Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Assen

Algemene regels terrassen op grond van artikel 2:10 Algemene Plaatselijke Verordening Gemeente Assen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAssen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingAlgemene regels terrassen op grond van artikel 2:10 Algemene Plaatselijke Verordening Gemeente Assen
CiteertitelAlgemene regels terrassen
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR91286

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2022Nieuwe regeling

14-12-2021

gmb-2021-463683

Tekst van de regeling

Intitulé

Algemene regels terrassen op grond van artikel 2:10 Algemene Plaatselijke Verordening Gemeente Assen

De burgemeester van Assen;

 

Overwegende dat nadere regels een goed instrument vormen om het gebruik van de openbare weg voor het exploiteren van een terras te reguleren.

 

Gezien de behoefte van horecaondernemers met een terrasvergunning om uitbreiding van het bestaande terras (waar mogelijk) voor een langere periode te verlengen (max 5 jaar) en ook om de horeca ondernemers tegemoet te komen;

 

Gelet op het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht, de Gemeentewet en artikel 2:10 lid 5 van de Algemene Plaatselijke Verordening;

 

Besluit:

 

Vast te stellen de navolgende nadere regels waarin wordt uiteengezet welke algemene regels de burgemeester hanteert om een terras te mogen inrichten, in gebruik te nemen en te houden vanaf 1 januari 2022.

 

 

Artikel 1. Begripsbepalingen

Deze nadere regel verstaat onder:

  • a.

    APV: de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Assen

  • b.

    Horecabedrijf: de voor het publiek toegankelijke, besloten ruimte waarin bedrijfsmatig of anders dan om niet, en/of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig is dranken en/of etenswaren worden verstrekt voor directe consumptie.

  • c.

    Inrichting: de lokaliteiten waarin het horecabedrijf wordt uitgeoefend, met de daarbij behorende terrassen voor zover die terrassen in ieder geval bestemd zijn voor het verstrekken van (alcoholhoudende) drank voor gebruik ter plaatse, welke lokaliteiten al dan niet onderdeel uitmaken van een andere besloten ruimte.

  • d.

    Terras: een buiten de besloten ruimte van de inrichting liggend deel van het horecabedrijf waar sta- of zitgelegenheid kan worden geboden en waar tegen vergoeding dranken kunnen worden geschonken en genuttigd en/of spijzen voor directe consumptie kunnen worden bereid, verstrekt en genuttigd.

 

Artikel 2. Reikwijdte

Deze nadere regels zijn van toepassing op alle horeca- inrichtingen gelegen binnen de gemeente Assen met een exploitatievergunning, inclusief terras.

 

Artikel 3 . Voorwaarden voor een terras

Voor exploitatie van een terras gelden de volgende voorwaarden:

  • a.

    Alleen exploitanten van een horecabedrijf mogen een terras exploiteren.

  • b.

    De exploitant is in het bezit van een alcoholwet vergunning of een verlof alcoholvrije dranken.

  • c.

    De terrasruimte moet nagenoeg uitsluitend aan, voor of opzij van de inrichting worden gesitueerd. Een looppad tussen de inrichting en het terras is toegestaan. Verder wordt aansluiting gezocht bij artikel 7 van de Alcoholwet: een terras dient in de onmiddellijke nabijheid van een horecagelegenheid te zijn gelegen.

  • d.

    Voor de bereikbaarheid van de hulpverleningsdiensten, zoals Brandweer, ambulance e.d. moet een vrije doorgang van 3,5 meter bij een recht stuk weg zijn gegarandeerd. Bij de bochten zal de doorgang breder moeten zijn.

  • e.

    Op grond van de nota Toegankelijkheid Openbare Ruimte zijn de vereiste maten die gelden voor een vrije doorgang waar continue voetgangers passeren min. 2.40 m. Daar waar regelmatig voetgangers passeren moet een vrije ruimte van min. 1.50 zijn.

  • f.

    De inrichting van een terras dient te voldoen aan de veiligheidsvoorschriften uit de Bouwverordening, Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen.

  • g.

    Voor het plaatsen van structureel vaste elementen, zoals terrasschotten/windschermen, overkappingen, vaste parasols e.d. is een omgevingsvergunning vereist. Voor de aanvraag van een omgevingsvergunning voor deze vaste elementen moet het aanvraagformulier “tijdelijk te plaatsen bouwwerken” worden ingediend.

  • h.

    Het ten gehore brengen van muziek op het terras is niet toegestaan.

