Organisatie | Sint Anthonis |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Delegatieverordening 1994 |
Citeertitel | Delegatieverordening 1994 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | bestuur en recht |
Datum ondertekening inwerkingstredingbesluit 28-04-1994
Bron ondertekening inwerkingstredingbesluit PeelrandWijzer 04-05-1994.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-04-1994 | Toevoeging register (bijlage 1) | 28-04-1994 PeelrandWijzer 04-05-1994 | Geen. | ||
12-04-1994 | Nieuwe regeling. | 28-04-1994 PeelrandWijzer 04-05-1994 | Geen. |
De Raad van de gemeente Sint Anthonis;
overwegende dat het wenselijk is ter bevordering van de efficiency van het bestuur van de gemeente en ter vermindering van de belasting van de Raad bepaalde bevoegdheden van de Raad over te dragen aan het college van burgemeester en wethouders;
gelet op het bepaalde in de Gemeentewet;
gezien het advies van de commissie Bestuurszaken;
vast te stellen de volgende verordening, regelende de delegatie van bevoegdheden van de Raad aan het college van burgemeester en wethouders.
Het college van burgemeester en wethouders doet in de eerst volgende vergadering van de raad mededeling van de op basis van de gedelegeerde bevoegdheden genomen besluiten.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de Raad van de gemeente Sint Anthonis van28 april 1994.
De Raad voornoemd,
de secretaris, de voorzitter,
Th.F. Peters mr. A.M.G. Gresel
Register van gedelegeerde bevoegdheden 1
Register bij delegatieverordening
In de considerans zijn twee doelstellingen aangegeven; uiteraard is het mogelijk deze doelstellingen uit te breiden of te wijzigen. Hierbij zou gedacht kunnen worden aan bijvoorbeeld een vlotte afdoening van verzoeken tot het verstrekken van gemeentegaranties, huur, pacht, grondaankoop e.d. De wettelijke basis voor delegatie is neergelegd in de Gemeentewet.
Gekozen is voor een limitatieve opsomming van de te delegeren bevoegdheden; een open formule – zoals voor mandaattoepassing kan worden gehanteerd – is echter juridisch wel mogelijk nu de wetgever het stelsel van limitatief opgesomde delegatiemogelijkheden heeft verlaten. Afgezien van het feit dat een duidelijke regeling van delegatie in een open formule nogal wat praktische bezwaren kleven, zal hieraan in de praktijk ook geen behoefte bestaan.
In het bij de verordening behorend delegatieregister dienen de gedelegeerde bevoegdheden zo nauwkeurig mogelijk te worden beschreven, voorzien van de voorwaarden en aanwijzingen voor uitoefening van deze bevoegdheden. Afgezien is van het opstellen in de verordening van algemene voorwaarden en aanwijzingen (m.u.v. de mededeling als bedoeld in artikel 2) omdat deze per over te dragen bevoegdheid verschillend zijn.
De Raad is niet bevoegd aan het college van burgemeester en wethouders bijzondere aanwijzingen (dit zijn aanwijzingen buiten deze delegatieverordening en –register om) te geven.
Delegatie heeft tot gevolg dat de Raad de bevoegdheid terzake verliest. Door het instellen van een mededelingsplicht blijft de Raad automatisch geïnformeerd over de uitoefening van de gedelegeerde bevoegdheid. Ook kan ervoor worden gekozen, dat alleen op verzoek door het college van burgemeester en wethouders aan de Raad inlichtingen worden verstrekt over de uitoefening van de gedelegeerde bevoegdheden. De Raad kan te allen tijde de delegatieverlening beëindigen.
Het delegatiebesluit is, anders dan een besluit tot mandaatverlening, een algemeen verbindend voorschrift, waarop paragraaf 5 van hoofdstuk VIII van de Gemeentewet, inzake bekendmaking en inwerkingtreding van besluiten die algemeen verbindende voorschriften inhouden, van toepassing is. Ingevolge de Awb dient een besluit dat op grond van een gedelegeerde bevoegdheid is genomen het delegatiebesluit en de vindplaats daarvan te vermelden, zodat de burger kan nagaan of de delegataris wel bevoegd is.