Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hulst

Beleidsregel sanctiestrategie Alcoholwet

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHulst
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel sanctiestrategie Alcoholwet
CiteertitelBeleidsregel sanctiestrategie Alcoholwet
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. Gemeentewet
  3. https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR602266/4
  4. Alcoholwet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

23-12-2021Nieuwe regeling

25-11-2021

gmb-2021-458801

besluitenlijst B&W d.d. 25 november 2021

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel sanctiestrategie Alcoholwet

De burgemeester van de gemeente Hulst;

 

gelet op titel 4:3 van de Algemene wet bestuursrecht, de toepasselijke bepalingen van de Gemeentewet, de Algemene Plaatselijke Verordening Hulst 2017 (APV) en de Alcoholwet,

besluit

 

vast te stellen de navolgende sanctiestrategie Alcoholwet en de bijbehorende stappenplan en sanctietabel.

 

Wettelijke grondslag handhavingsbevoegdheid

De wettelijke bevoegdheid tot het doen naleven van wetten en regels is gelegen in artikel 125 van de Gemeentewet en in hoofdstuk 5 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), met name artikelen 5:21 en 5:32. In bijzondere gevallen is de handhavingsbevoegdheid geregeld in de desbetreffende wet. Dit is het geval voor de Alcoholwet en de APV. Verder zijn in de artikelen 172 t/m 178 van de Gemeentewet diverse bevoegdheden toegekend aan de burgemeester in het kader van handhaving van de openbare orde, waaronder het toezicht op openbare gelegenheden.

 

Uitgangspunten handhavend optreden

Bij het constateren van overtredingen van wet- en regelgeving wordt als algemeen uitgangspunt gesteld, dat er in beginsel altijd tegen overtredingen wordt opgetreden. Dit uitgangspunt geldt uiteraard voor zover de wettelijke bevoegdheden en de prioriteitenstelling dit toelaten. Daarnaast worden in dit kader de volgende uitgangspunten gehanteerd:

  • Bij aanpak van overtredingen wordt het bijbehorende stappenplan gevolgd. Het gaat er daarbij om hoeveel stappen worden gezet, vóórdat de daadwerkelijke sanctie wordt opgelegd.

  • Bij het beoordelen van een overtreding en het bepalen van de juiste sanctie wordt rekening gehouden met:

    • -

      de mogelijke gevolgen van die overtreding;

    • -

      de omstandigheden waaronder die overtreding is begaan;

    • -

      de houding en het gedrag van de overtreder;

    • -

      de voorgeschiedenis;

    • -

      het subsidiariteit- en proportionaliteitsbeginsel. Dit wil zeggen dat de sanctie moet worden toegepast die het minst ingrijpend is en/of het beste past om het gestelde doel te bereiken. Dit betekent dat bij een overtreding niet standaard één bepaalde interventie mogelijk is. De basis voor de bepaling van de sanctie is neergelegd in een bij deze beleidsregels horende sanctietabel. Hiervan kan gemotiveerd worden afgeweken.

Overzicht sancties

De Awb, Alcoholwet en APV geven aan welke sancties het bevoegde gezag kan inzetten tegen het voorkomen of voortduren van overtredingen.

Deze zijn:

  • het tijdelijk stilleggen van de alcoholverkoop in detailhandel (“Three strikes out”; art. 19a Alcoholwet): winkels de bevoegdheid te ontzeggen zwak-alcoholische drank te verkopen, indien 3x in 12 maanden overtreding van de leeftijdsgrenzen is geconstateerd;

  • het intrekken van de vergunning (ingevolge art. 31 Alcoholwet);

  • het schorsen van de Alcoholwetvergunning (art. 32 Alcoholwet);

  • het ontzeggen van de toegang tot een ruimte indien in strijd met de Alcoholwet alcoholhoudende drank wordt verstrekt (art. 36 Alcoholwet);

