Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Halderberge

Terrassenbeleid gemeente Halderberge

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHalderberge
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingTerrassenbeleid gemeente Halderberge
CiteertitelTerrassenbeleid gemeente Halderberge
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-12-2021nieuwe regeling

14-12-2021

gmb-2021-459899

Tekst van de regeling

Intitulé

Terrassenbeleid gemeente Halderberge

1. Visie op terrassen

 

Eén van de economische speerpunten van de gemeente Halderberge is het stimuleren en verbeteren van de kwaliteit van de lokale horeca. Horeca is immers uit recreatief, toeristisch en economisch oogpunt belangrijk.

Terrassen spelen daarin een belangrijke rol:

• Ze zijn een manier om horeca te stimuleren en te versterken;

• Ze kunnen mogelijk omzet verhogend werken en voor levendigheid in een gebied zorgen;

• Ze kunnen een bijdrage leveren aan een langere verblijfsduur van winkelend publiek, bezoekers en bewoners van de gemeente Halderberge die het gezellig vinden om ‘een terrasje te pikken’.

 

In de zomermaanden genieten honderden mensen van de sfeer en de evenementen in Halderberge.

Met het terrassenbeleid stelt de gemeente Halderberge duidelijke kaders waarbinnen terrassen kunnen worden geëxploiteerd. De basis hiervoor is te vinden in de Algemene plaatselijke verordening (APV).

Voor ondernemers staat helder omschreven wat, waar en onder welke omstandigheden een terras is toegestaan.

Bestaande ondernemers komen zo te weten wat zij moeten doen om zich aan de gewijzigde situatie te conformeren; nieuwe ondernemers komen te weten wat zij kunnen verwachten wanneer zij een terras bij hun horecagelegenheid willen uitbaten.

Dit beleid is tevens zo geformuleerd dat de openbare orde en veiligheid in de gemeente Halderberge gewaarborgd zijn en blijven.

 

2. Definities

2.1. Terras

Een buiten de besloten ruimte van de openbare inrichting liggend deel daarvan waar sta- of zitgelegenheid kan worden geboden en waar tegen vergoeding dranken kunnen worden geschonken of spijzen voor directe consumptie kunnen worden bereid of verstrekt.

 

2.2. Openbare inrichting

De voor het publiek toegankelijke, besloten ruimte waarin bedrijfsmatig of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was logies worden verstrekt of dranken worden geschonken of rookwaren of spijzen voor directe consumptie worden verstrekt of bereid. Onder een openbare inrichting wordt onder andere verstaan: een hotel, restaurant, pension, café, cafetaria, snackbar, lunchroom, kebabzaak, discotheek, buurthuis, afhaalzaak of clubhuis. Onder openbare inrichting wordt tevens verstaan een bij deze inrichting behorend terras en andere aanhorigheden.

 

2.3. Een vergunning of ontheffing

Een vergunning of ontheffing is een officiële (noodzakelijke) toestemming van de (decentrale) overheid om een bepaalde activiteit uit te voeren.

 

2.4. Terrasmeubilair

Stoelen, banken, tafels, parasols, windschermen, andere objecten, waaronder reclameborden, plantenbakken en alle overige objecten die op het terras geplaatst zijn ten dienste van het terras en/of het overige deel van de openbare inrichting.

 

2.5. Een parasol

Een parasol bestaat uit een stok met baleinen, bespannen met een doek. De constructie is gelijk aan die van een paraplu, maar groter.

 

2.6. Een zonnescherm

Een zonnescherm is een zonwering die aan de buitenzijde van de gevel is opgehangen.

 

2.7. Een partytent

Een partytent is een tent die ontworpen is voor gebruik tijdens een feest of een evenement. De basis van de partytent is een vrij hoog dak dat steunt op tentpalen. Het dak is zo hoog dat men er gemakkelijk onder kan staan. Zo ontstaat een open maar overdekte ruimte buiten. Een partytent wordt vaak ingezet voor openluchtfeesten of –evenementen.

