Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Wageningen

Subsidieregeling kosten controle Corona Toegangsbewijs - COVID-19

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWageningen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling kosten controle Corona Toegangsbewijs - COVID-19
CiteertitelSubsidieregeling kosten controle Corona Toegangsbewijs - COVID-19
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervalt van rechtswege op 1 april 2022.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR130879/1

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

24-12-202101-11-2021nieuwe regeling

07-12-2021

gmb-2021-465909

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling kosten controle Corona Toegangsbewijs - COVID-19

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wageningen gelet op artikel 1.5, tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Wageningen 2012 besluit vast te stellen de: ‘Subsidieregeling kosten controle Corona Toegangsbewijs - COVID-19'

Artikel 1. Begripsomschrijving

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • 1.

    Ondernemingen: bedrijf of organisatie ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel, welke op zaterdag 6 november verplicht waren om het Corona Toegangsbewijs (CTB) te controleren volgens de Tijdelijke Wet COVID-19. Dit betreft bedrijven en verenigingen in de toeristisch-recreatieve branches inclusief de horeca (zo ook de openbare inrichtingen volgens art. 2:28 APV met uitzondering van de afhaal inrichtingen), de evenementenbranche, studentenverenigingen met een horecavergunning en sportorganisaties inclusief sportverenigingen die een accommodatie beheren.

  • 2.

    ASV 2012: Algemene subsidieverordening Wageningen 2012;

  • 3.

    Voorliggende voorziening: een andere regeling of wijze waarop de subsidiabele kosten voor het oplossen van of ter voorkoming van liquiditeitsproblemen kunnen worden vergoed o.a. Rijksregelingen (TOZO, NOW, TVL) en Provinciale regelingen.

Artikel 2. Doel

  • 1.

    Het doel van de regeling is om de naleving van artikel 6.30 van de Tijdelijke regeling maatregelen covid-19 te ondersteunen. Dit betekent dat de bijdrage kan worden ingezet voor het ondersteunen van de controle op coronatoegangsbewijzen (CTB) en identiteitsdocumenten bij of nabij voorzieningen waarvoor het beschikken over een toegangsbewijs krachtens de Wet publieke gezondheid is voorgeschreven.

  • 2.

    Door middel van deze regeling worden de door de gemeente Wageningen extra ontvangen middelen van de Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden voor het ondersteunen van de naleving verdeeld.

Artikel 3. Vorm van de steun

Steun op grond van deze regeling wordt verstrekt in de vorm van een eenmalige subsidie.

Artikel 4. Toetsingsgrond

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan rechtspersonen die opgenomen zijn in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel.

Artikel 5. Subsidiabele kosten

Voor bekostiging vanuit de bijdrage komen de volgende kosten die ter ondersteuning van de naleving van artikel 6.30 van de Tijdelijke regeling maatregelen covid-19 in aanmerking:

  • 1.

    Verschuldigde loonkosten van werknemers en arbeidskrachten;

  • 2.

    Verschuldigd vakantiegeld, verschuldigde pensioenafdrachten en sociale zekerheidslasten, in verband met de loonkosten, bedoeld onder 1;

  • 3.

    In geval van externe inhuur, de kosten van werving, selectie, administratie en aansturing van werknemers en arbeidskrachten;

  • 4.

    Materiële kosten die de controle van het coronatoegangsbewijs en identiteitsdocument faciliteren;

  • 5.

    Verschuldigde BTW, voor zover deze verschuldigd is over de kosten bedoeld onder 1 tot en met 4.

Artikel 6. Niet subsidiabele kosten

Voor bekostiging vanuit de bijdrage komen de volgende kosten niet in aanmerking:

  • 1.

    Kosten voor verplichtingen die zijn aangegaan voor 22 september 2021;

  • 2.

    Kosten voor activiteiten waarvoor reeds een specifieke uitkering of een andere financiële bijdrage door het Rijk is verstrekt.

