Organisatie | Zundert |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van orde van de rekenkamercommissie Zundert |
Citeertitel | Reglement van Orde Rekenkamercommissie gemeente Zundert |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-04-2014 | Reglement van Orde Rekenkamercommissie gemeente Zundert | 10-12-2013 Zundertse Bode |
Hoofdstuk 2 werkwijze en bevoegdheden
Artikel 5 Kwaliteitseisen uitvoering onderzoek
De rekenkamercommissie hanteert de volgende kwaliteitseisen voor de uitvoering van haar onderzoeken:
Artikel 13 Externe communicatie en samenwerking
De rekenkamercommissie bevordert de samenwerking van en met rekenkamercommissies in regionaal verband met als doel de kennis te vermeerderen en ervaring op te doen over het werk. Hiertoe onderhoudt de voorzitter contacten met rekenkamercommissies in de omgeving en kunnen ambtelijke medewerkers worden gedetacheerd.
Deze verordening treedt in werking op 1 april 2014.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 10 december 2013,
drs. J.J. Rochat L.C. Poppe-de Looff
Artikel 1, lid j Uitvoering van onderzoeken
De uitvoering van het onderzoek zal de rekenkamercommissie onder haar regie meestal uitbesteden aan in te huren deskundigen en onderzoekers. Daarbij zal zij alternatieven zorgvuldig afwegen. De in te schakelen onderzoekers werken geheel onder aansturing en verantwoordelijkheid van de rekenkamercommissie. Zij rapporteren uitsluitend aan de rekenkamercommissie en doen geen mededelingen over het onderzoek naar anderen binnen of buiten de gemeente Zundert.
De onderzoeksproducten zullen altijd herkenbaar zijn als producten van de rekenkamercommissie, ook al is het conceptrapport wellicht aangeleverd door een ingehuurd bureau. Het gaat immers, na acceptatie van het rapport om een product van de rekenkamercommissie en niet om het rapport van een willekeurig bureau. Uiteraard kan de rekenkamercommissie ook zelf onderzoek doen.
Artikel 2, lid 1, sub j Derden
Dit kunnen externe onderzoekers zijn, maar ook, bijvoorbeeld, faciliterende bedrijven of andere afdelingen binnen de gemeente Zundert.
De oriëntatie zoals genoemd in dit artikel omvat een korte periode waarin enkele bronnen, zoals (digitale) documenten en informele gesprekken, worden geraadpleegd om enigszins een beeld te krijgen van een potentieel onderzoeksonderwerp.
In het kort komt het onderzoeksplan als volgt tot stand; De rekenkamercommissie houdt zich voortdurend op de hoogte van relevante ontwikkelingen binnen en buiten de gemeente. Bronnen daarvoor zijn de gemeentebegroting en –rekening, beleidsprogramma’s, vergaderingen van Het Besluit en De Ronde; berichten in de lokale media en vakpublicaties. Mede op basis daarvan stelt de rekenkamercommissie een lijst samen van mogelijke onderzoeksonderwerpen (de groslijst).
De gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders worden ook in de gelegenheid gesteld om een onderwerp voor onderzoek voor te dragen (voorzien van een korte motivatie). Op basis van een afweging van alle mogelijke onderzoeksonderwerpen aan de hand van de criteria genoemd in artikel 4 wordt het onderzoeksplan vastgesteld door de rekenkamercommissie. De oriëntatie zoals genoemd in dit artikel omvat enkele maanden waarin gesprekken plaatsvinden met college, raad en ambtelijke betrokkenen om een diepgaander beeld te krijgen van het te onderzoeken onderwerp.
Deze gegevens worden gebruikt om het onderzoek vorm te geven en de focus van het onderzoek te bepalen. Ook gedurende het jaar kunnen verzoeken voor onderzoek bij de rekenkamercommissie worden ingediend.
Tussentijdse verzoeken om onderzoek vanuit de raad kunnen, ingeval van urgentie, lopende het jaar worden gehonoreerd. Dit geldt ook voor andere onderzoeken waarvan de rekenkamercommissie de mening is toegedaan dat uitstel niet gewenst is.
Het onderzoeksplan en eventuele wijzigingen daarvan worden via de griffie aan de gemeenteraad van Zundert gestuurd en ook via de website en een persbericht gepubliceerd. De afzonderlijke leden van het artikel kunnen waar nodig als volgt worden toegelicht:
Lid 2. De verdeling kan zijn dat er een groter onderzoek wordt uitgevoerd per twee jaar. Daarnaast behoort een quick scan natuurlijk ook tot de mogelijkheden.
De oriëntatie van de rekenkamercommissie betreft een vormvrij, informeel traject, nader te bepalen door de rekenkamercommissie; hierna start het formele traject conform de in dit artikel vastgelegde procedure.
Met hoor en wederhoor wordt de procedure bedoeld waarin de resultaten van het onderzoek worden voorgelegd aan de ambtelijke betrokkenen. Dezen worden hiermee in staat gesteld om, mits voorzien van een goede onderbouwing, informatie aan te vullen of verzoeken tot aanpassing in te dienen.
Communicatie met haar doelgroepen ziet de rekenkamercommissie als een belangrijke voorwaarde voor het bereiken van haar doelstellingen, in het bijzonder voor het bevorderen van publieke verantwoording over het gemeentelijk functioneren. De rekenkamercommissie wil dan ook meer bekendheid geven aan haar bestaan, werkwijze en producten.
Daarnaast wil ze ook een actieve bijdrage leveren aan openbare debatten over onderwerpen die het werk van de rekenkamercommissie raken. De rekenkamercommissie richt zich daarbij tot verschillende doelgroepen: de raad, het college, gemeenteambtenaren, de bevolking van Zundert en mogelijk andere geïnteresseerden zoals andere gemeenten en lokale rekenkamercommissies en rekenkamercommissies.
De communicatiemiddelen van de rekenkamercommissie kunnen zijn: brede en gerichte verspreiding onderzoeksrapporten, persberichten, internet, mediaoptreden (interviews, ingezonden stukken, columns), lezingen etc.