 

2.8. Een accessoire

Een accessoire is een bijkomend, niet-noodzakelijk iets, dat behoort bij een wel noodzakelijk goed of zaak bijvoorbeeld een bestekkast, een flipboard e.d.

 

2.9. Een terrasverwarming

Een terrasverwarming is een verwarmingsapparaat, bedoeld voor het verwarmen van een terras ten behoeve van bezoekers van een terras.

 

2.10. Bij winkel ondergeschikte horeca of “kleine horeca service”

Dit is een beperkt gedeelte van de winkel wat is ingericht als gelegenheid voor een bescheiden hapje en alcoholvrij drankje. De aangeboden “kleine horeca” service is alleen als ondergeschikt toegestaan, en mag géén zelfstandige activiteit zijn. Met een beperkt gedeelte wordt bedoeld de ruimte die niet meer dan 20% van het netto winkeloppervlak van de inrichting in beslag neemt en in totaal niet meer bedraagt dan 20 vierkante meter. Indien in het bestemmingsplan andere maatvoering benoemd zijn, gaan deze voor de regel zoals hier beschreven.

 

2.11. Openvuur

Dit is een niet van de buitenlucht afgeschermde warmtebron. Dit zijn o.a. een vuurkorf, barbecue of een gasbrander.

 

2.12. Terrasoverkapping

Een terrasoverkapping is een aanbouw aan een bestaand gebouw met een framewerk en een dak met als doel het terras droog en/of zonvrij te houden. Hiervoor dient u ten alle tijden een omgevingsvergunning aan te vragen.

3. Voorwaarden voor een terras

3.1. Juridische grondslag en toetsingskader

De ondernemer die bij zijn horecagelegenheid een terras voert heeft met twee zaken rekening te houden.

 

Voor het exploiteren van zijn horecabedrijf heeft hij een horecaexploitatievergunning nodig (op grond van artikel 2:28 APV). Deze vergunning kan ook voorschriften bevatten voor het terras, bijvoorbeeld over de omvang van het terras, de veiligheid op het terras en ten behoeve van de directe woon- en leefomgeving van het terras. Dit beleid bevat hiervoor regels en geeft aan welke criteria worden gehanteerd bij het beoordelen van een vergunningaanvraag.

 

Wanneer het terras is gelegen in de openbare ruimte kan het zijn dat een tweede vergunning nodig is (op grond van artikel 2:10 APV). De openbare ruimte, ook wel openbare plaats genoemd, vervult immers een publieke functie, bijvoorbeeld voor verkeersactiviteiten. Gebruik van een deel van die ruimte als terras wijkt af van deze publieke functie. Een tweede vergunning is echter niet nodig als er aan alle volgende voorwaarden wordt voldaan:

• Het terras levert geen gevaar, schade of hinder op voor de bruikbaarheid en het doelmatig en veilig gebruik van de weg en vormt geen belemmering voor het doelmatig beheer en onderhoud van de weg.

• Op wegen of weggedeelten, bestaande uit een rijbaan en een trottoir, wordt het terras zodanig ter hoogte van de eigen onderneming op het trottoir geplaatst dat een vrije doorgang in een rechtdoorgaande lijn van minimaal 1,5 meter breed aanwezig is voor voetgangers en rolstoelgebruikers.

• Het terras wordt zodanig geplaatst dat altijd een vrije en onbelemmerde doorgang in een rechtdoorgaande lijn van minimaal 4 meter breed aanwezig is en blijft ten behoeve van hulpdiensten.

• De exploitant of beheerder zorgt ervoor dat dagelijks, uiterlijk een uur na sluiting van het terras, het terras(meubilair) wordt verwijderd danwel veilig ter plaatse wordt opgeslagen en verankerd en dat de op en in nabijheid van het terras op de weg achtergebleven stoffen of voorwerpen worden verwijderd.

 

3.2. Drank- en horecavergunning

Bij het uitoefenen van een horecabedrijf is een drank- en horecavergunning verplicht. Bij de start van een horecabedrijf moet het terras vermeld worden in de aanvraag voor de drank- en horecavergunning. Als een bestaand horecabedrijf wil uitbreiden met een terras, moet een wijziging worden aangevraagd op de drank- en horecavergunning.

