Organisatie | Leusden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening langdurigheidstoeslag gemeente Leusden 2011 |
Citeertitel | Verordening langdurigheidstoeslag gemeente Leusden 2011 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Regeling vervangt Verordening Langdurigheidstoeslag gemeente Leusden 2009.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2011 | 19-04-2012 | nieuwe regeling | 23-09-2010 Leusder Krant, 01-12-2010 | 143874 |
De raad van de gemeente Leusden;
Gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 17 augustus 2010, nr 143874
- artikel 147 van de Gemeentewet en;
- artikel 36 en artikel 8, eerste lid onderdeel d van de Wet werk en bijstand;
HOOFDSTUK I ALGEMENE BEPALINGEN
In deze verordening wordt verstaan onder:
wet: de Wet werk en bijstand
gehuwdennorm: de norm van artikel 21 onderdeel c van de wet
HOOFDSTUK II RECHT OP LANGDURIGHEIDSTOESLAG
Artikel 2 Langdurig, laag inkomen
Niet voor de langdurigheidstoeslag komt in aanmerking de belanghebbende die gedurende de referteperiode een bijdrage heeft ontvangen op grond van de Wet Tegemoetkoming Onderwijsbijdrage en Schoolkosten (WTOS), danwel de Wet Studiefinanciering (WSF2000).
Aldus vastgesteld door de raad van Leusden,
in zijn openbare raadsvergadering van 23 september 2010
G.J. Bouwmeester BA mevrouw drs. A. Vermeulen
griffier voorzitter
TOELICHTING OP VERORDENING LANGDURIGHEIDSTOESLAG 2011
Sinds 1 januari 2009 is de langdurigheidstoeslag gedecentraliseerd naar gemeente. De huidige langdurigheidstoeslag vindt zijn grondslag in artikel 36 van de WWB. Daarin is nauw omschreven in welke gevallen en onder welke voorwaarden mensen met een langdurig, laag inkomen in aanmerking komen voor de toeslag.
De gedachte achter de toeslag is, dat mensen die langdurig een inkomen op het sociaal minimum hebben, geen financiële ruimte hebben om te reserveren voor onverwachte uitgaven.
Artikel 36 blijft de basis van de langdurigheidstoeslag, maar de nieuwe tekst zoals deze luidt per 1 januari 2009 laat meer ruimte voor gemeentelijke invulling van de regels. In artikel 8 is een bepaling toegevoegd waarin is bepaald dat gemeenten in een verordening regels vastleggen met betrekking tot de hoogte van de langdurigheidstoeslag en de wijze waarop invulling wordt gegeven aan het begrip langdurig, laag inkomen.
In onderstaande toelichting wordt ingegaan op een aantal artikelen dat toelichting behoeft.
Ad artikel 1 Begripsbepalingen
Begrippen die in de WWB voorkomen hebben in deze verordening dezelfde betekenis als in de WWB. Ten aanzien van een aantal begrippen die niet in de WWB zelf staan is een definitie gegeven in deze verordening.
Er is gekozen voor vaststelling van de referteperiode op 36 maanden voorafgaand aan de peildatum.
Hiermee is meteen invulling gegeven aan het begrip ‘langdurig’. Een referteperiode van vijf jaar, zoals artikel 36 WWB tot 1 januari 2009 voorschreef, wordt als te lang ervaren. Nadat belanghebbenden drie jaar op een minimuminkomen zijn aangewezen is er over het algemeen geen reserveringsruimte meer over. Daarom wordt hier een termijn van drie jaar aangehouden. Dit sluit ook aan bij de impliciet door de wetgever gegeven termijn. De minimumleeftijd is immers door de wetgever teruggebracht van 23 naar 21 jaar. Een belanghebbende is immers vanaf zijn 18e jaar voor de WWB een zelfstandig rechtssubject.
Ad artikel 2 Langdurig, laag inkomen
In lid 2 worden personen die gedurende de referteperiode een bijdrage op grond van de WTOS of
WSF 2000 ontvingen uitgesloten van de langdurigheidstoeslag. In de toelichting in de nota van wijziging staat dat in het nieuwe artikel 36 WWB wordt gewaarborgd dat bepaalde groepen met goed arbeidsmarktperspectief, zoals studenten, niet in aanmerking komen voor langdurigheidstoeslag. Er is echter geen formele uitsluitingsgrond in de wettekst opgenomen. Om te voorkomen dat elke aanvraag individueel hierop getoetst moet worden is er voor gekozen deze voorwaarde expliciet in de verordening op te nemen. De groep is overigens beperkt tot hen die een dagstudie volgen en beneden een bepaalde leeftijd zijn, door op te nemen dat studiefinanciering moet zijn ontvangen.
Ad artikel 3 Hoogte van de langdurigheidstoeslag
De hoogte van de langdurigheidstoeslag is gebaseerd op de huidige hoogte. Het Ministerie van SZW heeft bedragen voor 2010 in de normenbrief opgenomen. Deze bedragen zijn overgenomen. Om niet jaarlijks de verordening aan te hoeven passen is ervoor gekozen om de hoogte jaarlijks mee te laten bewegen met de bijstandsnormen.