Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nijmegen

Pimp je pand – Investeringsregeling panden Binnenstad

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNijmegen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingPimp je pand – Investeringsregeling panden Binnenstad
CiteertitelPimp je pand - investeringsregeling panden Binnenstad
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpeconomie huisvesting

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-202201-10-202131-12-2022nieuwe regeling

14-12-2021

gmb-2021-458224

Collegebesluit d.d. 14 december 2021 nr. 4.23

Tekst van de regeling

Intitulé

Pimp je pand – Investeringsregeling panden Binnenstad

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nijmegen,

 

Gelet op de Algemene wet bestuursrecht en de Nijmeegse Kaderverordening Subsidies 2019,

 

Besluit vast te stellen de volgende nadere regels: "Pimp je pand" – investeringsregeling panden Binnenstad

Artikel 1 Begripsomschrijving

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    de wet: de Algemene wet bestuursrecht;

  • b.

    eigenaar: natuurlijk persoon of rechtspersoon die de eigendom heeft over een zaak als bedoeld in artikel 5:1 Burgerlijk Wetboek;

  • c.

    ondernemers: ondernemers behorende tot het midden- en kleinbedrijf (max. 250 werknemers, omzet minder dan 40 miljoen per jaar) die ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel;

  • d.

    subsidieaanvrager: ondernemer of eigenaar van een pand in een van de ondergenoemde straten: Burchtstraat, Broerstraat, Grote Markt, Molenstraat, Augustijnenstraat, Plein 1944, Koningsplein, Ziekerstraat, Marienburgplein, Houtstraat, Stikke Hezelstraat, Lange Hezelstraat, Augustijnenstraat, St. Jorisstraat, Kelfkensbos, Hertogstraat, Bloemerstraat, Smetiusstraat, In de Betouwstraat, Van Welderenstraat en Van Broeckhuysenstraat.

  • e.

    subsidieaanvraag: een financieringsaanvraag vanuit de Investeringsregeling Binnenstad 2021-2022;

  • f.

    College: het College van Burgemeester en Wethouders van Nijmegen.

  • g.

    Duurzaam: Voldoen aan het streven naar minimalisering van het gebruik van eindige grondstoffen zoals energie door fossiele brandstof en stoffen die schadelijk zijn voor milieu en gezondheid.

 

Artikel 2 Reikwijdte en doelstelling van deze regeling

  • 1.

    Op de subsidieverlening conform deze beleidsregels zijn de Algemene wet bestuursrecht en de Nijmeegse Kaderverordening Subsidies 2019 van toepassing.

  • 2.

    Doelstelling van deze investeringsregeling is het verbeteren van het vestigings- en verblijfsklimaat van de aandachtstraten als genoemd in artikel 1 onder d. Hiertoe worden ondernemers en eigenaren gestimuleerd te investeren in zowel de binnenkant als de gevel van hun bedrijfspanden.

 

Artikel 3 Subsidieverstrekking

  • 1.

    Een subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor:

  • a.

    duurzame en aard- en nagelvaste investeringen aan de binnenzijde van de commerciële ruimten van het pand;

  • b.

    investeringen die de beveiliging van een bedrijf verbeteren ten gunste van de ondernemer, de medewerkers en/of de bezoekers, zonder de uitstraling van de bedrijvigheid naar de omgeving te verminderen;

  • c.

    duurzame en aard- en nagelvaste investeringen die leiden tot verbetering van de fysieke kwaliteit van de buitengevel (voor- en eventueel zichtbare zijgevel) van een pand die de uitstraling van de bedrijvigheid naar de omgeving verbeteren.

  • d.

    (bouw)historisch onderzoek- en advieskosten ten behoeve van en de kosten voor restauratie en/of in het zicht brengen van historische elementen, zoals muren, stucplafonds, balklagen en kelders.

  • 2.

    Er wordt geen subsidie verstrekt voor:

  • a.

    verrekenbare of compensabele belastingen, heffingen of lasten;

  • b.

    kosten van rente, bankdiensten, financieringen, gerechtelijke procedures, provinciale leges, boetes en sancties;

  • c.

    kosten gemaakt na afloop van het project;

  • d.

    rolluiken aan de gevel van een pand;

  • e.

    reguliere onderhoudskosten;

  • f.

    niet noodzakelijke of bovenmatige kosten.