  • het opleggen van een bestuurlijke boete (art. 44a Alcoholwet;

  • het opleggen van een last onder bestuursdwang, waarbij door feitelijk handelen de overtreding door of namens gemeente ongedaan wordt gemaakt (artikel 125 van de Gemeentewet en afd. 5.3 van de Awb). Hieronder valt ook het sluiten en verzegelen van gebouwen en terreinen. De kosten van het toepassen van bestuursdwang kunnen worden verhaald op de overtreder;

  • het (tijdelijk) sluiten van de inrichting op grond van de APV (art. 2:29), Alcoholwet en/of art. 174 Gemeentewet;

  • het intrekken van de exploitatievergunning op grond van de APV (art. 1:6);

  • het opleggen van last onder dwangsom, waarbij onder dreiging van het invorderen van een geldbedrag de overtreding ongedaan moet worden gemaakt en/of voortduring en herhaling moet worden voorkomen; de last kan ook preventief worden opgelegd (afd. 5.4 van de Algemene wet bestuursrecht);

  • het opleggen van een bestuurlijke strafbeschikking. Op grond van het Besluit OM-afdoening is een aantal feiten benoemd, gerelateerd aan de APV, waarvoor een strafbeschikking kan worden opgelegd. Het gaat bijvoorbeeld om het, ongeacht de leeftijd, het verbod tot het bij zich hebben van drank in door de gemeente aangewezen gebieden. Daarnaast kan op basis van een aantal artikelen in de Alcoholwet alleen strafrechtelijk worden opgetreden door middel van het opmaken van een proces-verbaal.

In alle gevallen, met uitzondering van het strafrecht, is de burgemeester bevoegd tot opleggen van deze sancties.

 

Juridische procedures en mogelijke gevolgen

Tegen alle bestuursrechtelijke maatregelen, staan bezwaar en beroep open. Indien de vergunninghouder bezwaar indient, schorst dit de werking van het genomen bestuursrechtelijke besluit niet. De vergunninghouder kan dit toch via de Rechtbank vragen, door een voorlopige voorziening in te dienen bij de Rechtbank.

De burgemeester is het bevoegd bestuursorgaan met betrekking tot de Alcoholwet en eveneens voor het handhaven van het horeca-exploitatievergunningenregime. De burgemeester heeft ter uitvoering van deze bevoegdheid een sanctiestrategie vastgesteld. De sanctiestrategie bestaat uit deze beleidsregel en de bijgevoegde stappen- en sanctietabel. De sanctiestrategie en het stappenplan is afgestemd met de overige Zeeuwse gemeenten. Op die manier geldt een zo uniform mogelijk beleid en wordt de handhaafbaarheid (door de toezichthouders) en de rechtsgelijkheid (tussen exploitanten) bevorderd.

Met het vaststellen en het openbaar bekend maken van de sanctiestrategie is het voor iedereen duidelijk en kenbaar hoe de burgemeester de Alcoholwet en het horeca-exploitatiestelsel handhaaft. In het Preventie- en Handhavingsplan 2022-2025 wordt verder ingegaan op (het belang van) handhaving van de regelgeving op alcoholgebied.

In de bijlage is het stappenplan per mogelijke overtreding van de Alcoholwet en de APV opgenomen. Er wordt artikelsgewijs aangegeven welke handhavingsacties er worden genomen na de eerste tot en met de derde constatering van een bepaalde overtreding. Bij de eerste constatering volgt er veelal een schriftelijke of mondelinge waarschuwing met een herstelmogelijkheid. De Alcoholwet verbindt aan een aantal overtredingen directe (imperatieve) gevolgen.