Artikel 7. Weigeringsgronden

In aanvulling op artikel 2.5 van de ASV 2012 kan de subsidie geweigerd worden indien:

  • a.

    de activiteiten niet binnen de doelstelling en reikwijdte van deze regeling passen;

  • b.

    voor dezelfde of vergelijkbare activiteit al subsidie is verleend op grond van de ASV 2012, een andere subsidieregeling van de gemeente Wageningen of andere voorliggende voorziening;

  • c.

    de aanvraag gericht is op investeringen die horen tot de gangbare bedrijfsuitoefening;

  • d.

    het subsidieplafond is bereikt, zoals beschreven in artikel 9;

  • e.

    de aanvraag wordt ingediend door individu die geen organisatie of onderneming vertegenwoordigt.

Artikel 8. Hoogte van de subsidie

  • 1.

    De hoogte van de subsidie is het vaste bedrag van € 750,00 per onderneming of organisatie

Artikel 9. Subsidie plafond en wijze van verdeling

  • 1.

    Het subsidieplafond is vastgesteld op € 103.000

  • 2.

    Voor zover het subsidieplafond niet toereikend is om alle aanvragen die in aanmerking komen voor een subsidie toe te kennen, wordt de subsidieverstrekking bepaald in de volgorde van binnenkomst van de aanvraag.

  • 3.

    Als het college op de dag dat het subsidie plafond is bereikt meer dan één aanvraag ontvangt, stelt het college de onderlinge rangschikking van die aanvragen vast door middel van loting.

Artikel 10. Aanvraag

  • 1.

    De aanvraag om subsidie wordt ingediend met behulp van het door het college vastgestelde aanvraagformulier vanaf de datum van inwerkingtreding van deze regeling tot 1 april 2022. Aanvragen die na 1 april 2022 worden ingediend worden niet meer in behandeling genomen.

  • 2.

    Een aanvraag kan worden ingediend om kosten te dekken die gemaakt zijn in de periode van 22 september 2021 tot en met 31 december 2021 voor de kosten die genoemd zijn in artikel 5.

  • 3.

    In afwijking van artikel 2.2 van de ASV 2012 wordt bij de subsidieaanvraag de volgende gegevens aangeleverd;

    • bewijs van inschrijving Kamer van Koophandel, waarbij vermelding van het Handelsregister nummer en de beschrijving van de hoofdactiviteit voldoet;

    • het aanvraag formulier met hier op een toelichting hoe de controle van de CTB is georganiseerd en een omschrijving van de gemaakte kosten;

    • indien van toepassing de factuur van (een deel van) de omschreven kosten.

Artikel 11. Termijn afhandeling aanvraag

In afwijking van artikel 2.3 van de ASV Wageningen 2012 beslist het college op een aanvraag om subsidie binnen 6 weken na ontvangst van de aanvraag.

Artikel 12. Betaling

In afwijking van artikel 3.6 van de ASV 2012 wordt binnen 4 weken na dagtekening van de beschikking tot vaststelling van de subsidie het subsidiebedrag uitbetaald.

Artikel 13. Hardheidsclausule

Burgemeester en wethouders kunnen de bepalingen in deze subsidieregeling in individuele gevallen buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover de toepassing van die bepalingen voor de subsidieaanvrager of -ontvanger gevolgen zou hebben die onevenredig zijn in verhouding tot de met de betrokken bepalingen te dienen doelen.

Artikel 14. Slotbepalingen

  • 1.

    Deze regeling treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 november 2021 en vervalt van rechtswege op 1 april 2022.

  • 2.

    Deze regeling wordt aangehaald als: ‘Subsidieregeling kosten controle Corona Toegangsbewijs - COVID-19'.

Vastgesteld 7 december 2021.

burgemeester en wethouders van Wageningen,

de secretaris

J. de Wit

de burgemeester,

F. Vermeulen