Organisatie | Roerdalen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening reinigingsheffingen 2022 |
Citeertitel | Verordening reinigingsheffingen 2022 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening reinigingsheffingen 2021.
De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2022.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-12-2021 | nieuwe regeling | 15-12-2021 | Z21-024620 |
De raad van de gemeente Roerdalen heeft;
gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 26 oktober 2021,
gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdelen a en b, van de Gemeentewet en artikel 15.33 van de Wet milieubeheer,
Gelet op de Nota van wijzigingen van het college van burgemeester en wethouders, gedateerd 7 december 2021,
Hoofdstuk I Algemene bepalingen
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder
Hoofdstuk II Afvalstoffenheffing
Artikel 3 Aard van de belasting en belastbaar feit
De afvalstoffenheffing als bedoeld in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel wordt naar afzonderlijke grondslagen geheven ter zake van het gebruik maken van een perceel ten aanzien waarvan krachtens de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
De belasting wordt geheven van degene die al dan niet krachtens eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk recht gebruik maakt van een perceel.
Artikel 6 Maatstaf van heffing en belastingtarief
Vanwege de invoering van de nieuwe manier van afvalinzameling gelden voor het jaar 2022 onderstaande regels over de bepaling van het vast tarief als aanvulling en in afwijking op onderdeel 1.1. van de tarieventabel en artikel 10, lid 6. Deze aanvullende bepalingen zijn van toepassing voor de situatie dat aflevering of omruiling van de in 2021 aangevraagde container nog niet heeft plaatsgevonden op 1 januari 2022. De belastingplichtige heeft dan eenmalig recht op vermindering van het vast bedrag:
Bij de omwisseling van een groter containervolume naar een kleiner containervolume bestaat recht op vermindering van het vaste bedrag voor de resterende maanden van het belastingjaar. De wijziging gaat in op de eerste dag van de maand volgende op de maand waarin de aflevering of omruiling heeft plaatsgevonden.
Bij omwisseling van een kleiner naar een groter containervolume bestaat recht op vermindering van het vaste bedrag voor de grotere container gedurende de periode dat de belastingplichtige nog de beschikking had over de kleinere container. De wijziging gaat in op de eerste dag van de maand volgende op de maand waarin de aflevering of omruiling heeft plaatsgevonden.
Het totale vast bedrag in elk van de hiervoor beschreven situaties 1 en 2 is de optelsom van het naar tijdsgelang gecorrigeerde vast bedrag voor het kleinere containervolume en het naar tijdsgelang gecorrigeerde vast bedrag voor het grotere containervolume.
Percelen die een afvalcontainer in bruikleen hebben kunnen tevens gebruik maken van een verzamelcontainer. Bij gebruik van de verzamelcontainer in deze situatie geldt naast het vast bedrag, Hoofdstuk 1, onderdeel 1.1, en het bedrag per lediging van de container Hoofdstuk 1, onderdeel 1.4 ook het bedrag per inworp in de ondergrondse container van Hoofdstuk 1, onderdeel 1.4.
Met betrekking tot de belasting die per jaar wordt geheven is het belastingjaar gelijk aan het kalenderjaar.
De belasting bedoeld in hoofdstuk 2 van de tarieventabel wordt geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.
Artikel 9 Reductie heffing medisch afval
De belastingplichtige als bedoeld in artikel 5 komt in aanmerking voor vermindering van de belasting als bedoeld in hoofdstuk 1 van de tarieventabel, onderdeel 1.4, indien de belastingplichtige als gevolg van chronische ziekte of handicap dan wel chronische ziekte of handicap van personen die behoren tot zijn of haar huishouden, extra afval moet aanbieden aan de gemeentelijke in-zameldienst.
De belastingplichtige die in aanmerking wil komen voor vermindering op grond van het eerste lid, dient uiterlijk binnen 6 maanden na dagtekening van de opgelegde belasting, zoals bedoeld in het eerste lid, een daartoe strekkend verzoek in te dienen bij de heffingsambtenaar. Bij dit verzoek dient een schriftelijke verklaring van de huisarts of medisch specialist te worden overlegd, waaruit blijkt dat als gevolg van een chronische ziekte of handicap extra afval wordt aangeboden.
Artikel 10 Ontstaan van de belastingschuld en heffing naar tijdsgelang
Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, bestaat aanspraak op ontheffing van de in het eerste lid bedoelde belasting voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na het einde van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.
Voor de beoordeling van de vraag tot welke tariefgroep een belastingplichtige behoort geldt als peildatum 1 januari van het belastingjaar. Indien de belastingplicht aanvangt in de loop van het belastingjaar geldt als peildatum voor het resterend deel van het belastingjaar het tijdstip van aanvang van de belastingplicht.
Artikel 12 Termijnen van betaling
In afwijking van het eerste lid geldt, in geval het totaalbedrag van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen, of als het aanslagbiljet maar één aanslag bevat en het bedrag daarvan niet hoger is dan € 20.000,- en zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische incasso kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in zoveel gelijke termijnen als er na de maand van dagtekening van het aanslagbiljet nog niet geëindigde maanden in het kalenderjaar overblijven, met dien verstande dat het aantal termijnen ten minste vier en ten hoogste tien bedraagt.
Hoofdstuk III Reinigingsrechten
Onder de naam 'reinigingsrechten' worden rechten geheven zowel voor het genot van door het gemeentebestuur verstrekte diensten als voor het gebruik van voor de openbare dienst bestemde gemeentebezittingen, werken of inrichtingen die bij de gemeente in beheer of in onderhoud zijn.