 

3.3. Exploitatievergunning

In de APV staan regels voor de openbare orde en de veiligheid en zedelijkheid in de omgeving van openbare inrichtingen. Bij de start van een horecabedrijf moet op de horecaexploitatievergunning staan aangegeven dat sprake is van een terras. Wil een horecabedrijf uitbreiden met een terras of dit wijzigen, moet een wijziging worden aangevraagd van de horecaexploitatievergunning.

 

3.4. Terrasseizoen

Het exploiteren van een terras is enkel toegestaan in de periode van 1 april tot 1 oktober. Het kan voorkomen dat een ondernemer ook buiten deze periode een terras wil exploiteren. Het is aan de ondernemer als men wil afwijken van het terrasseizoen hiervoor een verzoek in te dienen en te onderbouwen. Het college kan besluiten om alsnog een vergunning voor een heel jaar af te geven. Blijkt dat een terras in de winterperiode langer dan één maand niet in gebruik wordt genomen, heeft het college de mogelijkheid om de vergunning aan te passen naar een seizoensplaats.

Terrassen op openbare parkeerplaatsen worden niet vergund.

 

3.5. Vergunninghouder

De verleende vergunning(-en), waarin het terras is vermeld, verliest zijn geldigheid op het moment dat de in de vergunning vermelde rechtspersoon het uitbaten van de onderneming op de in de vergunning vermelde locatie beëindigt.

 

4. Locatie en omvang van het terras

4.1. Terras in buitenruimte

Een terras bevindt zich altijd in een buitenruimte, gelegen op gemeentegrond of op eigen grond.

 

4.2. Toestemming terras

Een terrasvergunningen wordt uitsluitend verleend voor een terras dat zich in de onmiddellijke nabijheid bevindt van het de horecalokaliteit bevindt. Met onmiddellijke nabijheid worden terrassen bedoeld die gelegen zijn voor de voorgevel (gevelterras) of solitair binnen een straal van 25 meter van de horecazaak. (terraseiland), zoals beschreven in 4.3.

Bij een terras gelegen op gemeentegrond wordt rekening gehouden met het multifunctionele gebruik van deze ruimte; bijvoorbeeld door voetgangers en voertuigen. Na inrichting van het terras blijft steeds een vrije en onbelemmerde doorgang aanwezig van minimaal 1,5 meter tot de trottoirband of indien aanwezig, tot andere belemmerende obstakels zoals lantaarnpalen, verkeersborden en overig straatmeubilair.

Het college kan de vergunning weigeren als een terras naar verwachting leidt of kan leiden tot een verstoring van de openbare orde of veiligheid.

 

4.3. Soorten terrassen

Bij het in behandeling nemen van de aanvraag om een terrasvergunning wordt een onderscheid gemaakt tussen twee soorten terrassen:

 

a. Het gevelterras bevindt zich direct aansluitend tegen de voor, zij- of achtergevel van het bijbehorende pand van de inrichting ten behoeve waarvan het terras wordt geëxploiteerd.

 

b. Het terraseiland is een solitair, binnen een straal van 25 meter van de inrichting gelegen terras dat wordt gescheiden van de inrichting door een voetgangers- of andere verkeers-strook. Indien zich een verkeersstrook tussen de inrichting en het eilandterras bevindt, plaatst de aanvrager in overleg met de gemeente uit veiligheidsoverwegingen een doorloopbelemmering, waarbij de gemeente aanvullende eisen kan stellen voor wat betreft de uitvoering.

