Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Amsterdam

Regeling markten ten behoeve van 1,5 meter afstand stadsdeel Noord

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAmsterdam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling markten ten behoeve van 1,5 meter afstand stadsdeel Noord
CiteertitelTweede regeling markten ten behoeve van 1,5 meter stadsdeel Noord
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 58f, eerste lid, van de Wet publieke gezondheid
  2. Tijdelijk besluit veilige afstand
  3. https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR396119/1
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-12-2021nieuwe regeling

30-11-2021

gmb-2021-467909

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling markten ten behoeve van 1,5 meter afstand stadsdeel Noord

Het dagelijks bestuur van de bestuurscommissie van stadsdeel Noord van Amsterdam,

 

gelet op artikel 58f lid 1 Wet publieke gezondheid, het Tijdelijk besluit veilige afstand, artikel 3.22 jo artikel 5.1, onder a, b, c, e, j en k en artikel 4.6 van de Marktverordening,

 

besluit de volgende regeling vast te stellen:

 

Regeling markten ten behoeve van 1,5 meter afstand stadsdeel Noord

Artikel I
  • 1.

    Op alle markten dienen voorzieningen te worden getroffen teneinde te voorkomen dat marktondernemers elkaar kunnen besmetten, bijvoorbeeld door het plaatsen van schermen tussen kramen of het aanhouden van een afstand van anderhalve meter tussen de beweegruimtes voor bedienend personeel achter de kramen;

  • 2.
    • a.

      Op alle markten wordt tussen twee tegenover elkaar gelegen kramen, marktplaatsen of eigen verkoopinrichtingen een afstand van minimaal 7,3 meter in acht genomen tussen (de plankieren van) de marktkramen of (de balies van) de verkoopwagens, teneinde de bezoekers van de markt en passanten in staat te stellen elkaar op tenminste 1,5 meter afstand te passeren en zich op te stellen voor de verkoopinrichting of kraam; dit is exclusief de ruimte voor het opstellen van rijen wachtenden;

    • b.

      indien er voor de klanten op de markt eenrichtingsverkeer is ingesteld, dan kan worden volstaan met een afstand van 5 meter tussen tegenover elkaar gesitueerde kramen of verkoopinrichtingen;

    • c.

      tussen kramen of andere verkoopinrichtingen en tegenovergelegen winkels, andere bebouwing, afschermingen of straatranden wordt minimaal 5,5 meter afstand (tweerichtingsverkeer) dan wel 3 meter (eenrichtingsverkeer) aangehouden;

  • 3.

    Indien het in het belang van drukte nodig is kan toegang tot het marktterrein worden gereguleerd door middel van het plaatsen van hekken of andere afzettingen. Het verplaatsen, openzetten of verkopen van waren over deze hekken en/of afzettingen heen is niet toegestaan;

  • 4.

    Indien het in het belang van drukte of voorkoming van niet naleving van de voorschriften nodig is kan de toezichthouder op de markt (marktmeester en marktbeheerder) marktondernemers aanwijzingen geven over de plaatsing van hun kramen en gedragingen jegens bezoekers en/of particuliere beveiligers, welke opgevolgd moeten worden op straffe van sluiting van de kraam of verkoopinrichting;

  • 5.

    Voor elke markt dient een plattegrond van de markt vastgesteld en openbaar gemaakt te worden waarop alle marktplaatsen zijn aangegeven, met toepassing van de navolgende bepalingen, en nadere regels worden gegeven met betrekking tot het gebruik van de verschillende typen marktplaatsen en zo nodig te volgen looproutes, zodat handhaving in individuele gevallen mogelijk is;

  • 6.

    Standwerkers zijn niet toegestaan in verband met het risico op belemmering van de doorgang voor bezoekers van de markt;

  • 7.

    Het is niet toegestaan waren te verkopen aan of via de achterzijde van de kramen;

  • 8.

    Kramen die toegang geven tot achterliggende winkels en zogeheten inloopkramen zijn slechts toegestaan indien er eenrichtingsverkeer is ingesteld en twee tegengestelde stromen worden gescheiden; de marktondernemer dient hiertoe een plan ter goedkeuring voor te leggen aan het hoofd van de afdeling Markten of de organisator van de markt;

  • 9.

    Kramen en verkoopinrichtingen van marktondernemers met veel klandizie, bij wie regelmatig wachtrijen voorkomen, worden zodanig over het marktterrein geplaatst dat een evenwichtige spreiding van de bezoekers mogelijk is;

  • 10.

    Op alle markten is het verboden om zit- of sta gelegenheid te bieden ten behoeve van het nuttigen van voedsel of dranken;

  • 11.

    Indien er onvoldoende ruimte is voor alle marktplaatshouders, dan worden de beschikbare marktplaatsen zo verdeeld dat de markt optimaal is afgestemd op de behoeften van de bewoners van het verzorgingsgebied van de markt, met name (maar niet uitsluitend) wat betreft de verkoop van (niet ter plekke bereid) voedsel, met waar nodig:

    • -

      het terugbrengen van gecombineerde marktplaatsen met kramen tot maximaal twee aaneengesloten marktplaatsen,

    • -

      vermindering van het aantal verkopers met dezelfde waren,

    • -

      weigeren van verkopers voor wie geen plaats meer is;

  • 12.

