Organisatie | Eindhoven |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Ombudscommissie Eindhoven |
Citeertitel | Verordening ombudscommissie Eindhoven |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-12-2021 | verordening ombudscommissie | 21-12-2021 |
Verordening Ombudscommissie Eindhoven
Artikel 1 Instelling Ombudscommissie
Er is een Ombudscommissie Eindhoven (hierna: Ombudscommissie). De Ombudscommissie behandelt verzoeken, als bedoeld in titel 9.2 van de Algemene wet bestuursrecht, van de bestuursorganen van de gemeente Eindhoven. en van andere bestuursorganen, in de zin van artikel 1:1 van de Algemene wet bestuursrecht, waarvoor de raad de Ombudscommissie heeft aangewezen voor het behandelen van verzoeken in tweede instantie.
Artikel 2 Samenstelling Ombudscommissie
De Ombudscommissie bestaat uit een voorzitter en vier leden waaronder een plaatsvervangend voorzitter, die op voorstel van burgemeester en wethouders worden benoemd door de raad. De raad benoemt uit de leden de voorzitter en de plaatsvervangend voorzitter van de Ombudscommissie. Een verzoek wordt behandeld door een voorzitter en twee leden. Voor de behandeling van de verzoeken worden de leden zo mogelijk even vaak ingezet.
per bijeenkomst die naar het oordeel van de voorzitter noodzakelijk is voor een goede uitoefening van de werkzaamheden van de Ombudscommissie;
overeenkomstig de vergoeding die een rechter-plaatsvervanger per zitting ontvangt, zoals bepaald in het Besluit rechtspositie rechterlijke ambtenaren, zijnde € 294,-- per zitting, peildatum 15 november 2016 gebaseerd op artikel 96 van de Gemeentewet.
Artikel 5 Tussentijdse evaluatie en Jaarverslag
Eens per half jaar, of eerder op verzoek van de Ombudscommissie of van de raad, bespreekt de Ombudscommissie de voortgang van de behandeling van de verzoeken met de raad danwel de raadscommissie en geeft waar mogelijk een lijn of tendens aan waar de organisatie, met het oog op het voorkomen van verzoeken, rekening mee kan houden.
De Ombudscommissie biedt jaarlijks voor 1 mei aan de gemeenteraad het jaarverslag aan met daarin alle verzoeken die in het voorafgaande jaar zijn ingediend en de resultaten van de behandeling. Het jaarverslag, het functioneren van de Ombudscommissie en de besteding van het beschikbaar gestelde budget worden besproken met de raad.
De Ombudscommissie en de secretaris voeren hun werkzaamheden uit met inachtneming van de geldende wet- en regelgeving, in het bijzonder de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
Deze verordening treedt in werking de dag na bekendmaking.
Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Ombudscommissie Eindhoven.