  • i.

    Voor verkoop- c.q. tappunten of andere opstallen is een vergunning van het college vereist.

  • j.

    Er mogen geen voorzieningen in het gemeentelijk trottoir of bestrating worden aangebracht. Een uitzondering hierop vormt de terrasmarkering aangebracht door de gemeente. Er mag zonder toestemming geen verandering aangebracht worden in aan de in gebruik gegeven grond en er mag geen schade worden aangebracht in de bestrating.

  • k.

    De burgemeester behoudt zich het recht voor om tijdelijke verruiming van de terrasruimte te verbieden of niet langer toe te staan of speciale aanwijzingen te geven.

 

Artikel 4. Toegestane elementen op het terras

Elementen die zijn toegestaan op het terras zijn de volgende:

  • a.

    Zomerperiode; van 1 april tot 1 november. Verplaatsbare terrasschermen mits deze een maximale hoogte van 1.50 m hebben, gemeten vanaf het aangrenzend perceel waarop het terras is gelegen, en delen van de schermen boven 1 meter transparant uitgevoerd zijn, met uitzondering van palen en dragers van de schotten/schermen. De terrasschermen zijn voorzien van veiligheidsglas. De naastgelegen panden moeten te allen tijden goed bereikbaar blijven.

  • b.

    Winterperiode; van 1 november tot 1 april. Verplaatsbare terrasschermen mits deze een maximale hoogte van 2.50 m hebben, gemeten vanaf het aangrenzend perceel waarop het terras is gelegen, en delen van de schermen boven 1 meter transparant uitgevoerd zijn, met uitzondering van palen en dragers van de schotten/schermen. De terrasschermen zijn voorzien van veiligheidsglas. De naastgelegen panden moeten te allen tijden goed bereikbaar blijven. Restrictie artikel 3 sub g blijft van toepassing.

  • c.

    Parasols mogen worden geplaatst. Parasols met terughoudende reclame zijn toegestaan.

  • d.

    Terrasverwarmers zijn toegestaan mits dit brandveilig gebeurt en voldoen aan het gestelde in het Besluit Brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen. Tevens dient te worden voldaan aan de veiligheidsvoorschriften van de leverancier/fabrikant.

 

Artikel 5. Opening- en sluitingstijden

De openings- en sluitingstijden van de terrassen worden in het kader van openbare orde en veiligheid en het woon- en kleefklimaat voor omwonenden te kunnen waarborgen als volgt vastgesteld;

  • a.

    Van maandag t/m donderdag van 08.00 tot 23.00 uur.

  • b.

    Van vrijdag t/m zondag 08.00 tot 01.00 uur.

 

Artikel 6. Inwerkingtreding, citeertitel en intrekking

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2022.

  • 2.

    Dit besluit kan worden aangehaald als “ Algemene regels terrassen ”.

  • 3.

    Deze regeling vervalt van rechtswege op 1 januari 2026.

 

Aldus vastgesteld op 14 december 2021 door de burgemeester van Assen,

M.L.J. Out, burgemeester

TOELICHTING NADERE REGELS TERRASSEN GEMEENTE ASSEN

Algemeen : op grond van de APV Assen (hierna APV) is het niet toegestaan om de openbare weg anders te gebruiken dan overeenkomstig de publieke functie daarvan.

Dit verbod geld niet voor terrassen, mits wordt voldaan aan de door het College in het belang van de openbare orde of de woon- en leefomgeving te stellen nadere regels. Op grond van artikel 2:10 lid 5 van de APV kan de burgemeester deze nadere regels stellen. Dit zijn nadere regels voortvloeiende uit het terrassenbeleid.

In de gemeente Assen is het gebruik van terrassen toegestaan in het gehele jaar. Dit is onderverdeeld in twee periodes. Van 1 april t/m 1 november (zomer terras) en van 1 november t/m 1 april (winterterras). In het algemeen wordt in de winterperiode alleen het gevel terras gebruikt door de ondernemer en dient hij niet gebruikt meubilair op te ruimen. De roep vanuit de horeca is om tijdens de winterperiode gebruik te mogen maken van een volledig terras. Daarbij is het van belang dat zij gebruik kunnen maken van o.a. terrasschotten/windschermen/overkappingen/parasols e.d. om het enigszins behaaglijk te maken. Een specifieke uitwerking van het mogen hebben van een winterterras is niet uitgewerkt in het terrassenbeleid. Derhalve dienen er nadere regels te worden opgesteld.