 

4.4. Vergunde terras

De gemeente stelt naar aanleiding van een aanvraag voor een horecaexploitatievergunning met terras voor de betreffende locatie een maximaal vergunbare terrasruimte vast. Het is aan de ondernemer of deze gebruik maakt van de maximaal vergunbare terrasruimte of een kleiner oppervlak wenst te gebruiken voor zijn terras. Bij de bepaling van de maximaal vergunbare terrasruimte worden de volgende criteria gehanteerd:

 

a) Het terras levert geen gevaar, schade of hinder op voor de bruikbaarheid en het doelmatig en veilig gebruik van de weg en vormt geen belemmering voor het doelmatig beheer en onderhoud van de weg.

b) Op wegen of weggedeelten, bestaande uit een rijbaan en een trottoir, wordt het terras zodanig geplaatst dat een vrije doorgang in een rechtdoorgaande lijn van minimaal 1,5 meter breed aanwezig is voor voetgangers en rolstoelgebruikers.

c) Het terras wordt zodanig geplaatst dat altijd een vrije en onbelemmerde doorgang in een rechtdoorgaande lijn van minimaal 4 meter breed aanwezig is en blijft ten behoeve van hulpdiensten.

 

Bij een horeca-exploitatievergunning met terrasvergunning wordt een bijlage in de vorm van een plattegrond van het terras gevoegd. De plattegrond maakt onderdeel uit van deze vergunning.

 

Door of namens het bestuursorgaan gegeven aanwijzingen in het kader van het algemene belang, de openbare orde of veiligheid dienen strikt te worden opgevolgd. Deze aanwijzingen kunnen onder ander betrekking hebben op het geheel of gedeeltelijk verplaatsen danwel verwijderen van het terras en/of daarop aanwezige voorwerpen (zoals bijvoorbeeld glaswerk) zonder dat de exploitant aanspraak kan maken op schadevergoeding.

 

Schade die is toegebracht aan gemeentelijke eigendommen als gevolg van het terras zal door de gemeente voor rekening van de exploitant worden hersteld.

 

5. De ‘aankleding’ van het terras

 

Een terras is een eerste kennismaking met het (horeca-)bedrijf. Het is het visitekaartje voor passanten ter uitnodiging voor een hapje en drankje. Daarnaast is het ook het visitekaartje van de gemeente Halderberge. Samen met de ondernemers laat de gemeente zien dat gasten welkom zijn. De uitstraling van het terras levert hier een belangrijke bijdrage aan. De aankleding van het terras is van essentieel belang. Het stellen van enkele regels voor de aankleding van het terras is noodzakelijk om verrommeling te voorkomen en het open karakter van een terras te waarborgen. Deze regels worden hierna genoemd.

 

5.1. Terrasmeubilair

De gemeente laat de ondernemer vrij in de keuze van stijl en uitvoering van het terrasmeubilair. Terrasmeubilair dient wel aan de volgende uitgangspunten te voldoen:

a. Eén thema of stijl per terras om eenheid en een rustig beeld te krijgen;

b. Meubilair en accessoires uitgevoerd in kwalitatief hoogstaand materiaal, zoals rotan, hout, staal of aluminium.

c. Gebruik van brandvertragend materiaal.

5.2. Sluiting en opslag terrasmeubilair

Na sluitingstijd van het terras conform de APV sluit de vergunninghouder het terras zichtbaar. Dit is de verantwoor¬delijkheid van de vergunninghouder zelf. Opslag dient plaats te vinden op eigen terrein. Opslag op gemeentegrond is alleen toegestaan wanneer dit op eigen terrein niet mogelijk is en geen (zicht)belemmering oplevert in de openbare ruimte.

 

5.2.1. Terrasaccessoires

Accessoires zoals bestekkasten, plantenbakken en menu/ flip borden maken onderdeel uit van het terras en worden binnen de vergunde terrasruimte geplaatst.

 

5.3. Terrasparasols en (zonne)schermen

Voor het plaatsen van een (zonne)scherm of parasol gelden de volgende regels:

 

5.3.1. Parasols

Parasols zijn toegestaan indien:

a) ze inklapbaar zijn;

b) (zonder omgevingsvergunning) ze niet in de grond verankerd zijn;

c) ze uitgevoerd zijn in stof/tentdoek van brandvertragend materiaal;

d) in uitgeklapte toestand de onderkant van de volant op minstens 2.20 meter hoogte zit; Redenen hiervoor zijn:

• het behoud beleving van openbare ruimte en de open zichtlijnen

• een onbelemmerde toegankelijkheid voor hulpdiensten.

e) in uitgeklapte toestand ze de terrasgrenzen niet overschrijden;

f) de reclame-uiting hierop alleen betrekking heeft op de naam van het bedrijf.

g) er geen flappen worden aangebracht aan parasols, gevels of andere objecten, dit ter voorkoming van verrommeling en het behoud van het open karakter van een terras. -uitgezonderd (horizontaal) tussen twee parasols ter bescherming tegen neerslag- .