 

Tot slot moet worden opgemerkt dat van de hierboven omschreven werkwijze kan worden afgeweken indien sprake is van een spoedeisend belang. Denk daarbij aan situaties dat de openbare orde, de gezondheid, en zedelijkheid in gevaar dreigen te komen. In dat geval wordt niet gewaarschuwd maar direct opgetreden. De burgemeester kan, in het belang van de openbare orde, veiligheid, zedelijkheid of gezondheid of in geval van bijzondere omstandigheden, voor één of meer horecabedrijven tijdelijk andere sluitingstijden vaststellen of tijdelijke sluiting bevelen. In dat geval is direct handhavend optreden tegen overtreding van dit bevel gewenst.

 

Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van de dag na die van de bekendmaking.

 

Hulst,25 november 2021

De burgemeester van Hulst,

J.F.Mulder

Bijlage 1  

 

Regelgeving

Overtreding

Toel.

Stap 1

Stap 2

Stap 3

Art. 3 AHW

Art. 2:25 APV

Exploitatie inrichting zonder (rechtsgeldige) vergunning

 

Aanzegging dat inrichting onmiddellijk moet worden gesloten

Indien nog geopend: bestuursdwang door sluiten pand

 

Art. 3 AHW

Art 2:25 APV

Exploitatie inrichting door nieuwe ondernemingsvorm waarvoor (nog) geen vergunning is verleend

 

Indien vergunning mogelijk: begunstigingstermijn van 2 weken voor het indienen aanvraag.

Als vergunning niet mogelijk blijkt: directe aanzegging tot sluiting

Indien nog geopend: bestuursdwang door sluiten pand

 

Art. 8 AHW

Leidinggevende voldoet niet meer aan eisen

Imperatieve sanctie art. 31 AHW

Intrekken vergunning

Indien nog geopend: bestuursdwang door sluiten pand

 

Art. 10 AHW

Inrichting voldoet niet meer aan eisen

Imperatieve sanctie art. 31 AHW

Intrekken vergunning

Indien nog geopend: bestuursdwang door sluiten pand

 

Art. 12, lid 1 en 2 AHW

Verstrekking alcoholhoudende drank in een niet op de vergunning vermelde lokaliteit

 

Indien vergunning mogelijk: begunstigingstermijn 2 weken voor het indienen aanvraag.

Bestuurlijke boete. Afschrift politie

Intrekken vergunning

Art. 13, lid 1 AHW

verstrekking alcohol in horecabedrijf voor gebruik elders dan ter plaatse

 

hersteltermijn bieden van een week

Bestuurlijke boete. Afschrift politie

Intrekken vergunning

Art. 13, lid 2 AHW

Verstrekking alcohol in slijtersbedrijf voor gebruik ter plaatse

 

hersteltermijn bieden van een week

Bestuurlijke boete. Afschrift politie

Intrekken vergunning

Art. 14, lid 1 AHW

Andere bedrijfsactiviteit in slijtersbedrijf

 

Hersteltermijn bieden van een week

Bestuurlijke boete. Afschrift politie

Toepassen bestuursdwang

Art. 14, lid 2 en 15, lid 1 AHW

Kleinhandel in horecalokaliteit of terras

 

Hersteltermijn bieden van een week

Bestuurlijke boete. Afschrift politie

Toepassen bestuursdwang

Art. 16 AHW

Verbod automatenverkoop alcohol

Hotels uitgezonderd

Hersteltermijn bieden van een week

Bestuurlijke boete. Afschrift politie

Toepassen dwangsom

Art. 17 AHW

Verstrekken alcoholhoudende drank anders dan in gesloten verpakking

Geldt voor supermarkten / slijterijen

Hersteltermijn bieden van een week

Bestuurlijke boete. Afschrift politie

Toepassen dwangsom

Art. 18, lid 1 en 2 AHW

Verkoop zwak-alcoholische drank voor gebruik elders dan ter plaatse, anders dan in slijters- of levensmiddelenbedrijf

 

Hersteltermijn bieden van een week

Bestuurlijke boete. Afschrift politie

Toepassen dwangsom

Art. 18, lid 3 AHW

Geen onderscheid tussen alcohol en alcoholvrij in levensmiddelenbedrijf

 

