Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Texel

Beleidsregel burgemeester over de behandeling van concurrerende vergunningaanvragen en schaarse vergunningen bij evenementen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTexel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel burgemeester over de behandeling van concurrerende vergunningaanvragen en schaarse vergunningen bij evenementen
CiteertitelBeleidsregel burgemeester over de behandeling van concurrerende vergunningaanvragen en schaarse vergunningen bij evenementen
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerpEvenementen

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

https://repository.officiele-overheidspublicaties.nl/CVDR/CVDR457123/3/html/CVDR457123_3.html

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

24-12-2021Nieuwe beleidsregels

02-12-2021

gmb-2021-470494

3027652

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel burgemeester over de behandeling van concurrerende vergunningaanvragen en schaarse vergunningen bij evenementen

De burgemeester van Texel;

 

overwegende dat,

 

  • Het niet altijd mogelijk is voor eenzelfde dag, tijd of locatie meerder evenementenvergunningen te verlenen;

  • voor sommige locaties geldt dat het aantal te houden evenementen beperkt is door natuurlijke oorzaken of beleidsmatige keuzes;

  • er in die zin sprake kan zijn van concurrerende en schaarse aanvragen voor evenementenvergunningen;

  • het gewenst is hiervoor nieuwe regels te stellen, aanvullend op de bestaande regels over de samenloop van evenementen als bedoeld in onderdeel 2.5 van de Uitvoeringsregeling evenementen Texel;

 

gelet op het bepaalde in artikel 2:24 e.v. van de Algemene Plaatselijke Verordening Texel (APV) en titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

Besluit:

vast te stellen de Verdelingsregels voor concurrerende vergunningaanvragen en schaarse vergunningen bij evenementen:

Artikel 1 - Begripsomschrijvingen

  • a.

    onder concurrerende vergunningaanvragen wordt verstaan: aanvragen voor evenementenvergunningen die betrekking hebben op eenzelfde dag, tijd en locatie;

  • b.

    onder schaarse vergunningen wordt verstaan: vergunningen voor evenementen waarvoor het aantal te houden evenementen is beperkt op grond van een wettelijk voorschrift of beleidsregels;Alle begrippen die in deze beleidsregels worden gebruikt en niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Participatiewet, de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 2 - Procedureregels aanvraag evenementenvergunning

  • 1.

    Volgorde van binnenkomst: “wie het eerst komt wie het eerst maalt”

  • Aanvragen voor een evenementenvergunning die worden ingediend voor het lopende kalenderjaar worden in beginsel op volgorde van binnenkomst behandeld. Wanneer voor een bepaalde dag en locatie een ontvankelijke vergunningaanvraag in behandeling is, worden nieuwe aanvragen voor diezelfde dag en locatie “in de wacht gezet” (opgeschort). Mocht niet tot vergunningverlening worden overgegaan aan de eerste aanvrager, dan wordt de eerstvolgende aanvraag in behandeling genomen.

  • 2.

    Uitzondering: aanvragen die voorafgaande zijn gemeld voor plaatsing op de evenementenkalender

  • Van het bepaalde in lid 1 wordt afgeweken als één of meerdere te houden evenementen op de evenementenkalender als bedoeld in onderdeel 5.1 van de Uitvoeringsregeling evenementen Texel zijn geplaatst en als concurrerende of schaarse vergunningaanvragen kunnen worden beschouwd. Artikel 3 van deze regeling is dan van toepassing. Wanneer bij vaststelling van de evenementenkalender blijkt dat er sprake is van concurrerende of schaarse vergunningaanvragen dan worden de betrokken organisatoren gewezen op de proceduregels die in artikel 3 gelden.

 

Artikel 3 - Stappenplan concurrerende vergunningaanvragen en aanvragen schaarse vergunningen

Bij concurrerende vergunningaanvragen en aanvragen voor schaarse vergunningen worden onderstaande stappen a tot en met f cumulatief doorlopen indien na toepassing van artikel 2 geen aanvrager is afgevallen. Na elke stap kan een aanvrager afvallen. De aanvrager die overblijft krijgt voorrang. Indien blijkt dat meerdere aanvragers op hetzelfde punt uitkomen, zal er uiteindelijk een loting plaatsvinden (onderdeel f)

a.

