Organisatie | Leeuwarden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling subsidie ‘Kansen voor Kinderen’ 2022 |
Citeertitel | Regeling subsidie ‘Kansen voor Kinderen’ 2022 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | onderwijs |
Eigen onderwerp | Regeling subsidie ‘Kansen voor Kinderen’ 2022 |
Geen
artikel 156 van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-12-2021 | nieuwe regeling | 14-12-2021 |
In aanvulling op bovenstaand lid 1 gelden de onderstaande begripsbepalingen:
IKC: definitie IKC zoals vastgelegd in Bijlage 2 van Kansen voor Kinderen 2 (2021-2028): Een IKC is een voorziening waar kinderopvang en onderwijs onder één dak gehuisvest zijn. Dit IKC biedt kinderen van 0 tot en met 12 jaar een totaalaanbod in zorg, cognitief, sociaal-emotioneel, cultureel en fysiek opzicht op basis van één pedagogische visie. Het aanbod wordt geïntegreerd aangeboden en komt tot stand op basis van één visie die op haar beurt voortkomt uit analyse van beschikbare data over doelgroep, wijk, ouders en kinderen die dit IKC bezoeken. Een IKC biedt kinderopvang en primair onderwijs in één doorlopende lijn. De aansturing geschiedt op basis van gelijkheidwaardigheid tussen onderwijs en kinderopvang. Ook IKC’s in oprichting vallen hieronder;
IKC in oprichting: onderwijsinstelling en kinderopvangorganisatie op één specifieke locatie hebben een gezamenlijk streven om te komen tot een IKC en hebben dit vastgelegd in een intentieverklaring. Een intentieverklaring beschrijft het gezamenlijk doel van partijen om op een specifieke locatie binnen een bepaalde termijn tot een gezamenlijk IKC te komen. In de intentieverklaring worden de overwegingen die tot de intentie hebben geleid opgenomen. Tevens staan hierin de volgende stappen die gezet gaan worden om de intentie verder uit te werken en tot het IKC te komen. Het vervolg hierop is een samenwerkingsovereenkomst tussen de onderwijsinstelling en de kinderopvangorganisatie.
Profiel: het op basis van de onder artikel 1 lid 2 sub d genoemde visie en analyse geformuleerde extra aanbod van een IKC. Het profiel komt tot uiting in een integraal profielplan waarin extra activiteiten worden aangeboden, naast, aansluitend en aanvullend op het reguliere lesprogramma. Dit betekent dat leerlingen een breder aanbod van activiteiten aangeboden krijgen. Dit aanbod dient bij te dragen aan de brede ontwikkeling van kinderen. Voor de praktische invulling van de profielen worden professionals ingezet, zoals (vak)leerkrachten.
IKC-Commissie: een door het college ingestelde commissie bestaande uit afgevaardigden van de schoolbesturen van het Primair Onderwijs en van organisaties voor Kinderopvang in de gemeente Leeuwarden, een voorzitter, niet behorend tot eerder genoemde organisaties en een onafhankelijk pedagoog/onderwijsdeskundige.
Nationaal Programma Onderwijs (NPO). Rijksmiddelen bestemd voor het nemen van maatregelen gericht op het inhalen van onderwijsvertragingen bij kinderen als gevolg van COVID-19 in te lopen op cognitief, executief, sociaal en emotioneel vlak in aanvulling op de interventies die scholen nemen (Ministerie van OC & W d.d. 30 september 2021, nr. KO/28085678)
Artikel 2 Doel van de regeling
Deze regeling heeft als doel om middelen beschikbaar te stellen aan
ten behoeve van het verminderen van ongelijkheid, verbeteren van kwaliteitsonderwijs/opvang en het bevorderen van goede gezondheid en welzijn van kinderen conform het Uitvoeringsprogramma Kansen voor Kinderen 2 en het inhalen van onderwijsvertragingen als gevolg van COVID-19.
Bij de onder lid 1 genoemde aanvraag worden onderstaande bijlagen aangeleverd:
Een schriftelijke toelichting van de directeur van het IKC met daarin minimaal:
de plus IKC’s leveren tevens een lange termijn visie aan gekoppeld aan de geformuleerde resultaatafspraken alsmede een omschrijving van de wijze waarop de aanvraag een bijdrage levert aan de talentontwikkeling van kinderen, het vergroten van kansen voor kinderen in armoede, de ontwikkeling van het jonge kind en het verminderen van taal- en rekenachterstanden.
Uit de aanvraag moet blijken dat er een inhoudelijke samenwerking is tussen onderwijs en opvang met betrekking tot de uitwerking van de aanvraag op de locatie waar de aanvraag voor ingediend wordt. Dit dient aangevuld te worden met de in artikel 1 lid 2 sub d genoemde intentieverklaring. Indien de aanvrager voor het desbetreffende IKC reeds twee maal eerder op grond van de subsidieregeling Kansen voor Kinderen een subsidie is toegekend dient bij de aanvraag een door de onderwijsinstelling en kinderopvangorganisatie ondertekende samenwerkingsovereenkomst te worden overlegd.