Hersteltermijn bieden van een week

Bestuurlijke boete. Afschrift politie

Toepassen dwangsom

Art. 19, lid 1

AHW

Bestelservice sterke drank, tenzij slijterij of partijcateringbedrijf

 

Hersteltermijn bieden van een week

Bestuurlijke boete. Afschrift politie

Toepassen dwangsom

Art. 19, lid 2 AHW

Bestelservice zwak-alcoholische drank, tenzij uitzondering als bedoeld in art. 19, lid 2

 

Hersteltermijn bieden van een week

Bestuurlijke boete. Afschrift politie

Toepassen dwangsom

Art. 20, lid 1 AHW

Alcoholverkoop personen < 18 jaar

 

Bestuurlijke boete. Afschrift politie

Bestuurlijke boete + waarschuwing intrekken vergunning. Afschrift politie

Intrekken vergunning

Art. 20, lid 2 AHW

Geen leeftijdscontrole ingeval van niet onmiskenbaar 18 jaar

 

Bestuurlijke boete. Afschrift politie

Bestuurlijke boete + waarschuwing intrekken vergunning. Afschrift politie

Intrekken vergunning

 

Art. 20, lid 3 AHW

Niet duidelijk aangeven leeftijdsgrenzen

 

Hersteltermijn bieden van een week

Bestuurlijke boete. Afschrift politie

Toepassen dwangsom

Art. 20, lid 4 AHW

Toelaten personen dronken of onder invloed van drugs

 

Voornemen last onder dwangsom. Afschrift politie

Opleggen last onder dwangsom. Afschrift politie

Verbeuren innen dwangsom

Art. 20, lid 5 AHW

Personen dronken of onder invloed drugs aan het werk

 

Voornemen last onder dwangsom. Afschrift politie

Opleggen last onder dwangsom. Afschrift politie

Verbeuren innen dwangsom

Art. 20a, lid 3 AHW

Verkoop op afstand

 

Bestuurlijke boete

 

 

Art. 20a lid 4 AHW

Leeftijdsverificatie verkoop op afstand

 

Bestuurlijke boete

 

 

Art. 21 AHW

Alcoholverstrekking als dat leidt tot verstoring openbare orde/veiligheid

 

Direct toepassen bestuursdwang (sluiten verkooppunt, geen begunstigingstermijn)

 

 

Art. 22, lid 1 en 2 AHW

Alcoholverstrekking in tankstations e.d.

 

Bestuurlijke boete Afschrift politie

Opleggen last onder dwangsom

Verbeuren/ innen dwangsom

Art. 24, lid 1 en 2

Geen leidinggevende aanwezig

 

Bestuurlijke boete. Afschrift politie

Bestuurlijke boete + Waarschuwen intrekking vergunning. Afschrift politie

Intrekken vergunning

Art. 24, lid 3

AHW

Verkoop alcohol/dienst door personen < 16 jaar

 

Bestuurlijke boete Afschrift politie

Bestuurlijke boete + Waarschuwen intrekking vergunning. Afschrift politie

Intrekken vergunning

Art. 25, lid 1 AHW

Aanwezigheid alcohol in voor publiek geopende ruimte

 

Hersteltermijn bieden van een week

Bestuurlijke boete Afschrift politie

Bestuurlijke boete Afschrift politie

Art. 25, lid 2 AHW

Toelaten alcoholgebruik in publieke ruimte zonder rechtmatige uitoefening horecabedrijf

 

Bestuurlijke boete

Afschrift politie

Bestuurlijke boete + waarschuwen intrekking vergunning

Intrekken vergunning

Art. 29, lid 3 AHW

Vergunning niet aanwezig

 

Hersteltermijn bieden van een week

Bestuurlijke boete

Dwangsompro-cedure

Art. 30 AHW

Geen melding wijziging inrichting

Imperatieve intrekkingsgrond

Intrekken vergunning

 