    Op dagmarkten kunnen vergunningen per dag worden verleend op een zodanige wijze dat alle marktondernemers zo mogelijk op meerdere weekdagen een marktplaats kunnen innemen, waarbij de lid 11 leidend is voor de samenstelling van de markt op elke weekdag;

  • 13.

    Bij het toewijzen van marktplaatsen geldt dat (tijdelijke) vaste marktplaatshouders met een marktbox of (tijdelijke) vaste marktplaatshouders met economische binding als eerste in aanmerking komen voor hun eerder vergunde marktplaats. Daarna komen vaste marktplaatshouders, vervolgens tijdelijke vaste marktplaatshouders en tot slot gegadigden zonder (tijdelijke) vaste vergunning of overeenkomst voor de betreffende markt (sollicitanten) in aanmerking voor een marktplaats. Indien op de markt een experimentele zone is ingesteld dan komen vergunninghouders van deze zone aan bod vóór de sollicitanten. Op gemeentelijke markten is binnen de afzonderlijke groepen het anciënniteitsprincipe (volgorde op de marktlijst) van toepassing;

  • 14.

    Ter uitvoering van bovenstaande bepalingen geldt dat de plattegronden van alle markten zoals die golden vóór het opheffen van de 1,5 metersamenleving per 25 september 2021, opnieuw van toepassing zijn.

Artikel II

Met de uitvoering van de onder artikel I vermelde maatregelen en voorwaarden zijn belast:

  • voor de gemeentelijke markten: de manager van de afdeling Markten van de directie Stadswerken,

  • voor de markten die worden georganiseerd krachtens een instellingsbesluit uitgezonderde markt of markt op afstand: de organisator van de markt;

Artikel III

Deze regeling treedt in werking de dag na bekendmaking.

Artikel IV

Deze regeling wordt aangehaald als Tweede regeling markten ten behoeve van 1,5 meter stadsdeel Noord.

Aldus vastgesteld in de vergadering van 30 november 2021.

De voorzitter

De secretaris

Toelichting  

Algemeen deel

 

Met de herintroductie van de veilige afstandsnorm van anderhalve meter herleeft ook de noodzaak tot het vaststellen van een regeling voor de markten die het mogelijk maakt voor ondernemers en publiek de verplichte anderhalve meter in acht te nemen. Hoewel een directe verplichting voor de organisator van een markt om maatregelen te treffen niet in de thans geldende Tijdelijke regeling maatregelen Covid-19 is opgenomen, rust op de gemeente als verantwoordelijke voor deze markten wel de verplichting de markten zo in te richten dat de marktkooplieden en bezoekers van de markten daadwerkelijk aan de op hen rustende verplichting tot het houden van anderhalve meter afstand kunnen voldoen.

Met dit besluit geeft het Dagelijks Bestuur de kaders aan waarbinnen de markten in het stadsdeel kunnen worden georganiseerd.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel I en II

 

In deze nadere regels is onder meer bepaald wat de minimale afstand dient te zijn bij twee tegenovergestelde kramen of verkoopinrichtingen. Ook is er een verbod opgenomen voor standwerkers omdat standwerken gericht is op het trekken van zoveel mogelijk publiek. Ook is het op alle markten verboden om zit- of sta gelegenheid te bieden ten behoeve van het nuttigen van voedsel of dranken. Dit verbod is er om de verblijfsfunctie te minimaliseren en daarmee het karakter van een doorstroomlocatie te garanderen.

 

De nadere regels zijn ook van directe invloed op de vaste vergunningen van de marktondernemers op gemeentelijke markten: of zij die kunnen gebruiken en zo ja, onder welke voorwaarden, en bepaalt aan wie dagvergunningen kunnen worden uitgegeven.

 

Net zoals in de periode van 1 juni 2020 tot 25 september 2021 zullen vaak niet alle vaste marktplaatshouders op de markt kunnen staan, of niet op elke weekdag. In de nadere regels is dan ook opgenomen dat op dagmarkten vergunningen per dag kunnen worden verleend op een zodanige wijze dat alle marktondernemers zo mogelijk op meerdere weekdagen een marktplaats kunnen innemen. Hierbij wordt uitgegaan van de laatst gehanteerde plattegronden uit de periode 1 juni 2020 tot 25 september 2021.

 

Bij de te maken keuzes wordt op gemeentelijke markten niet alleen gekeken naar anciënniteit, maar ook naar de diversiteit van het aanbod. Daarvoor worden vier categorieën van producten onderscheiden en de verhouding daartussen op een markt wordt bepaald door de behoefte van de bewoners in de omgeving van de markt.

 

De regeling is ook direct van invloed op de particuliere markten, die zijn ingesteld als uitgezonderde markt of markt op afstand.