Bij de onder lid 2 genoemde aanvragen dient een overzicht gevoegd te worden om welke basisscholen dan wel kinderopvanglocaties het gaat en voor welke activiteiten passend binnen de voorwaarden van het Nationaal Programma Onderwijs subsidie wordt aangevraagd alsmede een begroting van de geraamde kosten.
De aanvraag bedoeld in lid 1 dient voorzien te zijn van:
Een handtekeningen van de aanvrager bedoeld in lid 1, van de bovenschoolse directie van het desbetreffende IKC, van de leiding van de desbetreffende kinderopvangorganisatie, van de voorzitter(s) van en namens de medezeggenschapsraad van de school en/of de oudercommissie van de kinderopvang, waarmee zij aangeven in te stemmen met de subsidieaanvraag en het betreffende profielplan.
Aan de plus IKC ‘s kan maximaal een subsidie van € 350,- per kind verleend worden plus een vast bedrag van € 10.000,- per IKC. Voor de basis IKC ’s bedraagt het maximum subsidiebedrag € 115,- per kind plus een vast bedrag van € 5.000,- per IKC. Het betreft het aantal kinderen van 2 jaar en ouder dat per teldatum 1 oktober 2021 het desbetreffende IKC bezoekt. De bedragen per kind zijn inclusief een bedrag van € 43,92 per kind voor het NPO deel. Dit is tevens het maximale bedrag wat voor deze deelaanvraag per kind mag worden toegekend.
Artikel 7 Beoordeling van de ingediende profielplannen
Om voor subsidie genoemd in artikel 4 lid 1 in aanmerking te komen moet voldaan worden aan onderstaande voorwaarden:
Voor de plus IKC ’s gelden de volgende aanvullende voorwaarden:
Domeinen: het extra aanbod valt binnen één of meer van de volgende domeinen: cognitie, sociaal- emotioneel, cultuur of sport en moet bijdragen aan talentontwikkeling, het vergroten van kansen voor kinderen in armoede, de ontwikkeling van het jonge kind en het verminderen van taal- en rekenachterstanden.
Voor de (deel)aanvragen voor NPO-middelen geldt de volgende voorwaarde. Deze aanvragen dienen gericht te zijn op het inhalen van onderwijsvertragingen bij kinderen als gevolg van COVID-19 in te lopen op cognitief, executief, sociaal en emotioneel vlak in aanvulling op de interventies die de betrokken organisaties zelf nemen. Het gaat om de volgende maatregelen:
Indien er sprake is van overschrijding van het onder artikel 3 genoemde subsidieplafond adviseert de commissie aan de hand van de aanvragen en presentaties over de rangorde van de aanvragen. De prioritering bij overschrijding van het subsidieplafond is als volgt:
resterende aanvragen op basis van een door de IKC commissie te bepalen score per aanvraag op de hiervoor onder artikel 7 lid 1 sub a tot en met f genoemde punten. De maximale score voor de daarin genoemde onderdelen a, c, d en e, bedraagt 3 punten. Voor de onderdelen genoemd onder b en f bedraagt de maximale score 6 punten.
(Deel)aanvragen voor NPO-middelen krijgen voorrang bij de toekenning van subsidie. De resterende aanvragen worden geprioriteerd volgens een door de IKC commissie te bepalen score per aanvraag op de hiervoor onder artikel 7 lid 1 sub a tot en met f genoemde punten. De maximale score voor de daarin genoemde onderdelen a, c, d en e, bedraagt 3 punten. Voor de onderdelen genoemd onder b en f bedraagt de maximale score 6 punten.
Indien het beschikbare budget op grond van het in artikel 3 genoemde subsidieplafond niet geheel benut wordt kunnen er extra bijdragen worden verstrekt voor de in artikel 4 lid 5 sub a genoemde innovatieve deelaanvragen. De IKC-commissie adviseert over de prioritering van de verschillende deelaanvragen op basis van de hoogte van het innovatiegehalte. Hoe hoger het innovatiegehalte des te hoger de prioriteit. Een tweede beoordelingscriterium is de toepasbaarheid van de innovatieve deelaanvraag op andere IKC’s.
Artikel 8 Verantwoorden en vaststellen en verplichtingen
Gedurende de subsidieperiode dienen de IKC’s waaraan subsidie is verleend op creatieve wijze aan een delegatie te tonen hoe de subsidiemiddelen op de locatie worden besteed. Aan deze locatiebezoeken zullen op uitnodiging van de gemeente afwisselend ambtenaren, raadsleden en/of wethouders en andere belangstellenden deelnemen. Het IKC kan het moment hiervoor zelf bepalen maar de bezoeken dienen plaats te vinden binnen de subsidieperiode.
In gevallen waarin deze regeling niet voorziet beslist het college. Het college kan van de bepalingen van deze regeling afwijken als toepassing ervan zou leiden tot onbillijkheden van overwegende aard.