerechtvaardigd door de algemene de-minimisverordening.

Artikel 8 Nadere regels en hardheidsclausule

  • 1.

    Burgemeester en wethouders kunnen nadere regels stellen.

 

  • 2.

    Burgemeester en wethouders kunnen van deze verordening afwijken voor zover toepassing hiervan leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 9 Slotbepaling

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

 

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening tijdelijke tegemoetkoming materiële vaste lasten voor restaurants en cafés gemeente Den Helder 2022.

 

  • 3.

    Deze verordening vervalt met ingang van 1 mei 2022, met dien verstande dat de verordening van toepassing blijft op aanvragen om tegemoetkoming die uiterlijk 30 april 2022 zijn ingediend dan wel op bezwaren die betrekking hebben op aanvragen die uiterlijk 30 april 2022 zijn ingediend.

 

Aldus besloten in de raadsvergadering van 20 december 2021.

Voorzitter,

J.A. de Boer (MSc)

Griffier,

mr. drs. M. Huisman

Bijlage 1: Categorieën gedupeerde ondernemingen, als ingedeeld conform de Standaard Bedrijfsindeling van het handelsregister

 

Sectie I: Logies-, maaltijd- en drankverstrekking

56 Eet- en drinkgelegenheden

 

 

SBI-code

 

Restaurants

 

56101

 

Toelichting (overgenomen van website CBS over StandaardBedrijfsindeling)

De klasse van restaurants omvat:

overstrekken van maaltijden voor directe consumptie met eventuele afzonderlijke verstrekking van dranken of kleine eetwaren voor directe consumptie;

orestaurants in combinatie met afhandelrestaurant;

opartycentra en eetcafés met verstrekking volledige maaltijden;

opannenkoekenrestaurants;

ohet geven van kookworkshops in restaurants.

 

Deze klasse omvat niet:

oexploitatie van restaurant in combinatie met verschaffen van logies voor kortstondig verblijf (SBI-code 55101);

overstrekken van bereide maaltijden uitsluitend via afhaalrestaurants (SBI-code 56102);

overstrekken van kleine eetwaren inclusief “fastfoodrestaurants” (SBI-code 56102);

overstrekken van bereide maaltijden in school- en bedrijfskantines e.d. (SBI-code 5629);

overstrekken van bereide maaltijden welke uitsluitend geleverd worden via bezorgdienst (SBI-code 5629);

overstrekken van bereide maaltijden via partycatering (SBI-code 5621).

 

 

 

 

Cafés

 

5630

 

Toelichting (overgenomen van website CBS over Standaard Bedrijfsindeling):

De klasse van cafés omvat:

overstrekken van dranken voor consumptie ter plekke, eventueel in combinatie met amusement en verkoop van kleine eetwaren in cafés, bars, discotheken,nachtclubs, bierhallen, koffiebars, buffetten in schouwburgen enz.;

oexploitatie van zalen voor feesten en partijen met horecaverstrekkingen.

 

Deze klasse omvat niet:

overstrekken van dranken in koffieshops in combinatie met verkoop van softdrugs (SBI-code 47299);

overstrekken van dranken in combinatie met het verschaffen van logies (SBI-code 551 x);

overstrekken van dranken in sport-, school- en bedrijfskantines (SBI-code 5629);

ointernetcafés (SBI-code 6190);

oexploitatie van zalen voor feesten en partijen zonder horecaverstrekking (SBI-code 68204);

oseksclubs (SBI-code 9609).