 

 

Beschikking over de locatie

 

-

 

Een aanvrager die niet de beschikking heeft of kan verkrijgen over de locatie waarop het evenement plaatsvindt kan niet als belanghebbende worden beschouwd. Zijn aanvraag zal dan buiten behandeling worden gelaten. Aan aanvragers kan worden gevraagd door middel van een schriftelijke toestemming of overeenkomst aan te tonen dat zij over de evenementenlocatie kunnen beschikken.

b.

-

 

Samenwerken

 

 

 

Aanvragers worden met elkaar in contact gebracht om na te gaan of er samengewerkt, geschoven of anderszins een oplossing gevonden kan worden. Zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 4 weken nadat de aanvragers met elkaar in contact zijn gebracht, dient door de betrokken aanvragers schriftelijk of via de elektronische weg aangegeven te worden of samenwerken mogelijk is en op welke wijze. Indien samenwerken niet mogelijk blijkt te zijn, wordt verder gegaan met onderstaande stappen.

c.

 

 

Historie

 

-

 

Voorrang krijgt de aanvrager die in de voorafgaande twee jaren een vergunning heeft verkregen en gebruikt voor eenzelfde evenement op de gewenste locatie.

 

-

 

Als gevolg van beperkingen door wettelijke maatregelen in het kader van de bestrijding van Covid 19 (Coronamaatregelen) hebben evenementen niet of beperkt doorgang kunnen vinden in 2020 en 2021. In dat geval geldt dat voorrang wordt gegeven aan de aanvrager die:

 

 

1.

in 2019 een vergunning heeft verkregen en gebruikt voor eenzelfde evenement op de gewenste locatie;

 

 

2.

heeft aangegeven ook in 2020 en 2021 het evenement te hebben willen organiseren en de daarvoor vereiste meldingen voor de evenementenkalender en aanvragen voor een vergunning heeft ingediend.

d.

 

 

Algemene beoordeling

 

-

 

Aan de hand van een aantal aspecten worden de aanvragen vergeleken. Hierbij wordt gekeken naar:

 

 

1.

een algemene beoordeling van de kwaliteit van de aanvraag en de vereiste bijlagen, alsmede het nakomen van de termijnen die worden gesteld voor zoals het indienen, aanvullen en aanpassen van een aanvraag;

 

 

2.

het oordeel van ketenpartners zoals politie, Veiligheidsregio en GHOR;

 

 

3.

de wijze waarop aanvrager rekening houdt met de directe omgeving van het evenement, zoals het creëren van draagvlak en het voorkomen/tegengaan van hinder/overlast;

 

 

4.

negatieve ervaringen van aanvrager bij de aanvraag en uitvoering van eerdere door hem aangevraagde en/of uitgevoerde evenementen in de afgelopen vijf jaren, zoals het niet naleven of anders uitvoeren van een vergunning of de daaraan verbonden voorschriften, het intrekken van een verleende vergunning of het niet opvolgen van aanwijzingen van politieambtenaren of toezichthouders.

 

-

 

Het evenementenoverleg, bestaande uit medewerkers van de gemeente en vertegenwoordigers van de politie, Veiligheidsregio en GHOR, verstrekt de burgemeester een gemotiveerd advies over welke aanvrager(s) voorrang moet(en) krijgen op basis van de algemene beoordeling.

e.

 

 

Ervaring

 

 

 

Voorrang krijgt de aanvrager die aan kan tonen (eventueel met referenties) dat hij ervaring heeft met de organisatie van evenementen met een vergelijkbare omvang en complexiteit als voor het evenement waarvoor aanvraag wordt gedaan.

f.

 

 

Loting

 

 

 

Indien het doorlopen van voorstaande stappen niet leidt tot een oplossing dan wordt er geloot. Een loting wordt verricht door een onafhankelijk persoon die niet betrokken is bij het proces van de vergunningverlening. De in aanmerking komende aanvragers worden uitgenodigd bij de loting aanwezig te zijn.

Artikel 4 - Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na die van de bekendmaking.

Vastgesteld door de burgemeester in de vergadering van 2 december 2021.

De burgemeester van Texel,

De heer ir. M.C Uitdehaag