 

5.3.2. Verankering

Voor het verankeren van een parasol in de grond is een omgevingsvergunning nodig.

 

5.3.3. Parasols en (zonne)schermen

Parasols mogen alleen uitgeklapt zijn gedurende de openingstijden van het terras.

 

a) Zonne(schermen) aan de gevel kunnen vergunningsplichtig zijn. Hiervoor kunt u een vergunningscheck - www.omgevingsloket.nl - doen of contact opnemen met het omgevingsloket van de gemeente. Voor gemeente- en rijksmonumenten gelden specifieke voorwaarden. Informeer bij het omgevingsloket van de gemeente of hiervoor een monumentenvergunning dient te worden aangevraagd.

b) Het aanbrengen van flappen en/ of extra windschermen aan een (zonne)scherm is niet toegestaan.

c) Reclame-uitingen van de naam van het bedrijf zijn bij zonneschermen toegestaan.

d) In uitgeschoven positie is de minimale hoogte van de volant 2.20 meter.

 

5.4. Terrasschermen, bloembakken e.d.

 

5.4.1. Regels terrasschermen, bloembakken e.d.

Ten aanzien van deze objecten gelden de volgende regels:.

a) Genoemde objecten mogen niet permanent verankerd worden in de grond.

b) Genoemde objecten dienen mobiel te worden uitgevoerd, met de volgende eigenschappen:

c) Hoogte maximaal 1.50 m -inclusief beplanting-;

1. Voor terrasschermen geldt: Transparant (dus geen folie en geen roeden) en het onderste deel tot 0,80 m mag ondoorzichtig zijn;

2. Geen reclame; Redenen hiervoor zijn: het voorkomen van verrommeling van de openbare ruimte en het bevorderen van een rustige uitstraling van objecten in de openbare ruimte.

3. Vervaardigd van kwalitatief hoogwaardig materiaal (Bij terrasschermen: glas, duurzaam plaatmateriaal, en voorzien van slanke profielen van hout of metaal).

 

Indien men de terrasschermen toch wil verankeren in de grond, dient hier een omgevingsvergunning voor aangevraagd te worden.

 

5.5. Partytenten

Het plaatsen of hebben van een partytent op terrassen is niet toegestaan.

 

5.6. Brandveiligheid

Alle op een terras toegepaste (zonne)schermen en parasols - dienen te voldoen aan de brandklasse en rookproductie zoals deze vermeld is in het Bouwbesluit. Hier wordt aan voldaan indien een naar de lucht gekeerd onderdeel van het inrichtingselement voldoet aan brandklasse B en rookklasse 2, als bedoeld in NEN-EN 13501-1.

 

5.7. Terrasverwarming en verlichting

Het verhogen van het comfort op een terras zorgt er voor dat bezoekers langer verblijven op het terras. Aangezien de gemeente Halderberge de mogelijkheid bied om ook in de winter een terras te plaatsen, kan het verwarmen en verlichten van het terras in de koudere en donkere periodes van het jaar gewenst zijn. Verwarming en verlichting zijn voor iedere terrasuitbater een belangrijke bijdrage aan het zitcomfort op een terras.

 

De gemeente Halderberge hecht aan veilige en duurzame terrasverwarming en aan veilige en passende verlichting. Enkel elektrische verwarmers zijn om deze reden toegestaan. Het is niet toegestaan gasgestookte verwarmers te plaatsen.

 

Voor verwarming en verlichting gelden daarom de volgende regels:

 

a) Verwarmingselementen en verlichtingsbronnen dienen te voldoen aan de in de Nederlandse wet gestelde NEN-EN veiligheidsnormen. Verwarmingselementen en verlichtingsbronnen moeten beveiligd zijn tegen omvallen en omstoten.