 

Artikel 4 Criteria

Subsidie wordt slechts verstrekt wanneer aan de volgende criteria wordt voldaan:

  • a.

    de financiering mag geen betrekking hebben op sanering van schulden, dan wel op een afbouw van de bedrijfsactiviteiten;

  • b.

    de werkzaamheden zijn uitgevoerd conform de eventueel noodzakelijke omgevingsvergunning;

  • c.

    het bedrijf moet zich rechtmatig kunnen vestigen dan wel rechtmatig zijn gevestigd;

  • d.

    het bedrijf mag niet in staat van faillissement, vereffening, surseance van betaling of akkoord verkeren, dan wel dat of faillissement zijn ingediend dan wel reeds aanhangig zijn;

  • e.

    voor nieuwe bedrijven moet de bijdrage een voorwaarde bieden voor een succesvolle start van de onderneming;

  • f.

    voor bestaande bedrijven geldt dat de investering een positief effect moet hebben op de prestatie en uitstraling van de betreffende onderneming en daarmee de concurrentiekracht versterkt.

 

Artikel 5 Subsidiabele kosten

Subsidie kan worden verstrekt voor verbouwings- en herinrichtingskosten, veiligheidsvoorzieningen en verbetering van de gevelkwaliteit als bedoeld in artikel 3 lid 1 aan panden in de aandachtstraten als bedoeld in artikel 1 onder d.

 

Artikel 6 Aanvrager

  • 1.

    Subsidie wordt verstrekt aan ondernemers of eigenaren van panden in de aandachtstraten zoals genoemd in artikel 1 onder d.

  • 2.

    Indien de aanvrager een ondernemer en geen eigenaar is van het pand moet hij kunnen aantonen dat de eigenaar toestemming geeft voor de aanvraag.

  • 3.

    Indien de aanvrager een ondernemer betreft moet deze bovendien voldoen aan de volgende criteria:

  • a.

    het bedrijf staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel;

  • b.

    Het bedrijf is gevestigd in de binnenstad in een van de straten genoemd in artikel 1, onder d., of kan aantonen binnen drie maanden na subsidieverlening te zijn gevestigd in één van deze straten.

  • 4.

    Onverminderd het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht wordt subsidie geweigerd indien het een pand betreft dat ruimte biedt aan een bedrijf dat onderdeel is van een keten met meer dan 250 werknemers (of een jaaromzet van meer dan 40 miljoen).

 

Artikel 7 Aanvraag

  • 1.

    Een aanvraag om subsidie dient te worden gericht aan het College.

  • 2.

    De regeling wordt opengesteld vanaf 1 januari 2022 en heeft een looptijd tot en met 31 december 2022. Na 31 december 2022 worden geen aanvragen meer in behandeling genomen. Kosten gemaakt voor 1 oktober 2021 komen niet voor subsidie in aanmerking.

  • 3.

    De aanvraag voor subsidieverlening dient te worden ingediend door middel van het door het College vastgestelde aanvraagformulier.

  • 4.

    De bijdrage zal nooit hoger zijn dan de in de beschikking vastgelegde bijdrage.

  • 5.

    Het College behoudt zich het recht voor om, wanneer zij daartoe aanleiding ziet, de subsidieaanvrager een verklaring omtrent gedrag te laten overleggen en/of een integriteitsonderzoek naar de begunstigde van de subsidie te starten (wet BIBOB).

  • 6.

    Wanneer de aanvraag tot subsidieverlening wordt gedaan door de onderneming die in het pand is gevestigd, dient het aanvraagformulier vergezeld te gaan van:

  • a.

    offertes;

  • b.

    een kopie van de inschrijving bij de Kamer van Koophandel;

  • c.

    een recent bankafschrift;

  • d.

    een kopie van de eventuele benodigde en verleende (omgevings-)vergunningen;

  • 7.

    Wanneer de aanvraag tot subsidieverlening wordt gedaan door de eigenaar van een (leegstaand) pand, dient het aanvraagformulier vergezeld te gaan van:

  • a.

    offertes;

  • b.

    inschrijving bij het kadaster;

  • c.

    een recent bankafschrift

  • d.

    een kopie van de eventuele benodigde (omgevings-)vergunningen;

  • 8.

    Wanneer de aanvraag tot subsidieverlening wordt gedaan door een persoon die zich bezig houdt met de uitoefening van een vrij beroep dient het aanvraagformulier vergezeld te gaan van:

  • a.

    offertes

  • b.

    een recent bankafschrift;

  • c.

    een kopie van de eventuele benodigde (omgevings-)vergunningen;

 

Artikel 8 Hoogte van subsidie

  • 1.