De rechten worden geheven van degene op wiens aanvraag dan wel ten behoeve van wie de dienst wordt verricht of van degene die van de bezittingen, werken of inrichtingen gebruik maakt.
Artikel 15 Maatstaf van heffing en belastingtarief
Het gestelde onder artikel 6, tweede lid is van overeenkomstige toepassing voor de reinigingsrechten en daarbij dient in plaats van: “in afwijking van onderdeel 1.1. van de tarieventabel en artikel 10, lid 6” te worden gelezen: “in afwijking van onderdeel 3.1. van de tarieventabel en artikel 18, lid 6”.
Met betrekking tot de rechten die per jaar worden geheven is het belastingjaar gelijk aan het kalenderjaar.
De rechten bedoeld in hoofdstuk 4 van de tarieventabel worden geheven door middel van een gedagtekende schriftelijke kennisgeving waarop het gevorderde bedrag is vermeld. Het gevorderde bedrag wordt door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.
Artikel 18 Ontstaan van de belastingschuld en de heffing naar tijdsgelang
Voor de beoordeling van de vraag tot welke tariefgroep een belastingplichtige behoort geldt als peildatum 1 januari van het belastingjaar. Indien de belastingplicht aanvangt in de loop van het belastingjaar geldt als peildatum voor het resterend deel van het belastingjaar het tijdstip van aanvang van de belastingplicht.
Artikel 19 Termijnen van betaling
In afwijking van het eerste lid geldt, in geval het totaalbedrag van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen, of als het aanslagbiljet maar één aanslag bevat en het bedrag daarvan niet hoger is dan € 20.000,- en zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische incasso kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in zoveel gelijke termijnen als er na de maand van dagtekening van het aanslagbiljet nog niet geëindigde maanden in het kalenderjaar overblijven, met dien verstande dat het aantal termijnen ten minste vier en ten hoogste tien bedraagt.
Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 15 december 2021.
De gemeenteraad van Roerdalen,
De griffier,
R.J.J. Notermans
De voorzitter,
mr. M.D. de Boer-Beerta
Bijlage 1: Tarieventabel behorende bij de Verordening reinigingsheffingen 2022.
Hoofdstuk 1 Maatstaf en tarief afvalstoffenheffing
Het belastingbedrag per perceel per belastingjaar is afhankelijk van het minicontainervolume voor restafval dat op 1 januari van het belastingjaar of, indien de belastingplicht later aanvangt, bij de aanvang van de belastingplicht in bruikleen is:
Als geen containers in bruikleen zijn bedraagt het belastingbedrag € 180,--
Vanwege de invoering van de nieuwe manier van afvalinzameling gelden voor het jaar 2022 onderstaande regels als aanvulling en in afwijking op de bovenstaande algemene regel voor de bepaling van het vaste belastingbedrag per perceel per belastingjaar. De navolgende aanvullende bepalingen zijn van toepassing voor de situatie dat aflevering of omruiling van de in 2021 aangevraagde container nog niet heeft plaatsgevonden op 1 januari 2022. De belastingplichtige heeft dan eenmalig recht op vermindering van het vast bedrag:
Bij de omwisseling van een groter containervolume naar een kleiner containervolume bestaat recht op vermindering van het vaste bedrag voor de resterende maanden van het belastingjaar. De wijziging gaat in op de eerste dag van de maand volgende op de maand waarin de aflevering of omruiling heeft plaatsgevonden.
Bij omwisseling van een kleiner naar een groter containervolume bestaat recht op vermindering van het vaste bedrag voor de grotere container gedurende de periode dat de belastingplichtige nog de beschikking had over de kleinere container. De wijziging gaat in op de eerste dag van de maand volgende op de maand waarin de aflevering of omruiling heeft plaatsgevonden.
a. In afwijking van het bepaalde in onderdeel 1.1 bedraagt het belastingbedrag per perceel per belastingjaar dat is aangewezen voor het gebruik van 60 liter inworp ondergrondse container/verzamelcontainer € 180,--.
b. In afwijking van het bepaalde in onderdeel 1.1. bedraagt het belastingbedrag per perceel per belastingjaar dat is aangewezen voor het gebruik van een verzamelcontainer zonder inworpregistratiesysteem € 230,-.
Indien sprake is van een woning met bedrijfsgedeelte en afvoer van afvalstoffen plaatsvindt via een bedrijfsafvalcontainer, en voor de afvoer van restafvalstoffen en GFT-afval geen gebruik wordt gemaakt van een container als bedoeld in onderdeel 1.4 van de tarieventabel wordt geen belasting geheven als bedoeld in onderdeel 1.4. van de tarieventabel.
Hoofdstuk 2 Overige tarieven afvalstoffenheffing
Ophalen afval aan huis op verzoek.
Het tarief voor het aan huis ophalen van grof groenafval inclusief stronken bedraagt:
€ 20,00 voor 4 m³ of een gedeelte ervan. Het basisbedrag van € 20,00 wordt verhoogd met € 5,00 voor iedere m³ meer dan 4 m³.
Dit tarief geldt ook voor het ter plaatse versnipperen van groenafval met achterlaten van de snippers voor de aanvrager.
Hoofdstuk 3 Maatstaf en tarief reinigingsrecht.
Hoofdstuk 4 Overige tarieven reinigingsrechten.