Voor het gebruik van (elektrische)verwarming en verlichting zijn kabels en leidingen nodig. Deze dienen ook aan juiste normen te voldoen.

b) Het is niet toegestaan om kabels en leidingen in de openbare ruimte aan te brengen zonder toestemming van de gemeente.

 

De terrasverlichting mag enkel gericht zijn op het terras en geen hinder geven voor de directe (woon)omgeving.

 

6. Het gebruik van het terras

6.1. Open vuur

Het gebruiken van “open” vuur, zowel als verwarmingsbron, voor de sfeer en als bron om voedsel te bereiden is niet toegestaan. Uitzondering hierop is een op houtgestookte barbecue om voedsel op te bereiden op het terras.

 

6.2. Geluid op het terras

Horecabedrijven hebben te maken met geluidseisen. Op grond van de Wet milieubeheer bestaan er allerlei regels over de hoeveelheid geluid die verschillende soorten bedrijven mogen produceren.

Voor terrassen is van belang dat het stemgeluid afkomstig van bezoekers op een onoverdekt en onverwarmd terras niet mag worden betrokken bij de berekening van de totale geluidsproductie van een inrichting.

 

Deze uitzondering is door de wetgever expliciet gecreëerd omdat in het geval stemgeluid wel bij de berekening wordt betrokken, vrijwel elk horecabedrijf op enig moment de geluidsnormen zou overtreden. De wetgever gaat er echter van uit dat het geluid afkomstig van terrassen aan de openbare weg opgaat in het reeds aanwezige omgevingsgeluid.

 

Gelet op de ratio van deze uitzondering geldt zij niet voor terrassen gelegen in een binnenterrein: het bestaande omgevingsgeluid is daar immers vaak aanmerkelijk lager dan aan de openbare weg als gevolg van de afgezonderde ligging van een dergelijk terras.

Ook voor verwarmde terrassen geldt de uitzondering van de geluidsnormen niet. Dit betekent dat met het ophangen van terrasverwarmers het geluid van de bezoekers van het terras meegenomen kan worden bij het berekenen van de totale geluidsproductie van de horeca-inrichting. Dat kan in veel gevallen leiden tot overschrijding van de toepasselijke geluidsnormen. Het verwarmen van een terras kan dus minder aangename gevolgen hebben. Om tijdelijk meer geluid toe te staan, kan men een melding incidentele festiviteiten indienen bij de omgevingsdienst Midden- en West-Brabant. Dit kan men voor 12 dagen per jaar doen.

 

Geluid uit mechanische geluidsbronnen zoals speakerboxen en versterkte livemuziek zijn niet toegestaan. In het kader van een evenement is het twaalf keer per jaar mogelijk om i.c.m. de incidentele festiviteiten een evenement te organiseren, die tijdelijk meer geluid produceert.

 

6.3. Vlonders, kunstgras, buitentapijt etc.

Op het terras mogen geen vlonders, kunstgras, buitentapijt etc aanwezig zijn.

 

6.4. Roken

Het is aan de uitbater van het terras om eventueel regels op te stellen betreffende het roken op het terras gedurende de officiële openingstijden van het terras.

 

Ná sluitingstijd van het terras is het een ander verhaal. De sluitingstijden voor de horeca zijn ruimer dan de sluitingstijden van de terrassen. Bezoekers van de horecagelegenheid gaan na sluitingstijd van een terras naar buiten om te roken en houden zich dan op het gesloten zijnde terras op.

 

De uitbater van de openbare inrichting is ter voorkoming van overlast van de omgeving na sluitingstijd van het terras gehouden tot het volgende:

a) De ondernemer richt een klein gedeelte van het gesloten terras in als “rookterras”. Dit dient duidelijk te worden aangegeven.

b) Er mag alleen staande van het rookterras gebruik gemaakt worden.

c) Luide conversatie dient voorkomen te worden.

d) De ondernemer voorziet in voldoende asbakken en peukenbakken.

e) Er mogen geen consumpties mee naar buiten genomen worden.

f) Voor de rokers is één zogenaamde “rookparasol” toegestaan.

