Artikel 1 Instelling adviescommissie Gulden Adelaar
- 1.
Het college kent onder de naam ‘de Gulden Adelaar’ tweejaarlijks een prijs toe aan diegene die de meest uitblinkende prestatie op het gebied van kunst en cultuur, geschiedenis of wetenschap/innovatie heeft geleverd.
- 2.
Met deze regeling stelt het college een adviescommissie in, genaamd de Adviescommissie Gulden Adelaar (hierna te noemen: adviescommissie), die het college adviseert over de toekenning van de in het eerste lid genoemde prijs.
Artikel 2 Samenstelling adviescommissie
- 1.
De adviescommissie bestaat uit maximaal zeven leden, inclusief de voorzitter en secretaris.
- 2.
De adviescommissie kiest uit haar midden een voorzitter en een secretaris.
- 3.
De leden van de adviescommissie zijn deskundigen op het gebied van kunst en cultuur, geschiedenis of wetenschap/innovatie.
- 4.
De leden worden door het college benoemd voor een periode van vier jaar. Na afloop van deze termijn is eenmaal een herbenoeming voor dezelfde duur mogelijk.
- 5.
Onverminderd het bepaalde in artikel 84, tweede lid, van de Gemeentewet zijn niet tot voorzitter of lid benoembaar;
- a.
leden van een bestuursorgaan van de gemeente Deventer;
- b.
ambtenaren in dienst van de gemeente Deventer.
- 6.
De leden van de adviescommissie verrichten hun werkzaamheden onbezoldigd.
Artikel 3 Taken adviescommissie
- 1.
De adviescommissie brengt tweejaarlijks voor 31 december voorafgaand aan het jaar van de uitreiking een onderbouwd advies uit aangaande diegene die naar haar oordeel voor de Gulden Adelaar in aanmerking komt.
- 2.
Leden van de adviescommissie kunnen, evenals personen of organisaties uit de samenleving, laureaten voordragen. Individuen of organisaties kunnen zichzelf niet voordragen.
- 3.
De adviescommissie kan zich laten voorlichten door deskundigen en bij referenten informatie inwinnen voor nadere onderbouwing van haar voordracht.
Artikel 4 De voorzitter
- 1.
De voorzitter is belast met:
- a.
het in samenwerking met de ambtelijk secretaris voorbereiden van de vergaderingen van de adviescommissie;
- b.
het leiden van de vergaderingen;
- c.
het maken van voorschriften over de orde tijdens de vergaderingen;
- d.
het contact opnemen met de laureaat over de uitreiking, wanneer het college heeft besloten aan deze laureaat de Gulden Adelaar toe te kennen;
- e.
het voorlezen van de voordracht van de adviescommissie tijdens de uitreiking.
- 2.
De voorzitter wordt bij afwezigheid tijdens de vergadering vervangen door een van de leden.
Artikel 5 Het secretariaat
- 1.
Een medewerker van de gemeente Deventer fungeert als ambtelijk secretaris van de adviescommissie.
- 2.
De ambtelijk secretaris is geen lid van de adviescommissie.
- 3.
De secretaris van de adviescommissie is een lid van de adviescommissie en is belast met het schrijven van de voordracht van de laureaat voor het college.
- 4.
De secretaris van de adviescommissie regelt zijn of haar vervanging.
Artikel 6 Vergaderingen
- 1.
De adviescommissie komt minimaal vier keer per jaar bij elkaar, afhankelijk van de planning van de adviescommissie.
- 2.
De vergadering van de adviescommissie zijn niet openbaar.
Artikel 7 Voordracht Laureaat
- 1.
De definitieve voordracht van de laureaat door de adviescommissie wordt schriftelijk uitgebracht en is met redenen omkleed.
- 2.
De voordracht en de referenties worden voorgelegd aan het college ter besluitvorming.
- 3.
De adviescommissie ontvangt na definitieve besluitvorming bericht over het door het college genomen besluit.
Artikel 8 Onvoorziene omstandigheden
In alle gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist het college.
Artikel 9 Inwerkingtreding
Deze regeling treedt na bekendmaking in werking met ingang van 1 januari 2022.