 

Art. 30a, lid 1 AHW

Geen melding nieuwe leidinggevende of doorhaling

Imperatieve intrekkingsgrond

Intrekken vergunning

 

 

Art. 31, lid 1, AHW

Gevaar openbare orde, veiligheid, zedelijkheid bij van kracht blijven vergunning

Imperatieve intrekkingsgrond

Intrekken vergunning

 

 

Art. 31, lid 2 AHW

Strijd met voorschriften of regels Alcoholwet

Facultatieve intrekkingsgrond

Schorsing vergunning

Intrekken vergunning

 

Art. 31, lid 3 AHW

Art. 3 Wet Bibob en 3e weigering bijschrijving

Facultatieve intrekkingsgrond

Schorsing vergunning

Intrekken vergunning

 

Art. 35, lid 1

Verstrekken zwak-alcoholische drank zonder ontheffing

 

Direct toepassen bestuursdwang (sluiting alcoholverkoop)

 

 

Art. 35, lid 2 AHW

Niet voldoen aan voorschriften ontheffing

 

Bestuursdwang met korte begunstigingstermijn

Bestuursdwang (sluiting verkooppunt)

 

Art. 35 lid 4, AHW

Ontheffing niet aanwezig

 

Hersteltermijn bieden

Bestuursdwang

 

 

PARACOMMERCIE

 

 

 

 

 

 

Overtreding

Toel.

Stap 1

Stap 2

Stap 3

Art. 2, 3 en 4 PC-

verordening

Schenktijden

 

Hersteltermijn bieden van een week

Bestuurlijke boete+ waarschuwen

intrekken vergunning

Intrekken vergunning

Art. 5 PC- verordening

Schenken sterke drank

 

Hersteltermijn bieden van een week

Bestuurlijke boete+ waarschuwen

intrekken vergunning

Intrekken vergunning

Art. 9 PC- verordening

Prijsacties, alcoholspelletjes

 

Hersteltermijn bieden van een week

Bestuurlijke boete+ waarschuwen

intrekken vergunning

Intrekken vergunning

Beleidsregels PC

Niet houden aan voorschriften ontheffing

 

Waarschuwing weigeren

Volgende ontheffing

Weigeren ontheffing

 

Art. 9 AHW

Ontbreken registratie barvrijwilligers of reglement

 

Hersteltermijn bieden van twee weken

Bestuurlijke boete+ waarschuwen

intrekken vergunning

Intrekken vergunning

 

ALCOHOL

MATIGING

 

 

 

 

 

 

Overtreding

Toel.

Stap 1

Stap 2

Stap 3

Art. 25a AHW

Niet houden aan verbod of beperkingen verordening

Indien verordening is vastgesteld

Hersteltermijn bieden van een week

Bestuurlijke boete+ waarschuwen intrekken vergunning

Intrekken vergunning

Art. 25d AHW

Happy-hours prijsacties

Indien verordening is vastgesteld

Bestuurlijke boete Afschrift politie

Bestuurlijke boete + waarschuwen Intrekken vergunning

Intrekken vergunning

Art. 45

Alcohol in openbare

ruimte personen < 18 jaar

 

Strafrechtelijke afdoening

 

 

 

APV

 

 

 

 

 

 

Overtreding

Toel.

Stap 1

Stap 2

Stap 3

 

Voorschriften exploitatievergunning

 

Voornemen last onder

dwangsom

Opleggen last onder dwangsom

Verbeuren en innen dwangsom

Art. 2:26

Leidinggevende voldoet niet (meer) aan eisen

 

Intrekken vergunning

 

 

Art. 2:28

Handel in inrichting

 

Voornemen last onder dwangsom

Opleggen last onder dwangsom

Verbeuren en innen dwangsom

Art. 2:29

Overtreding sluitingstijden

 

Voornemen last onder dwangsom

Opleggen last onder dwangsom

Verbeuren en innen dwangsom