 

6.5. De “25 meter” regel

Voor terrassen geldt de zogenaamde “25 meter-regel”: ondernemers dienen hun stoep, althans de 25 meter rond hun onderneming/terras, schoon te houden.

 

De ’25-meter regel’ (Artikel 2.13 van het Activiteitenbesluit) luidt: “Degene die de inrichting drijft verwijdert zo vaak als nodig etenswaren, verpakkingen, sport- of spelmaterialen, of andere materialen die uit de inrichting afkomstig zijn of voor de inrichting zijn bestemd binnen een straal van 25 meter van de inrichting”. Voor meer informatie zie (https://www.nederlandschoon.nl/wat-jij-kan-doen/de- 25-meter-regel).

 

6.6. Terrassen tijdens werkzaamheden aan de infrastructuur en tijdens evenementen

Wanneer een evenement plaatsvindt of door de gemeente (infrastructurele) werkzaamheden worden uitgevoerd is terrasvoering niet altijd mogelijk. De horecaexploitatievergunning wordt dan ook verleend onder de voorwaarde dat in die gevallen het terras moet worden verwijderd gedurende de periode van het evenement of gedurende de (infrastructurele) werkzaamheden.

 

Bij werken van openbaar nut geldt mogelijk de verplichting om het terras tijdelijk te sluiten. Voor zover mogelijk wordt rekening gehouden met de wensen van de ondernemer zoals de dag en/of het tijdstip waarop genoemde werken plaatsvinden.

 

Tijdens evenementen kunnen zowel beperkende als uitbreidende voorwaarden/bepalingen aan het terras gesteld worden.

 

7. Slotbepalingen

7.1. Inleiding

Exploitatie van een vergund terras in het verleden geeft geen rechten voor de toekomst.

Op locaties waar blijkt dat een onevenwichtige verhouding dreigt te ontstaan tussen het door één of meerdere terrassen ingenomen terrasoppervlak in relatie tot de omgeving kan de burgemeester het terrasoppervlak beperken, voorwaarden verbinden aan de vergunning of besluiten in zijn geheel geen terras toe te staan. Een vergunning is altijd maatwerk!

 

7.2. Handhaving

Dit beleid heeft uiteraard alleen het gewenste effect wanneer de regels worden nageleefd.

De feitelijke handhaving vindt plaats door een nauwe samenwerking tussen de gemeente en de

politie. De gemeente heeft naast de toezichthoudende taak een coördinerende rol. De politie past de

controle en handhaving in de dagelijkse werkzaamheden toe met eventuele ondersteuning van Boa’s.

De manier waarop hier op wordt toegezien is verankerd in het gemeentelijke handhavingsbeleid.

 

7.3. Overgangsrecht

Een bestaande gevestigde openbare inrichting met een geldige horecaexploitatievergunning op het moment van inwerkingtreding van deze beleidsregels heeft het recht op voortzetting van de exploitatie van dat terras op de wijze zoals die in de vergunning is vastgelegd voor de duur van de geldigheid van die vergunning. Vanaf het moment dat dit nieuwe beleid is vastgesteld zijn deze nieuwe regels van toepassing voor aanvragen voor nieuwe exploitatievergunningen.

 

7.4. Hardheidsclausule

Met deze beleidsregels wil het college duidelijkheid verschaffen over de regels, voorwaarden en criteria die van toepassing zijn op het voeren van een terras bin¬nen de gemeente Halderberge. In specifieke, bijzondere of onvoorziene omstandigheden kan het college dan wel de burgemeester besluiten van deze beleidsregels af te wijken.

 

7.5. Termijn

Deze beleidsregels worden jaarlijks geëvalueerd en indien nodig bijgesteld.

 

7.6. Citeertitel en inwerkingtreding

Deze regeling kan worden aangehaald als: “Terrassenbeleid gemeente Halderberge”

 

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na die van de bekendmaking.

 

Aldus vastgesteld op 14 december 2021,

door het college van burgemeester en wethouders

van de gemeente Halderberge

de secretaris, de burgemeester,

mevrouw mr. C.G. Jacobs de heer drs. B.J.A. Roks