    De bijdrage bedraagt maximaal 50% van de verbouwings- en herinrichtingskosten veiligheidsvoorzieningen of advieskosten en (bouw)historisch onderzoek (zoals bedoeld bij art 3.1. onder d) met een maximum subsidiebedrag van € 7.500,- per pand en een minimuminvesteringsbedrag van € 2.000 per pand.

  • 2.

    Het subsidieplafond voor deze investeringsreling bedraagt € 150.000,-. De subsidieaanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst. Indien het subsidieplafond is bereikt worden de resterende aanvragen afgewezen.

  • 3.

    De subsidie-aanvrager kan geen verzoek indienen om voorschotverlening.

 

Artikel 9 Beslistermijn subsidie-aanvraag

  • 1.

    Het College beslist binnen twaalf weken na ontvangst van de aanvraag. Indien de aanvraag niet volledig is, zal aanvrager binnen vier weken na indiening in de gelegenheid worden gesteld aanvullingen hierop te geven.

  • 2.

    De termijn bedoeld als in het eerste lid kan door het College in bijzondere omstandigheden ter beoordeling aan het College met een termijn van acht weken worden verlengd. Het College informeert de aanvrager hierover schriftelijk.

 

Artikel 10 Intrekking, wijziging van de subsidieverlening

Naast de gevallen genoemd in de Algemene wet bestuursrecht kan het College de subsidieverlening intrekken of ten nadelen van de subsidieontvanger wijzigen indien:

  • a.

    aanwending/besteding van de subsidie op een andere wijze dan in de subsidieaanvraag gegeven informatie heeft plaatsgevonden;

  • b.

    de bedrijfsactiviteiten zijn beëindigd voor de vaststelling van de subsidie;

  • c.

    de subsidieontvanger niet beschikt over de eventuele benodigde vergunningen;

  • d.

    de subsidieontvanger de bedrijfsactiviteiten beëindigt;

  • e.

    de subsidieontvanger zich niet binnen drie maanden na subsidieverlening in één van de aandachtstraten heeft gevestigd;

  • f.

    de subsidieontvanger de voorwaarden in deze verordening of de beschikking niet nakomt;

  • g.

    de subsidieontvanger in surseance van betaling verkeert of in staat in van faillissement wordt verklaard.

  • h.

    De subsidieontvanger niet (langer) voldoet aan de voorwaarden van artikel 7 lid 5.

 

Artikel 11 Subsidievaststelling, -intrekking en –wijziging

  • 1.

    Bij het verzoek tot subsidievaststelling dient voor het declareren van de kosten gebruik te worden gemaakt van het door het College vastgestelde einddeclaratieformulier.

  • 2.

    De subsidieontvanger dient uiterlijk drie maanden na afloop van het project een einddeclaratie in bij het College.

  • 3.

    De vaststelling van de hoogte van de subsidie wordt gebaseerd op de werkelijk gemaakte subsidiabele kosten voor het project.

  • 4.

    Overheidsmiddelen verkregen uit andere bron voor dit zelfde doel die vooraf onvermeld zijn gebleven, worden in mindering gebracht op het in de beschikking toegekende subsidiebedrag. Dit kan leiden tot intrekking van de beschikking dan wel tot een lagere vaststelling van het subsidiebedrag bij de eindafrekening.

  • 5.

    De gereed melding en het verzoek tot subsidievaststelling bevat:

  • a.

    een kostenoverzicht;

  • b.

    alle facturen, waarop staat aangeven wat de werkzaamheden inhouden;

  • c.

    kasbetalingen zijn uitsluitend toegestaan tot een maximum van € 2000,- (kopie bewijs kasboek verplicht). Wanneer er geen bewijs kasboek kan worden overlegd behoudt het College het recht de aanvrager een leveranciersverklaring te laten overleggen;

  • d.

    een verklaring dat bij het treffen van de voorzieningen is voldaan aan de voorwaarden waaronder subsidie is verleend.

  • e.

    Een foto van de oorspronkelijke situatie en een foto van de gerealiseerde werkzaamheden.

 

Artikel 12 Hardheidsclausule

Het College kan op verzoek van de aanvrager van de bepalingen van deze regeling afwijken indien dit leidt tot klaarblijkelijke hardheid en onbillijkheid in gevallen van bijzondere aard.

 

Artikel 13 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking vanaf 1 januari 2022 en werkt terug tot 1 oktober 2021, en heeft een tijdelijk karakter tot 31 december 2022.

  • 2.

    Deze nadere regels worden aangehaald als: “Pimp je pand - investeringsregeling panden Binnenstad”.

 

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 14 december 2021.

de gemeentesecretaris

mr. drs. A.H. van Hout

de burgemeester

drs. H.M.F. Bruls